VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo Pieter,
Smullen weer ! :banana::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Groetjes, Charlotte.:bye:

Hallo Charlotte,

Bedankt voor je compliment.
BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

Update : 422

Hallo allemaal,

Verdergegaan met de stuurarmen voor de draaitafels/pendelassen.
De resterende acht stuurarmen gemonteerd aan de acht draaitafels.

Even hard doorwerken en zie het resultaat.
IMG_8973.jpg

IMG_8974.jpg

Vijf linkse stuurarmen met 5 linkse draaitafels en Vijf Rechtse stuurarmen met 5 rechtse draaitafels :
De stuurarmen en de draaitafels genummerd : 6 L - 7 L - 8 L - 9-L - 10-L en 1 R - 2-R - 3 R - 4 R - 5 R
IMG_8975.jpg

IMG_8976.jpg

IMG_8978.jpg

IMG_8981.jpg

IMG_8983.jpg

IMG_8984.jpg

IMG_8987.jpg

IMG_8989.jpg

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

dat ziet er toch echt wel heel mooi uit.
ik dat binnen kort proberen (messing solderen), kijken of mij dat ook lukt met de dek kraan voor mijn multicat.

fantastische om te volgen, hoop dat mijn project ook zo mooi word

dat ziet er toch echt wel heel mooi uit.
ik dat binnen kort proberen (messing solderen), kijken of mij dat ook lukt met de dek kraan voor mijn multicat.

fantastische om te volgen, hoop dat mijn project ook zo mooi word

Hallo Roald,

Je hebt een P.B.tje.

Update : 423

Hallo allemaal,

In de 10 stuurarmen (5 links/5 rechts) 2 mm gaatjes geboord, voor de stuurstangen om de draaitafels/stuurstangen onderling te verbinden, volgens het Ackermann stuursysteem.

In een proefopstelling van de 10 draaitafels/stuurassen volgens het Ackermann systeem bepaald, waar de gaten voor de stuurstangen geboord moeten worden.
De fijnafstelling volgt in een later stadium, als de 10 draaistellen met de stuurarmen opnieuw in de proefopstelling zijn gemonteerd.
T.z.t. zal ik hier foto's van plaatsen.

IMG_9051.jpg

IMG_9054.jpg

IMG_9056.jpg

Geen kunststof kogelgewrichten gebruikt, maar goede kwaliteit aluminium kogelgewrichten met bronzen behuizing, met een stalen kogel gebruikt, om de speling zo minimaal mogelijk te laten zijn, want speling is dodelijk voor een goede besturing.
Deze kogelgewrichten zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
IMG_9058.jpg

IMG_9059.jpg

IMG_9061.jpg

Nu de 8 stuurstangen maken voor de onderlinge verbinding van de draaistellen/stuurarmen voor de mechanische stang besturing.

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

Goedeavond Pieter,

Mooi om te zien dat het aangrijp punt steeds verder naar buiten gaat.
Heb je het oldskool op de grond uitgetekend met het achterdek erop, of uitgerekend?

Bij mij 1 op 1 bolder kar heb ik het toendertijd in de achtertuin met stukken cv pijp door de as ophanging heen gedaan nadat ik het eerst had uitgerekend, om te checken of het klopte. Enja alle as lijnen kwamen op het draaipunt bij elkaar

Hallo Roald,

Ik heb het volgens de tekening van Goldhofer omgerekend en toen op de grond nagemeten met vliegertouw.
Wat ik had omgerekend klopte met het nameten.
Maar nogmaals de fijnafstelling zal nog moeten plaatsvinden als het geheel in elkaar is gemonteerd, achterdek, smal diepbed, de 3 assige interdolly, het zwanenhals met de nek met aangekoppelde Volvo F 16 vierassige Zwaar Transportrekker en zal er best nog wel wat moeten worden bijgesteld.

Tja, en dan kan het smalbed ook nog eens 400 mm uitschuiven en komt de besturing van de 3 assige interdolly er ook nog bij.
Om dan alles ook nog wringvrij te krijgen, zal nog een hele opgave worden, maar uiteindelijk komt het goed.
Want bij de 1:1 Goldhofer combinatie, wringt de 3 assige interdolly in de meeste gevallen, als het smal diepbed wordt in of uitgeschoven.
Bij Goldhofer (1:1) wordt de interdolly afgesteld op de meest gebruikte ingestelde lengte afgesteld en moet dit door elektronica automatisch worden bijgesteld, bij het uitschuiven of inschuiven van het smal diepbed.
Maar uit eigen ervaring klopt dit toch niet helemaal.
Interdolly's zijn grote bandenvreters, soms ligt het rubber op het wegdek.
Een 3 assige Jeepdolly stuurt wel wringvrij en loopt mooi achter de vierassige trekker.

Maar voor het zover is om het geheel zo goed mogelijk af te stellen, gaat dit nog wel even duren.

Laatst bewerkt:
Update : 424

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de besturing van de pendelassen in het achterdek.

Een set M 3 linkse draadtappen en een M 3 linkse snijplaat aangeschaft, zodat ik spelingsvrije stuurstangen met een wartel/draadspindel L/R zelf op maat kan maken voor de Goldhofer dieplader.

img_9002-jpg.330667

img_9017-jpg.330673

Je kan ook standaard stuurstangen kopen en dan zelf op maat/lengte maken, maar zelf maken is veel leuker, dit geeft veel meer voldoening.
Bovendien weet ik zeker dat de stuurstangen en de kogelgewrichten spelingsvrij zijn.
Kant en klaar gekochte stuurstangen met kunststof kogelgewrichten zijn helaas niet spelingsvrij.

Zeskant 6 mm profiel aangeschaft voor de wartels, zodat de stuurstangen nauwkeurig kunnen worden afgesteld.

Het zeskant profiel (sleutelwijdte 4 mm) afgedraaid op 3 mm dikte over een lengte van 25 mm
IMG_9162.jpg

Daarna M 3 snijplaat draad gesneden.
IMG_9168.jpg

Om er zeker van te zijn dat de M 3 snijplaat recht draad snijdt op het 3 mm afgedraaide zeskant, maak ik gebruik van de losse kop van de draaibank met de boorkop en druk de snijplaat strak tegen het afgedraaide zeskant en draai ik de klauwplaat handmatig rond en draai de boorkop gelijktijdig verder naar voren en wordt het draad mooi recht op het afgedraaide zeskant gesneden.
IMG_9169.jpg

Zie hier het resultaat : M 3 rechtse draad
IMG_9175.jpg

Daarna het zeskant op lengte afgezaagd op 60 mm lengte en omgedraaid en op lengte gedraaid van 58 mm, daarna het zeskant weer afgedraaid op 3 mm dik en er M 3 linkse draad op gesneden met met de linkse M 3 snijplaat.
Helaas van het draadsnijden geen foto's gemaakt.
In het zeskant van 8 mm lang een groefje gedraaid aan de kant van de linkse M 3 draad.

Zo ziet de wartel/draadspindel M 3 L/R er dan uit, klaar voor gebruik.
Nog 7 stuks te gaan.
IMG_9409.jpg

Wartel/draadspindel met M 3 borgmoeren links/rechts
De scherpe hoeken van het zeskant iets afgerond, zodat de steeksleutel 4 makkelijker op het zeskant past.
IMG_9420.jpg

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.

Back