Justus,
Adrie zegt het precies goed. Zou je een grotere lipo gebruiken op een 1025 en deze 'leegvliegen', dan ontstaat er zoveel warmte dat het 'motortje' te heet kan worden.
Het duurt even voordat de warmte ontstaat tijdens het draaien van de motor afgevoerd is. Als ik een uitstapje maak naar F5B (ook vertraagde binnenlopers, maar dan ~350gram), merk ik dat het motorhuis pas 1 minuut na uitschakelen van de motor zijn maximum bereikt. Daarna gaat hij pas afkoelen. Bij F5B hanteer ik een afkoelperiode van 45min-1uur tussen de vluchten om de motor inwendig voldoende af te laten koelen.
De buitenkant van de motor koelt redelijk snel af. Maar de rotor zit eigenijk in een geisoleerde koker (het motorhuis), waar geen tot nauwelijks lucht langs stroomt om hem af te koelen, dat duurt dus een stuk langer. En omdat op de rotor de magneten zitten die het meest temperatuur gevoelig zijn, is dat juist het deel wat het meeste moet koelen. Wat dat betreft is een buitenloper een stuk makkelijker.
Door de accucapaciteit te beperken, wordt effectief gezien de hoeveelheid warmte die de motor opbouwt beperkt. Stel dat een stijgvlucht naar 200mtr de motor 20 graden opwarmt, van 20C naar 40C. Er is geen thermiek en na 5 minuten zet je de motor weer aan. Motor is nog nauwelijks afgekoeld, dus hij warmt nog eens 20 graden naar 60 graden. Dat gaat nog, een derde stijgvlucht gaat ook nog, maar dan zit je inmiddels op 80graden en wordt het stiekemaan kritisch.
Heb je een kleine lipo, dan is het zowieso na 2a3 stijgvluchten klaar, de lipo is leeg. Maar zou je een grote lipo gebruiken, kun je door blijven stijgen en wordt de motor simpelweg te heet.
In de praktijk hoef je je daar niet al teveel zorgen om te maken. Zolang je de adviezen van de fabrikant volgt, gaat het prima.
Groetjes,
Gerben