Volvo FH 12 8x4

Leuk Wil!
Ook erg leuk dat zo'n jong broekie nog goede input kan hebben :cool:

Klein tipje, probeer je model in de lucht te hebben staan.
Voorkomt platte kantjes (Y)

Hoi Mark

Natuurlijk kan een jong broekie ook goede ideeën hebben. Deze oudere modelbouwer heeft zeker niet de wijsheid in pacht,dus ga ik jouw tipje zeker toepassen.

Mvg Opa Wil

Nog een tipje dan???:)
Ik zou hem op een glazen plaat zetten, en dan die spiegels er 10 cm onder, en plaatsen onder een hoek van ongeveer 45⁰, dan zie je alles, nog beter, zeker met de al geplande verlichting!!
:cool:
Cor

Hallo Wil,

De zelfgemaakt onderdelen zijn zo heel mooi te zien op de glasplaat.
Ik vind de tip van Cor ook niet slecht, dan kan je inderdaad de onderkant nog beter zien.
Wel een dikke glasplaat gebruiken, want je mag er toch niet aandenken dat de combinatie naar beneden valt ! :( :(

Maar als je de onderkant gaat spuiten, dan zie je de zelfgemaakt onderdelen helaas niet meer, want dan worden alle details gemarkeerd door de lak.

Ik heb mijn Volvo bakwagen met aanhangwagen rood gespoten, ook de veranderingen aan en inde cabine heb ik gespoten.
De details zie je nog wel, maar al het messing werk is niet meer zichtbaar. :( :(

Ik heb de 4 assige Volvo Zwaar transporttrekker in de primer gespoten, ook hier zie je de zelfgemaakte messing onderdelen niet meer.
Ik zelf vind dit wel jammer ! :( :(

Of ga jij de onderkant niet spuiten ???

wat Cor zegt over de vitrine icm de ervaring van Piet om t niet te spuiten,
lijkt me een top combo... maar hoe dan ook wordt t prachtig daar twijfel ik nie an

Spiegels

Hoi mannen

Ondanks dat ik druk met de Wärtsilä motor bezig ben liet het idee van Cor
(Helicor) mij niet los. Zojuist dus maar even een proefopstelling gemaakt om te zien hoe dat uitpakt. Nou ik kan jullie nu al zeggen dat dit het gaat worden hoor!!!!

Foto-8BLSBAHK-D.jpg

@ Helicor

Hartstikke bedankt voor deze goede tip. Een hoek van 45 graden is niet nodig hoor. De spiegel staat nu op 15 graden en dat geeft voldoende zicht op de onderkant.

@ Piet

Ik weet dat er een hoop detail verloren gaat met het spuiten maar toch komt alles in kleur.En met de spiegels eronder blijft er toch nog genoeg te zien.

@ G60force

Je ziet ik ben een gehoorzame jongen. De spiegels komen eronder maar dan moet er wel kleur in komen. Nu ziet alles zo bleek.

Mvg Opa Wil

Hellend vlak

Leuk!! ;)

Nu nog op zoek naar een stevige glasplaat, anders heb je wel heel veel steunen nodig om je hele gevaarte op te parkeren.
Hoewel, een of twee slanke kolommetjes onder de ruit doen al wonderen
Succes met de verdere uitvoering van je plannen.
Cor

Dordt in stoom

Hallo modelbouwers

Ik weet het,er heeft een vermelding gestaan bij de evenementen maar ik wil toch even extra aandacht vragen voor dit evenement.
Iedere twee jaar wordt dit evenement in Dordrecht georganiseerd.
Dit jaar op 23,24 en 25 mei.
Vrijdagavond is er de vlootschouw en zaterdag en zondag de hele dag genieten.
Het is het grootste stoomgebeuren van Europa. Hier kom je echt van alles tegen wat met stoom te maken heeft. Ook modelbouw.
Hieronder een link naar het gebeuren van twee jaar geleden:

Dordt in Stoom editie 2012. - YouTube

Ook de modelbouwvereniging Papendrecht is op dit evenement aanwezig en wel op het volgende adres:

Adres van de demo: in de hal van “Stadsbeheer” aan de Kerkenplaat3 3313 LC Dordrecht

En ik? Ik ben ook aanwezig met een nog beter gevuld model:

Foto-IJELWVBV-D.jpg

Foto-HY38SBKV-D.jpg

Mvg Opa Wil

Hallo Wil,

Wat weer een schitterende foto's van jouw combinatie. Als je het dan vergelijkt met de andere combinaties...Overigens wil ik de andere bouwers niet tekort doen hoor. Ieder bouwt naar zijn kunnen. Gaat tenslotte om het plezier van de hobby. Maar als techneut kan ik hier wel enorm van genieten. Ook je Wartsila ziet er imponerend uit.

Sturen

Hallo Sjoerd

Mijn hartelijke dank voor jouw compliment.
Ja,een ieder bouwt zijn model naar zijn wensen en als die wens dan uitkomt dan ben je blij met je model ongeacht wat een ander er van denkt.
Mijn wens is om met dit achterlijk lange model toch op een iets te kleine baan rond te kunnen gaan. Dat de lengte erg veel verschilt van de andere modellen kun je wel op onderstaande foto zien:

Foto-KPM6XHGU-D.jpg

Het model stuurde al goed maar toch heb ik nog een kleine aanpassing aan de elektronica gedaan om nog beter rond te gaan.
Zoals gezegd wil ik op deze baan rondgaan tussen de andere modellen met alleen maar het gebruik van de fietspaden als extra ruimte.

Tamiya Volvo FH12 Hauling a Wärtsilä engine - YouTube

Kijk nog eens naar het filmpje en zet het stil op 0.39 sec. Hier dreigt de truck buiten de door mij gewenste baan te komen. Dus een klein stukje terug en dan vooruit maar op het fietspad en de trailer? Ja,die komt er over het andere fietspad keurig achteraan.
Zet het filmpje weer stil op precies 2.12 en je ziet dat ik hier nog niet eens het volle fietspad gebruik en toch komt de trailer netjes de bocht door.
Vergelijk dit met de Scania die er direct achteraan komt en waarvan de trailer niet gestuurd is. Deze heeft een brede lading dus die moet de bocht anders nemen maar hij is veel korter. Toch komt deze trailer ook over het fietspad.Kijk en dit is nu wat mij zo bezig houdt. De besturing van buitengewone transporten. Heerlijk om de problemen die daarbij om de hoek komen kijken op te lossen.
De bouw van dit hele spul valt ook bij de clubleden op en afgelopen zaterdag was er een clublid, een fervente Scania rijder, die mij gesmeeeeeekt heeft om ook eens met de Volvo te mogen rijden. Tsja, eens gaan de ogen van de Scania rijders open. Hij zal dit achteraf ontkennen maar gelukkig heb ik de foto's nog:

Foto-AXFVELQI-D.jpg

Heerlijk hé, zo'n echte Volvo

Mvg Opa Wil

Vergelijk dit met de Scania die er direct achteraan komt en waarvan de trailer niet gestuurd is. Deze heeft een brede lading dus die moet de bocht anders nemen maar hij is veel korter. Toch komt deze trailer ook over het fietspad.

Mag het niet zeggen, maar de chauffeur van die Scania heb zijn vrachtwagen rijbewijs bij een pakkie Blue Band gekregen :rolleyes:

Stuurt mooi Wil, geheel is met de lading staat ook erg mooi!

Hoi Mark

Laat de persoon die deze chauffeur heeft opgeleid dit maar niet lezen. Dan heb je een dubbel probleem. Alhoewel, die persoon weet nog niet eens de weg naar Ede toch?
Nu lig ik echt dubbel (zuurstof graag).

Mvg Opa Wil

Hallo Wil,

Ik had de door jou genoemde momenten in het filmpje al opgemerkt. Als (ex) bouwer van dergelijke voertuigen 1:1 kan ik je alleen maar blijven complimenteren. Echt helemaal goed. Daarbij wil ik nog wel opmerken dat het ons niet uitmaakte of er een Volvo, Scania of wat dat betreft een Renault of Iveco voor stond haha. Mocht ik je een keer tegenkomen op een evenement zal ik mij ook niet in kunnen houden om een proefrit aan te vragen. :p;)

@ Piet

Helaas. Door familie omstandigheden zit Tilligte er,voor mij, niet in.
Volgend jaar beter zullen we maar denken. Jou,en de anderen,wens ik veel plezier komend weekend.

Mvg Opa Wil

Back