VOR: Nieuw bouwproject Ericsson VO70

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Dazzler, 19 jun 2006.

  1. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Hoi Dazzler zie dat je het alweer een beetje opschiet ziet er goed uit ,maar een vraag heb je bij dit filmpje eral lood aan zitten ?

    gr Rexonamen
     
  2. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Op het filmpje is het zonder lood eraan. Ik heb het ondertussen getest met lood, en dat gaat net zo goed. Duidelijk krachtig genoeg.
    Alleen wat moeilijk om te filmen, want ik heb 1 hand nodig om de zender te bedienen, 1 hand om de boot tegen te houden met al dat lood eraan... en nog een hand om te filmen... en zoals de meesten heb ik geen 3 handen ;)
     
  3. echt heel mooi ik ga hem ook volgen
    MVG willie
     
  4. Dagger boards

    Klopt het dat er op het model geen dagger boards zitten en op de "echte" wel? Als ze op de echte wel zitten en op het model niet wat is daar de reden van?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 apr 2009
  5. speed

    speed Guest

     
  6. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Klopt. Het is te zeggen.....

    De echte boten hebben dagger board die ze kunnen bedienen, afhankelijk van de zijde waarover ze zeilen.

    Daar dit voor modellen soms wat moeilijker te realiseren is (en vooral, te bedienen vanop afstand, omdat je de boot toch niet echt aanvoelt zoals in het echt) wordt dit achterwege gelaten. Wel wordt vlak voor de kantelbare kiel, meestal 1 vaste "canard" geplaats. Deze dient, net zoals de bedienbare daggerboards, om het verschil van zijwaardse druk op te vangen, die ontstaat wanneer de kiel gekanteld wordt.

    Plan je trouwens je boot met een vaste kiel te maken ipv kantelbaar, kan je het hele canard/daggerboard verhaal gerust vergeten ;)


     
  7. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
     
  8. JF Wedema

    JF Wedema

    Lid geworden:
    20 okt 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Almere
     
  9. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Italiaans of engels... het maakt niet veel uit. Hij reageert toch niet meer als je via de site de plannen vraagt....
     
  10. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    voor wie de tekeningen dus wil hebben:D

    ik heb de .dxf en .pdf files van de abn 1-2 in 122 cm lengte van Francesco
    en een door mij aangepaste 1mtr versie in .dxf[​IMG]

    verder heb de tekeningen van de ericson 1 ook in .pdf formaat

    pb me je email even dan mail ik ze naar je.

    groeten johan
     
  11. Francesco Bussi

    Francesco reageert weer (eens). Helaas alleen in pdf formaat. Heb de Ericson (van Dazzler) inmiddels omgezet naar autocad. Ook de ABN-AMRO 1,2 en de Illbruck heeft FB gestuurd.
     
  12. -maarten-

    -maarten-

    Lid geworden:
    14 nov 2008
    Berichten:
    43
    erg mooi gedaan!

    Zelf ben ik begonnen om een oude sea breeze van kyosho op te knappen en die in de kleuren van de VO70 ericsson/sony boot te gaan spuiten. Nu dacht ik zelf de zeilen te gaan maken van spinnakerdoek/vliegerdoek? (kan je gewoon bij een vliegerzaak halen) Ik dacht dit wel geschikt zou zijn. Nu wil ik een het zeil met zeil latten maken, zoals bijv. bij een windsurf zeil zodat het zeil mooi bol staat, hier wou ik carbon buisjes (ook bij de vliegzaak te halen) van 2mm voor gebruiken om zo het zeil onder spanning te krijgen.

    wat denken julie hiervan of is het maken van zeillaten een beetje overbodig?
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoi MAARTEN,

    2 mm is veel te dik platte latjes zelf maken .

    2 X 300 gr mat met polyester inprengneren een paar cm langer en breder dan je nodig hebt. Met een stalen lat en stevig cuttermes strookjes van snijden op het gewenste formaat.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Kleine sex met mierentip voor later: je kunt zwarte kleurstof krijgen die je door je epoxy/microballoons mengsel kunt mengen zodat het ook zwart wordt. Ziet er weer net iets netter uit :)
     
  15. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hoi maarten

    2mm is inderdaad veel te dik, ik heb zelf bij quartel een 0,4x 2mm latje carbon gehaald, deze zelf weer gesplitst, want zelfs dit was te stijf.
    ik denk dat je aan de tip van isola meer hebt, is ook goedkoper.

    groeten johan
     
  16. -maarten-

    -maarten-

    Lid geworden:
    14 nov 2008
    Berichten:
    43
    thanks guys, ik zal het eindresultaat over een paar weken hier posten!
     
  17. -maarten-

    -maarten-

    Lid geworden:
    14 nov 2008
    Berichten:
    43
    Helaas is er bij het uploaden naar de pc wat misgegaan en zijn de foto's nu weg...helaas maar ik zal snel weer nieuwe maken als ik weer verder ga. Ik heb intussen redelijk veel gedaan, hele romp geplamuurd en geschuurd, witte verflaag erop rondom, waterlijn uitgezet en het blauwe deel van de Ericsson 1 gespoten (neus ook blauw want het fluor oranje vind ik niet passen bij de romp van de sea dolphin). De kiel en bulb allebij geplamuurd en mooi glad geschuurd zodat er geen bevestigings punten meer te zien zijn. Ook heb ik de bulb iets aangepost in de hoop dat deze iets "omhoogwaartse" druk geeft en de neus niet zo extreme zal duiken als je ruime wind vaart. De bulb+kiel zijn allebij in fluor oranje gespoten en gelakt.

    Dan even een vraagje over het spuiten, hoe krijg je de randen tussen de twee verschillende verflagen weg? ik bedoel hiermee als ik van het blauwe gedeelte naar bijv. het witte gedeelte glij met mij vinger voel ik hier een kleine drempel, is dit weg te schuren/lakken? mischien met 1000 grit waterproof?

    Aan de zeilen ben ik nog niet toegekomen, hier over zal ik julie waarschijnelijk weer raadplegen hehe.
     
  18. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hoi Maarten,

    Dat randje tussen 2 lagen heb ik zelf ook, ik denk niet dat er echt een manier is om dit te vermijden, vermits je een extra laag verf over een andere zet, en dus op die plaats gewoon extra dikte toevoegt. Wat ik wel nog doe op het einde is de hele boot voorzien van een extra laag vernis. Deze camoufleert het randje wel wat.

    PS Als je een bouwverslag of foto's gaat posten, maak dan misschien even jou eigen bouwverslagje aan ;) Ik ga eerstdaags nieuwe foto's plaatsen van mijn boot, en dan wordt het verwarrend voor de mensen om te weten wie/wat/welke fotos....
     
  19. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    *********
    !! UPDATE !!
    *********


    Hoi zeilers. Na bijna een half jaar eindelijk nog eens een update. Dat zit namelijk zo: begin dit jaar kochten mijn vriendin en ik een bouwgrond, dus we hebben een aantal maanden nogal druk bezig geweest met de planning van ons toekomstige huisje.
    Momenteel zijn de plannen en bouwaanvraag richting gemeente, en moeten wij dus wachten tot deze goedgekeurd zijn.
    Van de verplichte wachttijd maak ik dus terug even gebruik om m'n bootje af te werken....

    Om te beginnen heb ik de techniek verder ingebouwd, met name de zeilwinchen:

    [​IMG]

    en vanuit een andere hoek:

    [​IMG]

    Het zijn 2 Hitec zeilwinchen, waarom nu 2.... tja 1 winch was simpelweg niet krachtig genoeg. Deze winchen kunnen een zeil trekken tot 1000 sq.in. (64 dm²) Mijn grootzeil alleen is al 63 dm², dus dat zit al tegen de limiet aan, fok niet gerekend.
    Ik had nog wel een RMG 380HD winch liggen, die ruimschoots kracht genoeg heeft, maar deze wil ik liever bijhouden voor een toekomstig project. Bovendien heb ik het voordeel dat met 2 afzonderlijke winchen, ik de fok toch afzonderlijk kan trimmen van het grootzeil, zou ik dat willen.


    Volgende stap was het monteren van het dek, en het maken van een boegspriet.

    [​IMG]

    Detail boegspriet:

    [​IMG]


    Verder werd ook een canard gemaakt om voor de kantelkiel te plaatsen:
    (nog ongeschilderd op de foto)
    [​IMG]


    Vervolgens schilderen en afwerken van de romp.
    Allereerst werd de romp mooi egaal geschuurd en geplamuurd, alle laatste foutjes er uit gewerkt, en daarna een mooi blauwe laklaag erover:

    [​IMG]

    Het dek werd verder wit geschilderd, en de blauw/orange tekening van Ericsson aangebracht. Uiteraard de nodige stickers met de logo's en namen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Detail boeg:
    [​IMG]

    Duidelijk te zien op de laatste foto dat ik de boegspriet nog zwart moet lakken, maar dat zal voor het weekend zijn.



    Ondertussen ook niet stil gezeten met het tuigage, en mast en grootzeil zijn ondertussen ook klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zo dat was het eventjes voor nu. Ik ben momenteel nog bezig met de verdere afwerking, de romp met stickers moet nu nog een vernislaag krijgen, daarna kan alle hardware gemonteerd worden op het dek (wanten, spanners, dekdoorvoeren....)
    Ik ben ook bezig met het solderen van het nodige relingwerk, het maken van roerstanden, winchen..... hopelijk krijgen jullie deze vorderingen binnen dit en enkele weken ook te zien!

    P.S. Ik merk juist, dat binnen exact 20 dagen, dit topic 3 jaar "oud" is. Op 19 juni 2006 ging ik van start met dit bouwverslag, ik ben dus ondertussen 3 jaar ouder, 3 jaar met dit project bezig. Het zou enorm mooi zijn moest ik op 19 juni 2009 de voltooiing van dit project kunnen aankondigen, maar dat is iets te optimistisch vrees ik. In de afwerking gaat toch altijd meer tijd zitten dan voorzien, en ik wil de kwaliteit zeker hoog houden.

    In elk geval, bedankt al iedereen dat jullie mijn project al (bijna) 3 jaar lang volgen!!
     
  20. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hee Dennis

    dat ziet er goed uit:thumbsup:
    ik ben benieuwd hoe dat er straks op het water uitziet,moeten we maar eens afspreken voor een MBF-VOR zeil dag

    groeten johan
     

Deel Deze Pagina