Vraagje over electro setup

Discussie in 'F5J' gestart door jorrie, 5 dec 2014.

  1. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Rarara, wat zou dit zijn:
    FLY PRO Seires 60A 2-6S, 6A BEC Brushless Speed Control Type FLY-60A-PRO SB | HiModel

    Ik gebruik deze regelaars al jaren. Wel programmeerkaart erbij kopen.
     
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Dezelfde progcard als de YGE???
     
  3. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Denk jij dat of is dit zo?
     
  4. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik heb zo mijn SpinPro ingesteld via jetibox emu in de dc16/ds14. Dus ik denk dat het ook zal lukken met jouw toekomstige DS16.

    Ah ik lees nu goed... Advence Pro helaas alleen via prog card. Wat is de reden voor AdvancePro 70 ten opzichte van SpinPro 66? Ze lijken beide heel erg op elkaar. Met voordeel voor de SpinPro van Jetibox instelbaar.
     
  6. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Heb je hier misschien nog wat meer informatie over?

    De DC/DS-16 is mij om het even zelfde firmware andere hardware zal op beiden dan werken neem ik aan.

    De manual van deze regelaar is uit 2012 dus niet meer geüpdatet voor de DC/DS-16.
    Als de ze regelaar ingesteld kan worden via de zender ( er staat jetibox bij daarmee kan het wel ) dan zou dat natuurijk een vette aanvulling zijn. Voor ongeveer hetzelfde geld kan je dan alles eenvoudig via de zender doen. Dat is wel waar ik graag naartoe wil. Dus ook de telemetrie temperatuur etc zien van de regelaar en bij storingen op je scherm een melding krijgen ( dit kan ook via de jetibox in de manual )

    Van wat ik begreep uit de DC/DS-16 manual is dat de jetibox eigenlijk vervangen word door de DS/DC zender. Althans deze kan hetzelfde maar dan ingebouwd in de zender zonder dat een Jetibox nodig is.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2015
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  8. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Arno, leuk die lijst. Maar zoals altijd zijn dit soort lijsten fabrikanten <-> merk/leveranciers continue in flux.

    Wat wil je hier nu mee bereiken? Dit levert volgens mij niks toe aan de discussie/vraag die hier gesteld wordt.

    Blacquièrdinges
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze link was bedoeld als info.
    Of het een nuttige bijdrage is wil ik in het midden laten, een verhelderende wel lijkt mij zo :rolleyes:
     
  10. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Jawel. En dat zie je ook in het lijstje van Arno.

    Dat dit niks te maken heeft met het kunnen programmeren via jullie Jeti Box, dat klopt. Maar wat is dat waard? Die programmeerkaartjes werken perfect, en kosten een krats. Als je wat wenst te veranderen, dan is dat in een paar seconden omgestoken en opgespeeld.

    Adrie: het YGE (=YEP=ICE)-kaartje heb ik nooit geprobeerd; is anders, denk ik (hoewel deze regelaars ook al uit de Sunrise-stal komen). Maar zoals gezegd, het kaartje bij de Hi-Model regelaar kost een paar Euro. De Fly- en Cool-serie regelaars (die ik ook heb) zijn wel met dit kaartje te programmeren.
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2015
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het YGE kaartje is identiek aan het kaartje wat gebruikt wordt voor de YEP regelaars.
    Fysiek, opbouw/afmetingen/gewicht, zijn de de 40 en 60A regelaars van YEP (goedkope hobbyking) en YGE (dure duitser) echter duidelijk verschillend. En ondanks dat ze met hetzelfde kaartje geprogd. kunnen worden is ook de software van beide regelaars niet 100% identiek. Zo "verliest" de YEP regelaar met enige regelmaat zijn start en eindpunten.........
    De YGE regelaars daarentegen functioneren zonder problemen.
     
  12. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    gebruik zelf ook de yep regelaar ,maar heb daar geen problemen mee
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zelfde hier, nog never nooit problemen gehad met de YEP regelaars.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ken ook YGE's die spontaan hun instellingen kwijt zijn, wat eens te meer bewijst dat er behoorlijke overeenkomsten zijn tussen YGE en YEP.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bij de combinatie YEP 60A / Peggy Pepper 2221/12 / 4s 850 nanotec heb ik bij 3 verschillende regelaars meegemaakt dat zij na het opstarten hun settings kwijt waren. (een serie losse piepjes)
    Dan moest het ding opnieuw geprogd worden, middels de kaart en alles funktioneerde weer. :confused:

    Dat er behoorlijke overeenkomsten zijn ontken ik niet, Gerben, maar fysiek zijn de produkten duidelijk verschillend opgebouwd.
    Of het hierdoor komt dat de YGE 60A geen problemen veroorzaakt (tot nu toe) weet ik natuurlijk niet. Dat is afwachten ......
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Klopt, dezelfde verschijnselen heb ik bij een aantal Duitsers gezien die de YGE200 HV gebruiken.
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Als er al fysiek verschillen zijn, tussen de 40 en 60 Amps YGE's en YEP's, dan zullen de 200HV's nog wel eens een keer heel anders zijn........
    Kijk, dat die dingen uit dezelfde fabriek komen is wel duidelijk; dat ze dezelfde (basis) software gebruiken blijkt wel uit het feit dat je voor YEP's en YEG's dezelfde programmeerkaart kunt gebruiken, maar dat betekent nog niet dat ze ook 100% identiek zijn. Het verschil is groter als de opgeplakte stickertjes.

    Maar wat nou goed is en wat niet; ik durf het niet te zeggen. Eerst maar eens een jaartje vliegen met de YGE :rolleyes:
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Interessant draadje is dit geworden.

    Stel, je hebt een (te dure ;) ) Peggy Pepper HK-2221/83600KV met 5:1 vertraging, RF 16"x8.5" en een ICE 60 regelaar, waar zet je dan timing van de regelaar op?

    Hij staat nu op 18°.
     
  19. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Volgens Reisenauer zou die op 12 graden moeten staan. Zie Zie data op de site.

    Dus 18 lijkt te veel? Hoeveel impact heeft timing? Iemand duidelijke uitleg?
     
  20. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo Blacquièrdinges

    helaas niet de antwoorden in het Nederlands, maar is denk ik geen probleem voor je.

    For outrunners, I use the general rule:
    Higher Timing: Higher RPM = Higher Current Draw + Less Flying Time + More Heat.
    Lower Timing: Lower RPM = Lower Current Draw + More Flying Time + Less Heat.



    hier een leuk draadje
    Wie ermittle ich das ideale Timing für einen Brushless Motor?

    en

    hoe hoger de timing, des te sneller het motortje kan draaien...
    En dat je voor 2 polige binnenlopers laag moet zitten en veelpolige buitenlopers hoog.
    Staat trouwens ook in de gebruiksaanwijzing van de Yeti spin 200, dus moet kloppen lijkt me.
    Achterop staat dit lijstje
    2 pole inrunner: 0-4 gr
    4 pole inrunner: 0-10 gr
    6 pole inrunner: 0-18 gr
    10 pole outrunner: 24 gr
    14 pole outrunner: 24-30 gr
    more pole outrunner: 24-30 gr
    Met de waarschuwing: "Incorrect Timing settings may result in controller destruction"
    Het aantal magneetpolen is relevant, niet het aantal statorpolen (tanden)

    toch weer wat leesvoer ,
     

Deel Deze Pagina