Vraag over Pitts S2B, Jamara.

Wegens te ongewone warme temperaturen:

Blijf ik rustig binnenshuis.
Breng ik al eens meer het bezoek aan de douche.
Werk ik gewoon langzaam verder aan deze Pitts.

http://
Huidige stand vleugel van links bekeken.

http://
Als alles normaal is! heb je ook een rechterzijde.
Een eerste aileron inmiddels uit de hand ruw geschaafd, nog 3 te gaan, tot hiertoe nog geen vel van mijn vingers.

Johan.
 
Het leven gaat verder, zo ook de bouw van dit toestel.

http://
Buiten een andere vorm en wat extra's is de samenbouw van bovenvleugel hetzelfde als de ondervleugel.

http://
Af en toe maar eens kijken of het goed gaat komen, stel u voor dat je op het einde een fiets zou hebben.:rolleyes:

http://
Het nadeel van het uitvinden van links en rechts, moet je steeds twee foto's plaatsen.
Nu middenstruts gaan plooien, zijn alu strips die meegeleverd zijn.
Het is een beetje raden voor het plooien aan gebrek van een tekening in 1/1.
Eens kijken of ik het van de cd kan kopieren op papier in 1/1.

Johan.
 
Hoi johan,

Vanaf de tekening kom je er wel uit! Anders een beetje passen en meten met de vleugels al vast. vergeet alleen niet het plaatje triplex eronder te plakken anders gaat het schroefje niet lang houden ;)

Ga je hem met oracover bespannen? Al een kleurtje in gedachten?
 
Hoi Kay.

Welke bespanning bekijk ik volgende week wel in de hobbywinkel
Kleur word groen en wit of omgekeerd, orders van mijn grote baas trouwens, dit Pittsje is voor haar in bouw trouwens.

http://

http://
Inmiddels gaat het bouwen verder op een rustige manier, begint mij steeds beter af te gaan.

http://

http://
Ook de romp word verder beplankt, een eerste stukje vochtig gemaakt balsa aangebracht.
Meestal lijm ik het balsa direct vochtig op zijn plaats, nu maar eens op de andere manier proberen en nadien droog lijmen.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Een eerste stukje.

http://
Eerlijk gezegd, merk ik geen verschil met deze manier van werken tegenover de door mij gebruikelijke manier van direkt in natte toestand vastlijmen.
Enkel dat het wat langer duurd omdat het eerst moet drogen, wat mogelijk wel beter is!: dat het wat eenvoudiger is om de stukjes mooi te laten passen tegen elkaar.
Inmiddels zijn bijde vleugels klaar om geschuurd te worden, eventjes de ailerons ir voorlopig inplaatsen, worden deze mee in de goede vorm geschuurd.

http://
Nu de romp nog vrij toegankelijk is, maar eers een bakje maken om de lipo op zijn plaats te houden.

http://
Het is zodanig gemaakt dat ik toch de lipo vanaf de zijkant er kan inplaatsen, een andere oplossing was telkens de vleugel demonteren om een andere lipo te plaatsen, niet zo best, mits je telkens de struds mee moet losmaken.

http://
De mousse moet de lipo een beetje op zijn plaats houden, tesamen met een stukje klitteband op de lipo gaat deze wel niet veel meer verschuiven.
Er komt nog een motorspant voorgekleefd, kan de lipo ook niet meer vooruit.

http://
Door een bouwfoutje zit de opening aan de andere kant van het toestel, maar dat maakt geen verschil uit wat het plaatsen van de lipo betreft.
Dankzij de waarschuwing van Kay is er wat meer ruimte gekreéerd om de lipo beter te plaatsen.

http://
Zo ligt de lipo zonder enig probleem op zijn plaats en kan deze nog altijd een ietsje achteruit indien nodig, maar kan het cg maar eerst regelen als het ganse toestel klaar is.
Blijft nog een nieuw luikje te maken.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
So far, so good.

We kunnen beginnen met de motor te plaatsen die van de F4F Wildkat afkomstig is van Parkzone, deze moet normaal krachtig genoeg zijn voor deze Pitts, het gewicht is ongeveer hetzelfde en ik hoef geen overpowered toestel.

http://
De plaatjes voor de neus werden op elkaar gelijmd en word met het neusspantje eventjes ongelijmd op zijn plaats gehouden.
Nu kan ik meten hoever de as voor de schroef + spinnertje mag uitsteken, dit is zulks een as die zich klemt op de motoras.
Dan de motor plaatsen om te weten hoe dik de motorspant mag zijn.
Spant maken via een vergroting van de tekening en alles gevestigen, kunnen we de neus verder beplanken.

http://
Ook de cockpit word wat bijgewerkt, zulks een openblijvende konstruktie vind ik maar niets, heeft nog het voordeel dat je de lijmrand wat breder maakt voor betere verlijming, op het schuine stukje kan ik tevens een paar instrumentklokjes plaatsen en het is maar een paar gram meer aan balsa.

Johan.
 
Ziet er goed uit! Misschien ook nog slim om een spantje te maken zodat de lipo niet door kan schieten tegen de motor? Over de motor gesproken, deze lijkt me meer dan voldoende. Heb ook een parkzone modelletje een thunderbolt, deze gaat 150 in een duikvlucht, dus dan zal deze ook geen vermogen te kort komen ;)

waar komt de regelaar? Want ik heb bij die van mij de draden moeten verlengen met 5 cm anders kon ik de lipo niet aansluiten. Dus let op ;)
 
Hoi Kay,

De regelaar komt bovenop het lipo doosje te liggen of ernaast, de regelaar behoorde bij deze motor van de F4F en de bedrading tussen de motor en regelaar is wat langer dan bij een normale, geen enkel probleem dus.

http://
Inmiddels is de spant voor de motor gemaakt, heb ze niet klemmend gemaakt, dus een kleine verschuiving is nog mogelijk.
Het kruis op de neusspant is het center van de motoras, neerwaards en zijstelling zijn mee ingekalkuleerd en de as komt zo ongeveer centraal door het voorziene gaatje, dit moet nog wel even wat groter geboord worden omdat ik een as gebruik die op de motoras klemt.
Normaal staat de motor zo op de goede afstand, maar mits ik nog niet het spinnertje heb dat er moet opkomen, kan het zijn dat ik er nog onderlegplaatjes moet voor maken.
Als het iemand moest opmerken! de motorspant is gewoon uit balsa, moest u zich afvragen of dat wel stevig genoeg is om de motor te houden, is het antwoord: ?????
Gebruik voor bevestiging de T stukjes uit mijn P38, hiervan stonden de motoren gewoon in het epo vastgemaakt, als de steun het begeeft zal het wel met een chrash te maken hebben.

http://
De motor staat voorlopig nog recht op de spant, deze moet nog een ietsjes omhoog tot het bovenste biklijntje, zo heb ik al de goede domping voor de motor, nu nog de zijwaardse.

http://
Veel ruimte houd ik niet over, een goede keuze van spinner zal belangrijk zijn, anders moet ik het neusspantje gaan uithalen.

http://
Net onder de linker wasknijper zie je nog een stukje zwart van de plastik T, deze is in het balsa verzonken, lipo bakje word mede verlijmt met deze spant.
Bovenste gedeelte word de motor met bout en moer bevestigd, komt nog een dun triplex plaatje tegen.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wezen shoppen.

http://
De gekozen kleurtjes, het is oracover geworden, ziet mij er best stevig uit.
Heb meteen ook maar een strijkboutje bijgekocht, moest het anders met een stoombout gaan doen.

http://
En zoals ik het nooit laten kan als ik bij mijn hobbywinkel kom, deze meegebracht.
Maar dat is voor later, eerst de Pitts vliegklaar maken.

Johan.
 
haha mooi!

Oracover is inderdaad superspul. Lekker sterk, en makkelijk te bewerken. Je kunt ook lamineerfolie gebruiken! Is wel doorzichtig, en moet je dan nog verfen, maar kost maar 50cent per meter ;)

IS de cesna een arf? :)
 
Ja, is een arf met landingskleppen voorzien.
Enkel even insnijden, servo holte is al gemaakt en quicklinks ervoor zijn er ook bij.
Net geen 90 €, kon ik niet laten staan.
Maar eerst de Pitts vliegklaar maken.

Johan.
 
Het werk gaat verder.

http://
Presentatie van de ietsjes te grote spinner met de 9x6 prop.

http://
Beplanking onderaan, 2 mm, net zoals ik de beplanking van de ondervleugel onderaan heb voorzien van 2 mm, gras kan soms nogal eens hard zijn.

http://
Bovenaan werk ik weer met vochtig gemaakt balsa eerst in vorm plaatsen en laten drogen.
Deze werkwijze bevalt mij nu beter, vroeger lijmde ik het natte balsa direkt, moest je alles in natte toestand nog wat bijsnijden met soms klungelen tot gevolg, om niet te spreken over de lijm aan je balsamesje en vingers.

Johan.
 
Van afval tot staartstukje.

http://
Het neusje staat reeds in zijn uiteindelijke vorm.
Mits het nogal stevige rondingen zijn, ga ik deze een paar maal met porienvuller behandelen en dan verven, porienvuller maak ik zelf met een simpel potje spanlak, voeg er babypoeder( talkpoeder )bij, het ruikt nog lekker tijdens het schuren ervan ook.
Een gewoonte van uit de 60ér jaren, toen was er nog voldoende brandbare film te verkrijgen die op sommige fabrieken toch werd weggegooid, opgelost in aceton kon je geen betere spanlak bekomen.
Zou het eens moeten testen met een of andere soort inpakfolie?.

http://
Twee blokjes gemaakt uit het afval voor het uiteinde van de romp.

http://
Dat er op vorige foto maar een blokje te zien is komt omdat ik het andere al bewerkt heb met schaaf, balsames en schuurblaadje.
Moest het jullie intreseren?: ruw schuren van het balsa doe ik met een blaadje korrel 80, word nog eens nageschuurd met een korrel 160 en na het ganse toestel van een laag spanlak te hebben voorzien, komt er nog een korrel 320 of iets hoger aan te pas.
Waarom met spanlak een laagje plaatsen?
Ten eerste: word het balsa zo een beetje voor vocht beschermd, het gras is niet altijd even droog.
Ten tweede: heb ik ondervonden dat folie dan beter kleeft dan op naakt balsa.

http://
Het eindresultaat.

http://
Ook ondertussen even een proefje gemaakt met het oracover, tevens het strijkboutje regelen op de goede temperatuur, was al sinds 1985 geleden dat ik dat nog eens gedaan heb, moet zeggen dat er niet zo veel verschil is tussen de folie van toen en nu, enkel dat deze mogelijk een paar microns dikker en steviger is.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag maar eens het bouwen overslagen.

http://

http://
Om de middenstruts in de goede vorm te plooien en aan te brengen maar eens het toestel gemonteerd.
Daar ik ook eens nieuwsgierig ben wat de veranderingen tegenover de bouwdoos aan meer gewicht bijdragen het spul maar eens op een weegschaaltje geplaatst.

http://
Alles wat er nog bij moet maar bij op de romp gestapeld.
Uitgezonderd de bekleding die nog diend aangebracht en de 4x6 gr servo's + ontvangertje.

http://
Aangegeven vlieggewicht van Jamara: 720 gr, zit voorlopig op dit gewicht, weegschaaltje weegt redelijk juist op een 20 gr na.
Schat dat ik op een 780 gr ga uitkomen vliegklaar.

Johan.
 
Eerste kleurtjes.

http://
Vandaag niet heel veel zin in bouwen, werken we maar eens met bijde kleurtjes oracover.

http://
Nog 1 scharniertje onderaan moet geplaatst worden + het roerhorentje, dan is kiel en richtingsroer klaar.
Nu de rest nog.

Johan.
 
Nog wat verstevigen.

http://
Vind deze balsaverbinding maar een slappe bedoening, het hoogteroer word maar aan een zijde door een roerhorentje bediend, dus beter direct genezen en een geplooid beugeltje gemaakt voor te verstevigen.

http://
In het balsa verwerken vind ik niet direct nodig, als het mede in het oracover word verwerkt is het meer dan stevig genoeg.
Eventjes al plaatsen met stukjes.

http://
Het geheel in het hoogteroer verwerkt, mijn eerste kreukje in het oracover is ook een feit, voortaan maar met 2 afzonderlijke stukken werken ipv. het oracover op het rechte stuk om te slaan om de andere zijde te doen.

Johan.
 
Back
Top