Vraagje over electro setup

Discussie in 'F5J' gestart door jorrie, 5 dec 2014.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik gebruik de YGE 40 Amp regelaar met 6 digitale servo's. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
     
  2. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Ik zit te denken een Jeti zender aan te schaffen, verder bieden hun esc's geen telemetry dus toegevoegde waarde heeft het niet direct. De meeste ESC's geven wel duidelijk in de documentatie/manual weer hoeveel servo's er op aangesloten kunnen worden.

    Ook wil je natuurlijk een veilige marge, voor je servo's. Dus dat de motor niet je accu pack leeg trekt en je geen besturing meer hebt. Ik neem aan dat jullie bij F5j gewoon 1 accu pack gebruiken voor motor + besturing correct? dus BEC Gezien het gewicht en beperkte ruimte.

    Ik zal, - op advies eerder - pas een accu pakket aanschaffen op het moment dat ik mijn kist helemaal afgeconfigureerd heb. Dit ivm gewichtsverdeling. Accu is nog wel een keer besteld bij hobbyking ( ze hebben een NL warehouse wat ik niet wist ) dus geen gedoe meer met USA en import kosten.

    Ik heb de Jeti ESCS bekeken, weetniet of het echt een toevoeging is maar dan heb je alles van hetzelfde merk ( totale onzin wellicht ) maargoed. Ik moet nog even het kostenplaatje afwegen anders komt er toch gewoon een SunRise of andere regelaar in.

    Deze bijvoorbeeld kan 5A aan
    Advance 70 Pro SB HS: JETI model s. r. o.
     
  3. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Jeti heeft de mezon regelaars (veel te zwaar voor F5J) met full telemetrie. De spin pro enz hebben wel beperkte mogelijkheden via jetibox registratie. Instellingen maken en max uit te lezen geloof ik. Kan het vanaaf checken. De mezon doet full telemetrie maar kijk eens naar de gewichten :(

    Ik heb nu castle creations phoenix lite/ice lite regelaars die na de vlucht met usb kabel uit te lezen zijn. Werkt ook prima om afstellingen te tunen.

    Blacquièrdinges
     
  4. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Mezon is niet geschikt voor F5j, is voor zwaardere heli's en vliegtuigen.
    Daarom had ik hem niet benoemd. Telemetrie van het aantal RPM is ook in zoverre niet zo interessant voor een electro zwever. Had een leuke extra kunnen zijn als het onboard had gezeten maar dit is dus niet op een toepasselijke manier voor F5j mogelijk.
     
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Jorrie, Ik ben het daar niet mee eens. Zelfs met zijn grote gewicht (mezon regelaar)lukte het me maar net zwaartepunt goed te krijgen in mijn Xplorer. Doet het perfect, heeft mijn tuning van prop, accu en voorverwarming enz prima geholpen. Bij wedstrijden staat natuurlijk de telemetrie uit. Maar voor tunen van de setup en controle of je niet over grenzen gaat is het een prima tool. Maar zoals ik al aangaf is castle creations een goed alternatief hiervoor.
     
  6. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Okay, ik zal hem eens opmeten en kijken of het extra geld het me waard is.
    Overigens zijn er voor Jeti ESCS configuraties te downloaden speciaal voor F5J, die zijn gelimiteerd in het aantal mogelijkheden. En voorzien alleen in de features die volgens het wedstrijd reglement toegestaan zijn. Wellicht interessant voor jullie F5J vliegers.

    Het "laagste model " volgens is de mezon 90. Kost ongeveer 200 euro(?) dus een flinke duit voor wat extra Telemetry. Voor wat ik lees is deze wel compatible met een DS/DC 16 Jeti zender en ontvanger. @Blacquièrdinges Welke versie gebruik jij en wat waren de kosten daarvoor? Als je hem kwijt kan ( ik zou het moeten opmeten ) wellicht dan interessant.
    Ben wel benieuwd hoe dit eruitziet op de DS-16.

    Hier dus: http://www.jetimodel.com/en/katalog...eed-Controllers/MEZON/@produkt/MEZON-90-RPM-/
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2015
  7. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik heb inderdaad de 90A versie. weegt 133 gram :) En heb op de dc16 en ds14 prima telemetrie. Maar vergeet niet dat de spin/spin pro ook beperkte telemetrie hebben, via de jetibox emu in de dc/ds-1[46] senders. Kosten van de mezon weet ik niet meer en waarschijnlijk ook maar goed ook :) ze zijn duuuuuuur.

    Ik gebruik hem in combinatie met kontronik drive 410. Ik weet niet wat voor "speciale" f5j settings de esc's zouden moeten hebben. Tuurlijk moet je de juiste timing enz instellen voor de motor maar speciale instellingen? Heb je daar linkje van?

    Groet

    Blacquièrdinges
     
  8. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    De Mvario2 ondersteund in combinatie met de advanche pro ESC serie F5J only telemetrie instellingen. Leuk om eventueel later nog naar zo'n regelaar over te stappen als hij past, denk dat ik voor nu eerst maar eens ga voor een basic regelaar zoals eerder voorgesteld. Het is wel interessant dat er meer mogelijk is.

    Hij is duur ;)
    http://www.hoelleinshop.com/Alles-f...icle&ProdNr=H11009090&t=49302&c=53384&p=53384

    Terug naar de advance serie:
    Volgens de manual met 6 servo's zijn alleen geschikt de
    Jeti ADV 40 PRO - HS
    Jeti ADV 70 PRO - HS

    Heel handig is dat in de tabel de 40 PRO - HS niet vermeld staat dus geen idee wat de Ampere daarvan is. Bij de 70 Pro is dit 5A. Wat ook een raar getal is volgens mij want bij alle merken is het of 4 of 6A.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2015
  9. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Ik gebruik de Sunrice 60A EUR 42 met verzenden naar NL. Heeft een 5,5V 3A BEC (piek 6A). 60A ICE - Sunrise Flug - Helicopter Regler, 36,90 €

    Voor telemetrie gebruik ik de Unisense-E EUR 76 met verzenden naar NL. Is verkrijgbaar met verschillende stekkers. Ben hier erg tevreden over. De Unisense is een universeel telemetrie systeem. Enige nadeel is dat ie niks opslaat of je moet de GPS logger erbij kopen.
     
  10. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Je kunt je zender laten loggen.
     
  12. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    De DS /DC Jeti zenders kunnen inderdaad op de zender loggen.
    Toch goed zo'n bericht te plaatsen hier dan kom je tot nieuwe inzichten.

    Die telemetry module ziet er erg interessant uit voor relatief weinig geld.
    Dat JETI daar niet zelf mee komt. Zal de documentatie eens bekijken.

    Er zit dus ook Vario in...
    Nu wordt het lastig, hoe verhoudt zich dit met de JETI vario2.
    Mensen die zich daar al in verdiept hebben?
    Als ik het zo lees zou deze ongeveer hetzelfde moeten kunnen als verschillende
    losse jeti telemetry modules

    Hier een manual:
    http://www.f5b.co.uk/uploads/2/5/8/0/25805878/unisens_e_v1.06.pdf
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Weet niet of je al jeti spullen hebt, maar anders zeker frsky in overweging nemen, kun je alles naar hartelust zelf instellen, naar eigen wens. Zijn ineens alle beperkingen weg

    Verder zijn de spullen van SM modelbau van bewezen goede kwaliteit. Zal echt niet slechter zijn dan de jeti modules. Over het algemeen zijn de gebruikte sensoren ongeveer gelijk.
     
  14. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    In ieder geval een stuk goedkoper.
    Een alles in 1 oplossing volgens mij.
    Alleen voor GPS is er ook hier een apart module nodig volgens de documentatie

    Wellicht kunnen we beter een aparte topic openen over het telemetrie gedeelte aangezien dit behoorlijk offtopic gaat.
     
  15. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Jorrie,

    Ik vlieg met jeti en heb de ex vario (2x) in de zwevers liggen voor trainen. Trouwens de altis V4 en volgens mij de micro ondersteunen jeti protocol. Heb het wel eens bekeken maar zag het alleen in de jetibox emu. Wellicht met nieuwere firmwares die erna zijn gekomen verbeterd. Dus je zou in plaats van jeti vario2 ook gewoon altis kunnen gebruiken in combo met jeti.

    Trouwens als je echt jeti wilt kan je ook eens rond neuzen, als je duits redelijk is, op jetiforum.de daar staat een berg aan info met betrekking tot jeti zenders en sensors en ook unilog sm-modell sensoren

    Blacquièrdinges
     
  16. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    De Unisens is goud van wat ik lees vervangt het diverse modules die je bij jeti los moet kopen.

    Bron: UniSens-E von SM - Elektromodellflug Infos
     
  17. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    De vraag is wat wil je. Heb je alleen maar vario nodig? of wil je meer? Alleen vario zou je voldoende kunnen hebben aan een altis als je ook wedstrijdjes wil vliegen. Wil je telemetrie van alles wat te meten is, wil je waarschijnlijk een unilog hebben. Wees verstandig en bekijk wat voor jouw het handigst is. Laat je niet door ons in een bepaalde hoek drukken.

    Zelf heb ik alleen castle creations regelaar, vario en voor wedstrijden altis. meer niet. Met deze combo kan ik voldoende om, lekker te vliegen, beetje performance tuning en "lekker Nerd" te doen. Altis was voor wedstrijden en vario omdat het "makkelijk" plug en play met de jeti ontvanger/zender was/is.
     
  18. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik heb net even gecheckt met de altis micro. Jeti telemetrie (Jeti Duplex EX) werkt. Ik krijg keurig de vario functionaliteit door. Dus vario van jeti is "overbodig" en je kan dus de altis prima gebruiken.
     
  19. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Wat betreft de regelaar die ik binnenkort samen met de accu zal aanschaffen als m'n model binnen is zijn er eigenlijk 2 goede keuzes ( met Sunrise erbij 3 )

    YGE Brushless Controller
    En de wat lastiger te verkrijgen:
    Advance 70 Pro SB HS: JETI model s. r. o.
    Heeft de ESC van Jeti nog voordelen/nadelen tenopzichte van de YGE ( met instellen)?
    Ik wil gaan vliegen met een DS-16 handzender van JETI en daarom leek het mij mooi om de regelaar van Jeti erbij aan te schaffen. Hoewel ik al mocht concluderen dat dit geen toegevoegde waarde heeft ten aanzien van telemetrie.
     
  20. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    He Jorrie,

    Enige wat de Jeti "voor" zou hebben is dat je de instellingen via je zender dan kan maken in plaats van via een stick setup, programma kaart of usb en pc. Voor de rest lijkt de YGE iets lichter te zijn.
     

Deel Deze Pagina