Waarom een as niet op driepunten met kogel-, ton en naaldlagers gelagerd kan worden.
Eerst een klein beetje goniometrie.
- Een lijn wordt bepaald door twee punten.
- Een vlak wordt bepaald door drie punten of en punt en een lijn.
Drie punten kunnen theoretisch niet op één lijn liggen.
Nu de praktijk.
Als we een as op twee plaatsen lageren in lagerhuizen/flenzen, dan kan door de speling in de passing het hart van de boringen iets t.o.v. elkaar zijn verschoven.
Dit hoeft maar enkele µm te bedragen.
Bij lagering op twee punten is deze afwijking geen probleem voor de lagers.
Door de lagertolerantie kan er een kleine scheefstelling worden opgenomen.
Indien ik het goed herinner, dan kon een diepgroeflager met C3 speling een hoek van 5° opvangen.
C3 speling is groter dan de speling van een standaard lager.
Dus een kleine afwijking, scheefstand van de as, kan door het lagers opgenomen worden.
Nu plaats je tussen deze lagers een ander lager. De twee buitenste lagers willen de gecorrigeerde asstand vasthouden, gevolg grote krachten op de lagers.
Deze krachten ontstaan, doordat de as moet buigen om correct door het lager te gaan.
Een constructief probleem met lagers is, dat er een vast en een loslager moet zijn.
Het vaste lager houdt de as in de lengte vast en het losse lager zorgt ervoor, dat de as onder invloed van temperatuur of buiging kan uitzetten,
Als dit niet zou kunnen, dan drukt de as één van de lagers gewoon kapot.
Verder, je kan een lager niet op een gladde as zetten. Een lager moet een gedefinieerde plaats hebben, vandaar dat assen altijd een borst, aanslag hebben.
Ik heb het nu niet over lagers met druk- of trekbus.
Samengevat:
Bij 3 stuks kogel-, ton- of naaldlagers op één as wordt door de stijfheid van de as de lagers zo zwaar belast, dat er een defect raakt.
Nu komt de vraag over lagers van krukassen, in groot bedrijf bij een 9 cilinder diesel wel 10 lagers op één krukas.
Dit kan, omdat hier glijlagers worden gebruikt, die in één bewerking alle in lijn gekotterd worden.
Terug naar de krukas van jouw machine.
De krukas bestaat uit 2 losse delen, dus is geen één geheel.
Het deel voor het vliegwiel: as P8, kurkwang P9 en krukpen P10 zijn één geheel. Vandaar dat dit deel op twee plaatsen gelagerd is.
De andere kant is los en wordt aangedreven door de uitstekende krukpen.
Dit deel bestaat uit: as P12 en krukwang P11. Dit losse deel is op twee plaatsen gelagerd.
Nu had ik het hierboven over een vast- en een loslager.
Dit wordt ook toegepast in deze kleine machine.
Op de krukwangen P9 en P11 zit een kleine neus. Hierdoor wordt de plaats van het lager en de plaats van de krukas vastgehouden.
Nu je vraag over zuigerveren.
De ontwerper heeft GEEN zuigerveren gebruikt!.
Hij schrijft, dat de zuiger spelingsvrij in de cilinder moet passen.
De groeven in de zuiger vormen een soort stoom labyrinth.
In elke groef expandeert de stoom en wekt hierdoor een tegendruk op.
Met respect voor de ontwerper, maar een mooi project om te maken.
Over vergaren van materiaal.
Het meeste succes heb ik bij het afstruinen van plaatselijke opkopers van materiaal,
Bij voorbeeld, de scheepsschroef van de Dockyard V, ø80mm, vierblads, heb ik gemaakt uit een stuk van een messing tafelpoot, gekocht voor weinig bij een plaatselijke opkoper van oude materialen.
Ook nu bouw ik weer uit "afval" materiaal, zie
https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/#post-4087087
Succes en op naar de volgende uitdaging.
Henk