Vortex 32 met sprite turbine

Ik denk dat ik alles moet hebben, wellicht komt ik nog wat servo snoer te kort maar dat is vast in de buurt wel ergens te vinden ;) Als het heeeeel er mee zit dan volgend weekend vliegen :) Ik denk eerder het weekend daarop.... ook niet gek.

Gisteren optijd naar martin gegaan en het was een super dag. Gezellig en met veel suc6 :) Eerste even bijgepraat en daarna met de sprite aan de slag gegaan. Nadat de ecu en pomp van stekkers waren voorzien en alles aangesloten was geprobeerd de sprite te starten. Mijn blower bleek niet sterk genoeg. Hij kwam net niet door het kritische punt en de blower gaf niet genoeg lucht. Daarna met een andere blower geprobeerd en dat ging direct goed, 50% meer lucht ongeveer. De motor start dan mooi snel op al duurt het wat lang voordat de ecu de pomp op gang heeft, daar gaan we nog naar kijken. Als de pomp eenmaal loopt gaat het vrij snel en loopt hij heel mooi. Ik ga nog een auto start ecu proberen zodat de gloeiplug en brandstof klep ook aangestuurd wordt door de ecu, lijkt me makkelijk. Welilcht is daarmee het starten ook nog iets te verbeteren.

Wat direct opvalt is dat de motor heeeeel zuiver draait. Je hoort 0,0 bijgeluid, puur lucht verplaatsing. Heel anders dan de meeste motoren waar je lucht wervelingen hoort en verschillende bronnen. De sprite klinkt gewoon heel goed en heel zuiver, van idle tot volgas. Het enige verschil is het volume, dat gaat liniear omhoog met toeren. volgas is het een enorm geweld voor zo'n kleine motor, zeker als je binnen staat ;) Ik ben heel benieuwd hoe hij straks in de lucht klinkt, heeeeel erg mooi denk ik. Dit komt ook omdat je de motor echt niet voelt draaien, super zuiver gebalanceerd met dat mooie miklos spul, erg indrukwekkend.

Helaas nog geen toestel binnen :( Servo's zijn er wel. Inbouw moet nog even wachten maar ik verwacht het toestel morgen zeker. Zoniet gaan we bellen waar hij blijft :)

2011-03-20%2012.56.52_jpg.jpg

2011-03-20%2012.57.06_jpg.jpg

Later nog met de jj junior gespeeld en die start toch vlot, voordat je doorhebt wat er gebeurd loopt hij idle :) Ook die loopt heel erg mooi, ook super in balans dankzij de miklos methode. Je hoort wel een fluitje door de compressor maar verder klinkt die ook erg netjes. Het meest bijzondere is nog wel hoe fel hij is, gigantisch direct. Lijkt wel electro :) Niet gek voor zo'n klein chinees motortje waar 1.75kg uitkomt! Zeker een leuk alternatief voor de kolibri's.

Laatst bewerkt:
hopen dat de kist er ook snel is Herman en dan bouwen zaterdag invliegen en weer een kist gefikst succes ermee
gr.Pieter

Dat komt nog Adrie ,dat laat ik nog zien in een nieuw topic.
Ik kan alvast wel wat zeggen
want het is een nieuwe manier van uitbalanceren ,met geluidskaart via de computer of laptop.
het mooie van dit systeem is dat je de motor niet meer uit elkaar hoeft te halen om hem te balanceren.
enkel ,maar twee sensors aan de motor zetten ,en een luchtslang om toeren te maken , en dat is alles.

Ik zal niet te lang meer wachten om dit topic te maken ,maar eerst de pullers af.
mocht er iemand meer intresse hebben in dit systeem ,dan kan ik evt een email adres van Miklos geven.
Groet,

Martin.

Laatst bewerkt:
Geluidskaart,Laptop, vast en zeker met scoop software.
Ik ben zeer nieuwschierig geworden vertel, vertel, vertel.
Interesse heb ik zeker en wil het graag weten,zeker als je beter kan balanceren zonder de motor uitelkaar te hoeven halen.
En wil graag het emailadres van Miklos hebben.

Groet, Adrie.

Het is met speciale software van miklos, daar zit een hoop handigheid in. De hardware is bijzaak en nodig om de sensoren met de pc te verbinden ;)

Even heeeeeeeeeel kort:
- Toeren sensor is optisch
- Vibratie sensor is een g kracht sensor die in lijn van het wiel wordt geplaatst tegen de behuizing
- De software lijn je uit zodat hij exact weet waar jouw eik punt (streepje) zit.

Je moet het zien om te begrijpen, maar de software leek erg goed en niet ingewikkeld. Even geduld nog tot martin het draadje opent ;)

Volgens track&trace is het vliegtuig vrijdag vertrokken uit zwitserland. Dat kan dus nooit meer heel lang duren :)

Ik bedenk me net dat zwitserland niet tot de EU behoord :( Dat betekend dus douane en dus flink betalen en LANG wachten :( Vandaar dat het vliegtuig er nog niet is........ Balen.

Ik heb wel met de autostart ecu de turbine kunnen opstarten zonder grote problemen. Hij start alleen wat traag maar zo begin ik graag. Zonder vlammen nu maar hij ploft wat, iets sneller zou beter moeten gaan. De blower had ik ook met schuim afgedicht op de intake (past heeeel mooi zo) maar dat vindt hij ook niet zo fijn bij het starten, wordt erg heet. Hij wil boven de 40.000 meer lucht dan dat de blower levert dus ik heb een deel opengemaakt zodat hij extra lucht zelf kan aanzuigen. Hij start nu weer lekker koel :)

Ja, ligt bij de duane :( Gisteren daar aangekomen pas... duurt al lang en duurt nu nog minimaal een week :( Eind volgende week pas bouwen denk ik, als het al kan..... ggr.....

Dat komt wel goed :) Ik heb nog 5 weken, dan moet hij vliegen ;) Als alles er maar is dan, afbouwen kan ook wel in tjechie :)

Haha dat gaat idd vast wel lukken :p Hoop dat ik hem ook ooit nog eens in het echt zal kunnen zien vliegen :p

wat zijn eigenlijk de afmetingen van de turbine ? :o

Het is wel de bedoeling om naar wat meetings te gaan met deze kist. Formaat van de turbine moet ik even opmeten, maar hij weegt +/- 400 gram. Hij past heel mooi in de hand :)

Haha ok mooi! dan moet ik je wel ergens tegenkomen dit jaar, ben van plan om er ook wat af te gaan :p

400gr is niet veel voor een turbine toch ? :o 1 slagje groter dan de jj junior en de kolibri. Zal denk ik wel net weer te groot zijn voor iets van een funjet of twinjet denk ik ?

Inderdaad net een slagje groter. Ik dacht eerst ook aan een twister maar dat komt echt te zwaar uit. Daarnaast moet je die 3+ kg wel kwijt kunnen, en dat overleeft zo'n twister niet (zou wel de snelste zijn die eris :))

Wellicht komt er nog een twister met jj junior ;)

Haha idd :p ik heb sinds gister een twinjet van mpx, hier zou ook een kolibri of jj junior op kunnen. Maar vind zo'n kleine turbine toch nog TE veel geld, en helaas mogen wij op de club geen turbine vliegen :(

Ik zie net dat het pakje vrijgegeven is door de douane :) Nog niet onderweg zover ik kan zien........ met veel mazzel kan ik het weekend bouwen ;)

Back