VOR: Nieuw bouwproject Ericsson VO70

Met welke soort verf de mal juist gespoten is kan ik niet zeggen - enkel dat het een 2-componenten lak is (dus verf + harder), vermoedelijk DD ofzo.
Deze heeft na het spuiten eerst 2 dagen in de "oven" gelegen op zo'n 30-35 graden en vervolgens nog een week verder uitgehard bij mij thuis.

@Skiff: ik heb eerst een flinke laag gelcoat aangebracht, vervolgens 1 laag glasmat van 300gr. Daarna in totaal nog 3 lagen glasmat van 450gr erover. Is dat voldoende qua sterkte voor de mal denk je?

jemig, wat een blok beton heb je gemaakt, tuurlijk is dat sterk genoeg!Wij hebben twee laagjes van 80 gr/m2 en twee van 160gr/m2 voor de mal, stevig genoeg, en vorige week een tweede rompje van getrokken zonder problemen of beschadigingen.

Matthijs NED 469 zei:
jemig, wat een blok beton heb je gemaakt, tuurlijk is dat sterk genoeg!

Het weegt inderdaad wel een aardige noot :P De eerste keer dat ik het geheel vastnam om te verplaatsen schrok ik wel even van het gewicht.

Maar ja, dan heb ik gelijk een mal die jaren meekan :lol:

Natuurlijk ga ik de rompjes zelf wel lichter bouwen. Ik had gedacht aan 2x 160gr in combinatie met epoxy, maar jullie doen blijkbaar maar 2x 80gr?

Misschien doe ik dan beter 1x 80gr + 1x 160gr ? Mijn romp is nl. wel iets groter dan jullie romp dacht ik (mijne is 150cm)

Uiteraard zoek ik wel enkele dwarsschotten te plaatsen voor extra stijfheid.

Als het DD lak is, heb je mazzel. Dan zal de boel als vanzelf loskomen. Is het acryl (en daar lijkt het meer op) dan zal het nog niet meevallen. En dan is een sterkere mal altijd beter natuurlijk...

In principe gaan we er hier altijd vanuit om na een skincoat (gelcoat + 100 grams CSM of 225 grams CSM) in 1 keer 4 lagen CSM 450 aan te brengen, icm speciale mallenhars, welke niet krimpt. De dikte is dan ongeveer 6-7 mm. Dit is voor kleine mallen. We hebben ook klanten die mallen maken van 30mm dik. (maar dan is het bootje ook wat groter...)

De rompen kan je natuurlijk zo licht bouwen als je zelf wilt. Een 200 grams koolstof weefseltje + een 160 grams glasweefseltje voor wat extra dikte, en spantjes uit 7mm schuim (zonder laminaat) moet ruim voldoende zijn. Hooguit op de belaste punten (wanten, voorstag, kiel, roer) wat extra.

Wel, het lossen is dus enerzijds geweldig meegevallen, want alles loste perfect (dus waarschijnlijk wel degelijk DD lak) maar anderzijds zat de mal zo geweldig strak om de plug heen, dat er eigenlijk geen ruimte was om de 2 uit elkaar te krijgen.

De plug helemaal slopen was echter geen optie - vermits ik deze nog als basis wil gebruiken voor de dek-opbouw.

Nu, na genoeg trek en duwwerk is het mij uiteindelijk toch gelukt om de 2 netjes uit elkaar te krijgen.

Zo ziet de plug er uit:
mal04.jpg

De flensranden heb ik moeten afbreken, maar die moesten er toch zowieso af.

Ook achteraan heb ik enkele stukjes moeten slopen, maar dat valt goed mee en is makkelijk te herstellen:
mal05.jpg

Het resultaat, de mal, ziet er in elk geval fantastisch uit:
mal06.jpg

Detail van de achterkant:
mal07.jpg

Zicht naar voren, lekker strakke boeg:
mal08.jpg

Ondertussen ook het achterste randje met uitstekende glasvezels weg-gedremeld (de rest van de flens volgt nog):
mal09.jpg

Al bij al bijzonder geslaagd al moet ik het zelf zeggen. Ik heb nog geen enkel foutje in de mal kunnen ontdekken, dus niets bij te werken.

Nu kan ik mij gaan concentreren op de deklayout en opbouw, voor de volgende fase: de dekmal!

ga je straks ook rompjes verkopen om de kosten enigzins terug te verdienen.
Ik hou me in iedergeval aanbevolen.

Pendelaar

Pendelaar zei:
ga je straks ook rompjes verkopen om de kosten enigzins terug te verdienen.
Ik hou me in iedergeval aanbevolen.

Pendelaar

Welja - daar heb ik reeds over het denken geweest. Maar voorlopig maar eens eerst afwachten wat het verder gaat geven, en dan ook eens kijken wat dat zo moet gaan kosten...

Maar als er belangstelling is voor rompjes - uiteraard wil ik daar wel op inspelen!

Ik was eigenlijk eens benieuwd naar het totale gewicht dat nodig zou zijn om de boot mooi op z'n waterlijn te krijgen.

Dus ik heb de plug een waterdoop gegeven, en deze vervolgens van het nodige gewicht voorzien om hem tot op zijn waterlijn te krijgen.

De plug te water:
bad01.jpg

Die gaat dus net het bad in! Veel meer dan 2cm overschot is er niet. Ik had bijna schrik dat ik een grotere badkuip zou moeten installeren ;)

Vervolgens de romp volgeladen met accu-packs (6cellen) maar ik had niet genoeg packs om de boot tot op zijn waterlijn te krijgen.
Dus heb ik maar even enkele huishoudmiddelen in de strijd geworpen die op en rond het bad stonden te slingeren:
bad02.jpg

Hier de de romp dus mooi op z'n waterlijn, en kon ik gaan rekenen:

Gewicht plug = 2000 gr.
Gewicht accupacks = 3650 gr.
Gewicht huishoudproducten = 2890 gr.

Totaal gewicht = 8540 gr. 8,5 kg dus!

de echte romp (+dek) zoek ik op ongeveer 6-700 gram te houden, m'n kiel (zonder bulb) zit op 300gr (daar zit een draadstaaf in voor extra sterkte en is verder van carbon) Het roer is zo'n 40 gram.
De mast weegt 190gr, de aandrijving voor het kantelmechanisme weegt 430gr.

Dan zit ik rond de 1600 gr. voor deze onderdelen - natuurlijk komen er nog enkele servo's bij, een ontvanger, en accupack, nog wat extra tuigage & beslag, zeilen... maar daar weet ik het gewicht nog niet van.
Ik schat nog eens een 1500 - 2000 gr.

Al het overige gewicht gaat daarna in de bulb! Ik schat deze toch zo'n 4,5 kg minstens te kunnen maken.

Moet zeggen dat het mij allemaal ruim over komt.

je kunt het niet helemaal vergelijken maar een IOM, dus 1 meter, moet minimaal 4 kilo wegen en daarvan is het lood ongeveer 2.5 kilo.
Men probeert dus op 4 kilo en 1 gram uit te komen om de snelheid te verhogen.
Jij zit nu met ongeveer 1.30 op 8 kilo........
Op een M klasse van 1.27-1.29 romplengte zit je op ongeveer 3 kilo lood.

Pendelaar

Pendelaar,

wat bedoel je met "ruim"? dat het te zwaar is? ik kan altijd lichter gaan, kan makkelijk 1 of 2 kg af, maar dan ligt de boot simpelweg niet mooi op z'n waterlijn, maar er een heel stuk boven.

Nu we zien wel als alles klaar is binnen enkele maanden, op hoeveel gewicht ik effectief zal uitkomen, en hoeveel ik aan ballast kan/moet voorzien.

PS. ik bouw trouwens wel op een iets grotere schaal, romp is nl 142cm! Dus dat zal zowieso toch weer iets zwaarder uitkomen dan de M Klasse!

Hi allemaal, ik ben in een opwelling begonnen aan een vo70 model (ik heb alleen niet goed genoeg gezocht en ben zelf begonnen aan de hand van foto's) en ik heb nu een romp van 1,55m. volgens de volvo regels kom ik dan uit op een mast van 2.10m.
wat zijn jullie van plan als mast te gebruiken?? gewoon ronde koolstof buis of een alu profiel??

ik ben benieuwd!

Francis

PS ziet er veel belovend uit Dennis!! ik volg je bouw met veel intresse!

Hey Francis,

Als je het natuurlijk zo getrouw mogelijk wil doen - dan moet je wel voor een koolstof mast gaan! De echte VO70's varen hier ook mee!

Nu is koolstof buis niet echt goedkoop (althans toch niet in mijn buurt) en al helemaal niet als je er 1 wilt met een groef-profiel voor iets meer realisme.

Nu heb ik hier nog een alu profiel mast liggen van de Robbe Smaragd, die ik in een ver verleden eens had gekocht met de bedoeling er een boot rond te maken. Deze mast is 180cm, vandaar dat ik mijn VO70 net zo gemaakt heb om op een mastlengte van 180cm uit te komen ;)

Bij www.sailsetc.com hebben ze erg mooie carbon profielmasten, maar met verzending bij zou zo'n mastje mij een eind over de 200€ gaan kosten. Dat is een beetje teveel van het goede, zeker omdat ik een perfect bruikbare alu mast heb liggen!

Trouwens hier nog enkele foto's van gisterenavond - het werk aan het dek begint ook te vorderen....

dek01.jpg

Smalle latjes om de juiste kromming van het dekhuis goed te krijgen:
dek02.jpg

Detail van de achterkant:
dek03.jpg

Dekhuis bijna af, moet enkel nog wat in vorm geschuurd worden:
dek04.jpg

@wedema

http://www.cap-maquettes-nl.com/enter.html

modelbootbeslag-cap maquettes-mast/giek

Daar hebben ze mooie masten, aluminium of zwart van 2.45 meter en dan voor een redelijke prijs.
Kun je ook direct de giek er uit halen.

Ik heb de mast zelf opgehaald.
2.45 meter verstuur je niet even zo per post zonder een godsvermogen kwijt te zijn.

Pendelaar

@dazzler,

1 ding begrijp ik niet.
Je hebt een witte plug, daar heb je een rode mal van getrokken.
Die rode mal heb je toch getrokken om straks meerdere rompen te kunnen maken.
Waarom ga je nu met de witte plug verder door deze in bad te gooien.

Je moet toch de uiteindelijke rompen die je van de rode mal trekt in het water gooien en daarmee gaan wegen.

Of mis ik nu iets daar ik het nut niet in zie om de witte plug te gaan wegen.

Pendelaar

hoi pendelaar

de water verplaatsing van de plug en de rompjes is hetzelfde.
de plug weegt misschien wat meer dan eenrompje, maar
aangezien ze de zelfde vorm hebben zullen ze even zwaar moeten worden om op dezelfde waterlijn uit te komen

je maakt je rompjes zo licht mogelijk zodat je zoveel mogelijk
gewicht in je kiel/bulb kunt krijgen

groeten johan

Stom, stom....
Ik was helemaal vergeten dat de waterverplaatsing uiteraard hetzelfde is.
Ik ben weer helemaal bij.....

Pendelaar

Ziet er allemaal steeds mooier uit zeg....
Ik heb van de week het geluk gehad om op de echte mee te zeilen......
Helemaal te gek kan ik je vertellen......

@pendelaar
bedankt voor de site. dit zijn masten waar ik wel wat mee kan.
ik was gisteren de schuur wat aan het ordenen en daar kwam ik uit mijn vlieger tijd nog wat 12mm koolstof buis tegen.....dus ik denk dat ik die eerst ff opmaak ;-) dan maar met wat draad het zeil eraan zetten ipv mijn 1e keus met een doorvoer mast..... het moet natuurlijk ook qua centen hobby blijven ;-)

Heeft iemand trouwens een idee over de lengte van de kiel als er gekozen wordt voor een VASTE kiel, dus zonder kantel mechanisme?

Francis

Geen idee eigenlijk. Ik weet enkel dat de kielen van alle VO70 projecten hier definitie al een stuk langer zijn dan "schaal".

Zo is de verhouding romplengte/kiellengte bij de plannen van de Ericsson (en vermoedelijk ook de abn amro's) van Francesco, ongeveer 1 op 3

Bij de echte boten, die 21meter zijn, vertaald dat naar een kiel van 7 meter, terwijl die boten een maximale diepgang van 4,5m mogen hebben.

Dus de schaalverhouding is al niet correct in die zin, en dat heeft vermoedelijk te maken om het oprichtend vermogen te compenseren (lees: verhogen) voor onze schaalmodellen die doorgaans misschien zonder kantelkiel gebouwd zullen worden.

Dus met een verhouding 1 op 3 denk ik dat je wel ongeveer goed zal zitten. Voor mijn kantelexemplaar had het dus iets korter gemogen allicht. Hoewel ik denk dat heel veel proefondervindelijk zal vastgesteld moeten worden.

JF Wedema zei:
Heeft iemand trouwens een idee over de lengte van de kiel als er gekozen wordt voor een VASTE kiel, dus zonder kantel mechanisme?

Francis

Back