VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Catwoman vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Luchard,

    Bedankt voor je compliment.
    Smiley  Okay - kopie.png
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Bedankt voor je compliment.

    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 423

    Hallo allemaal,

    In de 10 stuurarmen (5 links/5 rechts) 2 mm gaatjes geboord, voor de stuurstangen om de draaitafels/stuurstangen onderling te verbinden, volgens het Ackermann stuursysteem.

    In een proefopstelling van de 10 draaitafels/stuurassen volgens het Ackermann systeem bepaald, waar de gaten voor de stuurstangen geboord moeten worden.
    De fijnafstelling volgt in een later stadium, als de 10 draaistellen met de stuurarmen opnieuw in de proefopstelling zijn gemonteerd.
    T.z.t. zal ik hier foto's van plaatsen.

    IMG_9051.jpg

    IMG_9054.jpg

    IMG_9056.jpg

    Geen kunststof kogelgewrichten gebruikt, maar goede kwaliteit aluminium kogelgewrichten met bronzen behuizing, met een stalen kogel gebruikt, om de speling zo minimaal mogelijk te laten zijn, want speling is dodelijk voor een goede besturing.
    Deze kogelgewrichten zijn niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.
    IMG_9058.jpg

    IMG_9059.jpg

    IMG_9061.jpg

    Nu de 8 stuurstangen maken voor de onderlinge verbinding van de draaistellen/stuurarmen voor de mechanische stang besturing.

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.

     
    ozy, Truckie, modelbouwer en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Wormerveer
    Goedeavond Pieter,

    Mooi om te zien dat het aangrijp punt steeds verder naar buiten gaat.
    Heb je het oldskool op de grond uitgetekend met het achterdek erop, of uitgerekend?

    Bij mij 1 op 1 bolder kar heb ik het toendertijd in de achtertuin met stukken cv pijp door de as ophanging heen gedaan nadat ik het eerst had uitgerekend, om te checken of het klopte. Enja alle as lijnen kwamen op het draaipunt bij elkaar
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Roald,

    Bedankt voor je compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg

    Ik heb het volgens de tekening van Goldhofer omgerekend en toen op de grond nagemeten met vliegertouw.
    Wat ik had omgerekend klopte met het nameten.
    Maar nogmaals de fijnafstelling zal nog moeten plaatsvinden als het geheel in elkaar is gemonteerd, achterdek, smal diepbed, de 3 assige interdolly, het zwanenhals met de nek met aangekoppelde Volvo F 16 vierassige Zwaar Transportrekker en zal er best nog wel wat moeten worden bijgesteld.


    Tja, en dan kan het smalbed ook nog eens 400 mm uitschuiven en komt de besturing van de 3 assige interdolly er ook nog bij.
    Om dan alles ook nog wringvrij te krijgen, zal nog een hele opgave worden, maar uiteindelijk komt het goed.
    Want bij de 1:1 Goldhofer combinatie, wringt de 3 assige interdolly in de meeste gevallen, als het smal diepbed wordt in of uitgeschoven.
    Bij Goldhofer (1:1) wordt de interdolly afgesteld op de meest gebruikte ingestelde lengte afgesteld en moet dit door elektronica automatisch worden bijgesteld, bij het uitschuiven of inschuiven van het smal diepbed.
    Maar uit eigen ervaring klopt dit toch niet helemaal.
    Interdolly's zijn grote bandenvreters, soms ligt het rubber op het wegdek.
    Een 3 assige Jeepdolly stuurt wel wringvrij en loopt mooi achter de vierassige trekker.

    Maar voor het zover is om het geheel zo goed mogelijk af te stellen, gaat dit nog wel even duren.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2020
    Catwoman, Tug.NL en Leon1965 vinden dit leuk.
  7. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuwegein
    bij ieder stap die je maakt is het weer genieten...........:kwijl::kwijl::kwijl:
     
  8. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Terneuzen
    Super weer Pieter mooi om te lezen en te kijken.
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Tekst toegevoegd in de update : 423
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 424

    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met de besturing van de pendelassen in het achterdek.


    Een set M 3 linkse draadtappen en een M 3 linkse snijplaat aangeschaft, zodat ik spelingsvrije stuurstangen met een wartel/draadspindel L/R zelf op maat kan maken voor de Goldhofer dieplader.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je kan ook standaard stuurstangen kopen en dan zelf op maat/lengte maken, maar zelf maken is veel leuker, dit geeft veel meer voldoening.
    Bovendien weet ik zeker dat de stuurstangen en de kogelgewrichten spelingsvrij zijn.
    Kant en klaar gekochte stuurstangen met kunststof kogelgewrichten zijn helaas niet spelingsvrij.

    Zeskant 6 mm profiel aangeschaft voor de wartels, zodat de stuurstangen nauwkeurig kunnen worden afgesteld.

    Het zeskant profiel (sleutelwijdte 4 mm) afgedraaid op 3 mm dikte over een lengte van 25 mm
    IMG_9162.jpg

    Daarna M 3 snijplaat draad gesneden.
    IMG_9168.jpg

    Om er zeker van te zijn dat de M 3 snijplaat recht draad snijdt op het 3 mm afgedraaide zeskant, maak ik gebruik van de losse kop van de draaibank met de boorkop en druk de snijplaat strak tegen het afgedraaide zeskant en draai ik de klauwplaat handmatig rond en draai de boorkop gelijktijdig verder naar voren en wordt het draad mooi recht op het afgedraaide zeskant gesneden.
    IMG_9169.jpg

    Zie hier het resultaat : M 3 rechtse draad
    IMG_9175.jpg

    Daarna het zeskant op lengte afgezaagd op 60 mm lengte en omgedraaid en op lengte gedraaid van 58 mm, daarna het zeskant weer afgedraaid op 3 mm dik en er M 3 linkse draad op gesneden met met de linkse M 3 snijplaat.
    Helaas van het draadsnijden geen foto's gemaakt.
    In het zeskant van 8 mm lang een groefje gedraaid aan de kant van de linkse M 3 draad.

    Zo ziet de wartel/draadspindel M 3 L/R er dan uit, klaar voor gebruik.
    Nog 7 stuks te gaan.
    IMG_9409.jpg

    Wartel/draadspindel met M 3 borgmoeren links/rechts
    De scherpe hoeken van het zeskant iets afgerond, zodat de steeksleutel 4 makkelijker op het zeskant past.
    IMG_9420.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, bvdh, Ro-tje en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik kijk uit naar de voltooide stuurinrichting, een meesterwerk in wording SMILEY APPLAUS.gif


    petje af.....variatie op het thema

    Naamloos.png
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2020
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. Dobermann

    Dobermann

    Lid geworden:
    13 jan 2020
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Betuwe
    Wow, respect wat je allemaal tovert :worship: knap staaltje werk !
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Wormerveer
    dat groefje maakt het dan wel mooi af, beter kan niet
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  14. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.112
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Pieter,
    Voor wat het waard is. Ik heb een tooltje gemaakt van messing waar de snijplaat invalt. De voorkant is dus rond met een kamer erin gefraisd waar de snijplaat precies inpast, een inbus boutje in de zijkant zodat de plaat vastgezet kan worden. Aan de achterkant heb ik de ronde staf teruggedraaid naar 16 mm zodat deze in de boorkop van de losse kop past. Op deze manier is de snijplaat exact uitgelijnd op de klauwplaat. Met de hand de lossekop tegen de staf in de klauwplaat drukken en met de hand de klauwplaat draaien. Met name voor het starten van het draadsnijden is dit wat gemakkelijker ( vind ik dan) Je hoeft ook niet de losse kop naar de klauwplaat te draaien dat gaat na de eerste gang vanzelf. De losse kop schuift over het bed.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Macrabbit,

    Bedankt voor de tip, dit is ook een oplossing.
    DUIM OMHOOG 1.jpg
    Ik zet de losse kop niet vast op het bed en draai dan de boorkop tegen het messing/staal/aluminium aan.
    Door de losse kop niet vast te zetten, heb al het ware toch een slippende koppeling, zodat de druk niet te hoog wordt tegen het messing/staal/aluminium materiaal en als het ware de snijplaat vanzelf begint te snijden op het materiaal.
    Ik draai de klauwplaat met de hand rond door met een messing rondstaf van 8 mm in de vierkanten van de klauwplaatsleutel te steken en rond te draaien hierdoor kan ook de snijplaat ook terugdraaien om de verspaning te lossen uit de snijplaat., c.q. tappen.
    Waarom een 8 mm rondstaf van messing gebruiken ?
    Staal op staal is niet echt fijn.

    Deze manier van draadsnijden doe ik al meer dan 40 jaar, naar te volle tevredenheid.
    Tja, het is maar net wat je gewend bent, ik heb hier al eens foto's van geplaatst in dit topic.
    Bij draadtappen met een tap gebruik ik de zelfde methode van werken, dan zet ik de tap vast in het wringijzer, die weer tegen de boorkop aankomt.

    Nogmaals bedankt voor de tip.
    Dit is leuk dat (mede) forumleden meedenken, ik ben/ je bent nooit te oud om te leren, ik leer nog elke dag, ook van mijn eigen fouten.

    Nadeel van jou methode is, dat je dan meerdere tooltjes moet maken, als je een snijplaat gebruikt van een groter formaat.
    Maar ja, dat is maar eenmalig, als je de tooltjes eenmaal gemaakt hebt, kan je steeds weer gebruiken.
    Ik heb inmiddels een behoorlijke bak vol met allerlei tooltjes, die ik gebruik op de draaibank, freesbank en de kolomboormachine.
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Bedankt voor je compliment en het petje.
    SMILEY  OKAY - kopie (2).jpg
    Zo krijg ik nog een hele verzameling verschillende merken petjes !
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Dobermann,

    Bedankt voor je compliment.
    Smiley  2 Dikke duimen - kopie.jpg
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Roald,

    Bedankt voor het compliment.
    BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    8.827
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 425

    Hallo allemaal,

    Even ter informatie :
    De Goldhofer 5 bij 3 dieplader (1:1) die ik aan het nabouwen ben, heeft ook stangbesturing.
    De Goldhofer 5 bij 3 dieplader is van november 2010.
    Tegenwoordig hebben de nieuwe Goldhofer hydraulische besturingssystemen en wordt de stangbesturing niet meer toegepast.

    Verder gegaan met de besturing van de pendelassen in het achterdek.

    De messing stangen/buisprofielen afgezaagd, deze moeten nog op de juiste lengte worden afgedraaid.
    Messing buisprofiel : Buitenmaat 5 mm binnenmaat 2 mm. IMG_9270.jpg

    De stangen op juiste lengte gedraaid.
    IMG_9272.jpg

    Hmmm, ik hoor jullie denken ?
    14 stangen ? je hebt er toch 16 stangen nodig. (2 x 8)
    2 stangen per stuurstang.
    Zoals jullie inmiddels wel weten, maak ik altijd eerst een proefopstelling.
    Dit heb ik ook met de eerste stuurstang gedaan, helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt, maar in een later stadium zijn het er toch echt 16 stangen, of te wel 8 stuurstangen.
    IMG_9277.jpg

    Wel een foto gemaakt van de complete eerste stuurstang, met 2 stang kogelkoppen met inwendige M 3 schroefdraad.
    IMG_9259.jpg

    Compleet met wartel met linkse en rechtse schroefdraad en 2 stang kogelkoppen.
    IMG_9261.jpg

    In de stangen de binnendiameter van 2 mm opgeboord naar 2.5 mm.
    IMG_9268.jpg

    Daarna aan weerskanten in de stangen M 3 draad ingetapt.
    Waarvan bij 8 stangen aan één kant M 3 linkse draad ingetapt,
    IMG_9371.jpg

    IMG_9373.jpg

    IMG_9376.jpg

    IMG_9378.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    ozy, Marker, Johannes59 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina