Vraag; Stuart Steam Engine ; parts

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door K.Karssen, 13 mei 2010.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat inlopen op een draaibank vind ik persoonlijk Kl----------------
    De bank is veel te sterk tegen over de machiene
    Deze moet van zijn eigen al soepel lopen
    Ik zou toch maar eerst eens goed kijken of alles wel in LIJN staat
    En of de pakkingbussen niet te strak staan
    En staan de schuiven wel op tijd
    Te vroeg of te laat inlaten stoom naar zuiger
    En zo zijn er wel meer dingen waar je naar moet kijken
    Lagers bering en kruk
    mvg
    Frederik:D
     
  2. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Ger wij zijn natuurlijk erg benieuwd naar je Furie.
    Dus kom maar op met een nieuw draadje.

    @ Frederik ik ben met je eens dat de draaibank veel te sterk is voor een stoommachine en dat dit niet optimaal is.
    Maar ik ben wel een beetje van de makkelijke;).
    Helaas loopt de machine nog steeds niet op lucht, je ziet dat hij wel wil maar waarschijnlijk zijn de gebruikte pakkingen ruk!!
    Dat krijg je met krijgertjes en half afgebouwde projecten van anderen.
    Maar een gegeven paard.......
    Dus binnenkort de machine die nu overigens wel soepel loopt maar weer uit elkaar halen en alle pakkingen vervangen.
    Dan heb ik goede hoop dat de machine wel gaat lopen.
    Ondertussen ben ik bezig met een klein locomotiefje

    Stoomgroep Holland :: Bekijk onderwerp - Freelance model van de Saskia

    Groeten Norwin
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Merk je dat hij daardoor/langs lekt dan?

    Bovendien;
    Heb je de schuifkast deksels al los gehad om te kijken of de schuiven wel goed staan afgesteld?
    En beide dezelfde draairichting hebben.
    Zo'n volle druk machine kan haast niet NIET lopen.
     
  4. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    De schuifkasten zijn los geweest voor de afstelling en ik heb ook gelet op de draairichting dat instinkertje ben ik voor gewaarschuwd door Wiggie:D.
    Maar ik voel her en der nog wat wind uit de machine komen waar dit niet moet.
    Onder andere waar de schuifstang de machine in gaat en bij de uitlaat.
    Groeten Norwin
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hoeveel vulling geeft de schuif?
    Als dit te weinig is werkt het slecht op lucht, dat expandeert niet zoals stoom.
     
  6. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hoe bedoel je dit want ik kan je niet helemaal volgen.
    Groeten Norwin
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Stel de zuiger staat helemaal bovenin.
    Hoeveel moet die dan eerst zakken voordat de stoompoort opengaat?

    En wanneer gaat de stoompoort dicht (doordat de schuif ervoor gaat),
    Hoeveel moet dan de zuiger nog zakken.

    De afstand tussen open gaan en sluiten is de tijd dat je vulling krijgt.
    Dat is dan zoveel procent van de totale weg.

    Bij een volledruk machine zal dat tegen de 100% zijn. (die draait dus perfect en erg langzaam (en zonder vliegwiel) op lucht).

    De zuiger van een expansie machine met een vulling van maar 50% bijvoorbeeld zal op lucht alleen dat stukje zakken dat er lucht wordt toegelaten.
    Als de schuif dichtgaat zal na een stukje verder zakken de overdruk (van de compressorlucht) terugzakken naar "geen druk" en daarna (als door het vliegwiel de zuiger nog verder beweegt) onder nul zakken en de zuiger gaan afremmen.

    Stoom met een hoge temperatuur kan wel expanderen.
    Ik hoorde laatst dat de Dockyard stoomsleper wel vaart met een vulling van 10%.
    Ze geven dan wel een bar of 10 op de schuifkast (van de 14 bar keteldruk) en varen dan nog geen halve kracht en lekker zuinig.
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Als er lucht weglekt via de uitlaat kan dat de volgende oorzaken hebben:
    - lekkage langs zuiger (zuigerveren / pakking niet goed)
    - lekkage langs de schuif (schuif+spiegel zijn niet vlak op elkaar ingeslepen)
    - combinatie van beide.

    staat de schuif "snijdend" afgesteld ?
    dat wil zeggen, als de zuiger bovenin staat, en je draait de krukas zodat de zuiger naar beneden beweegt, dan MOET de schuif direct de stoompoort vrij gaan geven.

    zo niet, dan hobbelt de de stoom/lucht achter de zuiger aan en geeft de machine geen vermogen.

    Zoals Harm al zei, een dergelijke 2 cilinder MOET op een paar bar draaien anders is er iets fundamenteel niet goed.
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb de machine twee weken geleden in mijn handen gehad met als doel de timing af te stellen. Op zich is er niets mis met de schuiven of het excentriek.
    Waar we toen vooral last van hadden was het feit dat het schaarmechanisme erg veel speling had en de excentrieken nog niet ingelopen waren. Met kunst en vliegwerk was er beweging in te krijgen
    op 2 bar ( niet doorlopend) maar mijn advies was toen om eerst het zaakje op elkaar in te laten lopen. Tevens heb ik twee losse excentrieken meegegeven om de achteruit timing afzonderlijk in te kunnen stellen tov de vooruit timing. Het systeem van Stuart met een pennetje is en blijft niks. Als de speling uit het schaarmechanisme is zodat de timing fatsoenlijk in te stellen is dan moet de machine in mijn optiek kunnen draaien.
    Ook moeten de zuigerstangen nog verlengd worden want die zijn net iets te kort.
    Kortom: een paar avonden noeste arbeid moet iets lonends opleveren.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :confused: Is dat een slip excentriek dan?
    Dat als je de draairichting wil veranderen, dat je dan de machine met de hand eerst een 1/4 slag moet draaien?

    Zit de zuiger in het onderste dode punt dan voor de poort?
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nee het pennetje koppelt de twee excentrieken met elkaar zodat het verschil tussen vooruit en achteruit 120 graden is. Tot zover de theorie. In de praktijk loop je meer te kloten dan dat het werkt. Het is makkelijker om de twee excentrieken ieder hun eigen vastzetschroefje te geven. Dan is het instellen van de timing ook veel makkelijker.

    De zuigerstang is net iets te kort bij een zuiger. Ik zette de bevestiging van de zuigerstang op de krukas goed vast( het pendelende deel, big end) en toen draaide de machine niet meer rond omdat de zuiger aan de onderzijde tegen de cilinder aanliep voordat de krukas op zijn laagste punt stond. De vorige eigenaar heeft dat probleem opgelost door het "big end" niet helemaal vast te draaien. Is geen oplossing dus.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De oorzaak van het "heimachine geluid" haha.
     
  13. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo allemaal de zuigerstang is inmiddels goed op lengte gebracht.
    En de schuif staat inderdaad "snijdend" het zit hem denk ik echt in de pakkingen.
    Dussssssssssss, machine weer uit elkaar halen en de pakkingen vervangen:confused:.
    Groeten Norwin
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    heb hier nog wel asbestkoord doordrenkt met grafiet.(stopbuspakking)
     
  15. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Ergens in de chaos moet ik denk ik nog wat hebben liggen.
    Anders hou ik me aanbevolen.
    Groeten Norwin
     
  16. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Even een vraagje tussendoor.
    De bakschuif is langwerpig, al lijkt hij vierkant.
    Moet de lange kant nu verticaal of juist horizontaal
    worden geplaatst.
    Of maakt dit geen ene mallemoer uit.
    Groeten Norwin
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    bij mijn schuift de lange kant heen en weer
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat kan je beredeneren door eerst de slag van het excentriek te bepalen en dan de poortafstand op te meten.
    Dan kan je zien of hij liggend of staand moet.
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Bij mijn kan het gewoon niet anders
    De gleuf waar de moer zit
    Is dikker als de gleuf waar de schuifstang doorheen moet
    mvg
    Frederik:D
     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Als de schuif in de middenstand staat moeten beide stoompoorten afgedekt zijn door de schuif.
     

Deel Deze Pagina