VOUGHT F4U CORSAIR 3DlabPrint (Bouwverslag)

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door coen_l, 28 mrt 2018.

  1. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Veldhoven
    Goed nieuws Jan!

    Ben benieuwd hoe het verloopt met het printen van de delen die je aan- en opelkaar hebt gemaakt. Echt fijn als je zo'n groot bouwvolume hebt.
     
  2. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Ik ben ook benieuwd, dat deel start ik als eerste. Als het werkt schiet het meteen lekker op.
     
  3. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Veldhoven
    Deel F2 is ondertussen klaar en F3 in de maak. S3D had een berekening gemaakt van de tijd, 11uur en 40 minuten. uiteindelijk is de printer 12u en 35 minuten bezig geweest.

    Bij deel F3 van de romp viel me op dat de onderste lagen niet mooi dicht waren zoals te zien op de foto 1. Hiervoor heb ik een "process" toegevoegd in S3D welke start op 0,5mm en stopt op 8mm. Bij process één en twee heb ik 4 "Top solid layers" ingesteld. Resultaat is te zien op foto 2.
    IMG_20180407_083853.jpg

    IMG_20180407_084336.jpg

    Zoals eerde aangegeven zou ik zoveel mogelijk delen op elkaar plaatsen. Veel onderdelen voor dit model zijn echter te hoog voor mijn printer om te stapelen, daar ik gebonden ben aan een z-hoogte van 315mm.

    Onderstaande delen heb ik wel op elkaar kunnen stapelen:

    Vleugel deel 1A & 2A en 5B &6B
    Romp deel F4 & F5 en F9 & F10
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2018
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Veldhoven
    Net even zitten puzzelen met de Engine cowling. Deze past net op het heatbed

    15230884731261737770356232525939.jpg
    Echter geeft dit het volgende probleem. Zie het pijltje, daar moet hij in de lucht printen. Start punt ligt op 34mm van het bed. Support er onder plaatsen lukt mij helaas niet met de "Support Generation" tool in S3D... Iemand suggesties?
    15230887320592936769483354883761.jpg
     
  5. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.576
    Mooi verslag.......

    Bij mijn ‘motorkapje’ heb ik geleerd om de kap ondersteboven te printen.(geen support nodig)

    Die geheel grijze dus: 64FC85BF-69FB-44B8-8FB5-33C760F312B0.jpeg

    Als ik de motorkap andersom zou plaatsen dan kreeg ik geen goed resultaat met de ‘overhang’.

    Dat alles met een Up mini printer die werkt met haar eigen gestolen Chinese algoritme.....

    Verder houdt ik af en toe nog hier en daar wat nieuwsartikelen in de gaten.

    https://3dprint.com/193133/algorithm-speeds-3d-printing/

    Niet dat ik op dit moment veel haast heb hoor:)

    Groet:Robin
     
  6. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Zo, het grote vleugeldeel loopt. Inmiddels is het eerste stukje dat op het supportblok komt zichtbaar. Tot nu toe ziet het er goed uit.


    20180407_204259.jpg 20180407_204352.jpg
     
    mig 3 en coen_l vinden dit leuk.
  7. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    35 uur en 24 minuten later... Hij is gelukt, ziet er prima uit. Zo het spiegelbeeld aanzetten.

    Coen, ik heb nog even gekeken naar het probleem van de cowl, maar ik kon het zo niet ontdekken. Overigens zag ik gisteren een klein stukje voor het einde van mijn print dat er op een plaats een gaatje in de binnenstructuur een beetje ingezakt was. Lijkt op een foutje in de STL. Niet iets dat de sterkte aantast. Ik zal er bij het rechterstuk even op letten, dat ik er een foto van maak.

    Groeten,
    Jan
     
    coen_l vindt dit leuk.
  8. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Veldhoven
    Altijd spannend zo'n lange print! Heb je een foto, ben erg benieuwd.:)

    Bedankt dat je hebt willen kijken. Ik ben er "op goed geluk" aan begonnen en tot op heden gaat het goed. De cowl is nu op de helft en het gaat voorals nog goed. Het stukje heeft onderaan toch wat houvast gevonden en staat nu verder los tussen de wanden.
    15233017517585948990075701131201.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
  9. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hierbij de foto's. Ik moet het blok nog verwijderen.Eerst maar even grof. 123-3D heeft een leuk hottooltje, ik denk dat ik dat maar bestel, dat werkt vast beter dan de soldeerbout. Het laatste stukje zal hopelijk makkelijk te verwijderen zijn omdat het oppervlak dat contact maakt met het werkstuk minimaal is.

    De onderste foto is de andere kant die nu print. Hier is hetzelfde issue te zien als bij de vorige. Bij een ligger met twee kleine gaten naast elkaar wordt het middenstukje niet mooi. Voor nu kan ik er niet mee zitten, maar ik zal hier binnenkort eens een testje mee doen van alleen zo'n stukje, kijken of dat beter kan. De liggers waar 1 groot gat in zit zien er allemaal perfect uit.

    De cowl wordt mooi Coen! Ik moet op de "kleine" printer nog de laatste stukjes voor de P47N printen, daarna zet ik die ook op de Corsair.

    20180410_063016.jpg 20180410_063016.jpg 20180410_063039.jpg 20180410_064256.jpg
     
    coen_l vindt dit leuk.
  10. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Veldhoven
    Ideaal Jan dat je in één keer zo'n groot deel kunt printen. Wat de oorzaak van de "gaten" kan zijn zou ik zo niet weten. Je print ziet er verder super uit!
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  11. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Veldhoven
    Vandaag niet veel text. Wel een fotootje IMG_20180411_212732.jpg


    Op onderstaande foto één van de vier servo's die de flaps gaan aansturen. Passen erg netjes in de daarvoor bestemde uitsparingen, tevens zijn ze vast te zetten met een m3 schroefje zonder enig boor of friemelwerk. IMG_20180411_220928.jpg
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  12. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Zo, je schiet lekker op!

    Nadat vanmorgen het rechter grote stuk klaar was heb ik, omdat ik nog geen andere delen aan elkaar gezet heb, L7 aangezet. Die was vanavond klaar dus nu net nog even R7 gestart.

    Van de delen 5 en 6 probeer ik er weer zoveel mogelijk aan elkaar te smeden. Maar nu eerst maar even slapen, terwijl de printer lekker door werkt...

    Groeten,
    Jan
     
  13. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Hoi Coen,

    Hoe bevallen die Corona servo's? Met HS-82 wordt het wel een beetje duur met 9 stuks...
     
  14. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Veldhoven
    Die bevallen goed. Heb ze ook in de Spitfire MkIX zitten. Ze zijn niet echt snel maar dat is denk ik ook niet nodig voor dit soort modellen.

    Gr Coen
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  15. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.460
    Locatie:
    St.Anthonis
    Waarom printen jullie niet in abs? Pla zal op een warme zomerdag al gaan vervormen/
     
  16. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    ABS heeft ook zo zijn nadelen. PLA is "biologisch", dat aspect van dit materiaal spreekt me erg aan. ABS, PETG en wat er allemaal nog meer is is gewoon chemische plasticrotzooi, daarvan is er al genoeg op de wereld. Ik ben nog bezig om de techniek van het printen onder de knie te krijgen, PLA is het eenvoudigste materiaal voor een beginner, en wordt aanbevolen door 3DLabPrint. Dat zijn zo mijn eerste gedachten, Coen heeft daar vast ook wel iets over te zeggen.

    Er bestaat al PLA dat bestand is tegen hogere temperaturen, maar dat is nog vrij duur en dat schijn je te moeten "afbakken" in een oven na het printen, wat voor grote delen vrij lastig is.
     
  17. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.460
    Locatie:
    St.Anthonis
    Gewone pla gaat de zomerdagen niet overleven op het veld in de zon. Daar zullen jullie echt rekening mee moeten houden.
     
  18. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.726
    st

    Ik heb nu gemerkt dat er behoorlijk wat verschil zit in de diverse soorten PLA. De PLA die ik gebruik is als ik die op 200 graden print goed en sterk. print ik hem daar en tegen op 230 graden dan is hij dof van kleur, zacht, bros en vol gaten, net alsof hij te heet is geworden.

    de fout met de lage printtemperatuur bleek te komen door de fan van de extruder, die blies op vol vermogen waardoor de extruder teveel afkoelde. Dit kwam pas na het wisselen naar de nieuwste Cura versie. De basis instellingen klopten nog niet.
     
  19. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Rosmalen
    En folie kist maar ook foam moet je net als PLA niet in de volle zon zetten of in je auto laten staan.
    Alle drie vinden ze dat niet fijn.
     
  20. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Dordrecht
    Zelfs een carbon vleugel ( zichtcarbon, zonder lak ) vind de volle zon niet lekker... een beetje warm en zonnig weer en de vleugel meet al meer dan 60 graden of meer in korte tijd!
     

Deel Deze Pagina