Voorbereidingen op seizoen 2008.

Ik had zoiets in gedachte. Combineert erg leuk met Tante Lucie

4547d6f9184b9c6.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@ loet:

alle lijnbestuurde modellen weer opgeknapt voor zondag hier in winterswijk?
en de tantalus al in de commandant gezet? hij moet wel minstens glimmen he ;)

gr niels

@ loet:

alle lijnbestuurde modellen weer opgeknapt voor zondag hier in winterswijk?
en de tantalus al in de commandant gezet? hij moet wel minstens glimmen he ;)

gr niels

Op zondag kun je lekker zelf poetsen, dat doe ik nooit, ik bouw gewoon een nieuwe als ze stoffig worden.
Op het moment zit ik bij Rob Metkemeijer een uitlaat te tekenen voor zijn Pylon motor. Een lastig klusje, in 3D daarom wat verschillende kleuren.
Je ziet een halve uitlaat.
Zaterdag ben ik thuis om wat combatjes af te stoffen. Ik vlieg niet mee in de wedstrijd op zondag maar vlieg wel veel potjes tegen mijn zus en tegen wie d'r maar wil.

Misschien kunnen we even Tantalussen, neem ik een zelfde kist mee.

Loet

haha, naja ben zelf eigenlijk ook niet zo'n poetser dus..
ja lijkt me leuk als je ook nog een tantalus meeneemt. ff samen vliegen is altijd leuk he.
dan zie ik je zondag wel.

gr niels

maar zaterdag is loet nog niet in winterswijk :)
en zondag wel.
we moeten maar gewoon duimen dat er per ongeluk hier geen regen valt zodat het toch een leuke dag wordt.

maar zaterdag is loet nog niet in winterswijk :)
en zondag wel.
we moeten maar gewoon duimen dat er per ongeluk hier geen regen valt zodat het toch een leuke dag wordt.

Ja, wie met Tantalus wil vliegen moet enkele kwellingen doorstaan. Dit is de eerste:n00b:

Vandaag zelf wel heerlijk gevlogen. Mocht ook een Mini wegsmijten van Jan.

Morgen naar Winterswijk en maandag weer eens aan de slag voor de concurrentie (Twistermallen)

Loet

Nog een ministart van vanmiddag.
Nee ik mis niet de bel maar vlieg hem expres niet.
De Apogee is nog aardig nerveus op hoogte.
[URL="
- Apogee[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heb ik dan afscheid genomen van een van mijn liefjes.
Hieronder ligt ze dan:p

En dit is de dader die er mee vandoor gaat.

Succes er mee,

Loet

Laatst bewerkt:
ooooooooh, i'm a happy man

haha loet houdt wel van een dubbele betekenis bij zijn foto's :P
ja ik ben dan eindelijk eigenaar van een geweldige tantalus.
helaas gisteren niet meer samen met loet een rondje kunnen vliegen door het slechte weer.
wel heb ik zelf nog even een rondje gevlogen maar toen was je net een half uurtje weg loet!
in 1 woord geweldig. bij het gooien is hij gewoon helemaal stil (bij de blaster kon je precies horen wanneer hij op het hoogste punt was doordat hij zo overdreven hard floot :P )
en het is alsof hij aan een touwtje in de lucht hangt :)

ik zal er zeker veel plezier van hebben en hopelijk een beetje tegenstand bieden aan jullie allemaal dit jaar :D

tot snel,

niels

bij het gooien is hij gewoon helemaal stil (bij de blaster kon je precies horen wanneer hij op het hoogste punt was doordat hij zo overdreven hard floot :P )
niels
Dat is niet zo zeer het verschil tussen een Blaster en een Tantalus maar het verschil tussen een schalen vleugel en een schuim vleugel. De schalen vleugel fungeert als klankkast en versterkt het geluid. Haal bij een geluidsbox de bekasting er maar eens omweg dan hoor je ook bijna niets meer.
Mijn mallen Twister maakt ook veel meer geluid als de schuimversie. Toch gooit hij nog iets hoger en glijdt iets beter.

Alex

Dat is niet zo zeer het verschil tussen een Blaster en een Tantalus maar het verschil tussen een schalen vleugel en een schuim vleugel. De schalen vleugel fungeert als klankkast en versterkt het geluid. Haal bij een geluidsbox de bekasting er maar eens omweg dan hoor je ook bijna niets meer.
Mijn mallen Twister maakt ook veel meer geluid als de schuimversie. Toch gooit hij nog iets hoger en glijdt iets beter.

Alex

Glijdt een mallenvleugel beter dan een schuimvleugel? Waar ligt dat aan??

Loet

Beter profielnauwkeurigheid waarschijnlijk.

Dit is een interessante stelling.

Ik vraag me af of je zoiets kan meten en hoe je dat dan zou kunnen meten.
Voordeel van de mallenmethode is de grotere reproduceerbaarheid. Maar om te beweren dat een mallenvleugel met profiel A beter glijdt dan een schuimvleugel met profiel B is een verkeerde stelling. Als de profielen gelijk zijn mag je dat doen.
Ik geloof eerder in een placebo-effect.

Er zijn ook mallenvleugels die slechter zijn dan schuimvleugels volgens mij.

Ik geloof dat ik Alex verkeerd begrepen heb en hij zijn eigen profiel tussen zijn schuimvleugel en zijn mallenvleugel vergelijkt.

Toch vraag ik me af of er een merkbaar meetbaar verschil is tussen de 2 vleugels en in welke orde grootte je moet denken (1%, 5%, 10% ??). En ik ga er wel vanuit dat beide vleugels goed gemaakt zijn.

Loet

P.S. Mijn excuus mocht ik het verkeerd begrepen hebben.

Ik geloof dat ik Alex verkeerd begrepen heb en hij zijn eigen profiel tussen zijn schuimvleugel en zijn mallenvleugel vergelijkt.
Inderdaad

Toch vraag ik me af of er een merkbaar meetbaar verschil is tussen de 2 vleugels en in welke orde grootte je moet denken (1%, 5%, 10% ??). En ik ga er wel vanuit dat beide vleugels goed gemaakt zijn.

Loet

P.S. Mijn excuus mocht ik het verkeerd begrepen hebben.
Het merkbare verschil is dat ik met deze kist duidelijk met minder ballast toe kan dan met de vorige. De vliegsnelheid ligt gemiddeld een beetje hoger zonder daar stilairtijd op in te leveren. Nu is niet alleen de vleugel maar ook de romp verandert dus zal die misschien ook iets meespelen. Moeilijk uit te drukken in percentages. Ik kan gemiddeld 20 tot 40 gram lichter vliegen.

Placebo effect

Loet,

Ik neig ernaar om het met je eens te zijn, aan de andere kant is met name het eerste gedeelte van het profiel erg belangrijk, en dat gedeelde is bij gebagte vleugels nu net het meest onnauwkeurig.....

Verder als ik zo lees wat Alex schrijft denk ik dat zijn nieuwe modellen weer flink want minder weerstand hebben tov van zijn gebagte modellen, dat zou idd door de beter profiel nauwkeurigheid van de vleugel kunnen komen, maar ook door de naar ik meen kleinere romp met een kleiner frontaal oppervlak en misschien ook wel door nek.

Kortom het is moeilijk aan te geven wat nu tot de merkbare verbetering heeft geleid, het zal wel een combinatie van al deze factoren zijn

Overigens jouw disser vleugels zijn wat mij betreft ook nog zeer interressant want dat dissergewebe zou wel eens voor een goede turbulatie kunnen zorgen....

Cheers

Bart

Ik heb zaterdag voor het eerst met de Tantalus mogen vliegen. Deze in combinatie met de Twisterromp.
Eerste indrukken zijn erg goed. Starthoogte bij 2bft 53 meter. Gevoelsmatig draait hij ook wat lekkerder in thermiek dan mij Aspi maar het kan natuurlijk ook zijn dat het wat meer bij mijn vliegstijl past.
Komt natuurlijk ook nog eens "het eerste indruk effect" bij. Vaak vliegt een kist de eerste keer heerlijk en komen later toch de twijfels.

Back