Het verhaal heeft een licht andere wending genomen, want....
Deze sensors zijn gewoon te koop, volledig met geïntegreerde electronica, en in afmetingen waar je zelf niks tegen begint.
Zit wel een prijskaartje aan, zo rond de 40 Euro per sensor, maar dan heb je ook wat: het gehele ding is dan een klein blokje van 4.5 x 8 x 17.5 mm, en kan rechtsstreeks aan de ontstekingsunit aangesloten worden (als ik mijn beperkte begrip van electronica tenminste volledig en correct uitgebuit heb....

)
Deze sensor heeft een nominaal detectiebereik van 1.5 mm voor ijzer/staal en zou aluminium al niet meer mogen zien op ongeveer 0.6 mm.
Een detectieafstand van rond de 1mm zou dan moeten zorgen dat de drijfstang niet, maar de krukpen wél gedetecteerd wordt.
De maximale schakelfrequentie zou (héél theoretisch) toerentallen tot 72000 RPM toe moeten laten.
Ben nog even aan het steggelen welke uitvoering ik nodig ben (PNP of NPN).
Vanmiddag een kunststof carter-achterdeksel (backplate) met een wanddikte van 1 mm en een clearance tot de krukas van plm o.1 mm gemaakt en mee proefgedraaid, en dat lijkt goed te gaan.
Wel een vreemd idee: als je hard op dat deksel drukt hoor je de motor wat inkakken (het flext iets meer dan aluminium), maar na inspectie blijkt het deksel geen gekke loopsporen te vertonen.
Nu nog uitzoeken of een Hallsensor PNP of NPN geschakeld is....
Groet, Bert