vraag over de ''Orange R610 DSM2 6Ch''

op club gooide iemand een beroerde orange ontvanger weg. Ding uit de kliko gevist, antenne lengte van officiele spectrum ontvanger vergeleken, nieuw antennes erop, vliegt al tijden in mn zagi.

die zal balen ..al kosten ze geen drol, en jij denkt ----> :banana::banana::banana:
en klopt zeker (de lengte van de antenne) iets langer maakt niet uit ..maar 4 of 6 mm korter ..dan ga je zeker problemen krijgen

voor de mensen die de Orange antenne wil veranderen zie hier onder
Spectrum said the factory antenna is 8.5 inches (21,59cm) that 3.5 inches (8.89cm) is OK with a small amount of range lost.

PS: die van mij vanmorgen binnen gekregen 4 stuks ..1 in de Skyflex V gedaan .(eerst antenne verlengt).even netjes rangetest ''helemaal oke'' en de lucht in ..het is weer een toppertje!!!! 15min op een halve tank nitro ..hihihi laat het seizoen maar beginnen ..deze knul is er klaar voor ,,het toestel heeft 2 servo's en alles word gevoed met een 7,4v 1400 mini accu

hier nog een oude foto met 35mhz (zie de draad nog lopen)
12563_zpsc1b07511.jpg

Laatst bewerkt:
Zucht.. De hellup desk van Spektrum..
Bijgezegd dat t 2.4 DSM 2 is?

Zie:
[post74]

t zou dus exact 3.125 cm moeten zijn.
Met de door de coax verlengde antennes is dit dus de lengte van het blote antennetje zelf (!).

Laatst bewerkt door een moderator:
Slechte ervaringen met de beruchte oranje ontvanger zijn gebaseerd op ervaringen bij de club. Wat meer respect en minder aannames zou beleefder zijn. Excuus dat ik wat kortaf reageerde. Mijn advies voor goedkope oplossing is of walkera of frsky.

Ik heb ergens wel eens een review gelezen, waar uit naar voren kwam dat de orange ontvangers wat minder goed gesoldeerd waren. wat slordiger, en er zaten her en der soldeerballetjes op de print, die loskwamen tijdens testen en wat vlammen hadden kunnen geven

Maar, die review is alweer een jaar of wat oud
je hoort eigenlijk nooit gekke dingen met die ontvangers
misschien mede door het feit dat men er geen gekke dingen mee doet (je ontlast hem toch zoveel mogelijk als je weet dat het niet het sterkste punt in je setup is)

@Lex: Vertel, ik ben benieuwd..
Wij hebben er bij ons in de club ook wat rondvliegen, maar geen negatieve ervaringen tot nu toe

Hi Niek,

Op verzoek wat meer uitleg.

Ik wilde op een gegeven moment ook op een andere zender overstappen en vond het alternatief van de oranje 10$ ontvanger wel mooi. Ik heb dat gevraagd aan een aantal ervaren rotten en die vertelden mij dat zij al meerdere crashes hadden meegemaakt, zij het bij andere clubgenoten (omdat ze deze ontvanger zelf niet gebruikten). Iemand anders die ik op de club sprak had soms signaalverlies en twijfelde aan de kwaliteit. Voor mij genoeg reden het niet te doen.

In een eerdere post zie ik ook een foto van een printje met een vergelijking "hij ziet er wel ongeveer hetzelfde uit". Dan denk ik bij mijzelf; dat kan wel zo zijn, alleen "niet precies" kan in termen van kleine electronica gewoon "compleet anders" zijn. De layout is dan misschien wel gekopieerd, alleen misschien zijn er goedkopere onderdelen gebruikt, die bijvoorbeeld storingsgevoeliger zijn. Daarnaast; misschien is er een ander productieproces gebruikt waardoor kwaliteit (lees, kapot gaan & storingsgevoeligheid) lager is geworden. Daarnaast zitten er vaak chips op waarvan de software door de originele ontwikkelaar precies voor het doel is afgestemd (hier zijn zeker qua 2.4Ghz techniek hele boekwerken over geschreven). Een kopie is moeilijk te maken omdat deze chips zijn beveiligd tegen uitlezen. Dat is dus moeilijk als niet onmogelijk om 100% na te maken.

Bovenstaande wil ik nog ondersteunen met eigen ervaring op het gebied van gyroscopen in helicopters. Goedkope alternatieven hebben mij hier al een aantal keer de kop gekost. Zelfde verhaal voor een goede variometer bij zweven, ook eigen ervaring, zij het zonder crashes gelukkig.

Uiteindelijk wil ik nog twee zaken benadrukken;
- naar mijn idee zijn er wel goede (iets duurdere) budget-alternatieven voor zender/ontvanger combinaties, waarvan ik twee suggesties heb gedaan in mijn vorige post.
- de meer recente versie van de oranje ontvanger is misschien verbeterd.

Het belangrijkste argument is dat je gewoon niet wilt dat je vliegtuig naar beneden pleurt omdat je $%$@ zon goedkope ontvanger erin hebt gedaan, terwijl je ook nog eens bent gewaarschuwd. Een ervaring die ik dus heel hardleers zelf heb gehad met helicopters. Bij modelbouw is dat ene extra tientje uiteindelijk een druppel op een gloeiende plaat in de grotere uitgavenpost "modelbouw". een falende motor of misschien een servo of een andere beschadiging in-flight overleef je misschien nog met een gekunstelde noodlanding.

Een kapotte ontvanger is een bottleneck.

groet,
Alex

Laatst bewerkt:
Het hangt altijd maar af van wat je er van verlangd en wil mee doen ook.

Mag je van een 5 dollar Rx million dollar prestaties verwachten....

Moet je een 5 dollar Rx in een toestel van 1000 Euro stoppen...

De laatste generatie Orange ontvangers zijn gewoon goed.

In het begin was het gewoon een zooitje maar dat kan je evengoed van het oorspronkelijke Spektrum protocol zeggen....

Stevo

in een vliegtuig verwacht ik ook minder snel problemen dan in een heli..
heli's zijn van nature toch wat trillingsgevoeliger, waardoor rottige electrische verbindingen nog wel s loskomen

Correct, heli is storing/crashgevoeliger. Trillingen icm slechte ontvanger zorgen dan inderdaad eerder voor problemen. Let alleen op dat ik problemen had met een slechte gyro, niet een ontvanger. De clubleden refereerden naar vliegtuigen waarbij de ontvanger faalde.

Back