Vraag in veband met vervangen moter type speed 600 bb turbo

Een goeie vriend van mij heeft een voerboot ala type big dropper
geladen weegt de boot toch een 13kg nu zijn zijn moteren bijna versleten en gaan we die vervangen type moter er nu in zit is een speed 600bb turbo met een 2 blads prop diameter 35mm vermoed ik geplaatst in een tunnel vaar tijd ongeveer 2u op 12v lood accu.
Nu zijn deze type moter niet verkrijgbaar meer en hebben we een probleem voorstel van de winkel is de speed 600 bb sp moter verschillen zijn miniem 3000 toeren minder maar dat kan geen kwaad vaar snelheid zal minder zijn ook de herrie in de boot zal kleiner zijn,
Nu heb ik wel een probleem deze max 55amp verbruiken en de regelaars afgestemt waren op 40 amp met als gevolg ik deze koop ik de regelaars zal op branden???
Als ik nu kijk op de site van big dropper zelf plaatsen ze nu speed 720bb torque moters
max 13.5amp dus de reglaars zouden dit kunnen verwerken.
ook zijn deze traag draaiend wat zorgt voor lawaai vermindering in de boot wand dit is een klank kast.
Voorstel is om een 5 blads schroef te plaatsen bij deze moters 40mm vermoed ik is ongeveer diamater van de moter.
als ik deze zou plaatsen zal ik dan ook de assen moeten vervangen of niet nu schaft diameter 3.2mm de 720 versie 5mm of kan ik verloop cardans krijgen hiervoor of zal de as het begeven omdat deze veel dunner is dan de moter zelf

iemand goeie raad voor mij die me kan helpen in men beslissing.

m;v;g pedro

hallo het standaard antwoord tegen over voerboot bouwers als een vraag uit die hoek komt.
Gaat het over een sleper of iets anders dan komt een normale reactie.
denkt ge nu echt ik deze nog niet gebruikt heb er staat inderdaad veel op maar vind niks dat me verder helpt om de 600 te verbouwen naar de 720
zoals ik schreef is het voor een vriend van me ik dit wil doen omdat ze in de winkel 300 euro vragen om de 2 motoren te vervangen en dat is een balachelijke prijs als ge ziet de moters 45 euro stuk kosten.

mvg pedro

Is geen standaard antwoord op de vraag die jij stelt, Iedereen mag wel eerst eens de moeite nemen om eerst wat op te zoeken voordat er een vraag word gesteld,
Helaas gebeurt dit veel te weinig, en is echt niet van als er een vraag uit die hoek komt dat er dan gelijk maar zo gereageerd moet worden, das gewoon domme praat,

Standaard as is meestal 4 mm, 3,2 is voldoende, Schroef niet groter als diameter motor nemen, en ja,. cardan is te verkrijgen met 3,2 naar 5mm (Graupner/raboesch)

Suc6.

mercie nu op zoek achter de juiste materialen.

toch nog een klkeine vraag
gaat de vaar snelheid vertagen of gaat dit ongeveer hetzelfde blijven doordat een groter schroef met 5 bladen kan gebruikt worden.

en wil dit dan ook zeggen de lood accu langer mee kan gaan daar de 720 versie maar max13amp trekt tegen over de 600 40 amp

mvg pedro

wat een gelul weer
de motor kan max 13 amp trekken
Maar trekt hij die ook ????
uwen auto kan max 200 halen maar ga je die ook rijden??
meet eens eerst de opgenomen stroom die er verbruikt word
want al die ampjes zijn verkoop praat waar je dus geen ballen aan hebt.

die 13 amp is de blokkeer stroom van de motor maar als je motor de prop rond draait dan blokkeerd hij dus niet en is de stroom NOOIT 13 amp

welke lood accu zit er in ???? en hoeveel amp is hij ????
als de accu 15 amp is en je hebt er twee motoren in zitten die 13 amp verbruiken dan vaar je dus hoelang ?????(zelf bereken ik ben lui vandaag)

als je dus langer vaart dan hebben die twee motoren NOOIT 13 amp verbruikt

De 720 loopt iets van onbelast 4100 rpm, zou in water ong 3000 overhouden, afhankelijk wat voor schroef (in jou geval heb je het over 5 blads,hoe meer balden,hoe meer waterverplaatsing, Maar meer stroom verbruik... ) zou kwa snelheid niks uit moeten maken, de vaartijd word er wel mee verlengt vanwege dat de 720 weinig slurpt in tegenstelling tot zijn broertje de 600, Je zou ook kunnen overwegen om er robbe 755/40 motoren erin te kunnen hangen, stukkie goedkoper ;) deze jongens zijn nog zuiniger..

wel ben op zoek blijkbaar zou de 720bb torque dus ook al niet meer leverbaar zijn buiten de stock in de winkels heb ik net gevonden op het net als vervanger geven ze dus de robbe 755/40 kost de helft van de 720bb torque 22 euro dus
toerental zou een goeie 5000rpm zijn dus iets meer dan de 720bb
we zullen dus gaan voor de nieuwste versie de regelaars van 40 amp zijn dus zwaar genoeg voor de robbe 755/40 moter??

Ik weet niet uit mijn hoofd wat die 755 trekken, maar wat ik begrepen heb uit meeste verhalen is dat ze vrij zuinig zijn, Meeste varen op 30Amp regelaars en die blijven (afhankelijk schroef diameter en aantal bladen) koel tot handwarm,

Dus denk dat 40 beetje overkill is, Maar is natuurlijk van wat ze kosten, Die robbe rokraft zijn vrij pittig van prijs, Graupner is daarin goedkoper,

Tis maar net hoe groot de beurs is... en zijn 1001 verschillende manieren om van A naar B te gaan,.

ben eruit
word de robbe 755/40 moter
rivabo m4 5blads 45mm mesing schroef.
cardan kan ik maar zien eens de as eruit is wand waarschijnlijk zullen we de as ook moeten vervangen nu 2 blads schroef net gebeld met men vriend dus waarschijnlijk 3m draad erop.

Oke,. suc6 ermee,. :D Als je toch dan eventueel je assen vervangt kan je gewoon graupner asjes pakken, zijn goedkoop en goed.. ;) (en nee, geen aandelen in graupner, anders was ik al failliet :p )

mercie voor de raad

a enige ik weet is dat er een switch in zit voor 6v of 12v te varen meestal vaart de boot 12v volgens men vriend en de 600speedbb turbo kan dan net 2u varen of dit vol gas is of niet weet ik niet.
dus hoeveel amp/u de lood accu is geen idee zou ik moeten na vragen

heb de boot vorige week vluchtig in men handen gehad om te zien hoe het opgebouwd was

mvg pedro

intussen heb ik de boot in men bezit
heb 2 robbe 755/40 power moter besteld
2* 4 blads messing rechts draaiende schroeven raden ze aan voor deze moter.
en 2 cardans 4mm naar 5mm

vandaag wel tot de conclusie gekomen de regelaars 12v lood aan kunnen maar de lood accu's maar 6v zijn 12ah waarschijnlijk gaan deze lood accu's niet gaan met de moter of vergis ik me??
mvg pedro

wel ja de web schop kwam daar mee af achter ik besteld had en verstuurd hebben ze men vraag beantwoord over de schroef.
de boot werkt wel met v mixer en met de speed moters er nu in zitten werkt hij ook 2keer rechts draaiend.

ha het proberen lukt het niet dan bestel ik nog een links draaiende bij
mvg pedro

update
2 schroeven zijn geplaats raboesch links en rechts draaiend 45mm 4 blads
1 moter robbe755/40 andere word na geleverd.
heb ook al test gedaan met 1 moter merkelijk stiller dan voorheen en vaart ongeveer even snel met 2 komt dit zeker goed.

nu zitten we te twijfelen om over te stappen naar lipo cellen ook reden boor word ongeveer 2.5kg lichter
test met een 2s pak vaart hij sneller met 1 moter dan met een 12volt lood pak
test met een 3s pak met 1 moter is het gelijk ne speed boot.
heb efkes zitten zoeken bij hk daar ben ik op ne zippy pak 5000mhp 3s 45c uit gekomen kost 24 euro nu is de vraag hoelang zou je kunnen varen ermee met 2 robbe moters tot hij aan 9volt komt zouden toch ongeveer een uur moeten weg kunnen vooraleer gewisseld moet worden hk heeft geen zwaardere paks dan 5000mhp in 3s

mvg pedro

...vandaag wel tot de conclusie gekomen de regelaars 12v lood aan kunnen maar de lood accu's maar 6v zijn 12ah waarschijnlijk gaan deze lood accu's niet gaan met de moter of vergis ik me??
mvg pedro
Natuurlijk wel. Je boot vaart alleen langzamer.

nu zitten we te twijfelen om over te stappen naar lipo cellen ook reden boor word ongeveer 2.5kg lichter
Dat zal wel, maar hoe zit het met het zwaartepunt van de boot? Wordt hij niet instabiel als je bijvoorbeeld boilies gaat droppen of een lijn uitbrengt?

nu is de vraag hoelang zou je kunnen varen ermee met 2 robbe moters tot hij aan 9volt komt zouden toch ongeveer een uur moeten weg kunnen vooraleer gewisseld moet worden hk heeft geen zwaardere paks dan 5000mhp in 3s

Meten is nog steeds weten.... Als je je boot in het water legt, met een lijn vastmaakt aan de kant, een amperemeter tussen accu en regelaar zet dan meet je de zwwarste belasting van de motoren: met stilgehouden model op volle kracht. (of op halve kracht, wat je maar wilt)
Zet die gevonden waarden over op je accu en je weet (in theorie) hoe lang je kunt varen. In de praktijdk zal dit langer zijn, want de belasting met stilgehouden boot is groter dan wanneer de boot vaart.

En om te voorkomen dat je je accu's te ver leegtrekt, moet je inderdaad een lipo-saver tussen je accu en je regelaar zetten. Liefst eentje die een lampje laat branden als het zover is. En dat lampje moet vanaf de kant zichtbaar zijn, anders heb je er nog niets aan.

lipo saver word zeker geplaatst als we over gaan naar lipo men vriend waarvoor ik de boot her assembleer met de nieuwe stukken is nog aan het twijfelen om de kost te doen.
denk dat het de robbe zal worden deze vertraagd de moter als je 200m uit de kant bent zal niet veel meer zichtbaar zijn van een lichtje op de boot als de lipo te veel ontladen is.wel zal je zien de boot vertraagd dan kunnen we overschakelen naar de reserve lipo wand de boot vaart met 2 accu paks met ne switch ertussen

zal hem het verschil tonen met en zonder lipo als hij klaar is heb hier enkele paks liggen die nog nieuw zijn , enkel wat te licht kwa amperage maar goed genoeg om te testen.

zwaarte punt ja de neus komt meer omhoog vooraan daar gaan we moeten verzwaren of de lipo's in de neus steken zou ook al veel kunnen helpen nu liggen die in de midden ongeveer.
ook komt de boot een 2tal cm meer uit het water de schroeven zitten wel nog steeds onder.

mvg pedro

Back