Hi Niek,
Op verzoek wat meer uitleg.
Ik wilde op een gegeven moment ook op een andere zender overstappen en vond het alternatief van de oranje 10$ ontvanger wel mooi. Ik heb dat gevraagd aan een aantal ervaren rotten en die vertelden mij dat zij al meerdere crashes hadden meegemaakt, zij het bij andere clubgenoten (omdat ze deze ontvanger zelf niet gebruikten). Iemand anders die ik op de club sprak had soms signaalverlies en twijfelde aan de kwaliteit. Voor mij genoeg reden het niet te doen.
In een eerdere post zie ik ook een foto van een printje met een vergelijking "hij ziet er wel ongeveer hetzelfde uit". Dan denk ik bij mijzelf; dat kan wel zo zijn, alleen "niet precies" kan in termen van kleine electronica gewoon "compleet anders" zijn. De layout is dan misschien wel gekopieerd, alleen misschien zijn er goedkopere onderdelen gebruikt, die bijvoorbeeld storingsgevoeliger zijn. Daarnaast; misschien is er een ander productieproces gebruikt waardoor kwaliteit (lees, kapot gaan & storingsgevoeligheid) lager is geworden. Daarnaast zitten er vaak chips op waarvan de software door de originele ontwikkelaar precies voor het doel is afgestemd (hier zijn zeker qua 2.4Ghz techniek hele boekwerken over geschreven). Een kopie is moeilijk te maken omdat deze chips zijn beveiligd tegen uitlezen. Dat is dus moeilijk als niet onmogelijk om 100% na te maken.
Bovenstaande wil ik nog ondersteunen met eigen ervaring op het gebied van gyroscopen in helicopters. Goedkope alternatieven hebben mij hier al een aantal keer de kop gekost. Zelfde verhaal voor een goede variometer bij zweven, ook eigen ervaring, zij het zonder crashes gelukkig.
Uiteindelijk wil ik nog twee zaken benadrukken;
- naar mijn idee zijn er wel goede (iets duurdere) budget-alternatieven voor zender/ontvanger combinaties, waarvan ik twee suggesties heb gedaan in mijn vorige post.
- de meer recente versie van de oranje ontvanger is misschien verbeterd.
Het belangrijkste argument is dat je gewoon niet wilt dat je vliegtuig naar beneden pleurt omdat je $%$@ zon goedkope ontvanger erin hebt gedaan, terwijl je ook nog eens bent gewaarschuwd. Een ervaring die ik dus heel hardleers zelf heb gehad met helicopters. Bij modelbouw is dat ene extra tientje uiteindelijk een druppel op een gloeiende plaat in de grotere uitgavenpost "modelbouw". een falende motor of misschien een servo of een andere beschadiging in-flight overleef je misschien nog met een gekunstelde noodlanding.
Een kapotte ontvanger is een bottleneck.
groet,
Alex