VOR ABN AMRO 1- 1meter versie

• Topicstarter Topicstarter Pjke
  • Startdatum Startdatum
hoi pj

de zaling rond de mast maken kan natuurlijk ook , maar ik vond dat wat
grof worden.

als je de zaagsnede in de achterzijde van de mast maakt, en zorgt dat
de zaling er goed klem tussen zit, dan is het geen probleem.
de achterzijde van de mast word op druk belast, dus uitschuren zal niet gebeuren.
let er wel op dat je niet verder inzaagt dan 3mm bij een 10 mm mast met 1mm wand dikte
ik vaar er nu al een dik half-jaar mee en de mast geeft geen krimp

groeten johan

Ok bedankt johan voor de antwoorden, ik denk dat jou manier dan misschien makkelijker realiseerbaar is dan mijn manier omdat je dan geen houvast hebt. kzal er nog even over nadenken.

PJ

hey iedereen,

Een up-date van de boot; de romp is ondertussen bijna af op de laatste verflaag na; de dekmal is klaar om in de verf gezet te worden en ben ondertussen ook zeilen gaan halen bij North sails.
Nu heb ik een vraag hoe ik als beginner het beste een eerste setje zeilen maak.Ik heb ergens een site gevonden,werken ze met een mal maar de tijd om een mal te maken heb ik helaas niet. Hoe moet ik dan profiel in mijn zeilen brengen?
Ik heb het programma sailcut maar kan er nog niet zo goed aan uit, heeft iemand toevallig een handleidingke op zen pc staan? :D Ook weet ik niet exact hoeveel banen erin moeten komen etc..

GRTZ pj

hoi Pj,

Als je voor het eerst zeilen gaat maken zou ik het simpel houden. Ik maak mijn eigen zeilen uit een stuk zonder profiel, en dat werkt prima. Bolling kun je er altijd in trimmen.

Groet Eduard

hey martinez en modelzeiler,

Bedankt voor het antwoord, ik denk dat ik inderdaad eerst een setje uit een stuk zal maken. Daarna kan ik nog altijd eens proberen om wat betere zeiltjes te maken.

Pj

hey iedereen,

Het is weer een hele tijd geleden dat ik nog iets gepost heb, ondertussen is het dek ook praktisch af, het eerste setje zeilen is gemaakt ( zonder bolling wel te verstaan), de mastvoet, de servootjes staan klaar om in gebouwd te worden. "Het enige dat nog moet gebeuren" is de kielvin uit carbon plaatje snijden,een loodbulb, kielkast en opening in dek maken.
Omtrend de loodbulb heb ik een vraagje, hoeveel gram lood zou ik erin moeten verwerken als je weet dat de boot( romp, het dek, de mast, gieken en zeilen samen+-1000gram wegen, de servoos en het beslag zijn dus nog niet meegerekend.)???

Verder vind ik het steeds toffer te vinden om aan de boot te werken, het begint steeds meer op een varend model te lijken!:D

Pj

hoi pj

zo te horen ga je ongeveer op hetzelfde gewicht als mij uitkomen,
ik zit totaal op 3700 gram ,de bulb weegt bij mij 1700 gram,
de kleine onderdelen tikken echter nog behoorlijk aan, dus als je niet
teveel schaaldetails toepast kun je nog wel wat gewicht besparen.

groeten johan

@modelzeiler: jep fotos zullen morgenmiddag op men site staan.. de laatste tijd is het er niet meer van gekomen op ze up te daten.

@johan: ok das goed om te weten, er zullen inderdaad nog wel een aantal grammetjes bijkomen maar ik denk wel wat minder in detail te gaan als jij doet,(geduld is bij mij soms een probleem:D, ik wil hem varende krijgen tegen de lange weekends van april of mei). Dan ga ik maar eens een bulbmal maken in de paasvakantie.

Pj

Ziezo de laatste fotos staan op de site, de plakbandjes plakken er nog op omdat alles nog in de boot moet worden ingebouwd en nog wat afwerkklusjes.
Ik kon het niet laten om een te zien hoe hij er later zou moeten uitzien :D

de site is PROJECT : BOOT

grtz Pj

ja douwey, dat klopt ,er staan blijkbaar te veel gegevens op voor mijn soort site...ik heb al een paar fotos eraf gehaald maar het werkt nog steeds niets. ik zal zien wat ik kan doen

Pj

ha nu werkt het weer, je moet helemaal naar onder scrollen om de laatste fotos te zien.

grtz

hey johan,

Goh de tewaterlating, dat zal nog wel eventjes duren hoor,er moet nog heel wat gebeuren. Ik hoop dat hij/zij tegen de lange weekends van april of mei af is zodat ik dan de "doop" kan doen:D

niet zo bescheiden hoor, die van mij heeft ook wel eventjes geduurd voordat ze er zo uitzag, elke keer weer wat mooier maken he:rolleyes:

groeten johan

hey johan,
hoe gaat het by the way met jouw boot? Heeft hij al veel gezeild?

Heb vanavond nog eens met epoxy gewerkt, heb het achterschotje gemaakt, dekhuisje en mastvoet/schot in de epoxy gezet. De kielvin afgewerkt en het dek verstevigd(vooral waar de stagen en mast komen) omdat het nogal slap aanvoelde.

Ik hooop en denk dat de tewaterlating wel wat vroeger kan gepland worden, ik gok dat het zoiets van een week na pasen zal worden.

Pj

hey,
Heb de afgelopen dagen nog eens wat kunnen werken aan men boot. Ik heb het roerblad en roeras gemaakt en op zen plaats vastgeepoxied. De spiegel dichtgemaakt. Het toegangsluik gemaakt, verstevigingen aangebracht op de plaats waar mast en kiel komen. Ik heb ook een metalenplaatje uitgefreesd dat moet dienen om de stagen met de romp te verbinden. Dit plaatje heb ik tussen die twee lagen verstevigingen vastgezet. Uiteindelijk heb ik ook nog eens men kielvin moeten verstevigen omdat hij onder druk van 2.3 kg toch serieus doorboog.

Ik heb een vraagje naar alle (VOR)bouwers toe, hoeveel(cm) steekt jullie kielvin uit de romp? en hoe zwaar is jullie bulb(en raden jullie mij aan te gebruiken?)

Ik zou graag fotos erbij zetten maar sinds het forum een beetje veranderd is weet ik niet meer hoe dit moet.:s
Pj

Back