Vragen aan Stoompomp.

dat de schuif de Stoompoort opent vlak voor dat de zuiger aan het eind van de slag is.

Dat klopt. De compressie moet niet doorgaan tot het eind van de zuigerslag. Om de arbeidsslag met volle stoomdruk te beginnen, dan moet de stoomtoevoer al aanvangen voordat de zuiger in de uiterste stand is. Deze voortoevoer begint op ongeveer 1% vóór het einde van de zuigerslag.
Als de zuiger door top gaat, beweegt deze zeer langzaam, Wordt de stoomverdeling door een stoomschuif geregeld, dan is bij topstand van de zuiger de stoomschuif een beetje open en dus heeft de stoom in de schadelijke ruimte gelegenheid om op volle druk te komen.
 
In een ander verslag hadden we het over de opvang van regenwater:
Door jullie opmerkingen ben ik toch nieuwsgierig geworden.
Mijn ketelniveau meting/bewaking werkt goed met gekookt leidingwater.
In de afgelopen dagen genoeg regenwater kunnen opvangen.
Morgen testen of de regeling ook werkt met regenwater.
Komt bericht.
Al weer???

Meer over ketelwater:
http://www.modelbouwforum.nl/thread...-werkend-op-stoom.127041/page-10#post-2148377

Je zei namelijk al eerder:
Water. Ik gebruik gekookt water, zodat het ketelsteen is verwijderd, maar nog steeds door de aanwezige metaalionen geleidend is. Verder absoluut geen Demi water, omdat dit ionenvrij en agressief is voor de zilversoldeerverbindingen.
Daar kwam dit antwoord op:
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is er wel iets meer voor nodig dan alleen maar koken, om de ketelsteen uit water te verwijderen. Dat werkt alleen voldoende als je alle water verdampt en weer condenseert, maar ja, dan heb je gedestilleerd water en dat is OOK je bedoeling weer niet. Dan kun je beter een waterontharder gebruiken die met een natrium ionenwisselaar werkt, of gewoon door een klein beetje soda toe te voegen en de boel te laten bezinken en filteren.
 
Wel door een koffie filter gooien.
Ik heb hier in een witte emmer wel eens kraakhelder regenwater gehad; filter dicht na 1 liter.
Dus "schoon" op het zicht betekent nog niet dat het schoon en bruikbaar is.
Andere keren kan er makkelijk 10 liter door 1 filter.
Over het algemeen is mijn regenwater PH 5, dan meng ik 1 liter met 1/2 liter kraan water, of 1,25 met 1/4 net hoe het uitkomt.
Nog geen idee hoe het IN de ketel er uit ziet.
 
Daarom heb ik geen geleiding gebruikt voor waterhoogte meting, maar lichtbreking in een peilglas.
Een voeler die wel of geen water meet, werkt echter wel met wisselende geleiding in het water.
Maar dan zou je er tenminste 2 moeten nemen: laag peil en hoog peil.
 
Over het algemeen is mijn regenwater PH 5, dan meng ik 1 liter met 1/2 liter kraan water, of 1,25 met 1/4 net hoe het uitkomt.

Vandaag uitgebreid getest. Ook ik moet bijmengen. Beste resultaat gaf verhouding 1:1(regenwater : gekookt kraanwater), dan werkte de ketelniveau regeling met 2 meetelektroden het beste.
Eveneens de analoge meting met terugmelding op de handzender over het openen of sluiten van de bypassafsluiter.

Maar nu heb ik een probleem.
Hoe kan ik bij volgende mengsels(regen-/gekookt kraanwater) de juiste geleidendheid meten/beheersen.
Daarom heb ik in China een geleidendheid meetinstrument van 0 - 999 microSiemens/cm gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb meegelezen en ik begin te twijfelen of dit de meest efficiënte weg is. Henk, wellicht dat er nog wat te optimaliseren is in de elektronica als je weet wat de schakelpunten (weerstanden) zijn met dit schone water, waarschijnlijk moest je bijmengen met water door behoud van de huidige configuratie. Maar door dat bijmengen raak je de voordelen van regenwater kwijt en breng je een onzekerheid in die je goed moet borgen. Een conductivity sensor helpt daar bij dus je zet een goede stap.

Zelf zit ik te denken aan een digitaal peilglas met magneet vlotter en twee reed contacten voor hoog en laag water. Op deze manier kan ik het voordeel van regenwater volledig uitnutten. Zie ik dingen over het hoofd of is dit ook een prima methode om het hoog- en laagwaterniveau te detecteren?
 
Op deze manier kan ik het voordeel van regenwater volledig uitnutten.

Je krijgt een uitgebreid antwoord.
Beginnend bij het regenwater. zoals Baggerraar al aangaf is dit licht zuur, pH 5 (pH 7= neutraal).
Zuur water in de ketel is niet aan te raden, vandaar bijvoegen/verdunnen met kraanwater.

Over ketel niveaumetingen.
Antwoord van een Duitse modelbouw collega;
Viel geschickter ist es aber nicht die Leitfähigkeit des Wassers zu benutzen , sondern seine Kapazität. Hier im Forum hat das der Johannes Rocha sehr gut beschrieben .
viewtopic.php?f=41&t=11035&p=112683
Eine gute Lösung ist es neben dem Wasserstandsglas des Kessels auch eine Messkammer anzuordnen . Dann ist der Abgleich der Schaltung einfacher . Und wer mit elektronischen Schaltungen wenig Erfahrung hat , der kann auch an der separaten Messkammer aussen einfach ein Reedrelais anbringen und innen einen Korkschwimmer mit einem Magneten . Hans Rosenberg hat das so an seiner STETTIN ausgeführt .

und

Mijn probleem "Korkschwimmer" vlotter uit kurk. Bij mij door de keteldruk en temperatuur dreef deze binnen korte tijd als een U-boot.

Ondertussen heb ik al veel mogelijkheden al of niet met succes toegepast:
- Met fotosluizen/fotocellen, 3 stuks fotocellen, laagketelwater alarm, laag- en hoog ketelwater (in- en uitschakelen van de bypassafsluiter). Getest met koud water, zelfs een schommelinrichting gemaakt om aan te tonen, dat de schakeling niet door golfslag beïnvloed werd. Werkte perfect tot onder stoom.
- Onder stoom verstoorde het condens boven het niveau de lichtstraal van de lichtsluis van de hoog ketelwatermeting.
Dit getracht om op te lossen door een vlotter aan de binnenkant van het meetglas. Bij koud water werkte dit, maar onder stoom 2 problemen: de dichtheid van water is anders en de vlotter bleef plakken aan de binnenkant van het meetglas.
- Vandaar overgegaan naar meting door geleidendheid. Bij het beheersen van de juiste verhouding tussen (zuur) regenwater en bijvoeging van kraanwater dien je eigenlijk twee heren.

Overigens, de heer Teus Visser heeft een perfect werkende vlotter gestuurde ketelniveau ontworpen. De heer Pieter van Werkhoven heeft deze al in diverse stoomschepen toegepast.
Alleen mijn probleem, ik kan geen hardgesoldeerde vlotter van voldoende drijfvermogen, diam 20mm, maken uit 0,1 mm dik messingplaat.
 
Een drijver van kurk is ook wel erg lowtech, ik zat aan een gecoate PU drijver te denken. Maar goed, je andere opmerkingen doen me ook weer aan het denken zetten. Een te laag Ph is niet prettig voor de corrosiebestendigheid van de ketel, ondanks dat het maar weinig gestookt wordt in verhouding met boilervaten of of RVS ketels/tanks is het een goede aanpak om in ieder geval richting neutraal bij te mengen.

Ik heb de laatste tijd ook aardig wat gebrainstormd over een echte vlotter met externe schakelaar maar ik krijg geen goede ideeën voor een theoretisch werkbaar principe. Nu geef je aan dat het reeds bestaat en goed werkt. Kan je een een verwijzing plaatsen met informatie hierover?

En als laatste kan je me een link delen in een privé bericht van de meter die je hebt besteld? Ik ga toch wat testjes uitvoeren voordat ik begin te bouwen en het is handig (verstandig) om een referentie van metingen te kunnen hebben van een collega bouwer.
 
over een echte vlotter met externe schakelaar maar ik krijg geen goede ideeën voor een theoretisch werkbaar principe. Nu geef je aan dat het reeds bestaat en goed werkt.

De betreffende ketelniveau regeling is volledig mechanisch. De werking is volgens het krachtenbalans principe.
In een afgesloten vat, aangesloten op de ketel, zit een kleine hardgesoldeerde vlotter uit messing. Deze bedient een autoband ventiel om de watertoevoer te openen. Daar de kracht voor het openen van het ventiel groter is, dan de drijfkracht van de vlotter, zit deze aan een hefboom om de kracht te vermenigvuldigen. Nadeel is, dat de constant bijstaande voedingspomp een hogere druk dan de keteldruk moet opbrengen. Bij geen water behoefte wordt via een overstortventiel het water afgevoerd.
Mijn probleem is, dat ik niet de benodigde vlotter kon maken.
 
[QUOTE="Baggeraar, post: 3902711, member: 24781"
Waarom vraag je om een pb met die meter gegevens? dat kan toch gewoon openbaar.[/QUOTE]

Klopt, inderdaad dat is niet nodig. Inmiddels begrepen dat Stoompomp de meter van je link heeft aangeschaft.

@Stoompomp, ik snap het principe. Het zou leuk zijn dat hiermee een afsluiter te kunnen sturen voor de aansturing van de stoompomp, dan hoef je niet altijd alles op druk te houden. Ik ga eerst eens focussen op onderzoek ketelwater en ga van daar uit richting bepalen.
 
ik snap het principe. Het zou leuk zijn dat hiermee een afsluiter te kunnen sturen voor de aansturing van de stoompomp, dan hoef je niet altijd alles op druk te houden.

Daarom mijn ontwerp, bij geen ketelvoeding nodig, drukloos(geen vermogen verlies) terug voeden.

Zelf zit ik te denken aan een digitaal peilglas met magneet vlotter en twee reed contacten voor hoog en laag water

Ik heb slechte ervaringen met Reed contacten. Door het remanent magnetische blijft het contact na verloop van tijd plakken. Vooral als deze weinig wordt bekrachtigd. Mijn voorstel: Magneet in de vlotter en Hall sensors buiten het vat.
Op de bijgaande foto is een Hall sensor te zien, indien de magneet van het ene naar het andere lichte vlak gaat, geeft deze een puls af. Overigens ook gebruikt in de elektronische ontstekingen van voertuigen.

SAM_2081.JPG
 
Laatst bewerkt:
De betreffende ketelniveau regeling is volledig mechanisch. De werking is volgens het krachtenbalans principe.
In een afgesloten vat, aangesloten op de ketel, zit een kleine hardgesoldeerde vlotter uit messing. Deze bedient een autoband ventiel om de watertoevoer te openen. Daar de kracht voor het openen van het ventiel groter is, dan de drijfkracht van de vlotter, zit deze aan een hefboom om de kracht te vermenigvuldigen. Nadeel is, dat de constant bijstaande voedingspomp een hogere druk dan de keteldruk moet opbrengen. Bij geen water behoefte wordt via een overstortventiel het water afgevoerd.
Mijn probleem is, dat ik niet de benodigde vlotter kon maken.

Beste Stoompomp,
Ik weet niet welk model vlotter dat je nodig hebt maar dat maat ook weinig uit ben ik bang.
Jij kunt makkelijk zelf een vlotter maken door middel van een buisje op een bodemplaatje te solderen.
Zit het eerste plaatje dan draai je de zaak om en soldeer je alles dicht.
Voorbeeld dat ik gemaakt heb is uit aluminium koker 0,8x15mm.
Voetplaatje is 2mm.
Alles is gesoldeerd met Aludeen vloeimiddel van Chemet "DE".
Soldeerdraad is tin-lood-60-40.
upload_2018-8-30_15-17-18.png

Het kleurverschil tussen bodemplaat en koker is het tin-lood soldeer.
Mogelijk helpt dit voorbeeld tot een goed en bruikbaar idee.
Groet,
Willum
 
Back
Top