Vraagjes over de regels

Ik heb even het reglement doorgelezen over F5j en zit nog met een aantal vragen.
Boven aan de site staat :a 30 seconden elektric climb,
570 seconden thermal flight
and a pointlanding, thats all.

1)Telt de motorlooptijd mee in de vliegtijd?
Stel je zet de motor na 3 seconden uit. Moet je dan langer zweven om je tijd te halen of gaan de 570 sec. dan al in. Ofwel is het slim om je motor snel uit te zetten?
2) Als je naar 3 minuten al weer aan de grond staat mag je dan een nieuwe poging wagen in de resterend werktijd?

je hebt en werk tijd van 600 sec en je mag max 30 sec motor loop hebben. werk tijd is ook vlieg tijd dus 3 sec motor moet je 597 sec zweven
je mag niet her starten

Je vliegtijd begint te tellen op het moment dat het toestel de hand verlaat en stopt zodra het toestel voor het eerst de grond raakt.
De motorloop is maximaal 30 seconden maar heeft verder geen invloed op je punten.
En om het helemaal compleet te maken: het toestel moet met draaiende motor gestart worden, en de motor mag (en kan) maar één keer gestart worden.

Oei dan maken de huidige F5j wannebees geen ene kans meer... Ik reken me zelf zelfs nog niet eens bij de wannebees... Doe mee, heb plezier en probeer niet de laatste plek te behalen.
Die dlgers gaan natuurlijk al op 21.5 meter hun motor uit zetten en dan de 10 min vol vliegen met een landing in de hand, Oooh gelukkig geen landingspunten :) Dan maak ik nog een kans. Al verpruts ik mijn landing 10 van de 9 keer ;)

We gaan het zien. Lijkt dat F5J meer en meer vliegers aan trekt... Straks met 120 deelnemers op NK zodat we net 2 rondes kunnen vliegen ... Weet de wedstrijd commissie al van dit grote succes??

Robert

Ik heb voorlopig nog geen plannen om mee te gaan vliegen.
Nog een vraagje. Als je je 10 minuten met een paar seconden overvliegt kost dat dan je hele vlucht of slecht die paar seconden aftrek?

Het timen van je gevlogen tijd start zodra het model je hand verlaat, en stopt als het model voor het eerst de grond (of een vast met de grond verbonden object raakt) óf bij het einde van de werktijd. Het einde van de werktijd is bij het begin van de toeter. Het model moet de grond dus raken VOORDAT de toeter klinkt, maar het hoeft dan nog niet stil te liggen.
Bij overvliegen van de werktijd met maximaal 1 minuut krijg je geen landingspunten. Bij overvliegen van meer dan een minuut vervalt de hele vlucht.

wat betreft die tijd staat er wel een fout in het reglement ..................... (in het nationale en in de FAI versie)
5.5.11.12. c. Een punt zal worden toegekend voor elke volledige seconde van de vlucht binnen de werktijd, met een maximum van 600 punten (d.w.z. 10 minuten maximum) voor de voorronden of 900 punten (d.w.z. 15 minuten maximum) voor de fly off ronden.

Daar moet staan (al was het maar voor de duidelijkheid) 599 en 899 !!!

Ik denk dat we in gewichtsklassen gaan vliegen binnenkort.

Ik hoop dan nog in de klasse 80 > 100 kg mee te kunnen doen :D

• Like
Reactions: A B
Als voorbereiding op de oude dag gaan mijn zus en ik dit jaar proberen een keer mee te doen, mits de F3K-kalender het toelaat. De modellen zijn in aanbouw, motortjes zijn aangeschaft.
20160116_174132.jpg
20160116_174235.jpg

Back