weer even het stof van dit verslag afblazen.
het is niet zozeer een hele grote aanpassing aan het plan. maar het is er zeker een.
en ook even uitgelegd hoe ik vaak de keuze's moet maken, en waarom het dan wat langer duurt. vast voor sommige herkenbaar ;-)
eerder is beschreven dat er een bijna vergelijkbaar schip was uitgerust met een buhler motor. ik blij. die had ik vanuit de trucks nog liggen.
maar op het moment van de componenten een "definitieve" plaatsje te geven.
begon de twijfel toch een beetje te komen. om het mooi in te bouwen en dan na een maar minuten varen met een opgerookte motor het moeten opgeven is niet mijn plan.
ook ergens meegekregen dat de diameter van de motor ongeveer de maat van de schroef zou moeten zijn.
ook dat voede de twijfels.
gelukkig was er plaats op zolder voor de reeds gebouwde delen, en heb ik de tijd genomen om wat onderzoek te doen.
de motor die ik had klaar liggen. was van het genoemde merk. Maar niet het juiste type. van formaat kleiner. dus een best stukje kleiner dan de schroef, en het toerental zit bij 12V op om en nabij de 6000 rpm.
de motor die in de spits van klaar ligt. is van formaat fors groter dan de ene de ik heb liggen. en zal bij 12V ongeveer 3000rpm doen.
ik had dus in hoofdlijnen 2 keuze's 1 een vertragingskast maken. en de 6000 rpm omzetten naar 3000, en daarmee aan koppel winnen. en de kans op uitbranden kleiner maken. bestaande motor kunnen gebruiken. maar wel een stevige vertraging moeten bouwen. hiervan de koste ongeveer bepaald.
keuze 2 een andere motor kopen. de juiste buhler was te tijde van mijn onderzoekje nog leverbaar. of dat nu nog is zal vast wel. niet naar gekeken. maar die zou goedkoper zijn dan de tandwielkast, en makkelijker, en compacter, en eigenlijk wenselijker.
nu heb ik nog een factor in huis waar ik rekening mee moet houden.
Daar ben ik mee getrouwd. en die heeft mij geen meldplicht gegeven als het onder het tientje blijft. en met meer dan voldoende vrachtwagen projecten staat de spits niet hoog op het goedkeurlijstje. en de buhler zat al best een stukje boven de grens. daar in tegen een tandwielkast kan uit veel onderdelen van minder dan een tientje opgebouwd worden. dus praktisch gezien. zou de balans die kant op gaan.
laatst kwam ik vooralsnog de oplossing tegen.
op een van de bekende site's uit china. 12v, paar mm groter dan de schroef. Diameter 62 motor, en 60 voor de schroef, een gelijk toerental als de buhler ( koppel geen idee). en incl. verzendkosten. binnen de meldplicht ;-).
deze is dus deze week aangekomen :-D en zal wel wat meer ruimte in de techniekkamer op gaan snoepen als eerst was bedacht. maar er is ruimte genoeg. Het voordeel van groot bouwen.
Verder heb ik een plaat multiplex geregeld voor nop. die groot genoeg is voor de ruimen. het zaagplan is getekend. straks een paar weekjes vakantie, en mooi tijd om de ruimen te zagen en te lijmen.
dus als het gaat zoals bedacht kan ik hier over een paar weekjes mijn spits op volledige lengte tonen. klaar zal nog wel een jaartje of wat verder zijn.
maar als modelbouwer kijk je anders naar de wereld als "normale" mensen, en ik heb al een watertje gevonden waarvan ik denk dat het heel geschikt is voor een handvol foto's en filmpjes voor als die af is. Dsu ik denk dat ik het RCvaarvirus al heb opgelopen. zonder 1 meter gevaren te hebben. normaal kijk ik alleen naar geschikte ondergronden om met de trucks te rijden ;-)
ps. koppel opgezocht. de buhler heeft maximaal 6N/cm. de goedkope chinees, 0.1N/m
snel op het eerste gezicht lijkt de buhler sterker. maar 6N/cm is als ik het goed omreken 0.06N/m, daarmee zou de chinees sterker zijn.