Voorbereidingen seizoen 2016

@ Pascal
Doellanden vind ik er wel bij horen om de eenvoudige reden dat je geacht wordt "thuis" te komen nadat je je tijd volgemaakt hebt. Die 10 minuten vol maken op een kilometer afstand is niet de bedoeling en het doellanden is, gelukkig maar, niet zo kritisch als bij F3J waar het nagenoeg de beslissende factor geworden is.

@jan
Het is mij wel duidelijk dat doellanden niet iets is voor F3K vliegers :rolleyes: Het veld/landingsgebied is daar weliswaar 50 x 100 meter maar er zijn in F3K al heel wat nulletjes gescoord door dat doel niet meer te halen en één meter of zo buiten te landen.

In F5J is het een leuke, goede en uitdagende oefening die er simpelweg bij hoort, maar ik zeg ook, het is gelukkig niet de beslissende factor.

Arno,
Doellanden is een leuk spelletje, maar naar mijn mening niet van belang bij een klasse die volgens de FAI
"CLASS F5J - THERMAL DURATION GLIDERS WITH ELECTRIC MOTOR AND ALTIMETER/MOTOR RUN TIMER (AMRT)" heet.
Natuurlijk moet je landen en vandaar mijn suggestie om dat in een strook van 20m breed haaks op de wind te doen.
Citeerde jij overigens niet zelf hier op het forum, en met volle instemming, Joe Wurts, die op RCG had geschreven: "At present, F5J is the closest event in RC Soaring for measuring pure soaring talent". Je maakte het zelfs vet en in italic om het belang van zijn uitspraak te benadrukken.
Dat "pure soaring talent" moet je dus niet vertroebelen met (gebrek aan) landing talent, logisch toch.....
Groeten,
Jan

Het zal wel door mijn F3J verleden komen, maar terugkeren naar huis en een doellanding maken hoort er gewoon bij; noem het maar de finishing touch :)

Ik vind het wel leuk dat er meer dan 1 aspect is waar je punten op kan verdienen. Daarnaast denk ik dat er anders piloten hele kleine rondjes draaien boven het landingsgebied en de kist de grond in prakken als de toeter (net niet) gaat.

Ik weet dat er al heel veel over gesproken is maar ik vind die landingen waarbij je kist de grond in geprikt word echt niet om aan te zien!

@ Jan, ziet er goed uit, vind de Maxa zelf ook top, er is geen betere gebouwde kist op de markt te krijgen. Nadeel is wel de hoge aanschafprijs en de daar bijbehorende afschrijving.

Je hebt toch ook een vrijvlucht verleden. Daarbij kwam je nooit terug naar huis.:banana:

Slim opgemerkt, Alex. Maar ik moest na elke vlucht zeker weer "thuis" komen om de vlgd. ronde te vliegen.
Dan heb je het bij RC toch een stuk makkelijker om "thuis" te landen na elke vlucht :)
Een reden temeer om dat onderdeel van het spelletje erin te houden

Natuurlijk is thuis komen na een geslaagde vlucht een belangrijk onderdeel van het spelletje. Dat is net een leuke uitdaging! Alleen hoeft dat van mij niet zo zeer op een stip onder tijdsdruk. Met alle risico van dien. Zoals Jan al aan gaf kun je dat ook op een andere manier regelen. :thumbsup:

Ik steek mijn tijd liever in thermiek vliegen dan in het oefenen van doellandingen. Maar ik ga me er niet druk over maken of over regeltjes. Ze zijn zoals ze zijn. En dat is prima wat mij betreft. Je zal er toch altijd het beste van moeten maken. :)

Ik begin een oplossing te zien.

We willen niet prikken. We willen het veilig houden, We willen onze kisten heel houden, We willen meer dan een uitdaging (al denk ik dat start hoogte en tijd eigenlijk al twee zijn). We willen fun hebben.

Kort gezegd we willen F5J wedstrijd waarbij we ons netjes aan de regels houden en de gentlemen agrement behouden om geen prik landingen te accepteren. Hierbij de collegiale timers er op toezien dat de aanvlucht veilig en recht op het doel is.

Klaar. Nu voorbereidingen treffen voor het nieuwe seizoen. Veel oefenen voor mij om de landing reproduceerbaar binnen 2 meter te maken en het belangrijkste veel plezier hebben.

Groet
Robert

Alleen hoeft dat van mij niet zo zeer op een stip onder tijdsdruk.

Een stip ?
Vlgs mij heb je Pi/4 x 2² = 3,14 vierkante meter om je maximale puntenaantal voor een landing te scoren.
Vergelijk dat eens met F3J waar je maar 0,1256 m² om maximaal te scoren. Waar praten we dan nog over ........
Zoals Peter al zei; thuiskomen hoort bij het spelletje en de doellandig op zo'n vlak ??

Kom op mensen, een beetje oefenen ;) dat doe ik ook nog altijd overigens; uitdagingen zijn er om aan te gaan, niet om aan te passen aan wat jij leuk vind.

@Jacob, de modelvliegclub Losser gaat ook in 2016 een Eurotourwedstrijd organiseren. De organisatie heeft er geen probleem mee de wedstrijd ook als Nederlands Kampionschap aan te merken. Dit voor het geval er geen competitie komt voor F5J in 2016.

Goed punt Jacob.
Hoewel diverse mensen hebben aangeven wel te willen helpen, is er eigenlijk nog geen oplossing voor de wedstrijdleider. Zonder wedstrijdleider/organisatie geen seizoen 2016.

De tak van wedstreidleider kan ook gesplitst worden van de taak van organisator (die natuurlijk wel samenwerken). De organisator kan de voorbereidende werkzaamheden doen, wedstrijddata plannen, locaties vinden, contact onderhouden met de organiserende clubs en de deelnemerslijst voor de wedstrijd samenstellen nav de aanmeldingen. De taken van de wedstrijdleider beperken zich dan tot de wedstrijddag zelf.
Een organisator kan in deze setup een actief meevliegende piloot zijn, die het leuk vindt zijn steentje bij te dragen aan zijn hobby. De wedstrijdleider iemand die minder trek heeft in de organisatie eromheen, maar het wel leuk vindt om er een leuke en sportieve dag van te maken.

En dergelijke setup hebben we nu bij F5B en dat gaat helemaal top. Ronald doet de voorbereidende werkzaamheden, Jan de wedstrijdleiding, Pieter doet een woordje bij de opening en afsluting van de wedstrijd en houdt een oogje in het zeil voor vrijwilligers gedurende de dag en ikzelf onderhoudt het rakkensysteem en zorg dat het klaar staat voor de wedstrijd. Vele handen maken licht werk, zolang er onderling goede afspraken gemaakt worden werkt dat erg prettig.

Gerben

PS de positie van voorzitter van de subcomissie RB Electro waar F5B en F5J onder vallen is trouwens ook vacant ;)

@Pascal, @Robert, @ Jacob,
Eens.
Zelf oefen ik vooral op thermiekvliegen en een beetje op doellanden.
Want ik doe het voor mijn plezier en vind thermiekvliegen het leukst.
De regels zullen heus nog wel hier en daar veranderen (gebeurt/gebeurde bij alle klassen) en we zullen altijd wedstrijden conform de actuele regels vliegen.

Goed punt Jacob.
Hoewel diverse mensen hebben aangeven wel te willen helpen, is er eigenlijk nog geen oplossing voor de wedstrijdleider. Zonder wedstrijdleider/organisatie geen seizoen 2016.

Ik heb een mogelijkheid gesuggereerd op facebook. Er waren "0" reacties en "0" likes ......

Wedstrijdleider.
Er zijn meerdere mensen die zich hier zorgen over maken, maar er lijkt nog weinig te gebeuren.
Gerben geeft al een goede suggestie, Arno heeft ook soortgelijke ideeën (tenminste op dit punt....).
Niet alleen in F5B wordt eea door een groepje geregeld, ook bij F3K is dat zo, zelf heb ik daar ook een bijdrage aan geleverd.
Is het een idee om binnenkort met een aantal F5J vliegers bij elkaar te komen om te zorgen dat er een oplossing komt.
Arjan wil vast wel een middagje vrijmaken om ons op weg te helpen.
Zelf wil ik best een bijdrage leveren, wellicht ook in de Subcommissie RB Electro.
Maar dan moeten we wel met elkaar goede afspraken maken en die ook nakomen (vooral dat!).
En er moet draagvlak voor zijn onder de F5J vliegers.

Wie wil er mee doen aan zo'n "brainstorm-middag" ?
En wie wil er ook (deel)taken op zich nemen?

We willen toch allemaal in 2016 en verder weer een mooi seizoen F5J vliegen!

Laat van je horen.

Groeten,

Jan

Hier de noot van Arno op FB:
Zoals jullie weten heb ik in het verleden vrije vlucht gedaan en nog een beetje intensiever als F5J nu. Alle werk wat gedaan moest worden gebeurde door een 3-5 koppige subcommissie (5 man, dat waren nog eens tijden :)) Er gold een afspraak onder de wedstrijdvliegers dat om tourbeurt iemand voor 2 jaar zitting nam in de s.c. Dat heeft in de periode dat ik aktief was in de v.v. altijd heel goed gewerkt. Misschien is dit een optie voor F5J Nederland?

Vele handen maken licht werk, als de diverse taken wat verdeeld kunnen zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.

Nog even ter info de samenstelling van de subcommissie RB Electro, waar F5B en F5J onder vallen:
Arjan Harmans - Organisator/Wedstrijdleider F5J - vacature
Ronald vd Ham - Organisator F5B
Erik Velthuizen - Penningmeester/secretaries
Gerben van Berkum - Voorzitter - vacature

Groet,
Gerben

Back