Vragen aan Stoompomp.

Henk, Bedankt voor de moeite van het opzoeken. Voor de naden ben ik niet zo bang, maar er zitten ook andere dingen aan gesoldeerd met tin. Aansluiting fluit, stoomleiding en de schoortsteen met geïntegreerde veiligheid. Blijf het "beestje" vertroetelen door het af en toe te poetsen en het lopende werk te smeren. En intussen genieten van de herinneringen uit de tijd dat ik deze machine ken. Mooi toch! Gr. Klaas.
 
Nou... volgens mij klopt dat niet helemaal...

Het soort ionen doet er niet toe. Een ion is een atoom, of een deel van een molecuul, wat een electron mist of te veel heeft, en wat voor ion dat is, is voor de geleidbaarheid van water volkomen onbelangrijk.

Inderdaad, het soort maakt niet uit, maar wel de hoeveelheid, concentratie.
Eigenlijk, had ik moeten schrijven: de ionen van metalen en zouten in de topic van @willemvdm, bericht: https://www.modelbouwforum.nl/threads/kolengestookte-spoor-1-locomotief-willie.280531/#post-4224245
In de bijgevoegde link stond dit ook : https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid
In Nederland wordt de hardheid gemeten in graden Duits.
1 graad Duits betekent, dat het water per liter een hoeveelheid calciumzouten bevat, die uit 10mg CaO (Calciumoxide, ongebluste kalk) zou kunnen ontstaan. Daar naast is ook magnesiumoxide van belang, 10 mg MgO geeft dezelfde hardheid als 10 mg CaO.

Deze metaalverbindingen, zouten, worden bij verwarming ontleed, waardoor ze onoplosbaar worden. Resultaat : ketelsteen.

Ik heb in al mijn jaren met stoominstallaties nog nooit de geleidbaarheid moeten meten van ketelwater, wel van demiwater, maar dat demiwater werd niet voor ketelwater gebruikt.

In demi water zijn er geen metaalionen of zoutionen.
De weerstand van demi water is oneindig hoog.
De waarde van S(Siemens) is 1/door de waarde van de gemeten weerstand, de reciproque waarde.
Indien in de noemer van de breuk de waarde oneindig staat, is de uitkomst 0, nul.
Deze zijn er door kation- en anionuitwisselaar uit het water gehaald.
Het water bevat niet meer vrije metaal- of zoutionen.
Vandaar, dat men chemicaliën toevoegt aan het ketelwater, enerzijds om het water te buffelen (constant houden van de pH waarde), anderzijds bescherming van de kegelwand.

Het uitlogen van het zink in de standaard hardsoldeerzilver staafjes kan een probleem worden op den duur.

Dit heb je goed voorzien.
In een modelbouwketel heb je diverse materialen, de kopenketel met appendages en het zilversoldeer.
In de valentie reeks van metalen, staat zink Zn aan de linkerkant en koper Cu aan de rechterkant.
De metalen aan de rechterkant offeren zich op voor de metalen aan de rechter kant: file:///C:/Users/f2hhj/AppData/Local/Temp/Valentie-spanningsreeks%20der%20elementen.pdf
Het zink in het zilversoldeer zal opgelost worden.
In ons geval met de weinige gebruiksuren zal het geen probleem moeten zijn.
Groet. Henk.
 
Koperen en RVS hardgesoldeerde ketels

Voor rvs en koperen ketels
die lang en veel gebruikt moeten/willen worden,
Zilverhardsoldeer zonder zink.

En als een ketel met met standaard hardsoldeerzilver gesoldeerd moet worden,
Neem dan 55% zilver daar zit een kleiner percentage zink in.
Kleiner percentage zink langere levensduur.

Maar,
hoeveel keren per jaar wordt een modelbouwketel gestookt,
hoe lang moet een modelbouwketel mee gaan?
Maar dan blijft de vraag wat doet jouw ketelwater
Veel vragen.

Een tabel met hardsolderen staat nu bij het thema "Hardsolderen".
Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Een vraag voor Stoompomp
Een poos terug kwam smeerolie ter sprake.
Mijn pas aangeschafte Emcomat 8.6 draaibank, met tandwielkast, moet volgens de handleiding gesmeerd worden met motorolie SAE 10.

Nu zei je destijds "
In motorolie zitten additieven, die niet gunstig zijn voor machine delen.
De additieven zijn onder andere voor het oplossen van roet, koolstof ontstaan door de verbranding en water ontstaan enerzijds door de verbranding, anderzijds door condensatie bij afkoelende motor.
Samengevat : machine delen nooit smeren met motor olie.
Een goede olie voor het smeren van machine delen, tandwielen, is een ISO VG 220.
Dit is een redelijk dikke smeerolie met een viscositeit van 220 cP en een goede hechting op blank metaal.
Ook de weerstand tegen verdringing tussen tandwielen FZG waarde is hoog, zodat koud lassen van de tanden voorkomen wordt.

Mijn vraag is: is de ISO-VG 220 een goed alternatief voor de motorolie SAEA0?

Het gaat vlgs mij om de viscositeit.
Op internet gevonden: De kinematische viscositeit bij 100°C van SAE 10 is 4,1 mm2/s
De kinematische viscositeit bij 40°C van ISO-VG 220 is 220 mm2/s en van ISO-VG 68 is 68 mm2/s
De waarde voor SAE 10 bij 40°C kan ik niet vinden dus vergelijken van de SAE en de beide ISO-VG oliën kan zo niet.
 
De viscositeit en tandwielkast olie is belangrijk.

Viscositeit bij mij is bijvoorbeeld in de kast 150.
Precies traag genoeg voor mij.

Leibanen is bij mij 220.
Lekker vet, vrij traag.

Vertandingen tandwielen in de wisselkast smeer ik met tandwielvet.
Olie vliegt te snel weg.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Wat voor tandwielkast heb jij? (plaatje?).
De mijne draait 65 - 2800 rpm.
In die van mij zitten stalen en textielfenol(?) tandwielen.
Voor wisselwielen gebruik ik heel kleverig vet: kettingvet voor motoren.
 
De mijne zit tussen 50 en 2000.
Tandwielen zijn van gehard staal.
Tandwiel vet, kogellagervet.
Bij nieuw invetten langzaam laten lopen
en dan pas op toeren gebruiken.
 
SAE 10 is een ongedoopte olie, single grade.
Hierin zitten niet de dopes voor het opnemen van water en verbrandingsproducten.
De olie heeft een viscositeit van 32,6 mm2/sec bij 40°C.
Deze olie wordt veel gebruikt in hydraulische systemen en heeft heeft een antislijtage dope op basis van zink.
Door deze zink dope heeft de olie een hoge bescherming tegen slijtage van tandwielen, ergo zeer geschikt in gesloten tandwielkasten.
De olie is bijna overeenkomstig hydraulische oliën met viscositeitswaarde 32.
Ondanks dat, zou ik geen hydraulische olie gebruiken, daar deze een andere antislijtage dope hebben, die niet samengaat met de zink dope in de SAE 10.
Bij gedoopte motorolie staat de toevoeging van cijfers met de letter "W".
Groet. Henk.
 
@willum
Ik weet niet of mijn wisselwielen nieuw zijn, maar ik behandel ze voor zekerheid wel zo, dus idd vetten en langzaam laten inlopen.
Daarna goed schoonmaken en ingevet wegleggen.
 
@Stoompomp
Vandaag het deksel van de tandwielbak afgehaald en wat ik al verwachtte, er zat zielig weinig olie in......
Misschien wel olie van de eerste vulling ooit.
Maar even bijgevuld met olie 10W40
De machine had een enigszins rumoerige loop en hij loopt nu aanmerkelijk minder lawaaiïg.
Nu op zoek naar de SAE 10, ongedoopte olie, single grade.
Dan alles eruit en daarmee opnieuw vullen.
 
Onderwerp: voedingpomp
Vraag: korte slag, grote diameter (3,5 x 3) of lange slag met kleine diameter (8 x 2)?
Toerental 350RPM
Wat is de beste keuze en waarom?
 
Complimenten hoe je de wateropbrengst hebt uitgerekend.
Beide opstellingen kunnen bij 3bar stoomdruk en opgegeven toerental, zoveel water toevoeren voor ca. 4l stoom.
Hierbij, dat 1cc water bij 3bar, ongeveer 455cc stoom levert.
Dit is niet veel.
Voor ik antwoord geef, wil ik weten of de pomp opbrengst genoeg is, dus gaarne machine gegevens doorgeven.
Er zijn al genoeg voedingspompen gemaakt, die onvoldoende water leverden om de stoomproductie te ondersteunen.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Dank voor u reactie.
Ik begrijp echter niet waarom er gevraagt word naar de cappaciteit en de type machine.
Maar als ik u een plezier doe met een twee keer zo grote opbrengst, kunt u dan wel antwoord geven op mijn vraag:
Korte slag, grote diameter (3,5 x 4)
of
lange slag met kleine diameter (14 x 2)?
 
Waarom?
Het verbruik van de stoommachine is bepalend, niet de voedingspomp!
Indien de pomp niet genoeg water levert, dan heb je onvoldoende water voor de stoomproductie.

Toch zal ik trachten een antwoord te geven.
Het is een gegeven, dat er enige tijd nodig is om de terugslag kleppen terug op de zitting te krijgen.
Dit zal ik even verliestijd noemen.
Bij een korte slag, kleine openingstijd, is de invloed van de verliestijd groter dan bij een lange slag,
Bij een lange slag is de tijd, dat de terugslagklep afgesloten is langer.
Hierbij wel opgemerkt, dat de slaghoogte van de klep of kogel begrenst moet worden op een 1/4 van de doorlaat.
Bij deze verhouding is de doorlaat maximaal en de hoogte, tijd voor sluiten, minimaal.
Rest nog de keuze van de terugslagklep.
Voor informatie lees het bijgevoegde document "Kogelkleppen".
Hierbij opgemerkt, dat ik slechte ervaringen heb met RVS kogels in voedingspompen.

Nogmaals, ik geef wederom geen antwoord op de diameters en slag van de voedingspomp, omdat nog steeds niet duidelijk is hoeveel water deze moet leveren voor het benodigde stoomverbruik van de stoommachine.
Ik wil een goed doorgerekend advies geven, waar ik achter sta.
Groet. Henk
 

Bijlagen

Sinds enige tijd klaagde mijn vrouw erover, dat de WC bril niet vastzit, verschuift.
Dit had ik ook wel gemerkt en terug gekomen van een korte vakantie ben ik hieraan begonnen.

Het karweitje was er weer een van : Een fluitje van een cent, dat een saxofoon van een daalder werd.
Na het verwijderen van het afdekplaatje van de bevestiging, zag ik, dat de montageplaat niet aansloot op de bovenkant van het toilet.
Ik kon de pakking zien.
Ondanks aandraaien van de montageschroef, sloot de montageplaat niet aan en bleef ik de pakking zien.
Nog irritanter, de boel zat nog steeds niet stijfvast.
Toen begon de ellende.
Ik dacht even de montageschroef los te draaien en de pakking te controleren.
De montageschroef zat in een nylon expansie bus met een conische moer uit nylon.
Na enkele slagen losdraaien, was de klemspanning weg en draaide het geheel in het montage gat in de toiletrand.
Uittrekken ging niet, daar de conische moer weer klemspanning gaf in de expansie bus.
Na enkele *.* heb ik met een kleine horloge schroevendraaier de conische moer in het montage gat vastgezet.
Nu kon ik de conische moer zover uitdraaien, dat ik hem met een tang kon vasthouden en wegnemen.
Na wegnemen van de montageplaat zag ik de oorzaak van de ellende.
De expansie bus had een flens met een hoogte van ca. 1mm, waardoor de montageplaat niet omlaag kon, respectievelijk de pakking aandrukken.
Ik heb een draaibank en dacht even uit kunststof nieuwe geleide bussen en in messing aangepaste flensmoeren te maken.
"Even" viel weer tegen. De montageschroef was 1/4" BSW.

Er zijn "opruim" fanaten, die zeggen dat als je iets 5 jaar niet gebruikt moet weggooien.
Voor mij zijn dit geen techneuten, daar gereedschap moet je nooit weggooien.
Ongeveer 34 of 35 jaar geleden kreeg ik van een buurman een sigarenblikje met tappen, sommige met lichte roest.
Ik heb toen alles ingespoten met WD 40 en weggezet in een glazen potje, het eet geen brood.
Laat in dit potje de voor- en natap 1/4" BSW zitten.
Nu kon ik de flensmoeren maken en alles netjes en stijfvast monteren.
Vandaag een nuttige en tevredenstellende dag.
Groet. Henk.
 
Wie wat bewaart die heeft wat!
Weggooien?
Alleen als iets absoluut troep is en anders liever niet.
En zeker geen gereedschap!
Het eet geen brood (wel ruimte :frustie:) en zie het maar te pakken te krijgen als je het niet hebt.
Zo heb ik een tang waarmee je pijpen van kachels kun krimpen, zodat je een spie-eind krijgt.
Jaaaaaaren in de la bewaard en een poos terug was ik blij dat ik hem had.
Een alu flexpijp kon ik daarmee pas maken in een ventilatiekanaal (ook in de plee).
 
Jaren geleden heb ik een modeltje van een stoomwagen gekocht.
Dit is een model van de "Yorkshire Steam Wagon" uit 1917.

SAM_4203 (2) verkleind.jpg


Ik vond dit een leuk model en zag dit als opvolging voor de bouw van de modelsleepboot Dockyard V.
Het grote probleem met dit model is, dat de stoommachine achter de bestuurdersbank zit.

SAM_4205 verkleind.jpg


Foto vanaf de andere kant.

SAM_4206 verkleind.jpg


Zoeken op het internet leverde niet veel informatie op.
Wat ik wel heb kunnen vinden waren de tekeningen/schetsen van de ketel en van de zijkant van de auto.
Ketel:
Ketel stoomwagen verkleind.jpg

De ketel is een soort van T ketel, de vuurhaard in het midden met de vlampijpen naar de zijkanten.
De rookkast zit boven de vuurhaard met pijpen naar de zijkanten.
De tekening van de zijkant van de auto.

Tekening auto foto verkleind.jpg


Indien ik de auto bouw met en lengte van ca. 400mm is de ruimte voor de stoommachine ca. 16mm.
Bouw ik echter in een lengte van 500mm, mijn voorkeur, dan is de ruimte voor de stoommachine ca. 20mm.
Een probleem in deze ruimte is de omkeerbeweging.
Ik denk erover om een schuifbus te gebruiken.
Deze kan ik naast de krukas plaatsen met de bakschuif aan de voorkant van de cilinder, afgekeken van Roundhouse locomotieven.
De schuifbus:

Stoom schuifbus verkleind.jpg


Door het verschuiven van de bus "K" verstel je door de sleuf de stand van de excentrieknok.
Voor zover de stand van mijn zoektocht, indien iemand aanvullende informatie, of commentaar heeft, dan hoor ik dit gaarne.
Elke hulp is welkom.
Groet. Henk.
 
Back
Top