Volvo FH 12

Hoi allemaal,

omdat ik hier nog nieuw ben, zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Bart Donker, 36 jaar en van beroep sinds anderhalf jaar productiemedewerker. Daarvoor ben ik vrachtwagenchauffeur geweest.
Ook al heb ik nog geen ervaring op dit gebied, toch wil ik gaan beginnen aan een Tamiya Volvo FH 12, die ik sinds gisteren in huis heb:

doos.jpg

De truck zal waarschijnlijk de (oude) Heisterkamp-kleuren rood/wit/blauw krijgen, ook al hadden de drie Volvo's 381 - 383 slechts een plat dak en waren het geen Globetrotter's.
Een zender, accu en servo's heb ik nog niet. Aan licht en geluid wil ik voorlopig nog niet denken: eerst maar eens zien dat ik de truck op de wielen en aan het rijden krijg! :)
Ideeën of tips zijn natuurlijk welkom, voor de zender denk ik aan een 2,4 Ghz systeem, voor de servo's en accu heb ik nog geen idee..

Groetjes, Bart

hey welkom hier,
Leuk idee om n heisterkamp auto te maken.
2.4 ghz is idd n goede keuze en de rest.. ja daar verschillen de meningen over.
Futaba is goed voor servo's en accu's.. daar zijn helemaal de meningen over verdeeld.
mijn mening is neem lipo's.. langere en betere prestaties en kleiner van formaat.

licht en geluid.. zou er toch wel even goed over denken.. als je het spul klaar hebt is het lastiger om het naderhand netjes in te bouwen..

Succes en veel plezier met de bouw

waarom koop je dan de scania highline niet daar hebben ze er een hoop van en dan gelijk de nieuwe kleuren erop.

Als ik mischien een rare vraag mag stellen ?
Waar betaal je dat van :oops:

Want bij conrad is de goedkoopste vrachtwagen 300 euro zonder electronica. Is dat niet te duur ?

waarom koop je dan de scania highline niet daar hebben ze er een hoop van en dan gelijk de nieuwe kleuren erop.

Waarschijnlijk omdat hij de volvo wou met de oude kleuren erop

Als ik mischien een rare vraag mag stellen ?
Waar betaal je dat van :oops:

Want bij conrad is de goedkoopste vrachtwagen 300 euro zonder electronica. Is dat niet te duur ?

Van geld waar hard voor gewerkt word.. Modelbouw is jammer genoeg erg duur en niets is goedkoop.
Zelfs niet als je het zelf maakt. Het scheelt wel.. maar dan nog kost het een aardige duit alles bij elkaar.. dus net als iedereen hard sparen en dan komt het allemaal vanzelf goed..
Succes ermee ;)

Laatst bewerkt:
Ik wil zelf geen vrachtwagen kopen, maar ik vroeg me af waar het van betaald werd. maar nu weet ik het dus bedankt voor het antwoord !

Beste,

De modelbouw hobby is inderdaad best duur.
Een oplossingen om de kosten te drukken is bestellen uit het buitenland.
China is daar bekend voor maar Duitsland is ook niet te onderschatten!
Je kan misschien ook eens kijken op de Duitse ebay, zowel voor Duitse handelaars te leren kennen als voor de koopjes die je er kan doen. Of gewoon zelf beginnen klussen.
In ieder geval veel succes met deze hobby !

welkom en leuk weer is wat anders als de scania's , maar wat btrft de bouw tips:

lees het forum een paar keer goed door kan je vertellen daar leer je veel van ;)

lees ook je beschrijving rustig door

en voor de servo's en zender ik had een set met zender/ontvanger en servo's (futuba)bij elkaar , scheeld weer verzending en uit gezoek , alleen de spannings regelaar heb ik los gekocht ( graupner ) goed shoppen voor de onderdelen scheeld veel geld :D

inversteer ook in een andere elektro motor de standaard is te snel hierdoor is er niet echt rustig mee te rijden ( vooral bij aankoppelen van trailer wel handig) je hebt van carson de poison truck motor of een ander merk met het type truckpuller motor bijde met bijna de zelfde specs.

de accu begin eerst is met een standaard versie wel zo handig als je dingen wilt testen , zijn gemakkelijk verkrijgbaar .

Voor de rest veel plezier met de bouw en het forum

grt ivar

De keuze voor de Volvo is deels vanwege van de prijs gemaakt: de Volvo heb ik voor 219 Euro van Berlinski Dortmund (geen verzendkosten want naar een duitse vriend van me gestuurd), de Scania kost bij Conrad 299 Euro: toch weer 80 euro waar hard voor gwerkt moet worden! :smile:
De andere reden voor deze keuze is dat het mijn eerste model wordt, dus doe ik het liever kalm aan, dat geldt ook voor licht en geluid. Dat bewaar ik wel voor als er eens een tweede model (dan wel een Scania) mocht komen.

Vraagje: moet je bij de servo's nog op iets letten, behalve dan op de afmetingen? En omdat de vooras omgedraaid moet worden, heb je dan wel voldoende plaats voor een servo?

edit: had het verhaal van subie prins nog niet gezien. Als Futuba ook 2,4 Ghz levert, zou dat wel eens een goede keuze kunnen zijn. Ik dacht eigenlijk eerst te beginnen met bouwen en dan verder te kijken naar een zender/ontvanger en servo's, maar die servo's ben ik op de eerste bladzijde van de bouwbeschrijving al nodig. :smile:
Een truckpuller gaat er ook nog komen ter vervanging van de motor in het bouwpakket.

Laatst bewerkt:
voor het omdraaien voor as zijn alhier een paar oplossingen gevonden en uit gedoktert ;)

voor de beginner t's wat je zelf wilt maar pas op het werkt als een virus wanneer je er mee bezig bent :rolleyes:

(tip onderdelen ebay wereld wijd en dan hongkong ook voor simpele licht sets en meer , ebay de is ook zeker de moeite waard :D)

grt ivar

Hallo Bart,

Welkom op het modelbouwforum !!!

Eindelijk weer een een VOLVO tussen als dat Scania geweld !!!

Dat je een VOLVO gaat bouwen is de enigste en juiste beslissing !!!

En ja, dan ook nog TUKKER zijn, dat is helemaal goed !!!
Succes met de bouw van de Volvo !!!

Groetjes oet Wierden

Hoi allemaal,

dank voor het hartelijke welkom :)
Piet: ik hoop niet dat het een teleurstelling voor je is, eigenlijk ben ik meer Scania- als Volvo-minded. Maar daarmee heb ik dan ook verreweg de meeste kilometers gedraaid. Mijn eerste ritten in 1992 waren met F 12's en FL 10's van Grobben Almelo, dat dan weer wel. :mrgreen:

Gisteren in een klein winkeltje in Zwolle 2 Servo's gehaald (Robbe/Futaba 3003) en vanmiddag eens met de bouw begonnen. Het viel me niet tegen: het chassis is zover klaar dat ik met de besturing mag gaan beginnen.
Volgende week zaterdag misschien maar even bij Hobma langs (we moeten er toch in de buurt zijn) om naar een zender, ontvanger, accu enz. te kijken. Ben benieuwd! :)

Groetjes, Bart

Misschien dat je voor een Spektrum DX5i kan gaan kijken.
Die gaan voor 100$ op ebay, 2,4ghz en 5 kanalen :)

Hoi allemaal,

dank voor het hartelijke welkom :)
Piet: ik hoop niet dat het een teleurstelling voor je is, eigenlijk ben ik meer Scania- als Volvo-minded. Maar daarmee heb ik dan ook verreweg de meeste kilometers gedraaid. Mijn eerste ritten in 1992 waren met F 12's en FL 10's van Grobben Almelo, dat dan weer wel. :mrgreen:

Groetjes, Bart

Hallo Bart,

Hmmmmmmmmmm, teleurgesteld, niet echt hoor, je moet bouwen wat je zelf wilt bouwen en als dat een Scania is dat is dat mij goed hoor !!

Bolk :
De vader van Henk Bolk was een echte Scania man en Henk was ook een Scania man, maar is later toch ook begonnen met VOLVO aan te schaffen, maar ook paar MB SK's later MB Actrossen
Toen was Henk op de goede weg, maar een aantal jaren geleden (begin 2001) is hij weer helemaal de weg kwijt geraakt en met de aanschaf DAF begonnen en ook een paar Renault's aangeschaft.
En ik weet wel dit heeft gewoon met geld te maken, de Dafs en de renaults zijn goedkoper en eigenlijk niet slechter, alleen de restwaarde is lager !!

Nu Henk zijn bedrijf via een Buy-Out heeft verkocht heeft aan zijn 3 werknemers zijn de weer op de goede weg en hebben toch weer voor VOLVO gekozen !!
Ze hebben zelfs 2 4 assige Volvo FH (13 liter) 520pk zwaartransporttrekkers gekocht.

Dus Bart, het gaat bij Bolk weer de goede kant op !!!!

Succes met de bouw van de Volvo!!

Laatst bewerkt:
@ Marvintjeehh: Berlinksi heeft de DX5e (niet DX5i, is er verschil?) voor 100 Euro op de site staan, op Ebay zelfs voor 88 Euro. Lijkt me een goede prijs.

@ Piet: Bolk is natuurlijk bekend en hun auto's ook. Persoonlijk heb ik niets tegen Daf want die rijden prima, maar MB Actros zou zeker niet mijn keuze geweest zijn.

De Tamiya Volvo wordt trouwens gewoon een Volvo hoor, misschien dat er in de toekomst eens een Scania gaat volgen.

Het winkelen bij Hobma gaat zaterdag niet door: ze gaan verbouwen en zitten dan dicht. Kom je er een keer in de buurt...
Nou ja, dan mijn vrouw maar eens lief vragen of ze zin heeft om in Dortmund te gaan winkelen :cool:

Groetjes, Bart

Vrouwen laten winkelen kost je veel geld,
daar koop je 2 scanias voor! :rolleyes:

Na een middagje bouwen zit ook de achteras op z'n plek (voor jullie misschien :sleepy:, maar voor mij is het heel wat :-D) :

chassis4.jpg

Meteen de gisteren gekochte kogellagers in de achteras gebouwd. Bij de vooras trouwens de manier van truck-freak geadopteerd (zie: omdraaien ), dus een gaatje in de arm geboord en daar de fuseekogel in geplaatst. Tevens de verbindung tussen servo en fuseekogel een stukje ingekort.

Helaas was gisteren in Dortmund geen gebogen Carson stuurstang voorradig... :( Wat ze wel hadden was de Spektrum DX5e met ontvanger, een accu met lader en een ESC. Heb de gebruiksaanwijzing van de zender een paar keer doorgelezen en ik snap er nog niet zo heel veel van... Welke servo komt op welke plek in de ontvanger en heb ik voor de ontvanger een eigen accu nodig?? Mocht iemand een DX5e hebben (en/of verstand van zaken): uw hulp is zeer welkom!
De versnellingsbak is als volgende aan de beurt. :)

Groetjes, Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
de meeste rijregelaars hebben een bec systeem,dat wil zeggen dat de ontvanger via de regelaar zijn gereduceerde stroom krijgt uit de rijakku.
dus heeft men geen aparte ontvanger akku nodig.Maar lees de gebruiks aanwijzing bij de regelaar.
vr.gr.adrie

hallo bart,

ik ben niet bekend met de zender. om er achter te komen welke servo waar bij hoort zou ik de servo's die je hebt op de ontvanger aansluiten. ook de ESC aansluiten en een rij-accu aan de ESC koppelen.

vervolgens de zender in schakelen en daarna de ESC of de ontvanger. wanneer je ESC een bec-voeding verzorgd zullen de servo's werken. bedien nu 1 voor 1 de sticks en je ziet zo welke servo bij welke stick-beweging hoort.
als het goed is moet het werken de meeste ESC hebben wel een BEC functie.

succes met uitvogelen! haha

ohja als ik me niet vergis is dit je eerste truck?

neem de tijd voor de versnellingsbak. je moet de verschillende asjes zo nu en dan een keer omdraaien voordat je er weer een tandwiel op moet zetten dus goed het plaatje be-studeren. achter in de handleiding staan de tandwielen 1:1 afgebeeld. een makkelijk hulpmiddeltje als je hat tandwiel met bv. 44 tanden moet hebben. hoef je niet te tellen. leg m op de tekening.

succes met het bouwen verder!

Back