Vragen aan Stoompomp.

Al verder gekomen met de zoektocht naar de trippel?

Leuk, dat je navraagt.
Ik had met de schoonzoon van onze collega modelbouwer afgesproken, dat ik mijn contacten zou raadplegen en hij de diverse musea.
Hij heeft uit Amsterdam het volgende totaal overzicht gekregen. Detail tekeningen ontbreken.
Daar de tekening meer dan 8 Mb was, verzonden via "We transfer" moest ik eerst de tekening overzetten naar .pdf.
Binnenkort zie ik de collega weer en hoop dan meer te weten. Hij heeft geen PC, dus alles moet via zijn schoonzoon.
 

Bijlagen

Leuk, dat je navraagt.
Ik had met de schoonzoon van onze collega modelbouwer afgesproken, dat ik mijn contacten zou raadplegen en hij de diverse musea.
Hij heeft uit Amsterdam het volgende totaal overzicht gekregen. Detail tekeningen ontbreken.
Daar de tekening meer dan 8 Mb was, verzonden via "We transfer" moest ik eerst de tekening overzetten naar .pdf.
Binnenkort zie ik de collega weer en hoop dan meer te weten. Hij heeft geen PC, dus alles moet via zijn schoonzoon.


Dat is al weer een stap vooruit.
Maar de foto uit Wijchen dat is een dood spoor?
Het is heel zeker in Wijchen
dat is duidelijk te zien
en jij zij dat ook,
maar vreemd genoeg is de machine op geen youtube filmpje te zien.
???

Succes en veel plezier
Willum
 
Het is heel zeker in Wijchen
dat is duidelijk te zien en jij zei dat ook,

Ik heb mij vorige week met mijn Dockyard V ingeschreven voor Wijchen. Vandaag de schuifdeuren van de stuurhut gemaakt uit printplaat.
Zo moet het er uit gaan zien.
SAM_1891.JPG

Het stuurhuis uit messing en de deuren in roodkoperen printplaat met messing raamprofielen.
Geen ramen, omdat onder stoom de hitte uit het schip moet kunnen ontwijken.
 
Ik heb mij vorige week met mijn Dockyard V ingeschreven voor Wijchen. Vandaag de schuifdeuren van de stuurhut gemaakt uit printplaat.
Zo moet het er uit gaan zien.
Bekijk bijlage 288807
Het stuurhuis uit messing en de deuren in roodkoperen printplaat met messing raamprofielen.
Geen ramen, omdat onder stoom de hitte uit het schip moet kunnen ontwijken.


Beste "Stoompomp"
Mooi materiaal die glasvezel printplaat.
Ik heb daar vroeger veel mee gewerkt.
Dat was toen.

Mooie boot die "DockYard".
Wil het allemaal een beetje lukken,
nog gekker is hij klaar voor Wijchen? Leuke beurs.
Of ga je er zelfs eerst mee naar de "NVM" beurs.
Mogelijk staat de Triple expansie machine weer in Wijchen.

Veel modelbouw plezier,
Willum
 
Niet bij liggende machines!
Met een Joy schaar en een kruk onder 90˚ al helemaal niet, omdat die dan na omkeren helemaal niet meer draait.

Gaarne uitleg waarom?
In A.D.F.W Lichtenbelt deel 2, vijfde uitgave, plaat XXIX staat een hellende triple expansie machine met Joy beweging,

Stoom is niet zo eenvoudig.
Correct, Paradox van weten: Hoe meer je weet, hoe meer je tot de ontdekking komt wat je niet weet,
 
Gaarne uitleg waarom?
Simpel: bij liggende machines hoef je de zuiger niet naar boven te duwen.

Verder heb ik zelf gevochten met de afstelling van een liggende twee cilinder met Joy.
Eerst nadat er 1 cilinder was gekotterd en er een nieuwe uiterst goed passende zuiger was geplaatst.
De machine liep toen eigenlijk alleen op die ene nieuwe cilinder.
Daarna de hele afstelling weer kunnen veranderen nadat ook de tweede cilinder was gekotterd en ik er ook een nieuwe zuiger voor heb gemaakt (17 cm diameter)
Met een koude machine is er beide draairichtingen op goed langzaam mee te draaien met de condens aftap kraantjes open.
Heb je de giek van liggend tot rechtop getrokken en laat je daarna de warme machine draaien, gaat die echt vierkant rond.
Je kan dan precies de 4 toevoerslagen zien in 1 omwenteling.
Met een krukas onder 90 graden heb je altijd dat die naar beneden veel makkelijker gaat dan naar boven.
Zet je de ene schuif een beetje op vooropening kan je dat oplossen.
Keer je de machine om stopt de draai alsof er water in de cilinder zit.
Ik ga nu niet alles beredeneren: het werkt niet, die vooropening bij een omkeerbare machine.
De zware giek (hijskraan) omhoog draaien moet in zijn vooruit.
Een zware last tillen moet in zijn achteruit.
We hebben nu een machine die met de aftappen dicht erg sterk is en belast heel goed en langzaam kan ronddraaien.
Onbelast moet je gewoon de aftappen open zetten, zeker met een goed warme machine.
Dat komt omdat de stoomverdeling nu zo staat dat exact op het dode punt de stoom wordt toegelaten (aan het begin van de slag.)
Dit betekent echter wel dat de schuif van open (om de afgewerkte stoom van de vorige slag te laten ontsnappen), via dicht naar bijna weer open aan de andere kant een tijd lang de poort dichthoudt.
Dan krijg je compressie en dat verhindert een soepel rondgaan van de machine.

Zou je zoals je zei vooropening hebben,
Ja, dit omdat de zuiger weer "omhoog" gedrukt moet worden

vervroegt dat punt van compressie en kan je op een drie-kwart van de slag al geen uitlaat meer hebben en dus compressie.
Dan moet je wel zoveel toeren maken of een zo zwaar vliegwiel hebben om door dat punt heen te komen, dat ik zeg NEE, geen vooropening.
Misschien bij lichtmachines op een hoog toerental die maar één kant op draaien, anders dus niet.

het belangrijkste, door het eerdere toevoegen van stoom wordt een zachte afremming van de zuigerslag verkregen.
ik weet echt niet waarom dat zo belangrijk is.
De zuiger volgt via de zuigerstang/kruishoofd en drijfstang de kruktap.
Ik heb werkelijk geen idee waarom je eerst energie toevoert aan een krachtbron en dan aan het einde van de slag de machine gaat afremmen.........
 
Gelukkig zijn de simpelen van geest. ...

Vandaag ben ik de gelukkige van geest.
Ik had al de boeken van J.P.P MORRË en J.P.P MORRË - W. MORËE, evenals deel 2 en 3 van A.D.F.W. LICHTENBELT
Vandaag eindelijk na veel rondzoeken het ontbrekende deel I van A.D.F.W. LICHTENBELT, uitgave 1926 ontvangen.
De komende dagen/weken zal ik naar mijn verwachting nog veel leesplezier hebben.
 

Bijlagen

Ik hoop voor je dat je het platenboek uit hetzelfde jaar hebt.
Ik heb hier deel 1 van de 7de druk 1915 met een platenboek van de 4de druk.
Dat loopt niet helemaal synchroon.

In deel 2 vind je de stoomverdelingen.
 
Ik heb nu:
- Deel 1, uitgave 1926
- Deel 2, Vijfde vermeerdere druk.
- Deel 3, vierde vermeerdere druk.
Dat de afbeeldingen niet synchroon lopen, is jammer. Je kan niet alles hebben met boeken uitgegeven in de jaren 20 van de vorige eeuw.
 
Ik heb werkelijk geen idee waarom je eerst energie toevoert aan een krachtbron en dan aan het einde van de slag de machine gaat afremmen......

Dit had ik beter aan de hand van de boeken "Zuigerstoomwerktuigen" geschreven door J.P.P MORRÉ en W. MORÉE moeten uitleggen.
Aan het einde van de slag vindt er geen stoomtoevoer(door mij verkeerd aangegeven), maar compressie plaatst.
Zie de bijlagen.
 

Bijlagen

Of heb jij blz. 16 niet gelezen?
Ja



Wat bedoel je hiermee?
ik weet echt niet waarom dat zo belangrijk is.
De zuiger volgt via de zuigerstang/kruishoofd en drijfstang de kruktap.
Ik heb werkelijk geen idee waarom je eerst energie toevoert aan een krachtbron en dan aan het einde van de slag de machine gaat afremmen.........

Een worthington pomp wordt wel afgeremd aan het einde van de slag.
De zuiger sluit dan de afvoerpoort af en gaat comprimeren de laatste paar centimeters.
Om nu te voorkomen dat de pomp nooit meer opstart omdat nu eenmaal de zuiger voor de poort zit, zit er dichter tegen het deksel nog een poort en die wordt dan gebruikt als toevoer om de zuiger weer naar het andere cilinderdeksel te sturen.
 
Ik heb werkelijk geen idee waarom je eerst energie toevoert aan een krachtbron en dan aan het einde van de slag de machine gaat afremmen......…

Aan het einde van de slag vindt er geen stoomtoevoer(door mij verkeerd aangegeven), maar compressie plaatst.[/QUOTE

Een worthington pomp wordt wel afgeremd aan het einde van de slag.
De zuiger sluit dan de afvoerpoort af en gaat comprimeren de laatste paar centimeters.

Sorry voor de spraakverwarring.
 
Keith appleton beweerd op zijn YouTube kanaal dat de schuif de Stoompoort opent vlak voor dat de zuiger aan het eind van de slag is.
 
Back
Top