Volvo FH 12 8x4

Hoi maar weer

Nog snel even een foto.Voor iedereen natuurlijk maar deze is speciaal voor Helicor omdat wij eerder hier over hebben gesproken.

360.jpg


Nadat ik de armen gemaakt had heb ik op een stuk papier een lijn gezet en ben met één van de armen aan het draaien gegaan net zolang tot ik een hoek had van 4 graden. Toen kon ik de plaats bepalen waar het gat moest komen in het blokje aan het chassis. Ik heb nu dus caster op de assen zoals ze het in het echt ook doen. In deze stand worden ook de spoorstangen afgesteld maar dat is weer voor volgende week.

Mvg Opa Wil
 
Laatste keer

@Charlotte

Ach,de oude man doet gewoon waar die zijn hele leven al mee bezig is geweest. Desondanks toch mijn dank voor dit mooie compliment
.
Zo, net voor het weekend is de koppeling een feit.

360.jpg


Het achterdek zit vast aan de laadvloer. De laadvloer, de zwanenhals én het achterdek liggen mooi horizontaal in de rijstand. Jullie zien dat het bovenste deel van het chassis met de hand omhoog gedraaid is tot in de rijstand. Ik kan nu dus nog 8 m/m omhoog of omlaag.
Ook kunnen jullie nu goed zien wat mij de meeste hoofdbrekens heeft bezorgd tijdens het bedenken van dit systeem. Ik heb nu twee modules. De onderste helft is de stuurmodule en in de bovenste helft zit de complete hoogte verstelling. Mocht het in de toekomst nodig zijn,een storing o.i.d,dan hoef ik alleen maar de vier potten van de hoogteverstelling los te maken en ik heb twee verschillende systemen waar ik vrij aan kan werken.

Mvg.Opa Wil
 
Hallo Wil,

Mooi stukje Modelbouw vakwerk !! :thumbsup: :thumbsup:
Het achterdek ziet er schitterend uit, jammer om het straks in de lak te spuiten, dan zie je van al dat mooie vakwerk niet veel meer terug.

Maar gelukkig hebben we de foto's nog ! :) ;)
 
Hoi manne

Allemaal hartstikke bedankt voor deze complimenten. Zoals ik al eerder zei, ik doe gewoon wat ik al jaren voor mijn werkgevers heb gedaan. Er zit echter één verschil in met vroeger, er zit meer tijd in. Alles heerlijk rustig op het gemakkie,dan kun je overal net wat meer aandacht aan besteden en dan wordt het eindresultaat ook wat mooier.

@JHMA36(2)

Als je naar Ede komt stel je dan even voor dan kunnen wij even rustig praten en kun je uitgebreid naar het model kijken.

Mvg.Opa Wil
 
Ben ik weer

Zo,de hele dag in het echt zuivere werk gezeten.

360.jpg


Eerst de vier assen op maat gedraaid en het wormwiel net even meegevlakt zodat alles haaks is.

360.jpg


Het kogellager en het druklager passen nu dus op de as.

Toen waren de lagerblokjes aan de beurt.

360.jpg


Eerst een stuk rond genomen en voorgedraaid. Toen op de freesbank twee gaten geboord en getapt. Terug naar de draaibank en de prop weer gevlakt en een stukje van 5 m/m rond en 4 m/m lang er aan gedraaid. In de eerste bewerking op de freesbank had ik in de blokjes gaten van 5 H7 gemaakt.

360.jpg


Nu pasten de blokjes er zo op. Direct gecentreerd zonder te klokken of wat dan ook.

360.jpg


Een spanplaatje gemaakt met een gat in het midden en zo kon ik aan beide zijden het lagerblokje uitdraaien.

360.jpg


Als je dat dan vier keer doet,dan heb je het spelletje gewonnen.
Het druklager steekt 0,5 m/m buiten het blokje uit zodat het wormwiel er nooit tegenaan kan komen.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Hoi weer

Vandaag weer bezig geweest met lagerblokken.

360.jpg


Mijn eerste twee lagerblokken waren niet goed dus nieuwe gemaakt. Op aanraden van Helicor er een derde bijgemaakt om het wijken van de assen tegen te gaan. Bedankt Cor.

360.jpg


Daarna een motorsteun gemaakt en gemonteerd. Zoals bijna gebruikelijk moest het middelste tandwiel,dat op de motor zit,worden veranderd. De motoras is 3 m/m en in het tandwiel zat een gat van 3,2 m/m. Dus tandwiel in de spantang en op de draaibank geboord en geruimd naar 6 m/m. Toen een pen gedraaid van 6 m/m en deze in het tandwiel gelijmd en geperst. Daarna weer terug naar de draaibank en weer in de spantang een gat van 3 m/m geboord en geruimd.
De twee andere tandwielen was niet zo moeilijk, in de spantang en boren en ruimen naar 4 m/m.
Nu draait het geheel zonder te slingeren.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Hoi ben ik weer

@demian1290
Hallo Marco,ja het gaat op dit moment (gelukkig) als de brandweer.

Ik moet nog even op een paar onderdelen wachten dus alvast begonnen met een ander stokpaardje van mij,de bedrading. Altijd moeilijk weg te werken. Nu komt de elektronica in de vloer van mijn trailer te liggen maar de verlichting en de stuur servo liggen helemaal achterin.
Vandaag dus eerst mijn dwarsliggers geboord en getapt. Daarna in mijn kunststof dek twee banen over (bijna) de hele lengte gefreesd.Nu heb ik dus ruimte gemaakt voor de bedrading.

360.jpg


Jullie zien het de servo kabel ligt nu onder de dwarsliggers. In de eerste dwarsligger heb ik twee gaten geboord waar de draad uitkomt.

360.jpg


Hier is het beter te zien. De andere sleuf is voor de verlichting.

360.jpg


Dan komt de bovenste helft van het chassis erop en er is niets meer van de bedrading te zien. Critici zullen nu zeggen dat er voor en achter nog steeds draden te zien zijn.Dat is ook zo TOTDAT

360.jpg


Er de onderste helft van het chassis op komt. Dan is er van voor naar achter niets meer van de bedrading te zien. En dat was de bedoeling van deze operatie.

Mvg.Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wil,

Weer een mooi stukje precisie modelbouw vakwerk, Super hoor ! :thumbsup:

Wat de bedrading betreft, bij een 1;1 dieplader zie je ook wel de kabelbomen lopen hoor, daar waar mogelijk, weggewerkt in kokers, maar helemaal onzichtbaar is helaas niet mogelijk, dit is niet te vermijden bij de bewegende delen.

Dus Wil, ik zou me daar niet al te druk overmaken wat de critici zeggen ! ;) :)
 
Wil, ik zou me sowieso niet druk maken over wat critici zeggen. Het gaat er om dat je zelf tevreden bent over het resultaat. En mochten er alsnog mensen zijn die kritiek op je werk hebben, daag ik ze uit om te proberen om zelfs maar in de buurt te komen van jouw modelbouwskills.
 
@Da Gum, nu niet gaan overdrijven.

Wat Wil maakt is zeker mooi, maar gezien z'n beroepsmatige achtergrond nu ook weer niet heel bijzonder.
Eigenlijk mag je dat wel verwachten die precisie die Wil laat zien.

Er zijn voldoende mensen hier op het forum die zonder draai-, frees-, en andere machines minstens even mooie projecten maken.

Dus respecteer een ieder graag.

Gr.
Raymond
 
Ik respecteer iedereen en ieders bouwkunsten. Er komen genoeg hele mooie projecten voorbij hier. Het ging ook alleen om de 'critici'.
 
Hallo allen

HET IS GELUKT.
Na een grote fout van mijn kant is het dan toch gelukt. Het achterdek gaat keurig op en neer.
Gisterenavond op de club heb ik proefgedraaid met twee ballastblokken van een grote kraan in aanbouw. De blokken zijn ruim vier kilo per stuk en het werd met gemak opgetild. Hoeveel gewicht er maximaal op kan test ik in Ede wel uit.
Mijn fout was dat allebei de wormassen dezelfde kant uit draaien. Het ene wormwiel zit echter aan de linkerkant van de wormas en het andere wormwiel aan de rechterkant van de wormas.
Aan de linkerkant ging het chassis omlaag en aan de rechterkant omhoog. Dat gaat dus niet.
Direct een draadeind m6 met linkse draad besteld met een tap m6 links. Begin deze week nieuwe blokjes en draadeindjes gemaakt en gisteren kon ik dus proefdraaien.

360.jpg


Hier het chassis in de laagste stand. In deze stand ligt de laadvloer een beetje scheef maar alle wielen blijven op de grond.

360.jpg


Het chassis in de hoogste stand.

360.jpg


Met het dek erop is niet te zien dat het chassis uit twee delen bestaat.

Nu moet ik nog één ding doen. De armen zitten nu direct tegen de assen aangebout. Dat heeft tot gevolg dat wanneer bij een as één wiel tegen een verhoging aanrijdt ook aan de andere kant van de as het wiel mee omhoog gaat.
Nu weet ik dat er dus een flexibele verbinding tussen de as en de armen moet komen.
Bij de truck heb ik dat opgelost met trillingsdempers en dat werkt perfect.Bij het maken van de armen heb ik daar dan ook rekening mee gehouden. Om er nu voor te zorgen dat de assen niet te veel naar links of rechts uitwijken heb ik de dempers zover mogelijk in de armen gefreesd. Nu heb ik dus een flexibele verbinding zonder dat ik aan reactiestangen hoef te denken.

360.jpg


Volgende week de boel nog maar even uit elkaar halen en frezen.

Mvg Opa Wil
 
Hallo opa Wil,
De afgelopen 2à3 weken uw verslag doorgelezen....
Uiteindelijk heb ik maar een emmer moeten pakken, want het teiltje bleek te klein te zijn.
Echt schitterend hoe u dit gemaakt heeft.
Wachten rustig af tot uiteindelijk de kleuren aangebracht gaan worden.
Nogmaals erg mooi gemaakt.
 
Back
Top