Volvo FH 12 8x4

Hoi maar weer

Om jullie even een indruk te geven heb ik de volgende foto gemaakt.

360.jpg


Boven het blok waar de lagers in komen en onder het blok waar m6 draad in getapt gaat worden.Later komt er om het wormwiel een kast.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Luchard

Alle vier de wormwielen zullen worden aangedreven door slechts 1 kleine motor. Dit kan omdat er een wormwiel overbrenging in zit.

360.jpg


Nu nog de blokjes helemaal afmaken en de grote verbouwing zit erop. Dat moet ook wel want de hoek van mijn werktafel en de bak beginnen al aardig vol te raken met zelf gemaakte onderdelen.

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hallo Opa Will,

Ja, mij is het nu ook duidelijk hoe het gaat werken,heel mooi bedacht !.:worship::worship::worship:
Oplossing van het tappen is ook goed bedacht !:thumbsup:

Groetjes, Charlotte :bye:
 
Hoi

Gisteren de blokjes op maat gemaakt en gemonteerd. Nu kan ik ze zo in 1 lijn boren en tappen zodat er geen wringing is. Daarna komen de draadstangen.

360.jpg


Mvg.Opa wil
 
Hoi maar weer

Vandaag lekker opgeschoten.Eerst de blokjes in één lijn geboord en getapt.

360.jpg


Daarna de draadeinden zo gemaakt dat de wormwielen er op passen.

360.jpg


Ondertussen zijn de druklagers voor de wormas ook binnen dus kunnen we lekker passen.

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Mooi stukje vak modelbouwwerk, echt super!
(Volvo) petje af voor jou bouwkunsten.

Nu zie ik dat je het geheel met 1 elektro motortje gaat aandrijven, maar nu is mijn vraag hoe ga je het recht stellen van de dieplader oplossen, want als de dieplader scheef geparkeerd staat, de rechterkant of linkerkant in de berm staat, moet je aan de rechterkant of de linkerkant de dieplader hoger kunnen instellen, zodat de dieplader weer recht is gesteld, want anders (hangt) staat de dieplader scheef.
Zoals je weet ben ik ook bezig met een dieplader bouwen, deze ga ik omhoog en omlaag en rechtstellen hydraulisch maken, naar voorbeeld van de dieplader van mijn schoonzoon, (pendel x) die je door middel van hydraulische vering/cilinders omhoog en omlaag en recht kan stellen, maar ook de voorkant en de achterkant van het achterdek apart in hoogte kan instellen.
Of zeg je, ik vind dit niet belangrijk om de dieplader recht te kunnen stellen.

Het rechtstellen van de dieplader (achterdek), kan je natuurlijk heel makkelijk oplossen door per kant 1 elektro motortje te gebruiken, zodat je de linkerkant of e rechterkant onafhankelijk van elkaar kan instellen

Maar misschien zeur ik wel hoor ! (mierenneu........)

P.S.
Na ruim 1 jaar (na mijn laatste herseninfarct oktober 2014) weer langzaam begonnen met modelbouw, ongeveer 2 uurtjes per dag.
(een project af maken voor een bevriende modelbouwer, wat ik al meer dan 1 jaar geleden had beloofd, daarna hoop ik weer met mijn eigen modellen verder te kunnen gaan)
 
Ik denk dat dit niet gaat in de constructie die Wil voor ogen heeft, want dan gaat het wringen, in de hef.
Die spindels kunnen het dek alleen maar recht/evenwijdig/parallel omhoog brengen.
En op de modelbouwplaats is alles toch netjes plat/vlak, er zijn daar geen bermen of greppels :D
Cor
 
vanhet achtedek
Ik denk dat dit niet gaat in de constructie die Wil voor ogen heeft, want dan gaat het wringen, in de hef.
Die spindels kunnen het dek alleen maar recht/evenwijdig/parallel omhoog brengen.
En op de modelbouwplaats is alles toch netjes plat/vlak, er zijn daar geen bermen of greppels :D
Cor

Hallo Cor,

Ik begrijp heel goed dat onafhankelijk rechtstellen van het achterdek van de dieplader dat dit gaat wringen in de constructie de Wil nu gemaakt heeft, maar Wil zou Wil niet zijn als hij dat niet kan oplossen, door een beweegbare onafhankelijke constructie te maken.
Wil heeft zeker de kennis om dit te realiseren.

We wachten het antwoord van Wil maar even af, wat hij van mijn gestelde vraag vind.
 
Ben ik weer

Gisteren nog het één en ander kunnen doen aan de trailer en s'middags nog even gebruik gemaakt van het zonnetje om foto's te maken.

360.jpg


Een uitsparing in het onderdek gemaakt voor de tandwielen.Misschien begrijpen jullie nu de keuze van mijn motor. Deze past precies tussen de assen in.

360.jpg


Een foto van bovenaf genomen. Hier zien jullie goed dat de blokjes in een uitsparing zitten zodat ze niet kunnen verschuiven.In de blokjes komen nog een kogellager en een druklager.

360.jpg


En dan hier een foto in de rijstand.Door de sleuf in het bovengedeelte zien jullie de druklagers van de wormassen.

@Helicor en Piet

Heerlijk,eindelijk weer eens een discussie van de drie ouwe knarren.
Piet, aan een schuinverstelling van de trailer heb ik totaal niet gedacht.Ik heb mij helemaal gericht op drie andere zaken.De hoogteverstelling,de plaats van de hoogteverstelling en eventuele voorspanning.
De hoogteverstelling heb je nu gezien die is zo die is,alleen maar een hoogteverstelling en meer niet.Een oplossing om dat anders te maken heb ik nu nog niet voor de hand maar wie weet hoe ik er in de toekomst over denk.
De plaatsing van de hoogte verstelling is bij de tweede en de vierde as.Daardoor komt de druk van de laadvloer altijd in het midden van de vijf assen zodat het gewicht beter verdeeld wordt en het achterdek niet meteen naar voren toe over helt.
Dan de voorspanning. De vloer en het achterdek worden tegen elkaar getrokken met twee m5 bouten.Het vlak aan de achterzijde van de vloer en het vlak aan de voorzijde van het achterdek staan dan haaks op het wegdek. De laadvloer en het achterdek liggen dan mooi horizontaal.Mocht bij het proefrijden nu toch blijken dat het achterdek voorover gaat hellen dan kan ik het vlak aan de voorzijde van het achterdek een klein beetje schuinfrezen zodat ik een beetje voorspanning krijg en de achterzijde van het dek wat meer belast dan de voorzijde.
Zo,ik hoop dat de zaken nu een beetje duidelijker zijn voor jullie beiden.

@Helicor
Oke, ik mag de plank nu een klein beetje hebben misgeslagen doordat ik geen schuinte verstelling op mijn trailer heb maar jouw opmerking dat er op de baan geen greppels zijn snijdt natuurlijk geen hout.
Een ECHTE modelbouwer probeert zijn model zo natuurlijk mogelijk te bouwen en daar hoort dit item natuurlijk ook bij.Hierin heb ik dus een beetje gefaald maar ik kan er mee leven.En héél misschien word ik in de toekomst wel een echte.
Zo dit was een heel verhaal.
Verder wens ik eenieder Prettige Feestdagen en een voorspoedig maar vooral een gezond 2016 toe.

Mvg.Opa Wil[/USER]
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wil,


Bedankt voor de opmerking : Oude knarren, maar zoals je weet, ben ik toch behoorlijk jonger dan jou hé, hahahaha.

Ik vind wat je tot nog toe hebt gebouwd er zeer professioneel uit ziet, ik begrijp heel goed wat je bedoeld met de in hoogte verstelling en de gewichtsverdeling op van het achterdek.

Wat betreft de hoogte apart instellen van de voorkant en de achterkant van het achterdek, zoals als bij een 1:1 dieplader, dat dit niet echt noodzakelijk is, denk ik zelf.

Maar wat ik eigenlijk bedoel is : Het rechtstellen van de dieplader, de linkerkant en de rechterkant onafhankelijk van elkaar in hoogte te kunnen instellen, zoals bij de echte 1:1 dieplader wel belangrijk is, want het komt toch best regelmatig voor bij de 1:1 dieplader, dat de lading aan de ene kant zwaarder is dan aan de andere kant, zeker bij vervoer van zware machines, brugdelen en andere zware ladingen.
Nou zal dit bij onze modellen niet zo vaak voorkomen dat de lading aan de ene kant zwaarder is dan aan de andere kant, dus minder van toepassing.

Wat je tot nog toe hebt gebouwd ziet er geweldig uit en werkt denk ik ook perfect, zo te zien op de foto's, maar ik denk dat je uiteindelijk toch niet tevreden zal zijn met het resultaat en dat je alsnog het rechtstellen van de dieplader gaat toepassen, daar ken ik je inmiddels wel goed genoeg voor, hahahaha.

Dat je gefaald hebt wat het bouwen van rechtstellen van de dieplader, dat vind ik niet, want nogmaals wat je tot nog toe gebouwd hebt ziet er perfect uit.
Het was ook niet mij bedoeling om kritiek te leveren, maar meer bedoeld als een tip en opbouwend advies !

Ik wens jou ook hele Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig , maar vooral een Gezond 2016 toe.
(dit hebben we allebei wel nodig, gezien wat ons de laatste jaren is overkomen)




 
Hallo maar weer.

Zo,het onderste deel van het chassis heeft zijn vorm gekregen maar nu is het tijd om de uitsparingen voor de diverse onderdelen erin te maken.

360.jpg


Hier zien jullie de diverse openingen.

360.jpg


De achterste drie openingen zijn voor het stuurgedeelte.

360.jpg


Dit verdwijnt bijna geheel onder het bovenste deel.

360.jpg


De middelste opening is voor de hefmotor die aan het bovendeel vastzit.

360.jpg


Het voorste,kleine gat,is voor de eindschakelaars die ik vanmiddag heb mogen ontvangen.

Mvg.Opa Wil
 
Hoi Allen

De motor van de hoogte verstelling moet natuurlijk ook aangestuurd worden MAAR ik heb niet veel ruimte. Ik heb daarom gekozen voor de Thor4 en de Esm-2 modules van CTI.

360.jpg


De Esm-2 module wordt gewoon tussen de ontvanger en de Thor4 module in geprikt.
Esm staat voor eindschakelaar module.
Deze module moet natuurlijk ook weer aangestuurd worden.
Hiervoor heb ik twee reedcontacten en een magneetje gekozen.

360.jpg


De reedcontacten zijn 14 m/m lang en 2 m/m in diameter.
Het magneetje is 2 m/m in diameter en 2 m/m hoog.
Kijken of we deze week de onderdelen in het chassis kunnen prakken.

Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Het is gelukt. De reedcontacten en het magneetje zitten er in gebouwd.

360.jpg


Hier de contacten met hun houdertjes op de top van mijn wijsvinger.

360.jpg


Het magneetje met zijn houdertje vast gemonteerd op het onderste deel van het chassis.

360.jpg


De pen met de beide houdertjes gemonteerd op het bovenste deel. Helaas is 1 reedcontact door mijn slechte zicht al reeds gesneuveld.

360.jpg


Hier komt het onderste reedcontact mooi door de onderste chassis helft heen piepen.
Ook zie je op deze foto dat de stukken waar de armen in gemonteerd worden hun ronde vormen hebben gekregen.
Ook zien jullie dat het zware hoekprofiel aan de voorkant is gemonteerd. Dit profiel wordt tegen de achterkant van de van de laadvloer gemonteerd.


Mvg.Opa Wil
 
Misschien zou je kunnen overwegen om die reed contacten in een rubber steuntje te monteren, want dat aluminium is toch altijd erg hard en met het minste of geringste stootje kneuzen die glaasjes; een blokje rubber met 2 gaten haaks op elkaar, maar zonder de opening, zoals je nu hebt gedaan zou kunnen werken; eventueel tussen het rubber en de glij-stang een drupje CA, als de hoogte eenmaal vast staat.
Succes!
Cor
 
dun streepje siliconenkit. blijft beetje flexibel en plakt. 2 vliegen in 1 klap.

Gelijk nog even een veer in den poepert steken. Tis weer een schitterend priegelstukje vakmanschap.
 
Hoi volgers

@Helicor

Ja,ik weet dat de glaasjes heel kwetsbaar zijn vandaar dat ik een zo veilig mogelijk plekje had gezocht. Maar ja, als ik (door het mindere zien) dan toch ergens tegenaan stoot ja, dan is het gebeurd voor je er erg in hebt. Ik heb gelukkig nog heel wat reedcontacten in voorraad. Dus dat komt wel weer goed. Ik heb mooie stelblokjes gemaakt en daar hou ik het bij vooral omdat graafie68 met een goede oplossing kwam.

@graafie68

Bedankt voor de veer maar zeker ook voor de tip. Ik ga deze zeker gebruiken. Kijk,daar heb je dan dit forum voor.Zelf zit je in een bepaalde richting te denken en dan komt er iemand anders die deze gedachtengang doorbreekt en met een betere oplossing komt. Nogmaals mijn dank.

Gisteren was het (voor mij dan) de grote dag.Voor het eerst het boven en onder chassis passen met de hoogteverstelling én de assen met de spoorstangen.

360.jpg


De nu lege bak kan mooi als ondergrond dienen. Ik heb er verder alleen maar aangebouwd wat nu direct nodig was.

360.jpg


Hier de voorkant met veilig (niet voor mij dus) tussen de 1e en de 2e as het reedcontact.
Onder de 2e as ligt de motor van de hoogte verstelling ook vrij.

360.jpg


Ook de achteras gaat net langs het kabeltje van de stuurservo. Tot zover alles goed maar het laatste item net niet.

360.jpg


Bij compleet ingeveerde assen met een maximale wiel uitslag raken de spoorstangen van de 2e en de 4e as de draadeinden van de hoogte verstelling. Een kleine smet op mijn berekeningen. Gelukkig is dit heel makkelijk op te lossen door de draadeinden een ietsje, ca. 2 m/m, in te korten.

Mvg Opa Wil
 
Back
Top