Simpel: bij liggende machines hoef je de zuiger niet naar boven te duwen.
Verder heb ik zelf gevochten met de afstelling van een liggende twee cilinder met Joy.
Eerst nadat er 1 cilinder was gekotterd en er een nieuwe uiterst goed passende zuiger was geplaatst.
De machine liep toen eigenlijk alleen op die ene nieuwe cilinder.
Daarna de hele afstelling weer kunnen veranderen nadat ook de tweede cilinder was gekotterd en ik er ook een nieuwe zuiger voor heb gemaakt (17 cm diameter)
Met een koude machine is er beide draairichtingen op goed langzaam mee te draaien met de condens aftap kraantjes open.
Heb je de giek van liggend tot rechtop getrokken en laat je daarna de warme machine draaien, gaat die echt vierkant rond.
Je kan dan precies de 4 toevoerslagen zien in 1 omwenteling.
Met een krukas onder 90 graden heb je altijd dat die naar beneden veel makkelijker gaat dan naar boven.
Zet je de ene schuif een beetje op vooropening kan je dat oplossen.
Keer je de machine om stopt de draai alsof er water in de cilinder zit.
Ik ga nu niet alles beredeneren: het werkt niet, die vooropening bij een omkeerbare machine.
De zware giek (hijskraan) omhoog draaien moet in zijn vooruit.
Een zware last tillen moet in zijn achteruit.
We hebben nu een machine die met de aftappen dicht erg sterk is en belast heel goed en langzaam kan ronddraaien.
Onbelast moet je gewoon de aftappen open zetten, zeker met een goed warme machine.
Dat komt omdat de stoomverdeling nu zo staat dat exact op het dode punt de stoom wordt toegelaten (aan het begin van de slag.)
Dit betekent echter wel dat de schuif van open (om de afgewerkte stoom van de vorige slag te laten ontsnappen), via dicht naar bijna weer open aan de andere kant een tijd lang de poort dichthoudt.
Dan krijg je compressie en dat verhindert een soepel rondgaan van de machine.
Zou je zoals je zei vooropening hebben,
Ja, dit omdat de zuiger weer "omhoog" gedrukt moet worden
vervroegt dat punt van compressie en kan je op een drie-kwart van de slag al geen uitlaat meer hebben en dus compressie.
Dan moet je wel zoveel toeren maken of een zo zwaar vliegwiel hebben om door dat punt heen te komen, dat ik zeg NEE, geen vooropening.
Misschien bij lichtmachines op een hoog toerental die maar één kant op draaien, anders dus niet.
het belangrijkste, door het eerdere toevoegen van stoom wordt een zachte afremming van de zuigerslag verkregen.
ik weet echt niet waarom dat zo belangrijk is.
De zuiger volgt via de zuigerstang/kruishoofd en drijfstang de kruktap.
Ik heb werkelijk geen idee waarom je eerst energie toevoert aan een krachtbron en dan aan het einde van de slag de machine gaat afremmen.........