Vraagjes over de regels

De Kappa is nu wel met ballastmogelijkheid te koop, ik had Pekarmodel ingelicht dat dat erin moest komen.
Ik heb destijds zelf met mijn model met wind gevlogen en ik vond hem als lichtgewicht nog redelijk goed steken.
Maar... dat was geen wedstrijd en ik had geen vergelijkings materiaal.
Om heel licht te bouwen zou je infusie moeten gebruiken, in een autoclaaf onder vacuum met speciale mallen.
Vraag me af of iemand dat kan of wil in Nederland.
Info over infusie, zij werken niet met een autoclaaf maar je krijgt met een autoclaaf een betere harding.
http://www.easycomposites.co.uk/#!/starter-kits/resin-infusion-starter-kit.html

GJ
Rompen worden met een ballon opgeblazen met een druk die 3 x hoger is als vacuum. daarmee word elke druppel overtollige hars er uit gedrukt dus lichter gaat dat niet.
Vleugels kun je zo niet bouwen want de rohacell (uitgaande van rohacell) zou zich helemaal vol zuigen met hars. Bovendien is deze vacuum infusie niet echt licht maar geeft vooral een mooi strak resultaat. De hars/materiaal verhouding licht hierbij duidelijk hoger als wat ik met gewoon inrollen kan realiseren.Bovendien is de kracht die nodig is om je peel ply er uit te krijgen groter als zo'n vleugel ooit aan kan.
 
Infusie kan wel veel lichter dan normaal bouwen, alleen heb je zoveel apparatuur nodig dat je eerste model zo rond de 10000 euro kost.
De makkelijkste methode is inderdaad met een siliconen binnenmal, zoals Avionik zijn F5B modellen bouwt.
Alleen maakt hij denk ik gebruik van wat zijn werkgever (russische vliegtuigfabriek) hem biedt.
Ik denk dat de beste oplossing is om samen met wat duitsers iets te ontwikkelen.
Daar zit veel meer kennis dan in Nederland en de eventuele afzetmarkt wordt dan ook groter.
Laten bouwen in Roemenie of zo en dan zou de prijs wel eens onder de 800 euro kunnen komen.
Een standaard Kappa 35 (zonder carbon) kost inkoop 780 euro, daar zit dus al marge op voor Pekarmodel.
Ik heb laatst nog contact gehad met een andere bouwer over een prototype en die kan een schaal 4 meter Salto, vol carbon met kevlar. lichtgewicht, bouwen voor 800 euro.
Materiaal is niet zo duur en in het oostblok kosten manuren ook niet zoveel.

GJ
 
Ik denk dat modellen zoals de Kappa geen eerlijke kans krijgen omdat de top-vliegers gelinkt zijn aan de bekende modellen zoals de Perfection, Maxa en de Xplorer. Samba, Vladimir en Nan hebben aangetoond de grote aantallen aan te kunnen en een constante kwaliteit te kunnen halen. Het is lastig om er met een ander model tussen te komen. Nieuwe modellen hebben alleen kans als de grote namen de volgende stap te laat maken.
 
  • Like
Reactions: A B
Back
Top