Vraag; Stuart Steam Engine ; parts

Voor de D10 en ook voor de H10 waren in het verleden wel degelijk omkeer bouwpakketjes te krijgen, zelf heb ik hier nog een omkeerbare H10 staan.
Groet,
Tjeerd
 
Hoi Tjeerd, welkom op dit mooie forum.
Wie beweerd er dat er geen omkeer beweging verkrijgbaar is dan.
Want waar ik mee bezig ben zijn ook onderdelen van Stuart.
Gr. Norwin
 
Om een ouder draadje nieuw leven in te blazen.

Via een omweg is de romp met machine van Kasper bij mij terechtgekomen.
De volharding zal het niet gaan worden maar ik zie wel mogelijkheden om van de romp een stoomsloep te maken.
Momenteel heb ik de stoommachine gestript, schoongemaakt, in een verfje gezet en ben nu weer bezig met de assemblage van het geheel.
Ik zal binnenkort een nieuw draadje hierover openen.
En ja, het is inderdaad de bedoeling dat het geheel gaat varen.
 
Tijdens mijn vakantie bij Stuart models op bezoek geweest en daar de nieuwste catalogus mee gekregen daarin staat dat er een reversing gears voor de D10 beschikbaar is.
 
Tijdens mijn vakantie bij Stuart models op bezoek geweest en daar de nieuwste catalogus mee gekregen daarin staat dat er een reversing gears voor de D10 beschikbaar is.

Staat daar ook in de peilglasbedieng maar dan het uitgebreide dus
gas water druk etc etc wat ze zouden hebben overgenomen van Cheddar
mvg
Frederik
Dus de A B C met 9 aansluitingen zeg maar
 
Vooruitlopend op het officiële verslag hierbij alvast een filmpje van de eerste proefloop na de renovatie. Draaien op 0,7 bar.
Y60DNgdEg-I[/media] Stuart D10 - YouTube

De voorste zuiger is voorzien van Viton ringen als afdichting van de cilinderstang en de stang naar de stoomkast (als de benamingen niet kloppen? Ik ben een nieuweling op dit gebied :D)
De achterste zuiger is voorzien van grafietkoord.
Eerste resultaat is dat het grafietkoord niet bestand is tegen de mechanische belasting en binnen 1 minuut begon te lekken waardoor de opwaartse slag geen kracht meer had. Met de Viton ringen gaat dat veel beter, voor hoe lang durf ik niet te zeggen na 15 minuten lopen.

Ook duurt het heel lang voordat de ketel op stoom is (20 minuten) en bij het lopen valt de druk snel weer terug van 2 naar 1 bar. Daar stabiliseert het dan wel maar het lijkt me te weinig om fatsoenlijk mee te varen.
De ketel is niet geïsoleerd en ook brand de brander voor mijn gevoel op een spaarstandje.
Er is nog genoeg te doen in ieder geval.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Wiggie,
Mooie machine maar nog geen omkeerbeweging zo te zien.
Hoe denk je dit te gaan oplossen of moet dit er nog op komen.
Zelf heb ik redelijk wat moeite om de omkeerbeweging afgesteld te krijgen en heb de machine dus maar even aan de kant gezet.
In verband met tijdgebrek ben ik er nog niet mee verder gegaan maar hopelijk kan ik dit van de winter weer gaan oppakken.
Heel veel succes in ieder geval.
Groeten Norwin
 
Hmm het lijkt me wel interresant.
Wel even de tekst door de vertaler trekken want mijn engels is niet meer wat het geweest is:confused::.
En vooral technisch engels heb ik duidelijk geen kaas van gegeten.
Maar we gaan het proberen, kijken of ik er wat van brouwen.;)
Groeten Norwin.
 
Nou ik heb het verhaal even door de vertaalmachine heen getrokken.
En zo te zien valt er nog wel het een en ander te redigeren.:rolleyes:
Daar ga ik vanavond eerst maar eens een begin mee maken.
Mochten er dan nog vragen zijn dan stel ik ze hier wel weer.
Gr. Norwin
 
Nou ik heb het verhaal even door de vertaalmachine heen getrokken.
En zo te zien valt er nog wel het een en ander te redigeren.:rolleyes:
Daar ga ik vanavond eerst maar eens een begin mee maken.
Mochten er dan nog vragen zijn dan stel ik ze hier wel weer.
Gr. Norwin
Mogen wij die vertaling ook zien
Of anders waar heb je het mee vertaald :sleeping: :sleeping:
mvg
Frederik :D:D
 
Het is vertaald met een vertaalsite van internet.
Het verhaal is dus nogal letterlijk vertaald en dan met name de volgorde van de woorden kan wat verwarrend zijn.
Maar als er liefhebbers voor zijn dan wil ik het zeker plaatsen.
Groeten Norwin
 
Mooie machine maar nog geen omkeerbeweging zo te zien.
Hoe denk je dit te gaan oplossen of moet dit er nog op komen.

In principe zit de omkeerbeweging verwerkt in de verstelbare schroef.

Of dat ik die daadwerkelijk ga gebruiken ben ik nog niet uit.

De schroefas zit nog los in de romp en is dus makkelijk te verwijderen.
Waar ik eigenlijk aan zit te denken is om een omkeerinrichting zelf te gaan maken.
Ik ben op het internet een aantal principes tegengekomen die heel goed zelf te maken zijn in het klein mbv een differentieel oid.

Zie de site :sloep ontwerp Waar een dwarsdoorsnede van twee soorten omkeerinrichtingen getekend staan. Deze werden ook daadwerkelijk in sloepen gebruikt terwijl een verstelbare schroef meer voor de sleepboot gebruikt werd dat het model in eerste instantie moest worden.

Over de daadwerkelijke verbouwing ben ik een nieuw draadje gestart.
Zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/143466-verbouwing-naar-stoomsloep.html.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zijn keerkoppelingen voor Dieselmotoren
Die zal je nooit aantreffen bij stoommachines
Bij stoommachines draaid de machine zelf andersom
Wat ze later ook hebben toegepast bij dieselmotoren
Dat heette Dierektomkeerbaar
Werde gestopt omgekeerd en weer gestart
Daar werd de nokkenas verschoven in de achteruit stand
Door middel van lucht of met de hand

Dat is bij een stoomachine dito
De schuiven krijgen een andere stand en word opnieuw gestart
mvg
Frederik ex binnenvaartschipper

Ps
In het stoomtijdperk bestonden getoonde keer koppelingen nog niet eens
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend maar eens aan de gang gegaan met afstellen.
Vanavond proefdraaien en.....
Niets dus:2gunfire:
Aan alle kanten komt de lucht er zo'n beetje uit behalve aan de goeie kant.
Het pakkingmateriaal kan dus weg en hiervoor zal ik nieuwe moeten bestellen.
Verder vind ik dat de machine nog wel wat stroef loopt.
Jammer alleen dat ik de weerstand niet echt kan lokaliseren.
Iemand ideetjes:?::?:
Groeten Norwin
 
Jemoet een voelermaatje nemen
Dan doe je tussen de schuif en bovenste inlaatpoort
het dunste plaatje
Dan de schuif omhoog totdat hij niet verder kan
Dan moet de zuiger 2 graden door zijn dode punt staan
Dan moet het lopen als een zonnetje
mvg
Frederik
 
Laatst bewerkt:
Back
Top