Volvo FH 12 8x4

Dat idee kreeg ik ook al, maar mijn idee lijkt het er op dat de servo steeds aan het composeren is.
Zeg maar het zoeken naar zijn middepunt lijkt het wel.
maar wat cheeta zegt kan heel goed kloppen je hebt idd een zware servo.
Idee: probeer het nog eens en zet dan al je toeters en bellen eens aan van je truck, kan zijn dat de werking dan helemal slecht is dan weet je waar het ligt.
suc6

toeters en bellen draait op de accu zit geen omvormer tussen.
De 5V van de regelaar moet de servo voorzien van stroom. Echter met dit soort zware servos zit je snel aan de max.

Een Ubec kan het probleem verholpen.

dit heeft naar mijn idee niets met Bec spanning te maken. dit klinkt eerder als een knetterende "digitale" servo in een analoog systeem. Hier valt weinig aan te doen.

Groetjes

Jeroen

Klinkt voor mij heel bekend. Dit is zeker het gevolg van het niet kunnen vinden van de exact gewenste positie. Dit kan meerdere oorzaken hebben naar mijn ervaring. Ik stuur zelf mijn servo's aan vanuit de PIC en heb in de software al eens iets moeten filteren omdat hij constant 1 bit verder en terug ging, dit gaf hetzelfde geluid. Hierna was het geluid weg.

Het is me echter ook overkomen toen ik 5 servo's achter 1 ESC had hangen (ook voor mijn stuurbare assen van de oplegger). Nadat ik de servo met een apparte accu via een andere ESC voede was alles weg en kon hij wel goed positioneren.

Ik zou adviseren eens een testje te doen met alleen deze servo achter een ESC/BEC.

Is het weg dan weet je de oorzaak maar heb je nog geen oplossing. Voor een oplossing denk ik dan toch aan een apparte regeling specifiek voor de trailer. Ik verwacht dat je ook gaat voor een apparte kingpin aansturing dus dat komt dan wel goed.

Of een apparte voeding/accu nodig is, dat weet ik nog niet. Ik wacht op onderdelen voor mijn elektronica en zal dan kijken wat een apparte regeling achter één accu doet. Ik verwacht dat de ESC de bottle neck is.

Uiteindelijk zal ik mijn oplegger toch uitrusten met een eigen accu dus de test is alleen voor de weet.

Ik ben benieuwd wat jouw concusie is.

Hallo wil,

Maakt de servo ook het geluid als deze in de middenstand staat ??

Mij zware stuurservo van 35 kg op de 6 assige semi-dieplader maakt ook een iets snerpend geluid bij het insturen, dit hoort bij de servo, als de servo in de middenstand staat is de servo stil.
Ik heb er trouwens wel een Ebec tussen de servo gezet , deze heb ik van Alwin gekregen, werkt perfect.

Hallo jongens

Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties.Kijk het is voor het eerst dat ik met rc bezig ben.Alles wat ik tot nu toe gedaan heb is lezen,lezen en nog eens lezen.
Maar van sommige dingen weet ik nog niet veel af.Maar door jullie reacties ben ik weer wat wijzer geworden.
Ik ben nu verder aan het zoeken met google als hulp.Tja je bent nooit te oud om te leren nietwaar?

Mvg Opa Wil

Sturen

Hoi allemaal

Iedereen die met modeltrucks bezig is heeft zo zijn eigen punten die in een model belangrijk zijn.Bij mij is het belangrijkste de besturing dat hebben jullie wel gemerkt.

Foto-PGQWGGZH-D.jpg

De achterkant van de trailer stuurt,zoals jullie kunnen zien,heel mooi.

Foto-3WQOM7TV-D.jpg

Ook de rechtuit stand is nu goed en de aansluiting naar de servo werkt ook geweldig.
Nu is normaal gesproken de volgende stap de ophanging.Nou mooi niet dus.
De besturing van de gehele combinatie begint al voor bij de truck en juist daar heeft Tamiya er een potje van gemaakt.Dat weten wij allemaal.
Dus zit ik aan de voorkant nog steeds met deze twee assen.

Foto-HVABDH3F-D.jpg

Dus een achterdek van de trailer waar heel veel zorg en aandacht naar is gegaan en onder de truck is het broddelwerk.
Nu ben ik met al het zoeken ook deze vooras tegen gekomen.

Foto-4CTFLLJR-D.jpg

Nu vind ik 79 euro wel veel voor zo'n as dus ga ik er twee zelf maken maar dan ook weer met kogellagers zoals op de trailer.
Ondertussen heb ik kontakt gehad met de importeur van Volvo en die hebben mij de belofte gedaan hulp te bieden bij de konstruktie.

Dus is het frezen geblazen.

Mvg Opa Wil

Schitterend Wil.

Ik heb afgelopen woensdag het achterdek mogen bewonderen.
Werkelijkwaar schitterend hoor, ook het verhaal bij Broshuis eromheen!

Hallo Opa Wil,

Ziet er super uit en die nieuwe voorassen wordt zeker ook super.
Als het goed gaat worden ze dan ook in productie genomen dan hou ik me aanbevolen.:D:D

Hallo Wil,

Tja, voor 79,00 Euro kan je zelf wel 5 assen maken, qua materiaalkosten.
Bovendien als je ze zelf maakt kan je ze naar je eigen wensen maken.
Schultz is niet goedkoop met zijn onderdelen, de kwaliteit is wel goed, ten opzichte van Wedico en Tamiya.

Ik zelf heb de Wedico voorassen van mijn Volvo verbust, nieuwe bronzen fusee bussen ingezet, met stalen fusee pennen) deze zijn nu spelingvrij.
Ik heb er geen lagers ingezet, omdat er te weinig body aanwezig in de fusee armen.
Als de bussen uitgesleten zijn, kan ik ze makkelijk weer vervangen door nieuwe bronzen bussen.
Maar dat is pas over 5000 uur rijden hahahaha !! :cool: ;)

Succes met de bouw van de nieuwe voorassen.

Ja, ze zijn bij Volvo altijd zeer behulpzaam, ik ga zelf altijd naar de plaatselijke Volvo dealer, NIJWA Trucks, die zijn ook zeer behulpzaam.

Voorassen

Hoi allemaal

Nou in produktie zal er niets gaan.Ik vind het al werk genoeg om voor mijzelf de onderdelen te maken.

@Piet

Met de uren die jij aan het sturen bent op de demo's kun je de rest van je leven wel vooruit met de bronzen bussen.

Vorige week de stukken voor de voorassen uit een voorraad plaat gefreesd en de buiten maten er al in gefreesd.Ook zowaar een tekening gemaakt.

Foto-UXJK3NEV-D.jpg

Vanmorgen begonnen met de assen in de vorm te frezen.

Foto-LM66GMLU-D.jpg

En ja als het dan lekker gaat dan ben je snel een paar nieuwe voorassen rijker.Morgen nog wat kleine werkjes er aan doen en aan het eind van de week staat ie weer op eigen benen.

Mvg Opa Wil

Hoi Wil,

Zit nog steeds regelmatig mee te lezen. Het word wel een mooie trailer als die klaar is.

@Piet

Met de uren die jij aan het sturen bent op de demo's kun je de rest van je leven wel vooruit met de bronzen bussen.
Maak daar maar minuten van, want Piet komt niet aan uren op de DEMO's, veels te druk met praten en foto's maken.

Hallo Wil,

@Piet

Nee, die bronzen bussen verslijt ik niet meer, want als ik gemiddeld 2 uur per rijdemo rij, dan is het veel.
Gemiddeld 3 rij-demo's per jaar, dus reken maar uit !

Weer een knap staaltje freeswerk !

De 2 assen kosten dus eigenlijk helemaal niks, want je had nog aluminium op voorraad !

Succes met de afbouw van de assen.

Ga je bij Mammoet rijden met de gestuurde dieplader, jeepdolly en de 4 assige VOLVO FH 12 ??

Laatst bewerkt:
even wat btrft de kosten , sorry dat ik het zeg heren maar ben je dan echt zoveel goedkoper uit ? ben het daar niet mee eens .

machine aanschaf , stroom gebruik en dan de tijd die je bezig bent om het uit denken dat op papier uit te werken en dan daad werkelijk het geen fabriceren wat je wilt maken ;)

Laat ik het zo zeggen het is hobby op een zeer hoog niveau en gelukkig komt het uit uw handen en dat is zeer bijzonder , zoals het word gemaakt is het uw handtekening en dat is uiteindelijk allemaal onbetaalbaar en niet in geldwaarde uit te drukken .

laat ons genieten van uw kunsten en ga vooral door .

wilde dit graag even delen , dank u

vrgrt ivar

Kosten

Hoi Ivar

Het verhaal is niet helemaal zoals jij denkt.In feite maken de kosten mij niet zoveel uit.
Ik ben mijn hele werkzame leven gereedschap maker geweest.En ik ben altijd trots geweest op de dingen die ik niet alleen gemaakt maar ook bedacht heb.
Vooral vroeger toen er nog geen cnc machines waren kwam er al snel van de tekenaars de vraag :Kun je dit maken?Als het mij dan toch weer lukte om een stuk gereedschap of een onderdeel van een machine te verbeteren dan was ik trots.
Zes jaar geleden(ik was toen 57)werd ik bij een reorganisatie ontslagen.
Iedereen,ook ikzelf,ging er van uit dat dit wel het einde van het verhaal zou zijn.
Ik heb toen direct mijn draaibank en freesbank gekocht met in mijn achterhoofd de gedachte dat,zou ik geen werk meer krijgen, ik dan klusjes aan kon gaan nemen. Kijk dat ze mij mijn werk afnamen was tot daar aan toe maar ze namen mij ook mijn trots af.Maar het is allemaal anders gelopen.
Binnen een week had ik ander werk en werd ik na een aantal maanden al leermeester.Mijn eerste leerling is zelfs naar de nederlandse kampioenschappen konventioneel frezen geweest.En daar was mijn trots weer terug.Maar mijn machines stonden er en toen heb ik besloten om een zwaar transport kombinatie te gaan maken.De spullen had ik al dus waarom niet?
En nu? Nu ben ik weer bezig om dingen te maken en te verbeteren maar nu voor mijzelf en daar ben ik ook weer trots op.
En dat is juist het onbetaalbare je trots en eigenwaarde weer hebben.

Mvg Opa Wil

je mag er zeker trots op zijn Wil, een machine hebben, en er mee kunnen werken zijn 2,
ik kijk altijd vol bewondering naar uw werk, puur vakmanschap ...

Opa Wil

Bedankt voor het zeer mooie antwoord , het is geheel duidelijk .

Nu begrijp ik volledig het verhaal achter de mooie creatie .

Vrgrt Ivar

Het feit dat je iets maakt wat niemand anders heeft en wat er ook nog eens fantastisch mooi uitziet, en ook wel goed gaat werken, is niet in geld uit te drukken.

Niet ten nadele van andere modelbouwers die in een week een model in elkaar schroeven, maar ik heb voor dit werk wel veel meer waardering.

Ik zit zelf ook in de metaalbewerking en weet hoeveel tijd erin gaat zitten om het te maken. Zeker omdat ikzelf nog zo lui ben om de CNC machine te pakken, het conventioneel bewerken is gewoon tijdrovend en als je iets gemaakt heb, dan heb je daar veel plezier van.

hallo Wil
of je nou met een machine of met een zaag,mesje,potlood,liniaal,breekijzer een model maakt het maakt niet uit,
met de allermodernste machines kan je hele mooie dingen maken als je er mee weet om te gaan,
als je niet weet hoe iets werkt heb je er nog geen bal aan,
maar gelukkig weet Wil er wel mee om te gaan :banana::banana::banana:

ga zo door Wil!!!!!!!

Back