Nee....
Ik gebruik gewoon dit:
http://www.electronics.gompy.net/metaldetector/metalpcb.jpg
printje, maar heb R5, P2 en Q2 (BC557) weggelaten, waardoor de puls hoog is als er géén metaal onder de spoel is, en laag als er wél metaal onder de spoel is.
Het klopt dat de LED (indien niet overbrugd) aan gaat als de transistor gaat geleiden, maar de uitgang word dan laag, en dat is wat ik nodig heb in principe (de Hall-sensor is immers ook laag als de magneet onder de sensor is?, de RcExl vonkt dan zodra het signaal weer terugkeert naar hoog).
Verder heb ik de 100 pF condensator linksboven weggelaten, omdat die in het datablad van het IC ook nergens genoemd wordt, maar ook hiermee merkte ik totaal geen verschil (EDIT: ik heb dus zowel mét als zónder deze codensator geprobeerd)E en R4 is overbrugd om aan te passen voor een 100 uH spoel (300 uH was te gevoelig, en bleef herhaaldelijk na nadering in de detctie hangen: als je de kruk onder de spoel bracht, ging de LED aan, om vervolgens niet weer uit te gaan....)
Ik heb de LED overbrugd om een puls van 4.8V te krijgen, en ik voer het signaal zonder uitgangsweerstand aan de RcExl toe, precies zoals jij aanraad.
Ik heb ondertussen met de bougie naast de motor (en optoeren via de startmotor) kunnen vaststellen, dat de boel gewoon blijft vonken als het geheel op toeren is, dus dáár ligt het niet aan: er is timing, er is vonk, eigenlijk is er alles wat er zou moeten zijn... alleen er is geen lopende motor, en daar snap ik helemaal geen hout van.... Ik zie op dit moment totaal niet meer waar het nu precies fout gaat. Ik geloof echter ondertussen, gezien alle tests, dat er niet iets fout gaat op electronisch gebied.... Maar wat dan wel????
Groet, Bert