VOR bouwverslag: schuimen plug + mal + volvo70

De grote vraag is idd, ga je de spantjes ook zien als je de afwerklaag erop gespoten hebt? Anders nog een laag spuitplamuur erop, zodat de spantjes weg zijn, en dan de afwerklaag spuiten.

Wat betreft de dekplug: Scherpe kanten zijn niet een enorm probleem. Binnenhoeken in de mal kan je vullen met epoxypasta, en buitenhoeken zal je iets moeten afronden. (binnenhoeken in je plug dus). Dit kan door de hoek in beginsel gewoon scherp te houden, en dan met epoxyplamuur, of polyesterplamuur de hoek volzetten, en rond maken door er de achterkant van een boortje (4mm oid) doorheen te trekken.

je voelt de spanten nie echt, maar ik ben nog wat aan het plamuren om het echt goed te krijgen, alleen waar ik last van heb zijn die randjes na het plamuren , overgang van geplamuurde deel naar niet geplamuurde deel, ik gebruik van die plastic plamuurmesjes die ook wel wat te buigen zijn, maar anders misschien toch eens plamuurrubbers gebruiken?

maar elke keer lijkt het wel alsof er weer nieuwe putjes/randjes komen :? 8O

mvg Robert

Robert, op een moment moet ge aan de polyester beginnen. Zelf heb ik nog niet met de schuim methode gewerkt, maar misschien is die ondergrond te zacht om goed te plamuren. In een ander draadje hebben ze op het schuim een dun glasvezelmatje gelegd om dat te vermijden.

En schuur met de hand, met een latje, waarop je het schuurpapier plakt. Zo aan de foto's te zien zou je al met schuurpapier korrel 360 (waterproof) kunnen schuren.

hallo,

de plug is nu echt goed geschuurd, tot en met korrel 2000. Ik ga hem maandag naar de auto spuiter brengen en dan hopen dat hij strak word gespoten.

mvg Robert

We zijn benieuwd! Laat hem na het spuiten goed drogen. Laat hem desnoods bij de spuiter liggen, maar alleen als hij daar niet in de weg ligt. (anders wordt hij teveel verplaatst, met kans op krassen)

De lak moet toch een week uitharden, voor er een mal van gemaakt kan worden.

hallo,

ik heb alle links naar foto's omgezet in plaatjes.
Ik verwacht dat ik deze week mijn gespoten plug terug krijg. Hij word gespoten in het zwart waarna er een paar lagen blanke hoogglans lak overheen gaan.

De plug wordt bij een BMW garage gespoten dus het zou goed moeten zijn :wink: :D

mvg Robert

hallo,

Ik heb is gekeken op de tekeningen van Franscesco en daar staat dat de mast een lengte van 163cm zou moeten hebben. Is dit niet wat aan de kleine kant? Bij de orginele boot steekt het topje van de mast 33meter boven het wateroppervlak uit. dat zou op 191cm bij ons uitkomen en de romphoogte is ongeveer 12cm dus dan zou je op een masthoogte van 178cm komen. Wat mij wat beter dan 163cm lijkt?

bij mijn vorige modellen van de zelfde lengte was de mastlengte ook rond 180à190 cm , ( de 190cm was mss iets teveel van het goede)

mvg Robert

Hi....a note:
The boat is 1.23 m long...the original is 21.5 m..the scale is circa: 21.5/1.22=17.5 (there's an error on drawings - i controlled - i write 17.2 scale)
The vor 70' rules ( i have the entire rules book)allows a maximum mast height of 31.5 mt above water...so the model mast height from water must be: 31.5/17.5=1.8 m....
The height of the hull+tug where find position the mast is 11.0 cm...
The model mast height (from water) is 1.74 m....so the difference from the scale is 6 cm...if we consider the hull height of 11 cm we have that the "mast only" height will be 174-11=163 cm...it's all.
6 cm is non an appreciable difference...but if you want you can built a longer mast but you can ride the boat in lighter winds...
Ciao
Francesco

Vandaag binnengekregen (gebracht door H. Sr.)

Zelfs Robert heeft hem nog niet gespoten gezien. Hij is erg netjes geworden! Glimt als een BMW !!

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Aan Robert de vraag: Wanneer is hij exact gespoten. Dit ivm het uitharden van de lak. Ik wil hem minimaal een week laten uitharden, voor ik een mal maak. Dit ivm aantasten van de lak, en zelfs vastzitten in de mal.

mooie foto's skiff , de plug heeft zijn laatste laag woensdag gehad.

heb je een idee wanneer de mal klaar zou zijn?
ik ben benieuwd

mvg Robert

Skiff en Robert, jullie hebben duidelijk al ondervinding met gelakte pluggen. Maar is het geen risico, afhankelijk van het soort, dat de lak opgelost wordt door de oplosmiddelen in het polyester?

Polyurethaanlak is sowieso geen probleem. (DD lak van de IJssel)

PU lak is echter wat lastiger te spuiten, voor degene die acryl gewend is. (PU in 1 keer in een mooie volle laag opzetten, dan afblijven. Niet nanevelen.)

Er is echter een belangrijk ding: Laat de PU lak MINIMAAL een week uitharden. Langer is beter. En gebruik een goede sealer, om de oppervlakte te sealen, alvorens de lossingswas op te zetten.

Met acryllak heb ik persoonlijk (nog) geen ervaring. Ik doe dus nog even navraag, en ik maak eerst een testje, voor ik aan het echte werk begin. Maar ook daar geldt dat een goede doorharding van de lak erg belangrijk is.

En hoe staat het er hier voor met de mal?
zijn er al vorderingen :lol:

De plug staat enkele keren in de sealer. Deze week wordt de mal gemaakt (als de tijd ervoor overblijft. Wellicht moet ik enkele dagen op de Hiswa staan)

hier heb ik al twee fotootjes van skiff ontvangen, morgen word de romp gelost, de foto's zien er veelbelovend uit.

bouw%2031.JPG

de twee lagen gelcoat zitten erop

bouw%2032.JPG

de mal is volledig gelamineerd 1x vlies 26 gr/m2, 2x biaxiaal 600 gr/m2, scheurweefsel

we hopen snel het resultaat te zien van de mal , hierna kan ik de rompjes gaan plakken.

mvg Robert

F300 van MG Scheufler.

Het laminaat heb ik van L135 / Ha135 gemaakt, ook van Scheufler.

Echter voor handlamineren vind IK hem aan de dikke kant. (zelfs bij 22 graden celcius, is echter persoonlijk).
Ik werk persoonlijk liever met een wat dunner materiaal. (RIM 235 oid)Warmtebestendigheid is echter wel weer OK.

Back