VOUGHT F4U CORSAIR 3DlabPrint (Bouwverslag)

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door coen_l, 28 mrt 2018.

  1. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Hoe gaat het met de Corsair Coen?? Ben benieuwd..... :)
     
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.631
    Ben ook benieuwd.............
    C95B26E7-CC81-4250-90B0-C56BBE1F7354.jpeg
    Met de Prusa I3 MK3 plus de bijbehorende G-codes.
    (En een beetje drie in één verf,Brantho Korrux)

    Groet:Robin
     
    Reennie en coen_l vinden dit leuk.
  3. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Met de Corsair gaat het goed. Is een hele fijne vlieger! Kan hem zeker aanbevelen. Heeft inmiddels een vlucht of 15 gemaakt.

    Helaas heb ik te weinig tijd gehad.....van vliegen is dit jaar erg weinig terecht gekomen helaas. Printen en bouwen idem.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. onno10

    onno10 The First Aviators

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    2.008
    Locatie:
    Rosmalen
    Welke setup heb je erin ?
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.454
    Locatie:
    Hell
    Heb jij nog een kolenhok waarin je hem bewaart? :eek: ;)

    Die van mij is bijna klaar, enkel nog wachten op soundmodule van Bangood een een paar andere landingspootjes van HK.
    Met Alixpress oid heb ik niets en de enige (via HK) leverbare optie is de laatste.
    Daar moet je er wel zelf voor zorgen dat het landingsgestel (bij in- of uitklappen) 90 graden verdraaid.
    Dat is goed te doen als je het eenmaal hebt uitgevogeld (als ik er iemand mee kan helpen, laat maar even weten)

    Ik heb de kant en klare G-codes gebruikt met een Prusa Mk3, gelijke setup als beschreven (enkel een 3 blads Biela prop) en ik zit al bijna op 7 KG.

    Voor de flaps zou ik de volgende keer geen Saté-prikkers en seconde lijm meer gebruiken :hammer:, maar een stukje staal of koolstof en dit vastzetten met PLA uit een printpen (https://www.123-3d.nl/3D-pen-p9276.html)

    Ik zit al wel bijna op 7 Kg. Niets geks gedaan.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Heb de setup zoals voorgeschreven, echter met een 20*9 prop inplaats van een 20*10. Het gewicht gaat richting de 7,5kg maar dat is echt geen enkel probleem, vliegt en land geweldig!

    Had de retract bij AliExpress vandaan (FMS) maar die zijn niet sterk genoeg. Tijdens de maiden kwam het landingsgestel maar gedeeltelijk uit. Daardoor een buiklanding moeten maken. Gelukkig alleen de prop gebroken. Daarna de landinggear optie die Vale ouwe beschrijft. Dit werkt goed. Is idd wel even puzzelen maar met hulp van een collega vlieger Martin, is het goed gekomen.

     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  7. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Voor de scharnieren van de flaps heb ik 1mm stuurstangetjes gebruikt. Zoals ze dat vanuit 3DlabPrint beschrijven had ik geen vertrouwen in. Die heb ik vast gezet met een druppel seclijm en activator. Wel even blijven bewegen met de flaps....

    Vale Ouwe, zou jij misschien een aantal foto's willen posten van objecten die je met de MK3 heb gemaakt? Ik heb net voor de zomervakantie een Mk3 (kit) gekocht, maar heb een soort van verticale "ribbels" in mijn objecten.... Ik krijg het niet weg.
    Heb een sterk vermoeden dat het in de steppermotor zit van de y-as. Als ik het bed beweeg loopt dit niet soepel maar schokt een beetje. Als ik tijdens het printen mijn vinger op het bed leg voel je het schokken ook. Verlagen van de belt tension heeft wel iets geholpen, maar dat is in mijn ogen een beetje een lapmiddel.

    Zie foto's

    Ook zijn de lagers al stuk, na slechts 7print dagen.... Heb hierover contact gehad met PRUSA-support, ze sturen een nieuwe set lagers en assen op.
    Heb ook navraag gedaan bij een lagerwinkel (Brammer lagers) en die wisten me te vertellen dat het wel A-merk lagers zijn, en dat dit eigenlijk niet zou moeten kunnen. Wellicht heb ik iets niet goed gedaan tijdens de montage.....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.631
    Ook ik heb de kit afgelopen zomer in elkander gezet.

    Het was warm,het was héél erg warm(concentratie)Waarbij tijdens de bouw van de printer de zwenk ventilator direct op mijn lichaam gericht stond.

    Ik kan mij deze tekst van de handleiding nog goed herinneren!
    D83CAC88-001F-4294-969F-ABF0859B051F.jpeg
    En herinner mij nog zeer goed dat ik dacht nog nooit een handleiding te hebben gelezen die zo ontzettend goed waarschuwt voor de stappen van het bouwplan.
    Ik weet nog dat ik moest lachen,ook omdat de uitgebreide handleiding hier en daar een paar luchtige/grappige opmerkingen opgeeft.

    Toen ik jou tekst las(Coen)moest ik hier aan denken:
    330FC1C1-EC95-4B87-A872-78601F7CAB46.jpeg
    Ik heb dus goed gekeken of de rijen van de 3 lineaire lagers op het Y- frame allemaal identiek “gelijk” stonden.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2018
  9. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    De handleiding zit inderdaad heel erg goed in elkaar. Daar valt niets op aan te merken. De printer zelf ook. Ook al heb ik een issue.

    Op de lagers heb ik voor montage aan de buitenzijde de kogelrij afgetekend met een permanent marker, zodat ik er zeker van kon zijn dat deze op de juiste plek zat. Niet alle lagers zijn slecht. Bij de x-as twee en de y-as één. Doorhet feit dat er in één geleider van de x een flinker kras is gekomen krijg ik denk ik een geheel nieuwe set. De kogeltjes die dat hebben veroorzaakt zaten ook flink vast.

    Robin, zou jij een foto willen delen van een printstuk wat je hebt gemaakt met de mk3? Dan kunnen we vergelijken.

    Als er iemand is met een door PRUSA geassembleerde printer en een foto wil delen? Graag.

    Groet,
    Coen
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Om één of andere reden steeds dubbele post als ik met mijn mobiel reageer.....
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.631
    Jazeker Coen,

    Heb 2 foto’s gemaakt van het vleugeldeel van de Mig-15 BIS.Transparant PLA met de bijbehorende G-codes voor de Prusa I3mk3........(foto’s post 67?)
    E4401098-0C38-4778-A42B-B2A603A7C254.jpeg C69B5CD4-FC0B-46EA-9256-F4EB72F7ACBF.jpeg
    En heb je kapotte transparante printstuk van de Corsair die je ooit naar mij toe had gestuurd nog altijd in mijn bezit........:)
    Hoop voor je dat de belichting van de 2 foto’s voldoende is.

    Groet:Robin
     
    coen_l vindt dit leuk.
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Bedankt voor de foto Robin. op jou foto zie je de "ribbels" ook een klein beetje terug. Gelukkig in mindere maten dan de horror foto van mij☺️.
    Ik verdenk bij mijn printer de y-stappenmotor. Als je aan het printen bent en een vinger op het bed legt schokt/trilt het bed dan? Of is deze volledig smooth tijdens beweging?
     
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.631
    Smooth,

    Heb om 14.15 uur het prinstuk L1 van de Mig-15 BIS op een vers ingevet bedje laten printen (zwart PLA)
    312736F3-EA71-4AD4-BA8F-CC1470A36A0F.png

    Heb met mijn rechter wijsvinger aan de rechterkant in het midden van het glijdende printbed geprobeerd te voelen hoe smooth alles liep.
    Ik vond het goed......de trillingen zijn minimaal,niet storend of verontrustend.(Geen gehobbel)

    De motoren voelen gelijkend handwarm aan.De X motor is ietsjes warmer.

    Geen ratelende geluiden van de lagers,maar meer een lichte,niet storend geluid van de in het geheel bewegende 3D printer.

    Ben benieuwd naar je bevindingen als je de nieuwe vervangende materialen binnen hebt!

    Ben zelf in afwachting van 10 kilo transparant PLA,hopelijk allemaal uit de zelfde badge zodat ik ook vergelijkingen kan maken.
    En hoop dat jij en meer Prusa i3MK3 gebruikers ook de L1 van de Mig-15 BIS +G-code willen printen en laten zien.
    Wie weet komt er dan een mooi gemiddeld resultaat uit.:rolleyes:
    (Foto’s volgen nog)

    Groet:Robin
     
    jkoeter en coen_l vinden dit leuk.
  14. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Vandaag de onderdelen mogen ontvangen 15381566926186389012945978088863.jpg oeps een motor kit.... Gelukkig niet 15381567590914258013627424957695.jpg
    Nu nog tijd vonden om alles te vervangen....

    Goede en erg snelle service bij PRUSA!
     
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.631
    Post 73,
    234DD59E-A369-4FFA-BCC8-037B474A713E.jpeg 22B46A87-E3AB-452A-8E98-F35CE41BD538.jpeg
    Ik noem het zwarte printstuk een printstuk met een zeer kleinschalig sinaasappelhuidje.:)
    8B09FFDD-C79A-4EC7-B284-CFB4D8146C65.jpeg
    Succes met het vervangen Coen!
     
  16. Leonairo

    Leonairo

    Lid geworden:
    21 jun 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Spierdijk
    Hallo Erwin,

    Ik denk eraan om na de QTrainer de Corsair te gaan aanschaffen ( zal vast eerdaags vast wel weer een kortingscode komen ;) .. )
    Heb je een link voor het gebruikte landingsgestel en e.v.t. een foto hoe je het draaien hebt opgelost ?

    p.s. deze corsair wordt aangeraden te vliegen met 8s , nog andere motor tips ipv de HK versie ?

    Alvast bedankt !

    Groet Leon.
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2018
  17. Leonairo

    Leonairo

    Lid geworden:
    21 jun 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Spierdijk
    Ondertussen de Corsair in bezit echter helaas nog geen reactie mogen zien betreffende het landings gestel..

    Tevens nieuws gierig of er mensen zijn die uitgezocht hoe je met de rollen printmateriaal je het beste de onderdelen kan uitprinten zodat je niet te veel op rol overhoud of zonder komt te zitten...

    Groet Leon.
     
    p40 vindt dit leuk.
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Leon,

    Met de voorgestelde "FMS" retracts had ik weinig succes. Deze wilde tijdens vlucht niet meer uit. Dit was het gevolg van de luchtweerstand tijdens vlucht. Op de grond werkte alles feilloos. Gelukkig een redelijk nette buiklanding kunnen maken. Voor mij geen FMS retracts meer. Heb nu versie D geloof ik, de zelf bouw variant. Dit werkt tot op heden goed.

    Wat motorisatie betreft, heb ik voor de voorschreven setup gekozen en dat bevalt prima.

    Groet,
    Coen
     
  19. Leonairo

    Leonairo

    Lid geworden:
    21 jun 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Spierdijk
    Jaar later en er toch van gekomen... echter na allerlei mooie printen heb ik dit effect bij de inlaat... Coen had jij hier ook last van ?? ( evt idee voor oplossing )
    Prusa mk3s slicer Simplify3D... [​IMG]

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Veldhoven
    Ja, maar ik heb hem in transparant geprint. Daardoor zie je het niet en was het me to zo net ook niet opgevallen.
     

Deel Deze Pagina