Verder gegaan met het draaien van de bovenplaten/deksels voor de draaitafels.
Lekker die kleffe messing.
Heb gisteren nog mogen wegpoetsen.
Vandaag rvs gedraaid.
Spanen en linten waren snel weg.
Pieter,
Hoe span je die dunne schijfjes netjes op in je drieklauw?
Willum
Hallo Willum,
Tja, messing veroorzaakt nogal wat rommel en fijne verspaningskrullen, maar aluminium veroorzaakt ook veel rommel hoor.
Staal en RVS veroorzaken veel minder verspaningskrullen.
Maar het nadeel van staal is dat de verspaningskrullen weer snel gaan roesten, daar heb je met messing, RVS en aluminium geen last van.
Als ik de draaibank en de de kolomboormachine en de freesbank schoonmaak, ruim ik eerst de grote verspaningskrullen met een handschoen op met een kwast op een stofblik. Daarna gebruik ik een industrie waterstofzuiger en zuig de laatste restjes op, daarna poetsen met papier keukenrol en invetten met machineolie.
Ik ben zoals je weet, nogal rommelig van mezelf, maar op mijn machines en gereedschap ben ik heel zuinig.
Want ja, daar moet ik mee werken en is het belangrijk dat de machines en het gereedschap in topconditie blijven.
Wat ook heel belangrijk is dat de vitale delen van de machines regelmatig worden gesmeerd.
Maar het schoonmaken doe ik pas als de gehele draai, frees of boorklus klaar is, niet eerder, want anders blijf je aan de gang.
Overigens is opruimen en schoonmaken niet mijn hobby, maar ja soms moet het wel !
Dat is het geheim van de smid !
Maar vooruit speciaal voor jou !
Ik span de dunne messing plaatjes/ het werkstuk op in de 3 klauw, nog niet zo heel vast zetten, zodat je het plaatje nog kan bijstellen.
Daarna aan de achterkant uitklokken, zodat deze vlak is opgespannen, voordat het vlak afdraaien gaat beginnen.
Ook de buitendiameter klok ik uit, op het reeds afgedraaide gedeelte, of deze op en neer slingert, meestal is dit in 1 keer goed.
Als er iets bijgesteld moet worden, dan tik ik voorzichtig met een plastic hamer tegen het plaatje aan en ga ik opnieuw uitklokken net zolang tot alles goed staat. (nul is)
Het lijkt veel werk, maar eerst zoveel mogelijk bij het opspannen proberen direct zo vlak mogelijk vast te klemmen.
Als het kleine werkstukken zijn en de plastic hamer te groot is, tik ik met een tooltje, messing rond staf 6 mm tegen het werkstuk.
Het is allemaal niet zo heel moeilijk als je weet hoe je het moet doen.
P.S.
Het bovenstaande niet verder vertellen hé ! (top secret)