Volvo FH 12 8x4

Hoi Piet

Kun je nagaan wat een racetrucks Tamiya bouwt.Bij deze truck heb ik de orginele mabuchi motor al vervangen door een LRP truckpuller De mabuchi draait 16000 toeren en de truckpuller 6000.Bovendien heb ik aan de versnellingsbak nog een vertragingsbak van 1:4 gemaakt

DSCF1262.jpg

Maar in zijn 3e versnelling zal ik denk ik nooit komen.Of er moet een gebakkie van een mercedes achter mij komen.Dan zal ik proberen zo snel mogelijk weg te komen.

Mvg Opa Wil

Laatst bewerkt:
Geluid

Hoi medebouwers

Je koopt een geluidsmodule voor je truck en dan wil je ook als eerste het geluid in orde zien te krijgen.Dus koelventilatoren verwijderd en de speakers gemonteerd.

Foto-XKUURMRT-D.jpg

Het gat voor de ventilatoren was precies groot genoeg voor de speakers dus daar hoefde ik niets aan te doen.

Foto-FDRUQPIX-D.jpg

Alleen maar de gaatjes boren en tappen en de speakers zaten gemonteerd.Maar dan komt het echte probleem.Voor een goed geluid heb je een dichte behuizing nodig en dat is in de modelbouw niet eenvoudig.
Vanmorgen ging er ineens een lampje branden en een idee was geboren.

Foto-WQDJHOST-D.jpg

Naar de loodgieter geweest en een afvalstukje pvc pijp gehaald.
Op de draaibank op de juiste lengte gedraaid en ziedaar ik heb een mooie box.

Foto-8QUJSREX-D.jpg

Het hele frame is binnenwerks ook 50 m/m dus de box kon zo gemonteerd worden.

Foto-63V8WM44-D.jpg

Hier aan de onderzijde zie je dat de pijp precies er tussen past.
De box is klaar. Hoe ik het met mijn air4 en de tank ga oplossen is een kwestie van wachten op het volgende goede idee.

Mvg Opa Wil

Noujaaaaaaaaaaa,hahahaha,hoe krijg je het voor elkaar dat zelfs een afvoerbuis past!!!!!!Werelds......................

Voor de rest?sprakeloos.............
gr Marcel.

hallo Wil
een boombox in uw truck :D:D:Dgeweldig zeg,
maar er moet wel een heel klein gaatje in een box zitten ivm de druk die hij kwijt moet,dat is het geval bij de harde geluid jongens zeg maar,
bij u zal een 3 mm gaatje voldoende moeten zijn,gewoon ergens in het midden uit t zicht,
een dichte plastic fles krijg je ook niet ingedrukt,dop eraf en je kan hem inknijpen,
zo kan uw conus van de box zn bewegingsdruk ook niet kwijt in de klankkast/boombox,met klein gaatje wel,
mvg markioo

Sorry Markioo

Er zijn verschillende typen boxen.Maar dit is echt een gesloten systeem.Het gaatje waar de kabeltjes door naar buiten komen moet ik later dichtmaken.
De speakers worden parallel geschakeld zodat de conussen alle twee tegelijk naar binnen gaan.Hierdoor wordt de druk in de pijp hoger(lucht is samendrukbaar) gaan de conussen naar buiten dan helpt de hogere druk in de pijp dat de conussen krachtiger naar buiten komen.
Wat jij bedoelt zijn basreflex boxen maar dat is weer een ander systeem.Deze systemen zijn bedoeld om een zwaardere bastoon uit een kleine box te krijgen.
Wil je echter een mooie zuivere bastoon krijgen dan heb je echt een grote box nodig.
De lage tonen komen uit grote instrumenten die hebben een grote klankkast.Denk maar aan een piano.Om deze tonen weer te geven heb je dus ook een grote klankkast nodig.Maar ja dat betekent dus grote boxen en er zijn maar weinig vrouwen die van zulke grote kasten in huis willen hebben.Dus zijn ze allerlei systemen gaan ontwikkelen om toch maar die lage tonen te krijgen.
Nu ben ik niet meer getrouwd en ik vind het niet erg om van die grote kasten in huis te hebben.Dus heb ik mijn eigen boxen gebouwd volgens het transmission line systeem.

Foto-8AXTOXM4-D.jpg

Ik heb dus twee van deze jongens in mijn woonkamer staan.Ik woon nu 15 jaar in een flat en ik heb nog nooit een klacht gehad over geluidsoverlast want deze boxen geven een mooie zuivere bastoon ook bij een laag geluidsniveau.
Maar ze zijn wel 1.40 meter hoog 45 cm breed en 50 cm diep.
Het gaat te ver om hier uitleg te geven over de werking maar de drie bovenste speakers hebben alle drie hun eigen afgesloten ruimte in de box.Onder de grote speaker zit een gleuf en daar komt het geluid uit van de grote speaker.
Een heel verhaal om een klein beetje duidelijk te maken dat de pijp echt helemaal dicht gemaakt moet worden

Mvg Opa Wil

Hoi Wil,

Dat word dus met recht brullen op de baan straks.
Tsja, basreflex voor de modelbouw is ook wel een beetje teveel van het goede.

Kan je ook een lekkere claxon nabootsen, voor het geval er wegpiraten voor je rijden:tank:

Veel succes met de bouw, ik lees nog steeds mee.

hallo Wil
dank u wel voor de uitleg,sorry dat ik het dan verkeerd had mbt uw box systeem,
al met al vind het grappig van u gevonden zo dat pvc pijpje, en de boxen achter dat gaas van de ventilatoren/koeling,
echt creatief gevonden,
mvg markioo

Geluid

Hoi maar weer

Gisteren een hoop aan het klooien geweest maar geen geluid.Maar vanmorgen de draad weer opgepakt en helemaal opnieuw begonnen en het resultaat mag er wezen.

Foto-CK3N84SI-D.jpg

Eerst de ballastbak erop gezet met twee accu's.1 voor de m20+ en 1 voor de smx.Ze kunnen allebei op 1 accu maar ja je bent aan het testen dus eerst maar even apart.

Foto-OLPCKM3C-D.jpg

Aan de andere kant de speakers in een gedeelte van de toren en dan starten maar.
Nu moeten jullie weten dat je de servonaut zo kunt programmeren dat je gas kunt geven zonder dat het model gaat rijden.Dit is gedaan voor modellen waar je de motor gebruikt zonder te rijden.Bij het gebruik van een kraan of afzetcontainer.Ik gebruik deze optie ook in het volgende filmpje.

[URL="
- Testen geluid servonaut[/URL]

Bij de schakelen tussen vooruit en achteruit hoor je iedere keer het sissende geluid van het schakelen.

Mvg Opa Wil

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Piet

Ik was na veel geklooi al zo blij als een hond met zeven l.....n dat ik alles goed had gekregen.
Toen het dus draaide heb ik gelijk dit filmpje gemaakt.Met de standaard instellingen van servonaut en dat is inderdaad een v8 .Maar ik kan ook nog voor andere geluiden kiezen.Maar dat ga ik nog uitvogelen.

Mvg Opa Wil

Hallo,

Leuk idee een rollerbank.
Weet nog goed hoe mijn mb er vandoor schoot met de eerste keer aanzetten.
Erg slim bedacht.

De foto's laten trouwens even op zich wachten.
Hij is vaak en lang weg.
Maar ze komen er aan.

Groetjes Mitchell.

Geluid

Hoi Piet(en de anderen ook natuurlijk)

Gisteren en vandaag toch weer met het geluid bezig geweest.
Op de smx heb ik de keuze uit een v6,een zes cilinder lijnmotor en een v8.
Daarnaast kun je ook de schakel geluiden,de luchthoorn,de achteruitrijpieper en de turbo instellen.Ik heb voor de 6 cil. lijn motor gekozen.
Ik heb voor mijn filmpje de geluiden wat harder gezet om alles goed te kunnen laten horen.Nu werkt de servonaut op een aparte manier dus even een beschrijving hiervan om het filmpje beter te kunnen begrijpen.

Foto-W4NI4IEU-D.jpg

Hier mijn zender.Met de linkerstick naar boven is gasgeven.Naar beneden is remmen.Naar links en rechts schakel je de verlichting.
Met de rechterstick is links en rechts sturen,naar beneden de motor starten en stoppen,naar boven de luchthoorn.
Nu heb ik de m20+ zo ingesteld dat ik tussen het schakelen van vooruit naar achteruit een vrijstand heb .Dus kan ik dan gasgeven zonder dat het model gaat rijden.
Het schakelen gaat als volgt:je start de motor en kan dan gasgeven zonder dat het model gaat rijden.Dan trek je de linkerstick helemaal naar je toe en dan naar rechts.Hij staat nu in zijn vooruit. Dan ga je met je stick weer naar het midden.Ga je nu met de stick naar boven dan ga je gas geven en het model rijdt.Bij een bepaalde snelheid kun je de stick loslaten en het model blijft op die snelheid doorrijden.
Pas als je de stick verder naar boven beweegt gaat het model sneller.Laat je de stick dan in die stand los blijft het model op die snelheid doorrijden.
Een soort cruise control.
Pas als je de stick naar je toetrekt remt het model.Trek je de stick helemaal naar je toe stopt het model.Ga je dan gelijk met je stick naar links staat hij weer in zijn vrijstand.Nu kun je weer gasgeven en het model blijft staan.Dan is het weer de stick helemaal naar je toe trekken en weer naar links bewegen.Nu staat hi in zijn achteruit.Je hoort de pieper en de achteruitrijlampen gaan branden maar je model staat dan nog stil.Net als in het echt dus.Met je stick naar het midden en dan weer naar boven bewegen.Dus zowel met vooruit,als met achteruit rijden de stick naar boven bewegen om gas te geven en naar je toetrekken om te remmen.
Even vreemd maar ik wil al niet anders meer.
Bekijk het volgende filmpje en oordeel zelf.

[URL="
- 2e Poging geluid servonaut[/URL]

Mvg Opa Wil

wat een goeie beschrijving seg :D
knap en ordelijk werk al die bedrading, bij mij is het wel wat anders
je bent wel al een paar wielen kwijt zie ik :lol:

hallo Wil
dat filmpie is super hoor!!!
rijd u nou in zn 1 vol gas of niet,
het lijkt zo helemaal niet op een racetruck a la tamiya snelheid/versnellingsbak/motor,
u had het al over vertragingen maar zoals op eerder geplaatst filmpie leek het wel erg snel te draaien de wielen,
hopelijk schrokken uw buren niet van de claxon/motorgeluid wat realistisch is,
denk dat de buren achter de gordijnen naar buiten hebben gekeken of er een echte vrachtwagen in de straat staat:D:D:D
mvg markioo

3e Poging

Hallo jongens

@volvo freak
Nee hoor ik ben geen wielen kwijtgeraakt.De besturing van de tweede as is nog niet naar mijn zin dus heb is alles even los gemaakt voor de demo.

@ Markioo
Nee de demo was niet in de eerste maar in de tweede versnelling.
In het onderstaande filmpje gebruik ik de eerste versnelling.

Foto-LHTBOFZ6-D.jpg

Vanmorgen de smx vastgezet en de bedrading door de kokers gedaan.Daarna het onderste deel van de toren erop gezet en voorover geklapt zodat de leidingen erin konden maar ook de accu en de ontvanger.
Via kroonstenen de speakers en de tweede accu aangesloten.En ja dan kun je weer gaan rijden(met verrassing).

[URL="
- 3e Poging geluid servonaut[/URL]

Een geslaagde poging

Mvg Opa Wil

Zo, dat geluid is wel super mooi.
Hij rijd mooi rustig zo te zien
Super! :)

@markioo: er zit een dimmer aan de smx module om het geluid harder of stiller te zetten ja

@wil: gelukkig dat het maar een model is en geen echte want zo hoog in toeren blijve rijden lijkt me niet echt gezond :lol:
maar zo rijdt hij wel lekker rustig

Versnelling

@markioo
Zoals Volvo freak al schreef zit er een potmeter op de smx.Maar voor de demo het geluid even extra opgeschroefd.
@Volvo Freak
Ik weet niet in hoeverre jij bekend bent met zwaar transport maar lang in een hoog toerental rijden in een lage versnelling is heel normaal hoor.Niet alleen bij het model.
Kijk eens achter de cabine daar is een grote koeltoren gebouwd.
Daarin zit een koeler voor de motor en voor de wsk.
Voor de motor omdat je langzaam rijdt en dus geen rijwind koeling hebt.dus gaat het koelwater daar door en wordt zo extra gekoeld.
De wsk is een speciale koppeling.Hierbij wordt er olie met een hoge druk tegen een schoepenwiel aangespoten. Hierdoor wordt de olie ontzettend warm.Daar is de tweede koeler voor nodig.Maar levert de motor zijn maximum koppel en is de snelheid maar 5 km per uur dan kan dat uren doorgaan.
Kijk maar naar het volgende filmpje.

[URL="
- 1.9 Million lb generator move by Mammoet through Johnston, SC[/URL]

Mvg Opa Wil

Hoi Piet

Ja het was vandaag zijn maiden trip.Welliswaar over een korte afstand maar het was de eerste keer dat het hele spul in gang gebracht werd.
Doordat ik de motor veranderd heb en nog een extra vertraging van 1:4 ingebouwd heb trekt hij mooi rustig op.
De vertraging zorgt er ook voor dat de motor maar voor 1/4 belast wordt met dezelfde versnellingsbak.Dus kun je langer rijden op 1 accu.En de versnellingsbak wordt ook minder belast.Het gaat alleen langzamer maar dat maakt het juist realistischer.

Mvg Opa Wil

Back