VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

hoi cheeta
als je hem rechtop zet kom je elk bochtje om,:D:D
maar even serieus je hebt wel gelijk hoor,daar valt niet mee te rijden zo lang,
en met op bijna elke kruising zo een kl... ROTonde maakt het er helemaal niet makkelijker op,
ik ben benieuwd hoe er met deze modellen over de rc modelbouwclub banen gereden gaat worden,
mvg markioo

Maar dan heb je het over een wezenlijk ander voertuig systeem.

daar gaat het nu juist om. ;)

we wachten met smart op piet z'n (verstopte) foto's van de combinatie waar de CAT 385 van zijn schoon-zoon op heeft gestaan enkele jaren geleden.
dat zou een 6-assige dieplader zijn met gieksleuf.
bij meerdere forumers hier is het bestaan (binnen nederland) van een 6-assige dieplader niet bekend.
maar het bestaan van modulaire systemen zoals goldhofer ze heeft wel bekend.

vandaar de verwarring/nieuwschierigheid betreffende de 6-asser waar piet het over heeft.

@Cheeta

Je moet even niet op de lengte letten in dit geval, want er zit een ketelbrug tussen van 21 meter, dit kan ook een smalbed van 9 meter zijn.

@Adam

Wezenlijk ander systeem heb je helemaal gelijk in, maar voor de draaicirkels en asbelastingen blijft het natuurlijk wel hetzelfde, evenals de lengte van het totaal, wat voor de Caterpillar een smalbed zou zijn van ongeveer 9 meter plus de assen voor en achter.

@Piet

Ik heb ergens eerder in dit topic eens gevraagd of je toevallig een foto van de toren hebt die achter de cabine staat, als je nou in je fotoarchieven gaat spitten, zou je deze dan ook nog willen plaatsen?

maar voor de draaicirkels en asbelastingen blijft het natuurlijk wel hetzelfde,
Niet helemaal waar, de module trailers zijn voorzien van pendelassen die een betere stuurkarakteristiek hebben, en per aslijn een hogere toegestane aslast mogen hebben.
Maar dit zijn details ;)

Hallo allemaal,

Jullie hebben mij aan het twijfelen gebracht.

Was het nou wel of geen smalbed 6 assige dieplader ?
Of was het toch een 6 assig modulair systeem met smalbed ?

Dus vanavond maar even mijn schoonzoon gebeld en gevraagd wat voor dieplader het was.

Excuses, maar jullie hebben gelijk, het was een Goldhofer smalbed modulair systeem, met achter een moduliar pendel X systeem van 6 assen, met een modulaire interdolly met 3 assen, 3,00 meter breed, zonder gieksleuf !

Ik schaam me diep voor de foutieve informatie !! :( :( :(
Ik begin oud te worden, hahahaha, waarschijnlijk eerste verschijnselen van dementie !! :cool: :cool:

Ik heb de foto's helaas nog niet gevonden, maar ik heb dan ook een foto-archief van meer dan 200.000 foto's !!
En in het begin heb ik de foto's nogal chaotisch opgeslagen op div. locaties.
Waarschijnlijk staan ze nog op mijn oude computer of op de oude externe harde schijf van 500 GB.

Op mijn nieuwe computer en op mijn nieuwe externe harde schijf van 1.5TB, staan ze in ieder geval niet op !
Maar jullie houden foto's nog te goed.

Nogmaals excuses voor de foutieve informatie !! :(

Mijn bouwplannen worden nu wel enigzins gwijzigd, want ik wil wel proberen om de 1:1 smalbed dieplader zo goed mogelijk na te bouwen.
Ik wijk wel enigzins af van het origineel op sommige punten, ik ga wel een gieksleuf bouwen en ik bouw een 6 assig pendel X modulair systeem uit 1 stuk,(die bestaan wel bij Goldhofer, maar ik bouw dit 6 assig modulair systeem niet afkoppelbaar van het smalbed, want dat wordt te gecompliceerd met de hydrauliek.
Wel ga ik de breedte aan passen naar 3 meter, is in de 1;14.8 = 20,2cm !

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
geeft nix piet!
we vergeven het je!

ik vond de discussie wel, leuk eigenlijk. en had verwacht dat er wel een 6-asser in duitsland zou rijden.(wellicht op klant wens gebouwd)
ik had dit verwacht omdat jij je huiswerk altijd goed voor elkaar hebt, en

er niet snel naast zit! :cool:

m.v.g. jordi

dat hoeft niet per se.
er zijn verschillende zwanehalsen die je aan de vloer kunt koppellen. dus ook een lange zwanehals om aan een jeep-dolly te koppellen

Hallo,

Aangezien piet zijn jeepdolly met vaste nek bouwt is dit gewoon uitwiselbaar.
De jeepdolly kan eigenlijk voor elke dieplader staan met hetzelfde systeem.
Dus ook voor het modulaire systeem.

Groetjes Mitchell.

Maar dat zou eigenlijk automatisch inhouden dat je ook een interdolly zou moeten maken, ipv een Jeepdolly?

Hallo Adam,

Je hebt gelijk, ik zou eigenlijk een interdolly moeten bouwen, maar het probleem is, dat dit zo wringt op de rijbaan en je hierdoor niet fatsoenlijk door de bochten kan komen zonder zwarte strepen op de baan achter te laten en daar is de club dan weer niet blij mee.

Dus Adam, om die redenen bouw ik een jeepdolly.
Maar ik zou kunnen overwegen om een een extra interdolly te bouwen die ik tussen het afkoppelbare zwanenhals en smalbed kan koppelen, dan heb ik dit als nog origineel !!
Maar dan moet ik voor de interdolly het zelfde koppelstuk maken als van het zwanenhals, dan is het gewoon uitwisselbaar !!

Ik ga hierover nadenken !!

geeft nix piet!
we vergeven het je!

ik vond de discussie wel, leuk eigenlijk. en had verwacht dat er wel een 6-asser in duitsland zou rijden.(wellicht op klant wens gebouwd)
ik had dit verwacht omdat jij je huiswerk altijd goed voor elkaar hebt, en

er niet snel naast zit! :cool:

m.v.g. jordi

Hallo Jordi,

Ik ben ook maar gewoon een mens, die ook wel eens een fout maakt !

Hoi Piet,

Tja, een vergissing is menselijk, en ach, je hebt alleen maar een stukje karton geknipt, geen man overboord dus.

Wat ik zou afwegen bij de bouw is het volgende, wil ik het realistisch maken naar het voorbeeld en is het dan in model maakbaar.

Bij het bouwen in model moet je concessies doen, omdat je nou eenmaal niet alles van 1:1 kan terugschalen.

Een moduletrailer bouwen is mooi, maar brengt denk ik wel wat extra moeilijkheden met zich mee. De aansturing en aansluiten van de hydrauliek is een lastige, en het koppelbaar maken van de modules kan denk ik ook niet makkelijk nagemaakt worden.

Persoonlijk zou ik als ik zelf zo'n trailer zou gaan bouwen voor een 5 assige dieplader gaan met de jeepdolly, domweg omdat dit maakbaar en haalbaar is, en je hoeft nagenoeg geen concessies te doen met het voorbeeld.

Ik vind het wel leuk dat de discussie is ontstaan en dat je toch serieus kijkt naar de mogelijkheden, want als je eenmaal aan het bouwen ben is wijzigen toch wel erg lastig.

Ik zou zeggen, laat de champagne goed smaken en denk er nog eens rustig over na, je hebt immers geen haast, want de Volvo is toch ook nog niet klaar, en zonder deze komt de dieplader ook nergens.

er zijn snel koppel systeem voor hydrauliek met niet al te grote afmetingen heb ze gevonden tot 25 bar als ik het goed heb.

Maar ik zou kunnen overwegen om een een extra interdolly te bouwen die ik tussen het afkoppelbare zwanenhals en smalbed kan koppelen, dan heb ik dit als nog origineel !!
Maar dan moet ik voor de interdolly het zelfde koppelstuk maken als van het zwanenhals, dan is het gewoon uitwisselbaar !!
Ik vermoed dat dit niet gaat omdat je achterstel gecommandeerd wordt door de verdraaiing van de nek ten opzichte van het chassis van de trekker.
Met een jeepdolly is de hoek verdraaiing van de nek t.o.v. jeepdolly theoretisch 2x zo klein, als dan wanneer dezelfde trailer direct achter een trekker gekoppeld zou worden.
Bij een interdolly wordt de stand achterwielen echter nog steeds bepaald door de verdraaiing van de nek t.o.v. de trekker.

Of je moet twee aparte nekken maken met een verschillende stuurgeometrie van de aanstuurcilinders.
Één nek voor het rijden met een jeepdolly, en één nek voor het rijden zonder dolly of met een interdolly.
Maar dat wordt denk ik wel heel bewerkelijk.

Hoi Piet,

Tja, een vergissing is menselijk, en ach, je hebt alleen maar een stukje karton geknipt, geen man overboord dus.

Wat ik zou afwegen bij de bouw is het volgende, wil ik het realistisch maken naar het voorbeeld en is het dan in model maakbaar.

Bij het bouwen in model moet je concessies doen, omdat je nou eenmaal niet alles van 1:1 kan terugschalen.

Een moduletrailer bouwen is mooi, maar brengt denk ik wel wat extra moeilijkheden met zich mee. De aansturing en aansluiten van de hydrauliek is een lastige, en het koppelbaar maken van de modules kan denk ik ook niet makkelijk nagemaakt worden.

Persoonlijk zou ik als ik zelf zo'n trailer zou gaan bouwen voor een 5 assige dieplader gaan met de jeepdolly, domweg omdat dit maakbaar en haalbaar is, en je hoeft nagenoeg geen concessies te doen met het voorbeeld.

Ik vind het wel leuk dat de discussie is ontstaan en dat je toch serieus kijkt naar de mogelijkheden, want als je eenmaal aan het bouwen ben is wijzigen toch wel erg lastig.

Ik zou zeggen, laat de champagne goed smaken en denk er nog eens rustig over na, je hebt immers geen haast, want de Volvo is toch ook nog niet klaar, en zonder deze komt de dieplader ook nergens.

Hallo William,

Ik maak het modulaire systeem zo dat het wel lijkt op een modulair systeem, maar ik maak het niet afkoppelbaar van het smalbed, want dat wordt inderdaad te ingewikkeld.
Goldhofer maakt wel modulaire systemen van 6 assen uit 1 stuk, dus maak ik het modulair systeem ook uit 1 stuk, namelijk 6 assen.

En William, je hebt volkomen gelijk modelbouw is consessies doen, dit moet ik regelmatig doen om het zo natuurgetrouw er uit te laten zien.

Maar ik denk dat het mij wel gaat lukken om een dieplader te maken die op het 1:1 model lijkt, want ik wil wel een 6 assige dieplader maken, i.v.m. de aslastverdeling !!

Maar ik maak eerst de dieplader geheel van MDF, zodat ik een beetje kan zien of het realistisch en halbaar is om de dieplader te bouwen, voordat ik ga bouwen in staal en messing, want expermiteren met messing en staal is te kostbaar, zeker nu de messingprijs zo hoog is !!

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat dit niet gaat omdat je achterstel gecommandeerd wordt door de verdraaiing van de nek ten opzichte van het chassis van de trekker.
Met een jeepdolly is de hoek verdraaiing van de nek t.o.v. jeepdolly theoretisch 2x zo klein, als dan wanneer dezelfde trailer direct achter een trekker gekoppeld zou worden.
Bij een interdolly wordt de stand achterwielen echter nog steeds bepaald door de verdraaiing van de nek t.o.v. de trekker.

Of je moet twee aparte nekken maken met een verschillende stuurgeometrie van de aanstuurcilinders.
Één nek voor het rijden met een jeepdolly, en één nek voor het rijden zonder dolly of met een interdolly.
Maar dat wordt denk ik wel heel bewerkelijk.

Hallo Adam,

Als ik een 3 assige interdolly ga bouwen en er mee ga rijden, gebruik ik niet de jeepdolly, want dat gaat inderdaad dan niet goed met de besturing.

De jeepdolly kan ik alleen gebruiken met het zwanenhals en smalbed met de 6 bestuurbare assen.

Of ik dan 2 zwanenhlazen moet maken moet ik even bekijken, of ik een combinatie kan maken, zodat het een universeel zwanenhals wordt.

Ik ga hier nog wel even op studeren en expermiteren met kartonnen malletjes, alvoerens ik ga bouwen.

Ter info : de 6 assen van de dieplader kunnen ook handmatifg gestuurd worden zolas bij de 1:1.

Voordeel van een modulair stuursyteem is :
Dat het wat mooier en nauwkeurig stuurt dan een pendel x stuurstysteem van Nooteboom en de andere merken die pendel x systemen toepassen.

zodat het een universeel zwanenhals wordt.
Helaas zal dat niet gaan heb ik al geprobeerd uit te leggen.
De hoek verdraaiing van de jeepdolly t.o.v. de trailer is namelijk de helft van de hoekverdraaiing die een trailer maakt zonder jeepdolly.
Als gevolg hiervan heb je dus ook maar de helft van de uitslag op je achterwielen van de trailer.
Je zult dus iets moeten met je commandercilinders in je nek.
Wil je dezelfde verplaatsing hebben moeten ze bij gebruik van een jeepdolly dus dichter bij de kingpin zitten dan als je zonder jeep dolly (of met interdolly) zou rijden.
Teken het maar eens schematisch uit, dan zie je wat ik bedoel.

Back