Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Maar dan heb je het over een wezenlijk ander voertuig systeem.Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit een 6 assige dieplader gezien, maar met het modulaire systeem van Goldhofer wel.
Maar dan heb je het over een wezenlijk ander voertuig systeem.
Niet helemaal waar, de module trailers zijn voorzien van pendelassen die een betere stuurkarakteristiek hebben, en per aslijn een hogere toegestane aslast mogen hebben.maar voor de draaicirkels en asbelastingen blijft het natuurlijk wel hetzelfde,
Maar dat zou eigenlijk automatisch inhouden dat je ook een interdolly zou moeten maken, ipv een Jeepdolly?
geeft nix piet!
we vergeven het je!
ik vond de discussie wel, leuk eigenlijk. en had verwacht dat er wel een 6-asser in duitsland zou rijden.(wellicht op klant wens gebouwd)
ik had dit verwacht omdat jij je huiswerk altijd goed voor elkaar hebt, en
er niet snel naast zit!
m.v.g. jordi
Hallo Jordi,
Ik ben ook maar gewoon een mens, die ook wel eens een fout maakt !
Ik vermoed dat dit niet gaat omdat je achterstel gecommandeerd wordt door de verdraaiing van de nek ten opzichte van het chassis van de trekker.Maar ik zou kunnen overwegen om een een extra interdolly te bouwen die ik tussen het afkoppelbare zwanenhals en smalbed kan koppelen, dan heb ik dit als nog origineel !!
Maar dan moet ik voor de interdolly het zelfde koppelstuk maken als van het zwanenhals, dan is het gewoon uitwisselbaar !!
Hoi Piet,
Tja, een vergissing is menselijk, en ach, je hebt alleen maar een stukje karton geknipt, geen man overboord dus.
Wat ik zou afwegen bij de bouw is het volgende, wil ik het realistisch maken naar het voorbeeld en is het dan in model maakbaar.
Bij het bouwen in model moet je concessies doen, omdat je nou eenmaal niet alles van 1:1 kan terugschalen.
Een moduletrailer bouwen is mooi, maar brengt denk ik wel wat extra moeilijkheden met zich mee. De aansturing en aansluiten van de hydrauliek is een lastige, en het koppelbaar maken van de modules kan denk ik ook niet makkelijk nagemaakt worden.
Persoonlijk zou ik als ik zelf zo'n trailer zou gaan bouwen voor een 5 assige dieplader gaan met de jeepdolly, domweg omdat dit maakbaar en haalbaar is, en je hoeft nagenoeg geen concessies te doen met het voorbeeld.
Ik vind het wel leuk dat de discussie is ontstaan en dat je toch serieus kijkt naar de mogelijkheden, want als je eenmaal aan het bouwen ben is wijzigen toch wel erg lastig.
Ik zou zeggen, laat de champagne goed smaken en denk er nog eens rustig over na, je hebt immers geen haast, want de Volvo is toch ook nog niet klaar, en zonder deze komt de dieplader ook nergens.
Ik vermoed dat dit niet gaat omdat je achterstel gecommandeerd wordt door de verdraaiing van de nek ten opzichte van het chassis van de trekker.
Met een jeepdolly is de hoek verdraaiing van de nek t.o.v. jeepdolly theoretisch 2x zo klein, als dan wanneer dezelfde trailer direct achter een trekker gekoppeld zou worden.
Bij een interdolly wordt de stand achterwielen echter nog steeds bepaald door de verdraaiing van de nek t.o.v. de trekker.
Of je moet twee aparte nekken maken met een verschillende stuurgeometrie van de aanstuurcilinders.
Één nek voor het rijden met een jeepdolly, en één nek voor het rijden zonder dolly of met een interdolly.
Maar dat wordt denk ik wel heel bewerkelijk.
Helaas zal dat niet gaan heb ik al geprobeerd uit te leggen.zodat het een universeel zwanenhals wordt.