Vraagjes over de regels

@Loet: had je al eens een extra middenpaneel van eenmeter getekend voor een geomtoriseerde T8? Dat leek mij juist een mooie maat.

Ik denk dat gemotoriseerde/gemodificeerde dlg-bakkies het verschikkelijk goed kunnen doen in de f5j. Hopelijk komen er daar ook een paar van opdagen komend jaar om een beetje diversiteit in het startveld te geven.

Volgens mij heb je op zon opgevoerde DLG die motor nodig om BENEDEN je gewenste hoogte te blijven tot na 40 seconden.

Je hoeft niet vol gas te geven hoor.........je mag ook met 1/4de gas op 20meter blijven hangen tot de motor uit gaat;)

Je moet alleen wel die 10minuten vol vliegen wil je een kans maken (mij lukt dat nog niet zo vaak)

Je hoeft niet vol gas te geven hoor.........je mag ook met 1/4de gas op 20meter blijven hangen tot de motor uit gaat;)

Je moet alleen wel die 10minuten vol vliegen wil je een kans maken (mij lukt dat nog niet zo vaak)
Maar dat bedoel ik nou net, als je hem omhoog gooit zit je al op 80 meter LOL, en gedoseerd gooien naar naar wens 25 of 35 meter is veel moeilijker dan op de motor de juiste hoogte kiezen.

Je moet met draaiende motor starten. Een volle bak dlg worp heeft dus geen zin en met draaiende motor lijkt mij dat ook erg lastig.

80meter is op een dlg-geschikte dag ook te hoog hoor....de échte mannen starten dan op 70;)

Is een beetje een grapje maar de 1000punten met laagste start was afgelopen jaar van 72meter. Er zijn er wel lager gestart maar die haalden de 10 minuten niet

Dan wordt het nog spannend met die dlgtjes. 70 meter is tegenwoordig bijna een keuze, en er is er menigeen die meermaals 10 minuten vliegt.

Dat motortje mag ook na 1 sec uit, en niemand zegt hoe groot die moet zijn.

F5j, dat wordt een innovatieve klasse!!

Motor mag uit na 1 seconde maar dan leg je jezelf 29extra secondes zweven op die niet hoeven.

Mischien dat de hele dlg-community nu denkt "makkie!.....die gaan wij eens even een poepie laten ruiken!"......kom maar op!;)

Zo heel makkelijk is het spelletje niet.

Zelf wil ik met de Inside gaan vliegen en mij richten op de andere Hout-piloten, de wedloop om de winst is toch aan mij niet besteed.

F5j, dat wordt een innovatieve klasse!!

Dat is het al!.....de topkisten worden in akelig tempo lichter en beter (en duurder), heel indrukwekkend om te zien wat geoefende handen daarmee kunnen!

Ik hoop mijn niveau van middenmoter te kunnen evenaren met de Inside maar ik heb al gezien dat ik de helft van de (voorlopige) wedstrijden niet kan vliegen i.v.m mijn werk.

Eerst maar eens zorgen dat ik beter voorbereid begin door snel wat vlieguren te maken! (Want je kist kennen en er mee overweg kunnen is veeeeeel belangrijker dan de beste kopen en wachten tot hij de wedstrijd voor je wint)

Denk zelf niet dat deelname van DLG modellen met een motor alles op de kop gaat zetten. Er zullen best terreinen en/of omstandigheden zijn waarbij kleine modellen in het voordeel zijn. Maar overall komt een klein model tekort. Er komen voldoende kisten op de markt van 4 meter met een vergelijkbare vleugelbelasting maar met betere vliegprestaties.

Zoals Justin al aangeeft is het ander spelletje. Ik heb het zelf ervaren. Tijdens f3k leest de piloot de lucht tijdens het invliegen. Bij f5j is die mogelijkheid er niet. Dit maakt het een stuk lastiger.

Ik nodig de f3k piloten graag uit voor de eurotour wedstrijd in Toldijk eind juni. Ga graag de uitdaging aan.

Denk zelf niet dat deelname van DLG modellen met een motor alles op de kop gaat zetten. Er zullen best terreinen en/of omstandigheden zijn waarbij kleine modellen in het voordeel zijn. Maar overall komt een klein model tekort. Er komen voldoende kisten op de markt van 4 meter met een vergelijkbare vleugelbelasting maar met betere vliegprestaties.

Zoals Justin al aangeeft is het ander spelletje. Ik heb het zelf ervaren. Tijdens f3k leest de piloot de lucht tijdens het invliegen. Bij f5j is die mogelijkheid er niet. Dit maakt het een stuk lastiger.

Ik nodig de f3k piloten graag uit voor de eurotour wedstrijd in Toldijk eind juni. Ga graag de uitdaging aan.
Ik denk niet enkel aan dlg modellen met een motor. Natuurlijk is dat te gemakkelijk gedacht. Maar er is veel afweging mogelijk tussen de strategieën, en er zijn nieuwe strategieën mogelijk, eender met welk concept zwever.

De technologie staat gewoon niet stil, en ook de creativiteit niet. Da's gewoon leuk.

Leuker naar mijn mening dan een uitgekauwde strategie die iedereen volgt, en een set regels die geen variatie toestaat.

Interessant dat f5j!

Ik denk niet enkel aan dlg modellen met een motor. Natuurlijk is dat te gemakkelijk gedacht. Maar er is veel afweging mogelijk tussen de strategieën, en er zijn nieuwe strategieën mogelijk, eender met welk concept zwever.

In, meer centraal Europa, wordt een klasse gevlogen die F5J 400 heet. (Ff googele op rules)
Dit levert modellen op met een spanwijdte ergens rond de 2500 mm.
Dit soort modelen heb ik echter nog nooit hoog zien eindigen in F5J. How come ????

Laatst bewerkt:
Ik verwacht ook niet dat je competitief kunt zijn met een DLG. Je levert daarvoor simpelweg veel te veel glijhoek in. 10 minuten vliegen met een DLG kan in goede omstandigheden maar bij een beetje wind is 3 minuten al een opgave. Het gewicht van motor, accu en logger maken deze DLG ook meteen een die flink geballast is en dat werkt je weer tegen bij het betere pielwerk op lage hoogtes.

Mischien dat de hele dlg-community nu denkt "makkie!.....die gaan wij eens even een poepie laten ruiken!"......kom maar op!;)

Zo heel makkelijk is het spelletje niet.

Gelukkig heb ik dat niet gedacht of gezegd.
De reden dat we een gemotoriseerde DLG maken is dat mijn zus vaak last heeft van herniaklachten en dus niet kan gooien. Met een gemotoriseerde DLG kan ze thuis voor de deur vliegen.
En een keer meedoen aan een wedstrijd leek me gewoon leuk, dus daarom bouw ik er ook maar eentje.
Meedoen en proberen niet laatste te worden is het doel.

Back