Volvo FH 12 8x4

Zijn dat gedwongen gestuurde assen of hydraulisch gestuurd?
Mijn eerste ingeving zou zijn dat caster het sturen zwaarder maakt.

Door de scheefstand gaan de wielen bij het sturen namelijk iets scheef omhoog en omlaag (ene en andere zijde tegengesteld) en dat werkt bij een enkele band, doordat je om de kromming van het loopvlak van de band werkt, maar bij de trailer heb je dubbellucht wielen. Je moet dan het binnensturende wiel naar beneden drukken, oftewel je trailer omhoog.

Hoop dat je mijn verhaal begrijpt.

Hoi William

Ik begrijp je volkomen want het effect wat jij beschrijft heb ik ook op mijn truck.Als ik in stilstand ga sturen zie je de cabine omhoog komen.

Mvg Opa Wil

Ja, maar bij een trailer met dubbellucht is het effect wel veel groter vanwege de afstand van de fuse-pen tot de buitenkant van het wiel; en daarom komt de insturende kant veel meer omhoog.
Ik heb ooit eens BPW assen op kranen bijgebouwd, en daarbij was er geen casterhoek, als ik me goed herinner; maar dat was al wel lang geleden...

Cor

Hoi Cor

Ga je een bocht naar links maken dan willen de wielen aan de linkerkant verder doorslaan naar buiten.Dat kan niet want via de spoorstang zitten de wielen vast aan de rechterzijde.
Dus de wielen aan de linkerkant trekken ook aan de wielen aan de rechterkant.
De schuinte voor de caster wordt aan de arm gefreesd en is ca. 1.4 m/m.
Mocht nu blijken dat de servo (30kg) niet sterk genoeg is dan kan ik altijd nog terug naar een as zonder caster.

Mvg Opa Wil

Het zal best goedkomen Wil!
Het voordeel dat je bij een trailer hebt, is dat je niet stuurt bij stilstand, alleen rijdend.
Cor

Opa Wil,

Bedankt voor de uitleg, ik ga iets anders verzinnen voor mijn nek.
Ik blijf wel deze discussie volgen vanaf de zijlijn.

Steven

Vernieuwen trailer

Hallo allemaal

Zo,direct na de demo bij Broshuis,begin dit jaar,de trailer uit elkaar gehaald om hem te gaan veranderen.Helaas door familie omstandigheden helemaal geen tijd gehad om aan het model te werken maar nu wordt het aan dat front wat rustiger en kan ik weer aan de slag.Tussendoor wel aan het denken geweest hoe ik alles zal gaan maken en ook onderdelen besteld.

Foto-6F6QHEZZ-D.jpg

Materiaal voor nieuwe chassisbalken,boutjes,moertjes en kogelkopscharnieren.

Het eerste probleem kwam al direct.De spoorstangen lagen bijna tegen de vlinderplaten aan.Gaan mijn assen nu veren dan lopen ze klem tegen de vlinders.Met de huidige kogelkoppen kon ik dat niet oplossen.

Foto-VAIPSZHC-D.jpg

Hier de oude situatie.

Het eerste wat ik dus gedaan heb is nieuwe kogelkoppen besteld.Ik kwam deze tegen op het net en eerst tien stuks genomen om te kijken hoe ze waren.Nou dat was echt schrikken.Veel te veel ruimte,gelukkig kwam ik er achter dat de messing ring slechts voor gemonteerd is.Deze ring kan nog een paar tienden naar binnen getikt worden om de ruimte er uit te halen.

Foto-YPBBXSKD-D.jpg

Hier zien jullie dat de ring er nog een beetje uitsteekt.Nu zit er geen ruimte meer op de kogelkoppen en ze draaien verrassend licht.
De andere heb ik er even naast gelegd om te laten zien hoe groot ze ongeveer zijn.
Om te zien hoe alles nu uitgepakt is even de volgende foto gemaakt.

Foto-3YFNSZDY-D.jpg

De spoorstangen liggen nu vrij,maar zien er ook een stuk robuuster uit plus dat ik dit toch wel mooier vind ook.
In deze stand is de as op het punt dat hij helemaal ingeveerd is.
Ik laat dit voorlopig zo in elkaar zitten zodat ook de andere onderdelen gemaakt kunnen worden naar deze stand.

Mvg Opa Wil

Hehe, eindelijk weer eens een update van Opa Wil :-) maar we hadden elkaar al in Ede gesproken...

Ziet er goed uit die nieuwe spoorstangen, hoop de truck snel weer op de baan te zien.

gr
Marco

Hallo Opa Wil,

Ik heb in het begin van uw artikel gelezen dat u een vertraging van 1:4 hebt bijgebouwd op de std aandrijving van Tamiya. Waar hebt u deze gevonden? Of is het zelfbouw? Ik ben zelf bezig met een 8x4 trekker, en zou graag uw advies opvolgen.

Mvg,
Christophe

Spoorstangen

Hoi maar weer

@VC BERLARE

Eigenlijk heeft Cor al het antwoord gegeven maar hier kun je het nalezen.
Ga naar het zoekvenster boven aan de pagina en type in:
Volvo FH12 8x4 vertragingsbak en je krijgt de informatie die je wilt.

Zo,alle spoorstangen hebben hun nieuwe kogelkoppen gekregen:

Foto-J67FKSY7-D.jpg

Niet alleen de kogelkoppen zijn vernieuwd maar er zijn ook ringen onder de koppen gekomen.

Foto-UWTCKDJV-D.jpg

Zo gaat het meer lijken op de echte zoals ze bij Broshuis maken.

Foto-H4MEUK4F-D.jpg

Deze foto heb ik genomen toen ik in de fabriek was.

En zo ziet het geheel er uit vanaf de voorkant gezien.

Foto-RVZS8FMH-D.jpg

Mvg Opa Wil

Mooie inbusboutjes heb je daarvoor gebruikt!
En die bussen onder de kogelkoppen, waren misschien al voldoende geweest om het klemmen tegen te gaan, maar déze kogelkopjes zijn natuurlijk wèl veel mooier.

Wil, heb je er al aan gedacht, dat je de sporing eigenlijk pas moet afstellen als je de vering eronder hebt zitten, en de trailer op rij-hoogte staat, want vergeleken met nu gaat de sporing dan op uitspoor staan.
Maar dat is eigenlijk pas van later zorg.
;)
Cor

Steunen

Hoi allen

Zo,de eerste delen voor het nieuwe chassis zijn klaar.Het zijn de steunen voor de luchtbalgen.

Foto-YJAOGIHG-D.jpg

Omdat het,vooral bij de laatste as,woekeren is met de ruimte heb ik de steunen aan de montage zijde voorzien van een uitsparing waar de luchtbalg in past.

Foto-7Y3Y7XTF-D.jpg

Dat scheelt toch weer 2 m/m.

@Cor
Ja dat zijn inderdaad mooie boutjes.Zo mooi dat ik ook de steunen ermee ga monteren.

Foto-6I4CAS3N-D.jpg

De boutjes op de kogelkoppen zijn m3 en op de steunen m2.

Ondertussen is mijn leerling begonnen met een rek voor lucht en elektra verbindingen achter de cabine.

Foto-I78HHPF8-D.jpg

Mvg Opa Wil

Hallo allemaal

In onze taal hebben wij vele spreekwoorden en gezegdes. Een gezegde luidt "De laatste loodjes wegen het zwaarst".Dat geldt zeker voor het achterste deel van mijn trailer.
Een ieder die mijn trailer,tijdens een demo,heeft zien rijden weet dat het sturen en het weer rechtuit rijden fantastisch gaat.Nu moet de hele boel uit elkaar en na verschillende veranderingen weer net zo goed worden als nu.
Ik heb dus besloten om een mal te maken waar het achterstuk met de assen en de velgen precies in passen.Nu hebben wij bij ons in de gemeente nog een ouderwetse DHZ zaak zitten en die heeft voor mij de diverse onderdelen voor de mal gezaagd.

Foto-DNZZ8KS6-D.jpg

Dit alles inclusief het zagen kostte mij 7 euro.Nou dat is dus bijna niets en ik zal er een hoop gemak van hebben.

Foto-LSRP4OAD-D.jpg

Hier zien jullie hoe het huidige chassis er precies in past.

Ook de vorm en de maten van de armen liggen nu vast.

Foto-7RQG34R8-D.jpg

Het materiaal is vorige week binnen gekomen dus de onderdelen kunnen gemaakt gaan worden maar eerst nog even een oude belofte na komen.

Mvg Opa Wil

Hoi Wil,

Mooie mal, kan je dadelijk productie draaien ;-)
Ben heel benieuwd hoe jou trailer er straks uitziet met de luchtvering maar het zal zeker goed komen.

groetjes
Marco

Hallo Marcel

Je weet het,je bent altijd van harte welkom.De koffie en de cola staan altijd klaar. Helaas voor jou is de mal voorlopig geen mal meer, maar een bak voor mijn onderdelen geworden.

Foto-KNFUPRBZ-D.jpg

Maar dan wel een bak waar alle onderdelen keurig bij elkaar zijn opgeslagen. Geen gezoek dus als de boel weer gemonteerd gaat worden.

Mvg Opa Wil

Hoi allemaal

Precies een jaar geleden kreeg ik voor mijn kerst luchtbalgen om mijn trailer verend te gaan maken.
Nu een jaar later,een jaar waarin veel gebeurd is,ben ik dan zo ver. Ik heb eerst een nieuw chassis gemaakt:

360.jpg

Daarna de armen met bevestigingen en de schokbrekers:

360.jpg

En nu is alles dan samengebouwd en moet ik alleen nog de platen maken waar de luchtbalgen op komen te rusten.

360.jpg

360.jpg

360.jpg

In Ede wordt het dan weer proefrijden, maar dan met een verende trailer.

Mvg. Opa Wil

Back