Volvo FH 12 8x4

gewoon secondenlijm per kant 3 of 4 druppies tussen band en velg doen
je moet de band even iets om drukken en er dan druppeltje er tussen doen en andere kant dan ook niet de hele rand vol kliederen
je kan ook bij de rc auto racers kijken wat die gebruiken

nadeel drupjes secondenlijm , mocht de band er af moeten zeg dan maar dag tegen je band velg als het tegen zit ...

maar ja dat is mijn ervaring

groet Ivar

Hallo Wil,

Zo te zien op het filmpje loopt de dieplader met de jeepdolly mooi achter de 4 assige trekker.

Klopt het dat Tamiya banden hol zijn, waardoor ze hierdoor wat makkelijker van de velg aflopen ??
Zijn een massieve banden geen optie tegen aflopen van de velg

Je was toch nog bezig om Trilex velgen te maken ?, of gaat waren deze velgen niet bestemd voor de Volvo FH 16 520 ?

Tja, nu je toch steeds bezig bent om de rijeigenschappen te verbeteren is het dan niet mogelijk om zelf nieuwe velgen te draaien die uit 2 delen bestaan met een opstaande rand waarin de wangbandrand wordt tussen geklemd, zodat deze er niet meer af kan lopen.
(je zal dan volgens mij wel massieve banden moeten gaan gebruiken)

Hallo Wil,

Helaas ligt mijn kennis niet bij de vrachtwagens(op schaal). Ongetwijfeld zal je goed advies krijgen betreffende je banden. Wel wil ik even kwijt dat je een prachtig geluid hebt op je truck, inclusief de turbo. Machtig. Ik heb de truck niet horen schakelen?? Is dit bewust? Verder een schitterende combinatie om te zien. Zal nog mooier zijn als ie straks in de kleuren staat!

Hallo wil.

Dat is opzich wel vreemd. Mijn berger leunt ook vrij zwaar op zijn vooras als rr geen lading acbter hangt.
Weliswaar gebruik ik supersingles van verkerk met veroma velgen maar het lijkt er dan meer op dat de band toch wat wringt. Nu weet ik dat je met camber en caster werkt in je ophanging. Kan het zijn dat door het kantelen de band de weg ongelijk raakt en de belasting verschuift.

Alleen caster, geen camber, als ik me goed herinner.
Maar dat zou misschien wel een mogelijke oorzaak kunnen zijn van het probleem.
Cor

Besturing

Hoi manne

De tips voor het lijmen zal ik zeker in gedachten houden.

@Alwin

Wringing dat was zeker mijn eerste gedachte maar het is maar 1 band die het doet. Bij een bocht naar rechts loopt de tweede band van de velg maar bij een bocht naar links blijft alles goed zitten. Dus wringing?Ik weet het nog niet maar ik ga alles weer nameten.

@Cor.

Je hebt gelijk ik heb alleen caster toegepast.

@Piet
De trailer heeft nog geen enkel probleem opgeleverd. Die stuurt als een scheermes. De trilex velgen zijn voor een ander project.

@Sjoerd

Ja, er zit een aardig geluid in de pijp met twee speakers.
Het schakelen dat klopt. Wanner ik op de baan rij met dat grote spul kom je niet aan schakelen toe dus dat heb ik er uit gelaten.

Ik ga dus maar weer eens meten,meten en nog eens meten.

Mvg Opa Wil

Hallo Wil,

Vraagje :

Je schrijft dat er maar 1 band van de velg afloopt, heb je al eens een andere band op de velg geprobeerd, of een andere velg geprobeerd, of een andere velg met band geprobeerd ???
Waarschijnlijk heb je het bovenstaande al wel geprobeerd ?

Wringing kan ik me haast niet voorstellen, zoals jij de besturing volgens het Ackermann systeem hebt afgesteld.

Of het aflopen van de band komt doordat je de camber niet hebt ingesteld, dan zouden er volgens mij ook de andere banden van de velgen moeten aflopen en dat gebeurd volgens jou niet.

Bij mijn 5 assige MB Actros gebeurde dit namelijk ook dat steeds op de 3e stuuras aan de linkerkant de band eraf liep.
Bij nader onderzoek zat er in de nieuwe band een klein scheurtje, waardoor bij scherp insturen en zware belasting de band van de velg afliep.
Na het vervangen van de band is deze nieuwe band niet meer van de velg afgelopen.

Ik ben erg benieuwd waar het uiteindelijk aan ligt, hier kunnen wij weer van leren.

Banden

Hallo allen

Het probleem van de band heb ik gevonden.
Er is een stukje uit de hiel van de band:

Foto-TL4OQM8L-D.jpg

Dat is dus de reden dat de band eraf liep. Dan heb je de reden gevonden maar wat is de oorzaak vraag je jezelf dan af. Nou de oorzaak was vlug gevonden hoor:

Foto-DBUIEFJF-D.jpg

Aan de binnenkant van de velg een vlijmscherpe gietgal.
Ik heb de banden en velgen gekocht en toen ze binnen kwamen heb ik de banden om de velgen gedaan om te kijken hoe het stond. Maarrrrrrrrrrr ik heb die banden er nooit meer af gehaald. Foutje bedankt!!!!!!!!!!!
Aangezien het hele spul nogal zwaar is en dat de truck nogal scherp stuurt was dit het gevolg.

Vorige week ook nog een andere lichtbalk binnen gekregen, met dank aan Cor ( B ) die een link had geplaatst.

Rc Volvo FH12 8x4 New lightbar - YouTube

Mvg Opa Wil

Kleine update.

Hallo allemaal

Even een kleine update.
De spatborden van de beide voor assen zijn klaar en hebben hun plaats gekregen aan het chassis.

Foto-ZINZBDVW-D.jpg

Zoals jullie misschien nog wel weten zitten mijn speakers in een pijp die in de toren zit. Om deze pijp ga ik nu mijn diesel tank bouwen.

Foto-LI3NQBIG-D.jpg

Eerst het rek met de luchtketels verwijdert.De tank moet om de pijp heen komen dus eerst een cirkelsnijder gekocht om mooie radiussen te krijgen.

Foto-LDDLLLE8-D.jpg

Daarna maar gelijk begonnen met het maken van de onderdelen.

Foto-KIT3CNMU-D.jpg

Nog even de voorkant en de achterkant buigen en ik heb een tank.

Mvg Opa Wil

Opa Wil, mensen zoals u mogen we eigenlijk geen modelbouwers meer noemen......ik vind de term kunstenaar veel meer op zijn plek.
Diep respect voor al het moois dat u maakt.

Je maakt er weer iets moois van Wil!!! Had je al een tijdje gemist. Tja, dat bandje..... zo zie je maar, ook wat je koopt moet je kritisch bekijken. Leveranciers laten wat dat betreft nog wel eens een steekje vallen. Ik neem aan dat dit inmiddels is opgelost? Je komt wel steeds dichter bij het eindstation. Kijk al uit naar de up-date waarin er wat meer kleur aan je truck komt.;)

Antwoorden

Hallo mannen

@ Da Gum

Hartelijk dank voor jouw compliment.Ja, ik ben lekker bezig met mijn hobby maar om dit nu kunst te noemen gaat mij toch wel wat te ver hoor!
Het bewerken van het aluminium is voort gekomen uit het werk dat ik vele jaren gedaan heb dus dat is geen kunst.
De rest is iets wat iedereen zichzelf aan kan leren met veel oefenen en geduld.
Het enige wat mij veel tijd en moeite heeft gekost is de elektronica,hier wist ik helemaal niets van af, maar daar heb ik de afgelopen jaren al wat van geleerd.

@ Sjoerd

Het probleempje met de band is inmiddels opgelost en bij het test rijden ging alles naar wens.Ja,ook ik kijk uit naar het in kleur brengen van het model.
Ik wil van de winter gaan oefenen met de spuit en volgend jaar het model gaan spuiten.
Alles hangt wel af van hoe ik volgende week uit de operatie aan mijn rug kom.Ik heb een vrij ernstige beknelling onder in mijn rug. Dat is ook de reden dat je mij al een tijdje gemist hebt. Ik kan op dit moment slecht lopen en staan,dus dat moet eerst verholpen worden.Daarna hoop ik er weer zoals vanouds tegen aan te kunnen gaan.

Mvg Opa Wil

ja ik mistte u al
dat is vervelend zeg
ik heb er wel andere woorden voor maar mag ik hier niet plaatsen :D:D
ik zou zeggen sterkte met de operatie en beterschap
als de chirurg net zo chirurgisch precies is als u met de modelbouw dan moet t wel goed komen

Hallo Wil,

Sterkte met de rugoperatie en verloopt de revalidatie voorspoedig en dat je weer snel mag herstellen, zodat je de modelbouw hobby weer kan oppakken.

Tank

Hallo manne

Tja,het is nu gewoon afwachten wat de toekomst brengen gaat.
Stilzitten is niet mijn sterkste eigenschap dus een beetje zitten snijden en plakken. Dan heb je toch al weer gauw een tank gemaakt.

Foto-4TNLPMPH-D.jpg

Foto-CBIBAOPP-D.jpg

Van de oorspronkelijke pijp is, bijna , niets meer te zien.

Mvg Opa Wil

Back