Vraag over Pitts S2B, Jamara.

Probeer mijn best te doen Kay.

http://
Inmiddels al wat verder gedaan, werk van gisteren, bij het schuren van de achterlijst van de bovenvleugel is deze gewoon gebroken tussen voor en achterste ligger aan een zijde, de ribben hebben gewoon geen stevigheid en breken spontaan bij een minieme druk, vandaar dat ik vandaag niets heb gedaan, enkel de ribben met lijm verstevigd, hoop dat het bij jou niet hetzelfde was, wat gaat er nog gebeuren bij de maiden? rara.

Johan.

Klinkt wel extreem zeg, van mij was ook niet sterk of zo, maar heb al een flinke crash gehad, en enkel de neus was in 100 stukjes! Vleugels niks mee aan de hand. De oracover verstevigd ook het een en ander natuurlijk :) misschien 1mm lijste onder de achterlijst ter versteviging maken?

Had er al driehoekjes tegenaan gekleeft om de achterlijst te verstevigen, kan je zien op de foto waarop het toestel is geasembleerd.
Nu moeft deze achterlijst niet meer, maar splijten de ribben in het midden gewoon.
Maar had het al eens een keertje gemeld, heb al veel bouwdoosjes gemaakt, maar zulks rotbalsa als deze heb ik nog nooit gehad.
Heb dit reeds aangeklaagd bij Jamara, maar heb tot op heden nog geen reaktie mogen ontvangen.

Johan.

De voorbereiding op het bekleden van de bovenvleugel.

Zoals ik het vroeger heb geleerd van ouderen werk ik nu ook nog steeds.
Om het folie te snijden op plaatsen waar je uitsteeksels hebt is niet zo best, je hebt immers het krimp van de folie, waar gaatjes komen breng ik eerst een stukje aan, als ik dan de uitijndelijke folie plaats hoef ik enkel maar een X in het folie te snijden, de opstaande kantjes die je dan overhoud snij je gewoon weg met een balsamesje, eventuele blaasjes doorprik je gewoon met een naald.

Ook hoekjes waarvan ik weet dat ze nooit gans bedekt gaan worden met folie bekleed ik op voorhand.
Zo is de bovenvleugel klaar om bekleed te worden.

Johan.

Inmiddels nog wat verder gedaan aan de Pitts.

Bovenvleugel is nu gans van folie voorzien.
De rimpels in het folie zijn geheel mijn fout, door het poreuse balsa had ik het klever idee om de ganse vleugel met verdunde houtlijm te bestrijken, resultaat is dat het folie minder goed hecht en er rimpels zijn die je niet weg krijgt met het strijken, hoe warmer, hoe slechter.
Moet ik zo oud voor geworden zijn om zulke blunder te maken.

Ook al eens een presentatie gemaakt van hoe de servo in de ondervleugel in te bouwen, dit word geen 6 gr maar 9 gr servo.

Mits ik de cockpit niet opengelaten heb, maar eens gekeken hoe het er bij een Pitts vanbinnen uitziet, de bovenste metertjes dan maar eens proberen na te maken dus.

Zal wel zwart-wit worden, anderen heb ik nog niet gevonden, tenzij er iemand er in kleur kan aan de hand doen.

Johan.

Inmiddels, hetzij met andere dringende werkzaamheden, toch nog wat verder aan de Pitts gedaan.

Verf komt er ook aan te pas, gewoon waterverf van Warhammer op waterbasis, lost niet op met water na droog.

Eens een eerste indruk nemen van het landingsgestel, alu lat is nog te lang en moet nog ingekort worden, ook ben ik niet tevreden met de vorm, een Pitts heeft een landingsgestel wat een beetje een driehoekige vorm heeft.
Aanpassen dus.

Waar ik een beetje vrees voor had, was het folien van het neusje, maar het valt wel best mee vind ik persoonlijk.

Wat wel opvalt is dat de spinner een koe te groot is, beter maar een nieuwe meebrengen aan mijn volgend bezoek aan de hobbywinkel.

Nog een verslagje van een andere bouwer, zijn bevindingen wijken niet veel af van de mijne over deze bouwdoos.

http://www.rc-airplane-world.com/jamara-pitts-s2b.html

Hier heb ik wel begrip voor!, maar het verbaast mij dat Jamara dit produkt in zijn programma houd, maar van een Duitse firma opgericht door een Chinees kan je moeilijk anders verwachten.

The very first time I saw the Jamara Pitts S2B advertised I wanted one. My expectations of the kit were based on the glossy photo of the exquisitely finished plane, and these expectations turned out to be over-inflated. I have no problem with admitting that I was disappointed and sometimes extremely frustrated with the quality of this kit; too much vital information was left out and the wood selection and laser cutting could definitely have been better.
Without prior building experience this kit would have been an absolute nightmare and I dare say would never have got finished! Would I recommend it? The jury is still out on that one... I absolutely wouldn't recommend it to a beginner just entering the building side of the hobby, there are much friendlier kits out there. As for recommending it as a nice plane to have and fly, I need to get the thing maidened before I can answer that!
Incidentally, since the build a member in my forum enlightened me to the fact that the Pitts kit is manufactured by German firm Balsaworx, so it's unfair for me to blame Jamara for all the issues I had with the kit!
If you've got or are building the Jamara Pitts S2B, share the experience in the forum.

Related pages

li_pages.png
First page of the Pitts S2B build.
li_pages.png
The Pitts fuselage build.
li_pages.png
The Pitts wings build.

Johan.

Laatst bewerkt:
Nog wat verder.

De romp foliën doe ik in twee delen, dit om veel kreukels te vermijden en te beletten dat er boven op de romp een overlapping moet komen.
Onderaan is de romp nog open om de servodraadjes naar voor te leggen, nadien komt hier witte folie op.

Mits ik niet de aanbevolen motor gebruik heb ik het landingsgestel aangepast voor de 8x6 prop, een grasmachine kunnen we enigsinds missen.
Een staartsteuntje is in de bouwdoos niet voorzien, gewoon eentje uit triplex gezaagd zal dienst gaan doen, zo heeft het richtingsroer een beetje beveiliging.

Johan.

Verder met folie.

De hoofdkleur is op de romp geplaatst ondanks enkele kleine rimpeltje's,( mijn fout doordat het strijkboutje wat te heet stond ) valt het resultaat best wel mee.
Het luikje voor de lipo moet ik nog maken, de struts op de romp kunnen nu ook geplaatst worden, hiervoor denk ik wat anders toe te passen dan het meegeleverde alu, voornamelijk omdat de bovenvleugel een instelhoek van 1,5° moet hebben, ben niet zulks een as in het juist meten en plooien.

Servo's zijn achteraan ook reeds geplaatst, als je diverse chrasches hebt gehad, heb je ook snel een voorraadje.
Vandaar de aankoop van een paar ARFjes.
Het zijn 6 gr. Art-Tech AS 100 geworden, hiervan was de bedrading voldoende lang zonder dat ik moet gaan verlengen of verlengstukjes moet gebruiken.
Pasten ook het best in het in de romp geplaatst houdertje.

Johan.

Marutaka stuka. Heel oude bouwdoos van iemand overgenomen, waar helaas bij het openmaken de inhoud van 2 vleugels in zat, en niets voor de romp... Daar dus al een tijdje mee bezig ;) Maar begint al ergens op te lijken!

Ga hem glassen, en verfen. Geen ellende met oracover, want daar ben ik echt een ramp mee. Deze ziet er erg strak uit voor wat ik gewend ben, dus ga zo door :D

Nu ik al die pitts foto's zie lijkt het me toch weer is leuk om er een te bouwen, maar dan een wat groter model. Al dat gepriegel!

Pitts M12 26% plans available soon

deze ziet er wel goed uit, tekening ook! En 1,75 wingspan. Dat is het betere werk!

Ik heb op mijn pitts het landingsgestel eraf gehaald, eerste landing die best keurig was zakte hij al door zijn pootjes.. Hij glijd ook mooi door, dus buiklandingen zijn bij dit formaat geen probleem :)

Hoi johan.

Het is weer al even geleden dat ik mij laat horen, druk druk druk.
Als ik even tijd heb, zit ik wel stilletjes mee te gluren.
Dit word ook weer een heel mooi kistje, wil ik zelf ook nog eens aan schaffen.
Ik blijf het volgen.

Gr pascal.

Ha! Marutaka.

Schaal 1/8
Spw: 1875 mm
Lengte: 1390 mm

Had ooit de gelegenheid er eentje over te nemen die net gebouwd was, maar nog niet geschilderd, echtgenote vind het wat groot, dus maar niet gekocht.

Was deze, mogelijk is hij nog steeds te koop? maar ik heb hem niet.

Zeker doen Kay, het is en blijft een mooi toestel.

Hoi Pascal.

Inderdaad een tijdje geleden.
Kijk als ik je raad mag geven wel uit naar een ander merk.
Deze is echt bedroevend op gebied van balsa, je gaat dikwijls tanden knarsen, maar moeilijk gaat natuurlijk ook, als anderen en ik hem gebouwd krijgen zal het jou ook wel lukken, maar een beginner raad ik hem zeker niet aan, deze stopt direct met de hobby.

Johan.

Laatst bewerkt:
Klopt! Van de eigenaar van deze heb ik de bouwtekening van de romp die ik helaas ook miste! Door hem heb ik straks ook een hele mooie stuka :) We gaan wel een beetje offtopic zo ;)

Maakt niet uit voor mijn draadje hoor Kay.

Vind dat er ruimte moet zijn voor eens wat anders, anders roep ik wel om hulp bij de mods.

Johan.

Mits ik geen kei ben in meten, volgende oplossing gemaakt voor de struts op de romp.

Twee diverse messing buisjes die mooi in elkaar glijden dienen om de struts variabel te maken, eens de bovenvleugel onder de goede hoek staat, gewoon even een soldeerboutje (65W) er tegenaan en je hebt geen geplooi meer naderhand.
Vind het zelfs mooier dan die bijgeleverde alu strips.

Johan.

Back