Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Tijdens het rijden bij Boshuis in Kampen is de koppelschotel van de truck open gegaan. Daardoor is de bedrading tussen truck en dolly kapot gegaan. Nu vond ik dat niet zo heel erg want ik was toch niet zo tevreden over de spiraalkabels. Dus moesten er nieuwe gemaakt worden. Verschillende draden geprobeerd maar niets was naar mijn zin,totdat ik draad tegenkwam van Brawa. Dit draad wordt veel gebruikt door de modelspoor bouwers.
De buitendiameter is 1.0 m/m en de kern bestaat uit 18 koperdraadjes van 0.1 m/m:
Daarna heb ik een messing pen genomen van 4.0 m/m met 2 stelringen. in de stelringen heb ik een gaatje geboord:
Toen was het draaien,draaien en nog eens draaien tot de pen over een lengte van 12 cm vol zat. De draad toen afgeknipt en met de tweede stelring de boel strak gedraaid en vastgezet:
Met de föhn vervolgens de boel lekker warm gestookt en in de lucht af laten koelen. Daarna de draad voorzichtig van de pen gehaald en uit getrokken:
Na het loslaten kwam de spiraal weer nagenoeg in zijn oorspronkelijke lengte terug met een diameter van 6.8 m/m:
Een poos later heb je dan de spiralen voor truck en dolly klaar. Nu alleen nog de "handjes" eraan solderen en het leed is weer geleden:
staafje in schroefmachine en het draad tussen je vingers laten glijden zodat t wat warm word en draaien,het blijft in model en t wikkelt sneller dan met t handje hihii
Ik maak al jaren mijn eigen luchtslangen en zwarte stroomkabels voor de trekkers/trailers, al sinds 2008.
Voor het eerst toegepast bij mijn MB Actros 5 assige Zwaar Transportrekker.
Alleen gebruik ik geen klemmetjes, maar gewoon plakband en hang de draden met de messingstang in kokend water in een waterkoker, daarna afkoelen in koud water
Met en föhn loop je sneller het risico dat de buitenmantel smelt, dit gebeurd niet in kokend water.
Opa wil,
Mijn complimenten voor de fantastische bouwwerk en voor het schitterend verslag.
Ik heb het in een paar dagen tijd helemaal zitten lezen en ik ga ook dingen gebruiken voor mijn Volvo.
Nogmaals hartelijk dank voor het mooie verhaal.