Volvo FH 12 8x4

hallo Wil
leuk en informatief filmpie,
we zullen uw volvo stuurkunsten dan op de baan moeten
testen met een verkeerslicht :D:D:D
mvg markioo

zeer mooi en intressant filmpje Opa Wil
een vraagje: gaat gij ook z'n afstandsbesturing maken zodat je de assen handmatig nog wat kan laten verder draaien? :lol:

Laatst bewerkt:
Hallo Wil,

JA, dat zijn hele mooie spoorstangen en een perfecte manier om de wielen uit te lijnen. Bedankt voor de link. Ik kan deze stangen ook heel goed gebruiken bij mijn schepen voor het astellen van mijn roeren. Ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. De vidoootjes van Tridec roepen bij mij veel herinneringen op. Ik had ze nog niet gezien. Succes Wil.

Groet
Sjoerd

Wist je overigens dat de achterkant van de oplegger tijdens het maken van een bocht gebonden is aan een zogenaamde bestreken baan? De exacte gegevens hiervan weet ik niet. Dit werd altijd door de ontwikkelingsadeling berekend. Ahankelijk van deze bestreken baan werd de wieluitslag en de plaats van de assen berekend, wat vervolgens resulteerde in het uiteindelijke stuursysteem.

Laatst bewerkt:
Het zal inderdaad wel zo gaan dat ze kijken naar laadvermogen en stuuruitslag.

Een stuurtrailer is de bedoeling dat hij zoveel mogenlijk het spoor van de trekker volgt. Nou gaat een trailer altijd wel iets naar binne lopen maar ongeveer volgen de wielen wel.

Is een erg mooi systeem sturende wielen maar heeft ook zijn nadelen.

Als er erg weinig ruimte is is het af en toe tobben om je assen weer recht te krijgen. En altijd opletten op de uitzwaai want dat doen die trailers behoorlijk.

Foto-B338R4BF-D.jpg

Dieplader niet echt goed te zien maar wel plaatje hoe het moet worden.
(en omdat het toch een mooi spulletje is)

Sorry voor de vervuiling.

Grtz.

Laatst bewerkt:
Hallo Wil,

Wist je overigens dat de achterkant van de oplegger tijdens het maken van een bocht gebonden is aan een zogenaamde bestreken baan?

Een stuurtrailer is de bedoeling dat hij zoveel mogenlijk het spoor van de trekker volgt. Nou gaat een trailer altijd wel iets naar binne lopen maar ongeveer volgen de wielen wel.
Hallo Sjoerd,

Antwoord is al gegeven door kraanbouwer, maar dit is de baan waarover de trekker ook rijd.

En altijd opletten op de uitzwaai want dat doen die trailers behoorlijk.
Hier spreekt hij zich alleen weer tegen, en dat klopt niet, want de uitzwaai vind dus plaats binnen de draaicirkel die de trekker ook heeft gemaakt.

Als dit niet zo zou zijn, veeg je met de trailer alles waar je met de trekker nog net langs gaat, bv een lantaarnpaal, gewoon ondersteboven.

En dan sta ik weer in de file:???::???::???::???::???::???:, dus dat is niet zo handig.

Een stuurtrailer zwaait wel degelijk uit.
De oversteek achter de achterste as gaat zwaaien en als het ver overgebouwd is moet je daar echt erg in houden.

Dus ik spreek mezelf niet tegen.

Grtz.

Hallo Kraanbouwer,

Ik moet je toch ( deels) tegenspreken. Een gestuurde oplegger zal nimmer zover uitzwaaien dat deze buiten de baan van de trekker komt. Met andere woorde, als de trekker een linker bocht maakt zal de oplegger nimmer zover uitzwaaien dat deze buiten de baan van de trekker komt. De oversteek van de oplegger aan de achterzijde t.o.v. de assen is namelijk ook wettelijk geregeld.
Wil, als je vindt dat dit niet in je topic hoort wil je het dan verwijderen aub?

Groet
Sjoerd

Hallo allemaal

Nee,ik wil hier niet spreken van vervuiling.Deze discussie laat alleen maar zien hoe moeilijk het is om een goed sturende trailer te verkrijgen.
De bestreken baan is een door de wet voorgeschreven baan waarin het voertuig moet blijven bij het nemen van een bocht.
Bij normale voertuigen is de bestreken baan een ring met een binnenradius van 5.3 meter en een buitenradius van 12.5 meter.Dat is dus een baan van7.2 meter breed beschikbaar voor de voertuigen.Voor een lzv zijn dat 6.5 en 14.5 meter.Dus een baan van 8 meter breed.Let wel dit geldt voor voertuigen met de wettelijke lengte en breedte maten.
Voor speciale voertuigen weet ik niet of er voorgeschreven banen zijn.om de doodeenvoudige reden dat de maten van speciaal transporten niet vast liggen.
De uitzwaai van de trailer is te verklaren aan de breedte van de bestreken baan,
Bij het ingaan van de bocht zit de achterkant aan de binnenzijde van de van de bestreken baan.Bij het uitkomen van de bocht zit de achterkant aan de buitenkant van de baan.Maar de uitzwaai van de trailer mag nooit over de baan van de trekker heen gaan.

Mvg Opa Wil

hallo
het aller belangrijkste is gewoon dat je de bocht door komt zonder je klem of schade te rijden,tegen verkeerslicht ofzo :D:D:D
en nu is het de grootste uitdaging voor Wil om het rc werkend te krijgen,
succes ermee
mvg markioo

wat je in het filmpje ziet is dat vooral het uitstekende deel in dit geval de giek uit zwaait.
de trailer zelf blijft nagenoeg in het spoor. zal niet op de cm zijn.

Heb het filmpje ook kritisch bekeken, maar de trailer loopt keurig in het spoor van de trekker en dolly. Die uitzwaai is natuurlijk ook een beetje gezichtsbedrog, want het lijkt of hij naar buiten komt, maar dat is niet zo. Let maar eens goed op bij de laatste bocht naar links het terrein op. Hier zie je de achterassen van de trekker op ongeveer een meter van de streep, en de laatste as van de dieplader ook. Het eerste wiel van de dieplader loopt net langs de streep.

Uitstekende lading is natuurlijk een ander verhaal. Hier zijn regels voor en mag je niet zo maar een eind uitsteken. Ik durf zelfs te beweren dat wat je hier op het filmpje ziet of op de grens of er overheen zit.

Maar de giek demonteren kost veel extra tijd, en word dus vaak met een gok toch gereden.

Heb het filmpje ook kritisch bekeken, maar de trailer loopt keurig in het spoor van de trekker en dolly. Die uitzwaai is natuurlijk ook een beetje gezichtsbedrog, want het lijkt of hij naar buiten komt, maar dat is niet zo. Let maar eens goed op bij de laatste bocht naar links het terrein op. Hier zie je de achterassen van de trekker op ongeveer een meter van de streep, en de laatste as van de dieplader ook. Het eerste wiel van de dieplader loopt net langs de streep.

Uitstekende lading is natuurlijk een ander verhaal. Hier zijn regels voor en mag je niet zo maar een eind uitsteken. Ik durf zelfs te beweren dat wat je hier op het filmpje ziet of op de grens of er overheen zit.

Maar de giek demonteren kost veel extra tijd, en word dus vaak met een gok toch gereden.

khoop dat we jullie en die gasten hierboven die zeggen dat een gestuurde trailer niet uitzwaait alleen met een auto op de weg tegen komen en niet met een vrachtwagen kraanbouwer heeft gewoon gelijk een gestuurde trailer zwaait wel degelijk uit

Hallo allemaal,

Tja, wel/niet uitzwenken.
Wat verstaan jullie onder uitzwenken.
De achterkant kan wel uitzwenken, zeker als de lading ver over de achterste as uitsteekt.
Maar een gestuurde trailer, een gestuurde semi-dieplader en een gestuurde dieplader lopen netjes met de assen in het spoor van de trekker, tenminste als de besturing goed is afgesteld, want dat is heel belangrijk in het geheel.
Wat jullie zien is dat de achterkant van de trailer, van de semi-dieplader en dieplader die uitzwenkt, vandaar het bord: Pas op, Zwenkt uit !
Zeker als er een boom/een stick/een giek van een kraan ver naar achteren uitsteekt, dan zwenkt de boom, de stick of giek uit, maar de wielen blijven in het spoor van de trekker lopen.

Maar bij een dieplader waar de achterste as zover mogelijk naar achteren staat, zwenkt het achterdek nauwelijks uit.
Bovendien heb je bij een 4 of 5 assige dieplader het voordeel dat je handmatig kan insturen, maar ook handmatig kan tegensturen, waardoor het nemen van bochten weer wat makkelijker wordt.

Ook voor speciaal transport gelden er wettelijke regels, betreffende het bestrijken van de baan.
Deze zijn wel weer afhankelijk van wat voor voertuig het is, qua lengte en breedte.

Assen

Hoi allen

Jullie hebben het wel kunnen zien en lezen.Over de besturing valt heel veel te praten.Ik heb ondertussen kontakt op genomen met de fa.Tridec en na wat heen en weer gebabbel en foto's heb ik ook hier weer de nodige tekeningen los kunnen krijgen.Met deze tekeningen en die van de fa.Broshuis kan ik nu een nog betere besturing realiseren.Bedankt fa.Tridec.
Dus vandaag bezig geweest met de mal.Ik heb al een keer een grote fout gemaakt en ik wil niet dat dit nog een keer gebeurt.Dus voordat ik de onderdelen ga maken eerst maar eens goed uit meten met de mal.

Foto-7XPQFBEI-D.jpg

Hier zien jullie dat ik de vlinders van mijn eerste mal overgezet heb naar het definitive gebeuren.Onder de vlinders liggen ook al de stuurstangen.
Het meten kan beginnen.

Mvg Opa Wil

Besturing

Daar ben ik weer

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar op sommige momenten heb ik geen geduld.Dan wil ik weten of alles wat ik tot nu toe heb binnengekregen aan tekeningen en maten ook werkelijk gaat kloppen in het model.
Dus vandaag voor de achterste as,van bouwplaat,twee stuurstangen gemaakt en gemonteerd met pennetjes.

Foto-XRFGASAD-D.jpg

Daarna de opgegeven hoek op een stuk papier getekend en uitgeknipt.

Foto-8N6ETTPD-D.jpg

Het binnenste wiel naar de maximale slag gedraaid.

Foto-U6DXZDZJ-D.jpg

Dit is de maximale slag.Maar het wiel aan de buitenkant moet een grotere radius afleggen dus mag niet zoveel uitsturen.
Dus in dezelfde stand het papiertje aan de andere kant neergelegd.

Foto-6TLNPD7L-D.jpg

Kijk en dit is goed.Volgens de opgaven die ik gekregen heb zit ik precies goed.Dit geeft hoop voor de andere vier assen.

Mvg Opa Wil

Hallo Opa Wil,

Dat ziet er goed uit maar wat een gereken en bereken van die assen.
Veel sterkte bij de rest van de assen.

Daar ben ik weer

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar op sommige momenten heb ik geen geduld.Dan wil ik weten of alles wat ik tot nu toe heb binnengekregen aan tekeningen en maten ook werkelijk gaat kloppen in het model.

Dat vind ik heel herkenbaar. Mooi dat de eerste as meteen voldoet aan de hoop en verwachting. Dat geeft de bouwer moed. Succes!

Back