Vraagjes over de regels

Met DLG vlieg ik in lichte omstandigheden met 11gr/dm, stabilo niet meegerekend anders was hij nog lichter. Bij windkracht 5 is dit ongeveer 15 a 16gr/dm. Bij een vleugel van 75 dm2 zou dit 11.25 a 1200 gram zijn. Daarbij heeft de f5j kist nog het voordeel van de hogere Reynolds getallen en daarbij dus iets minder weerstand. Het moet dus gewoon kunnen.

Dat zou wel top zijn. Denk dat er vooral winst valt te laten met de romp. Die kan veel lichter. Misschien kun je ook naar een 2s lipo. Beetje bij beetje gewicht besparen.

Het kan idd zijn dat fluitend naar beneden niet meer kan. Persoonlijk vind ik dit niet spannend. Denk dat je met en super dun profiel niet direct hoeft te ballasten bij een beetje wind.

Ik ben benieuwd. Ik hoorde wel dat 'ze' in oost-europa al onder de kilo zitten.......Spectaculair!! (Maar volgens mij moet je je dan omdraaien als je moet niezen in de buurt van je vliegtuig;))

Maar hoe nu verder ??

- Alex maakt het ontwerp.
- Zoeken we een bouwer in oost Europa ? Of pakt Alex dit ook op ?
- Gaan we dmv crowdfunding het geld voor de mallen bij elkaar krijgen ??

Doel : een Nederlandse f5j kist voor een prijs onder de 1000 euro.

E.e.a hoeft wat mij betreft niet commercieel. Alex ontvangt een fee per model tot een bepaald maximum. De investeerders in de mallen zouden na 30 kisten hun inleg terug moeten hebben gekregen.

Denk dat er vooral winst valt te laten met de romp. Die kan veel lichter.
Dat denk ik ook; sterker, ik weet het wel zeker. De romp/stabilo combinatie van de Pike Perfection is voor alle versies gelijk. Zelfs de Electra romp (met stabilo) was lichter. De motor/accu combinatie zou lichter kunnen als de romp achter wat minder zou wegen.
Ik ben al een tijdje bezig met een eigenbouw romp (maar schiet niet erg op). Een Supra stabilo heb ik er al voor (weegt 28 gram) en een kielvlak maak ik zelf. Met de lichte Pike-vleugels moet 1150 gram haalbaar zijn.

E.e.a hoeft wat mij betreft niet commercieel. Alex ontvangt een fee per model tot een bepaald maximum. De investeerders in de mallen zouden na 30 kisten hun inleg terug moeten hebben gekregen.

Ik doe graag mee.
Wellicht een eigen draadje, want we zijn inmiddels ver van de regels afgedwaald.

ff wat dat "lichte" betreft..... ik ben groot geworden met èn zweefmodellen èn met wedstrijdvliegen.
één gouden regel was en is, hoe lichter hoe beter..............
het waarom is simpel; je hebt geen motor aan boord en bent dus afhankelijk van moeder natuur.
bijzondere aandacht bij dit lichter is beter moeten de "uiteinden" van je toestel hebben.
Het traagheidsmoment is de grootste prestatiekiller!
Gouden regel b is, dat een model konstuktief zo in mekaar moet zitten dat het gedurende een wedstrijd heel blijft !!
Maar, en dat is dan regel "b2", iets wat nooit stuk gaat kon wel eens te sterk/zwaar gekonstrueerd zijn .......

Vreemd dat men nu weer licht wil.
Bob heeft destijds mijn Kappa overgenomen, dat was destijds zo'n beetje het lichtste wat er te krijgen was.
Maar hij is toch overgestapt naar een zwaarder model omdat de inzet te beperkt was.
Nederland is geen Duitsland of Oost Europa, wij hebben wind...
Als ze het in Duitsland hard vinden waaien is het windkracht 4..
Er zijn trouwens houten F5J modellen te koop, volledig gefolied, vliegklaar onder de 950 gram.
En die kosten nog geen 500 euro, dan staan ze in Nederland

GJ

Wat ik bedoel te zeggen is dat er mensen zijn voor wie het ontwerpen, maken en verkopen van modellen een beroep is, en er dus winst gemaakt moet worden.

Dat heet commercie, en ik snap dus de opmerking niet over dat het niet commercieel hoeft te zijn.

Als je daarmee bedoeld dat jij je tijd er gratis insteekt, snap ik het.

Vreemd dat men nu weer licht wil.
Bob heeft destijds mijn Kappa overgenomen, dat was destijds zo'n beetje het lichtste wat er te krijgen was.
Maar hij is toch overgestapt naar een zwaarder model omdat de inzet te beperkt was.
Nederland is geen Duitsland of Oost Europa, wij hebben wind...
Als ze het in Duitsland hard vinden waaien is het windkracht 4..

Wat betreft de Kappa is het moeilijk te beoordelen of het werkelijk een licht of zwaar weer kist is wanneer je er niet zelf mee gevlogen hebt. Met een zulk slanke vleugel als ook romp van die Kappa was mijn oordeel dat daar wel iets mee te doe zou moeten zijn. Aan de andere kant; de Kappa heeft op de diverse wedstrijden nauwelijks resultaten geboekt .........

En wat betreft die wind in Nederland. Het is onze keuze wanneer we een wedstrijd vliegen. Wanneer als grens gesteld wordt 9 m/sec dan wil je inderdaad nogal eens bij een portie wind vliegen omdat het vaker hard waait als niet.
De laatste wedstrijd in Losser verleden jaar was voor velen echter een supervliegdag! Waarom dan ook niet die grens van 9 terug naar 6 meter of 5 zelfs???? Ok, dan moet je misschien wat vaker afgelasten, maar wil je vliegen of waaien ??

Er zijn trouwens houten F5J modellen te koop, volledig gefolied, vliegklaar onder de 950 gram.
En die kosten nog geen 500 euro, dan staan ze in Nederland

De prestaties van vol GFK kisten zijn niet te vergelijken met ribbenvleugeltjes toestellen.
Al was het maar vanwege de weerstand die bij die laatste een factor 2-3 hoger is !
Maar ok, een Trabantje is ook een auto...........................

Commercieel of niet, ik doe graag mee!
Dus hierbij mijn toezegging tot afname van een productiemodel.

Redenen:
- stimuleren van de ontwikkeling van de klasse;
- reuze nieuwsgierig of andere profielen, layout het mogelijk maakt om inderdaad lichter te gaan vliegen bij (meer) wind.

Vind zelf de Xplorers die langs de weightwatchers zijn geweest niet ideaal, moet meer te halen zijn uit een specifiek ontwerp.
Ook de Free Willy van o.a. Bosch is een in de bouw gemodificeerde F3J kist overigens (voorloper van de Orca). Ballasten en spanwijdte verkleinen is het recept bij wind en vliegen inderdaad dus met meerdere kisten. Bij wind de zware met vaak kleine spanwijdte.
Ben wel gefascineerd door de Kappa tot dusverre . Toegegeven, wel de mogelijkheid voor ballast (320 gram) in elkaar geprutst.

Johnny

Bij 5m/s vlieg je nooit meer f5j in Nederland;)
Ik kom dus uit de vrije vlucht wereld. Daar bestaat dus, het giga probleem dat er in Nederland simpelweg geen geschikte (grote) locaties zijn. Voor het vliegen van wedstrijden, moesten we dus wel wachten op rustig(er) weer.
Wilde iemand een wedstrijd organiseren dan moest er ook meteen een uitwijkdatum bij.
Desondanks/desalniettemin werden er in Nederland toch jaarlijks 6-8 wedstrijden gevlogen.
Wanneer je alle data, ook de uitwijkdata vooraf weet kun je daar rekening mee houden.
Kijk, bij vrije vlucht was het dus meer een praktische noodzaak. Maar voor mij is het nu zo dat ik de voorkeur geef aan vliegen en er bij mij geen behoefte meer is, aan een potje wegwaaien..........
(maar mocht het eens een keer blazen en zou er gevlogen moeten worden is dat geen probleem:cool:)

De Kappa is nu wel met ballastmogelijkheid te koop, ik had Pekarmodel ingelicht dat dat erin moest komen.
Ik heb destijds zelf met mijn model met wind gevlogen en ik vond hem als lichtgewicht nog redelijk goed steken.
Maar... dat was geen wedstrijd en ik had geen vergelijkings materiaal.
Om heel licht te bouwen zou je infusie moeten gebruiken, in een autoclaaf onder vacuum met speciale mallen.
Vraag me af of iemand dat kan of wil in Nederland.
Info over infusie, zij werken niet met een autoclaaf maar je krijgt met een autoclaaf een betere harding.
http://www.easycomposites.co.uk/#!/starter-kits/resin-infusion-starter-kit.html

GJ

Heren,

Er komen een hoop idee langs maar ik doe dit commercieel. Voor 1000 euro per kist ga ik er niet eens aan beginnen. Prijzen zullen dichter bij 2000 euro per kist gaan liggen. Mocht er via crowd funding een set gefreesde alluminium mallen inzitten dan kan de prijs misschien iets naar beneden maar ik kan niet werken voor een oost europees salaris. Daarbij kan het nog wel een jaar duren voordat zo'n project klaar is dus reken er dit seizoen zeker niet op. Op dit moment hebben de f3K kisten voorrang en zullen alle voorbereidingen voor een f5J kist in de dode uurtjes moeten plaats vinden. Meestal zijn die er niet voor einde vliegseizoen.
Kosten mallen + materiaal 30 kisten + arbeidsuren. Dan ben je gauw aan de 30000 Euro, denk ik zo.
Ik denk dat je daar minimaal een factor 2 bij moet doen. Je wilt niet weten wat er allemaal fout gaat voordat er eens iets goed gaat. Dit werk is soms vreselijk frustrerend.

De Kappa is nu wel met ballastmogelijkheid te koop, ik had Pekarmodel ingelicht dat dat erin moest komen.
Ik heb destijds zelf met mijn model met wind gevlogen en ik vond hem als lichtgewicht nog redelijk goed steken.
Maar... dat was geen wedstrijd en ik had geen vergelijkings materiaal.
Om heel licht te bouwen zou je infusie moeten gebruiken, in een autoclaaf onder vacuum met speciale mallen.
Vraag me af of iemand dat kan of wil in Nederland.
Info over infusie, zij werken niet met een autoclaaf maar je krijgt met een autoclaaf een betere harding.
http://www.easycomposites.co.uk/#!/starter-kits/resin-infusion-starter-kit.html

GJ
Hoi,

Ik heb nog niet veel met mijn Kappa gevlogen, maar vind het een intrigerende kist. Vliegt helemaal naar mijn smaak, want wil actief gevlogen worden in plaats van ballonnen. Leuk! Dat gezegd hebbende......

zou je de bouwer kunnen influisteren :rolleyes:dat ie voordat een dure autoclaaf gekocht wordt simpelweg wat aan het gewicht van de staart moet doen :) Jij had een exemplaar van 41 gram volgens het draadje, tegenwoordig al 51 gram. Kielvlak mag ook op dieet en voorzien van een fatsoenlijk richtingsroer ipv het 2.5cm exemplaartje die er nu zielloos aan bungelt.
Na een paar simpele aanpassingen komt ie met zekerheid ! in de buurt van de 1100 gram of nog minder. De Kappa heeft van mijn kisten in gewicht veruit de zwaarste motor met 125 gram (mega 16/254CE) lipo van 98 gram en regelaar en dan zou er nog 30 gram lood in de neus moeten om het aangegeven zwaartepunt te halen. Nutteloos gewicht, dat is tegenwoordig toch niet nodig?

Ballastmogelijkheid bij mijn weten alleen in de ST-uitvoering mogelijk en volgens mij moet dan de vleugel er af. Over de formele prijs van de ST laat ik mij maar niet uit :confused:

Johnny

Back