Volvo F89 en aanhanger

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Marceline, 16 sep 2022.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    spijkers of las electroden of messing staf etc etc Als je de diameter hebt kun je eigenlijk al wat rond is gebruiken?
     
  2. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet de diameter 1 a 2 mm het moet zeker iets van 2,5 cm lang zijn. Spijkers in deze diameter en de kop afzagen, denk dat messing in deze diameter te zacht is.
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    1 a 2 mm is ruim genomen.... Heb je een schuifmaat?
     
  4. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Vanmiddag weer verder aan de Volvo F89, onderrij beveiliging in elkaar gezet, watertank houder gemonteerd, gereedschapskist gemonteerd, op de cabine gaten voor de luchthorens gemaakt.
    Gaten geboord voor de gereedschapskist en tank gemaakt, zodra deze er op zitten kunnen de assen eronder gezet worden.

    Heb alleen bij de gereedschapskist van rcbrmin dat gekke montage punt verwijderd, en M3 gaatje er in gemaakt en deze vast gezet met een M3 schroefje.
    En bij de watertank inbus schroefjes er in gezet met moertjes. IMG_1365.JPG IMG_1366.JPG IMG_1367.JPG IMG_1368.JPG IMG_1369.JPG IMG_1370.JPG
     
    ozy, bvdh en Leon1965 vinden dit leuk.
  5. Jitse Maandag

    Jitse Maandag

    Lid geworden:
    27 jun 2021
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Zwartsluis
    Hoi,
    Vraagje, waar heb jij het draaipunt van de aanhanger van gemaakt is dat met een kogellager.
    lk ben n.l. ook bezig met een aanhanger.
    mvg Jitse
     
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er goed uit ! gaat een gave truck worden.
     
    Marceline vindt dit leuk.
  7. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Draaipunt, ik heb een complete aanhanger gekocht van JX Models. Misschien heeft Wetronic een compleet draaipunt. Of modellbau-fechtner.de
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2023
  8. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Stoer marceline zo'n f89 , benieuwd naar plaatjes met een setje banden er onder.
    Ik volg

    Mvg bertus
     
    Marceline vindt dit leuk.
  9. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Komt goed Bertus misschien het weekend al de assen en velgen met banden eronder.

    Bij modellbau-niepelt.de nog wat dingetjes besteld voor de Volvo. 20181007_152243 niepelt.jpg 20170430_052919 (1)_799_0.jpg
     
    bvdh vindt dit leuk.
  10. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik dacht verder te kunnen gaan niet dus, krijg de M3 draad voor de achteras ophanging er niet in. Dus boren en nog eens boren nou niet dus, M3 draad wil er nog steeds niet in.

    Dan andere optie metalen ophanging verwijderen en plastic ophanging er in hier gaat het stukje M3 draad er wel in, dat komt morgen wel chassis deels demonteren en onderdeel wisselen en alles weer in elkaar zetten.
    Toevallig had ik de plastic ophanging nog bewaard C1 en C2 crossmember.
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Begrijp je probleem niet, M3 draad past niet in schroefdraad m3, maar kunststof wel? En moeten wij hulp geven, maar ik zie geen foto's.
    :hammer:
     
    trialrolf en Mark300 vinden dit leuk.
  12. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zal het even anders formuleren ter verduidelijking, ik heb een metaal chassis deel met bovenaan twee gaten hier moet een stukje draadeind M3 in om de bovenste veerdelen aan het chassis vast te zetten.
    Helaas zijn de gaten in het metalen chassis deel niet door en door, dus past het stukje M3 draad er niet door heen, heb geprobeerd dit op te lossen met het door te boren zonder enig resultaat.
    Heb nog een plastic chassis deel C1 en C2 deze zet je in elkaar en vervolgens stop je er een stukje M3 draad door heen waarmee je de bovenste veer delen aan het chassis vast zet,
    aan deze veer delen komen de achterassen.

    Het gaat om dit onderdeel alleen deze is van metaal, heb nu de plastic versie deze ga ik er in zetten. 9952.jpg
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dus je hebt geprobeerd dat blinde gat van M3 door te boren? Als je de schroefdraad daarin wilt behouden, dan heb je dat ws gedaan met een boor van 2,5 mm; dan lijkt het me duidelijk dat je daar geen schroef, of draadeind van M3 doorheen kunt krijgen. Als je dat wilt doen, dan zal je dat gat van 2,5 mm moeten op-tappen naar M3, dan gaat de schroefdraad daar wel doorheen. Als alternatief moet de in plaats van na-tappen, het geboorde gat van 2,5 na-boren vanaf de achterkant met 3 mm of groter, bv. 3,5 mm, als je vanaf de achterkant wèl kan boren tenminste.
     
  14. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    In het metalen onderdeel heb ik dat geprobeerd, heb nu het plastic onderdeel C1 en C2 zie foto hier boven gebruikt. Hier kan het stukje draadeind wel door heen om de twee veer delen vast te zetten.
    Als je het volgens de bouwtekening wil doen hoort daar een lange schroef met moertje door heen. Deze heb ik helaas niet, vandaar stukje M3 draadeind met aan beide zijde twee moertjes.
     
  15. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    En weer verder metalen onderdeel vervangen voor plastic deel, nu kunnen we de assen monteren, alleen van de week even wat schroefjes halen kwam er een aantal te kort.
    En twee plaatjes maken voor de onderrij beveiliging dat hij wat lager komt te zitten.

    Volgend weekend weer verder en de aandrijfas tussen beide achterassen er op zetten en de wielen.

    Wordt vervolgd. IMG_1371.JPG IMG_1372.JPG IMG_1373.JPG IMG_1374.JPG
     
    bvdh, ozy en Bakkers vinden dit leuk.
  16. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Ook bezig met bedenken hoe ik het kopschot wil gaan maken denk deels met hout zie paar voorbeelden. Ook de laadvloer wordt van hout, als men ideen heeft hoe dat ik het beste kan doen zijn welkom.
    Ook nog ideetje om paar jerrytanks onder de Volvo te hangen. En foto interieur cabine. 1975-01-30-2.jpg 1976-12-16-3.jpg 1976-12-16-4.jpg DSC0217-1024x683.jpg DSC0188-1024x683.jpg
     
    Leo Broers, ozy, Leon1965 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Die dubbele tanks en jerrycans zijn mooi inderdaad. Hout doet het bij een dergelijke truck altijd zou ik zeggen.
     
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    upload_2023-1-15_12-36-4.png
    Foto geleend van Marceline

    Leuk kijkje daaronder op de spiegel. Nog nooit gezien. Nu viel het echt op.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Leo Broers en Leon1965 vinden dit leuk.
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Kijk eens bij het verslag van de mijn EU trailer, latjes heb ik bij de bouwmarkt gehaald, zijn strips van 2.60m als ik me goed herinner,
     
  20. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Massieve plinten of verfroerhoutjes zijn zo wat mogelijkheden. Als je iemand in je omgeving kent met een vlakvandiktebank kun je ze ook zelf maken.

    Ik heb latjes essen en beuken van 3 mm dik geschaafd en dat ziet er meer dan fraai uit.
     

Deel Deze Pagina