Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bijvoegen van bestanden.
    Met de button "Upload Bestand", kan je foto's of artikelen in .pdf, Word, .doc aan je artikel toevoegen.
    Excel bestanden kunnen niet, deze moet je eerst overzetten naar .pdf.
    Na aanklikken van de button kom je in het scherm van "Verkenner".
    Nu het juiste bestand aanklikken en vervolgens op de button "Openen".
    Het bestand staat nu onder het tekst vlak.
    Nu alleen nog verzenden.
    Succes,
    Henk
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zie onderstaand.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2020
  3. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb even snel de tekst door gelezen en de samenstellingstekening bekeken.
    Wat mij als eerste opviel was de krukas.
    Deze bestaat uit drie losse delen, d.w.z., geen aaneen gesoldeerde krukas.
    De beide astappen zijn op twee plaatsen gelagerd, totaal 2 x 2 = 4 lagers.
    Daar je een doorgaande as niet op drie punten met groefkogellagers kunt lageren, moeten dus de beide krukdelen kunnen bewegen/niet vast t.o.v., elkaar.
    Vandaar dat de as van het bigend diep in de dikke krukwangen zit.
    Hij schrijft ook, dat het bigend maar in één krukwang wordt bevestigd, de andere kant dient alleen om de stoomschuif aan te drijven, daarom is eigenlijk los in de wang.
    Leuk project, maar de maker heeft veel verborgen kennis gebruikt.
    Bedankt voor het opsturen.
    Henk
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Toch nog een aanvullende opmerking.
    De lagers zijn spatgesmeerd. In het carter zit 1/3 olie, dit is ook nodig voor het bigend lager.
    De ontwerper schrijft, dat de lagers met een "Dichtring" uitgevoerd moeten worden. Misschien de buiten lagers kiezen met 1xRS (rubber seal) de andere zonder dichting.
    De zuiger pos. 19 heeft een lange dunne rok met twee zuigerveergroeven.
    De door mij gebruikte gespiraliseerde PTFE zuigerveer vraagt een diepe groef.
    Het mooie is, dat de lamellen een soort van labyrinth vormen, Elke spiraaldeel dicht af.
    Daardoor kon ik met slechts één zuigerveer, uit meerdere lamellen de cilinders afdichten.
    Voor mij is dus mogelijk om de zuiger uit te voeren met een dikkere rok met één zuigerveer bestaande uit 4 of 5 lamellen.

    Wat ik niet kon vinden.
    Deze stoommotor werkt eigenlijk als een tweetakt motor.
    Door de op/neergaande beweging van de zuiger ontstaat er in het carter een onder- en overdruk.
    Het kan toch niet zo zijn, dat de drukvereffening plaats vindt door de lagers.
    Ergens moet de ontwerper een drukvereffeningsgaatje hebben aangebracht, heb niet kunnen vinden.
    Ik hoop niet, dat ik je ontmoedigd heb, maar een mooi object om te maken met vele verstopte kennis.
    In afwachting van je volgende vragen.
    Een goede start gewenst.
    Henk
     
  5. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zuidholland
    Hallo Stoompomp,

    Kun je me uitleggen waarom je een doorgaande as niet op 3 punten met kogellagers kan opvangen?
    Ik stel me daarbij een krukas voor met een lang deel en een kort deel, dat resp. in 2 lagers en in 1 lager opgevangen is.

    De PTFE zuigerveer, of wellicht beter zuigerveerspiraal, is een slimme truc.
    Ik had al gekeken naar kant en klare zuigerveertjes, maar die nog niet gevonden in 18mm diam.
    Bij gebruik van zulke moet er ergens een zuigerveerslotje zitten en dat staat niet op de tekening.
    Wat zou de bedenker van de machine gebruikt hebben als zuigerafdichting? Zou grafietkoord een mogelijkheid zijn?
    Ik moet of zoiets gebruiken op op zoek naar staf PTFE. Een andere kunstsof kan vlgs mij ook omdat het niet met stoom gaat werken. Nylon wellicht, alhoewel dat hygroscopisch schijnt te zijn.

    Om drukopbouw in het carter, bij de neergaande beweging van de zuiger v.v, te voorkomen zit er in de cilinderwand een soort uitlaatpoort. Zie teil 21, het sleufgat 2x6mm.
    Om bij de opgaande zuigerbeweging tegendruk te voorkomen zit er in de "draaischuif" van fig.24 een 2e gaatje, 1,2mm diameter.
    De kunst zal zijn die draaischuif zodanig te maken en in te stellen dat beide gaatjes op het juiste moment voor de kanaaltjes in het cilinderdeksel staan.
    Degene van wie ik de beschrijving gekregen heb gaf aan dat hij daar nogal mee heeft moeten "spelen".

    Voor de 4 lagers heb ik Conrad 221934 gevonden; een andere maat uit de serie die de ontwerper in de stuklijst opgeeft.
    Ik moet nog kijken of er open lagers te vinden zijn voor de binnenste twee.

    Voor het vergaren van materiaal ga ik binnenkort maar eens bij HBM in Moordrecht kijken. Of anders bij Metaalwinkel R'dam. Die schijnen reststukken te verkopen.

    Ontmoedigd heb je me niet; ik stel de adviezen op prijs!

    Groet,

    Hans
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom een as niet op driepunten met kogel-, ton en naaldlagers gelagerd kan worden.
    Eerst een klein beetje goniometrie.
    - Een lijn wordt bepaald door twee punten.
    - Een vlak wordt bepaald door drie punten of en punt en een lijn.
    Drie punten kunnen theoretisch niet op één lijn liggen.
    Nu de praktijk.
    Als we een as op twee plaatsen lageren in lagerhuizen/flenzen, dan kan door de speling in de passing het hart van de boringen iets t.o.v. elkaar zijn verschoven.
    Dit hoeft maar enkele µm te bedragen.
    Bij lagering op twee punten is deze afwijking geen probleem voor de lagers.
    Door de lagertolerantie kan er een kleine scheefstelling worden opgenomen.
    Indien ik het goed herinner, dan kon een diepgroeflager met C3 speling een hoek van 5° opvangen.
    C3 speling is groter dan de speling van een standaard lager.
    Dus een kleine afwijking, scheefstand van de as, kan door het lagers opgenomen worden.
    Nu plaats je tussen deze lagers een ander lager. De twee buitenste lagers willen de gecorrigeerde asstand vasthouden, gevolg grote krachten op de lagers.
    Deze krachten ontstaan, doordat de as moet buigen om correct door het lager te gaan.

    Een constructief probleem met lagers is, dat er een vast en een loslager moet zijn.
    Het vaste lager houdt de as in de lengte vast en het losse lager zorgt ervoor, dat de as onder invloed van temperatuur of buiging kan uitzetten,
    Als dit niet zou kunnen, dan drukt de as één van de lagers gewoon kapot.
    Verder, je kan een lager niet op een gladde as zetten. Een lager moet een gedefinieerde plaats hebben, vandaar dat assen altijd een borst, aanslag hebben.
    Ik heb het nu niet over lagers met druk- of trekbus.

    Samengevat:
    Bij 3 stuks kogel-, ton- of naaldlagers op één as wordt door de stijfheid van de as de lagers zo zwaar belast, dat er een defect raakt.

    Nu komt de vraag over lagers van krukassen, in groot bedrijf bij een 9 cilinder diesel wel 10 lagers op één krukas.
    Dit kan, omdat hier glijlagers worden gebruikt, die in één bewerking alle in lijn gekotterd worden.

    Terug naar de krukas van jouw machine.
    De krukas bestaat uit 2 losse delen, dus is geen één geheel.
    Het deel voor het vliegwiel: as P8, kurkwang P9 en krukpen P10 zijn één geheel. Vandaar dat dit deel op twee plaatsen gelagerd is.
    De andere kant is los en wordt aangedreven door de uitstekende krukpen.
    Dit deel bestaat uit: as P12 en krukwang P11. Dit losse deel is op twee plaatsen gelagerd.
    Nu had ik het hierboven over een vast- en een loslager.
    Dit wordt ook toegepast in deze kleine machine.
    Op de krukwangen P9 en P11 zit een kleine neus. Hierdoor wordt de plaats van het lager en de plaats van de krukas vastgehouden.

    Nu je vraag over zuigerveren.
    De ontwerper heeft GEEN zuigerveren gebruikt!.
    Hij schrijft, dat de zuiger spelingsvrij in de cilinder moet passen.
    De groeven in de zuiger vormen een soort stoom labyrinth.
    In elke groef expandeert de stoom en wekt hierdoor een tegendruk op.

    Met respect voor de ontwerper, maar een mooi project om te maken.

    Over vergaren van materiaal.
    Het meeste succes heb ik bij het afstruinen van plaatselijke opkopers van materiaal,
    Bij voorbeeld, de scheepsschroef van de Dockyard V, ø80mm, vierblads, heb ik gemaakt uit een stuk van een messing tafelpoot, gekocht voor weinig bij een plaatselijke opkoper van oude materialen.
    Ook nu bouw ik weer uit "afval" materiaal, zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/#post-4087087

    Succes en op naar de volgende uitdaging.
    Henk
     
    kaapstander en Potter vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn vorige bericht had ik het over het maken van de scheepsschroef uit een messing poot van een tafel.
    Dit is geen grap.
    De poot was een hoekprofiel en na wegslijpen van een kant verkreeg ik een mooie dikke strip messing.
    Deze in de bankschroef en met gepast geweld getordeerd naar de vorm van het schroefblad.
    SAM_1512 verkleind.jpg

    Resultaat, de bladen met de naaf.

    SAM_1515 verkleind.jpg

    Klaar in de houder voor met zilver solderen.

    SAM_1518 verkleind.jpg

    Eind resultaat.

    SAM_1530 verkleind..jpg

    Materiaalkosten heel weinig.
    Groet.
    Henk
     
    Potter en kaapstander vinden dit leuk.
  8. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor de verhelderende uitleg!:worship:
    Daar heeft men wat aan, zogezegd.

    Wat betreft de theorie nog een vraagje.
    Je schrijft "Drie punten kunnen theoretisch niet op één lijn liggen.".
    Volgens y=ax+b (rechte lijn als ik me goed herinner) zou dat wel het geval zijn toch?
    Dat het in de praktijk nooit lukt om dat volkomen zuiver voor elkaar te krijgen geloof ik graag.
    Ik moet dan ook nog maar zien of ik de 2 lagergaten in P4 en P5 netjes in één lijn krijg.
    Uitdagingen zat........
     
  9. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zuidholland
    Knap stuk werk, die schroef!
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op de X-Y as staat "a" voor de schuinstand van de lijn.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mijn commentaar.
    Daar de krukas uit twee afzonderlijke delen bestaat, die elk gelagerd zijn, maakt het niet uit, hoever de lagering van het losse deel afwijkt van de hartlijn van het vaste deel.

    Als voorbeeld voor beeldvorming:
    Stel je voor, je hebt twee assen, die in ashoogtens afwijken.
    De ene as drijft de andere aan, maar door hoogte verschil klemt de krukaspen in de wang van P11.

    Dit is geen probleem, je machine draait maar één kant op, dus eigenlijk is alleen de passing van de boring van de krukaspen in P11 van belang.
    Voor het compenseren van de uitlijningfouten tussen de beide losse krukasdelen moet de boring voor de krukaspen in P11 voldoende speling hebben om de fouten op te vangen.
    Indien vragen, hoor ik wel.
    Henk
     
  12. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zuidholland
    "Op de X-Y as staat "a" voor de schuinstand van de lijn"
    Factor a in y=ax+b is inderdaad hoekbepalend. De richtingscoëfficient als ik me goed herinner.
    Volgens deze vergelijking bestaat een rechte lijn uit een oneindig aantal punten.
    In theorie zou je dus helemaal geen last hebben van de problemen die praktisch optreden als je 3 of meer kogellagers voor de ondersteuning van een as zou toepassen.
    De oplossing is kennelijk de (glij)lagers in één bewerking tegelijk uitkotteren, zoals je beschreven hebt.

    Dat wordt ook zo gedaan bij kleine (model)machines neem ik aan.

    De uitleg over de krukaspen in P11 is wederom helder en duidelijk!

    Nu het topic Dockyard bekijken.
     
  13. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zuidholland
    Dockyard:worship:
     
  14. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zuidholland
    Vandaag bij HBM op jacht naar materiaal.
    Wederom niets.
    Eens geïnformeerd wanneer ze weer metalen binnen zouden krijgen.
    Het antwoord was "niet".
    Degene die dat verzorgde is plots overleden.
    Wel een heel trieste reden waarom er bij HBM niets te krijgen is.
    Mogelijk wordt er en nieuw kanaal aangeboord, zo begreep ik.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ergens staat er in een bericht in het Forum, dat de heer Buitelaar zijn zaak heeft verkocht.
    Ik heb al zoveel mooie bedrijven kapot zien gaan, daar de nieuwe eigenaars naar winstoptimalisatie streven, hetgeen ten koste gaat aan de service graad.
    Henk
     
  16. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Halsteren
    Als je metaal matriaal zoek. Bij de metaalwinkel in Rotterdam hebben ze echt een grote keuze aan metalen en gereedschappen. Zowel webshop als winkel. In winkel ook rest stukken, ze zitten dichtbij voetbalstadion.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.068
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Soms kom ik bij modelbouwers, die een gigantische voorraad aan materiaal hebben.
    Vaak willen zij hiervan af.
    Kan je in de rubriek "Gevraagd" geen oproep plaatsen?
    Ik heb ook nog restmateriaal, dat ik nooit meer zal gebruiken.
    Maak een lijst en plaatst deze.
    Groet Henk
     
  18. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor het aanbod en de suggesties!
    Ik heb graag wat op voorraad (staal, messing, alu), dus wat specifiek spul wordt lastig opsommen.

    Nadat ik bot gevangen had bij HBM ben ik bij de Metaalwinkel langs gegaan.
    Daar gevonden wat ik zocht en nog wat andere reststukken.
    Ze hebben inderdaad veel. Net als ooit MIKO in Den Haag.
    €57,= armer met mijn vondsten huiswaarts gegaan:weetnie:

    Is HBM onlangs verkocht?
    Klinkt idd niet zo best........
     
  19. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Gouda
    Ik zou mij over HBM voorlopig maar geen zorgen maken.
     
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.662
    Locatie:
    noord-limburg
    "verfbrander,
    Ik zou mij over HBM voorlopig maar geen zorgen maken.

    Voorlopig.
    Dat klinkt geruststellend.
    Weet jij er meer van?
    Wil je, kun je er iets over vertellen.

    Willum
     

Deel Deze Pagina