Henk, Hier ben ik dan weer om eens naar schroeven en diameters en motoren te kijken en te discussiëren. Het begon op de site van Armira, waar we beiden iets probeerden uit te leggen.
Ik ben niet zo van de formules, maar heb een viertal schepen schepen in de vaart.
Een tankertje van 90 cm lang en 12 cm breed. Oorspronkelijk gemotoriseerd met een bandrecordermotortje en een eigen gemaakt 30 mm schroefje, maar de motor begon kuren te vertonen. Wel een mooi vaarbeeld. Gewicht 3Kg.
Dus gekeken naar een andere motor. Wilde ervaring opdoen met borstelloos en een 1200 Kv motortje met regelaar aangeschaft. Teveel vermogen en de regelaar was voor een vliegtuig.
Daarna een combinatie afgekeken van de Yarra en een 750 Kv motor + 10 A regelaar besteld. Motor had slechte lagers en was met 140 watt veel te sterk. Wel goed regelbaar in het lage toeren bereik
1200 Kv motor weer terug gezet, maar vol uit leek het wel een speedboot. De 750 Kv motor was niet meer leverbaar en daarom een motortje gezocht met aanmerkelijk minder vermogen. Er ligt nu een 70 Watts 1090 Kv motor in. De accu is 7,2 Volt 4 Ah Nimh. Eigenlijk nog teveel vermogen, maar over het hele bereik goed regelbaar. Geen amperage kunnen meten.
Dan zijn er twee slepers met Bükler Zon motoren. Een enkelschroever met 55 mm schroef en een spoed van 56,4 mm. Lengte x breedte 90x 20 cm. Accu 12 V 4 Ah Nimh. Gewicht 4.5 kg.
Een dubbelschroever met 2x 60 mm eigen fabricaat schroeven in een straalbuis. Spoed van die schroeven is ongeveer 40 mm. Accu 2x 12 V 7 Ah Lood. Voluit trekken beide motoren samen 2 Amp, dus per motor 12 Watt. Lengte x breedte 90x 30 cm. Gewicht 9 kg.
Het laatste model is een coastertje van 65x 15 cm. Er ligt een Marx Monoperm van 6 Volt 4 watt in. Accu 7,2 V 2,5 Ah Nimh. Theoretisch zou de motor dan 4,8 Watt kunnen leveren. De schroef is 30 mm, met een spoed van 30 mm. Gewicht 3 Kg. Bij geen van de modellen het toerental kunnen meten, dus is het geleverde vermogen moeilijk in te schatten en te vergelijken.
Maar nu even naar de Armira. Daar gaat een 25 mm schroef achter met 30,7 mm spoed. Jij berekent daar op 2200 toeren een motorvermogen van 30 Watt bij. Ik kan dat moeilijk bevatten, omdat mijn 60 mm schroeven met 40 mm spoed maar 12 Watt vragen. Schat daarbij het toerental op 2000.
Vandaar dat ik stelde dat je om met een relatief kleine schroef een hoger (dan in mijn geval 12 Watt) vermogen af te kunnen geven het toerental omhoog moet. Of gaat er nu ergens iets mis in mijn redenering? Had graag concrete meetwaarden voor je gehad, maar helaas.
Wanneer denk je in Vierpolders te zijn? Inderdaad dichtbij en voor mij niet onbekend. Stond er van 1966 tot 1968 ingeschreven. Kijk maar of je iets van deze gegevens kunt maken. Gr. Klaas.