Vragen m.b.t. zelfbouw sub.

Discussie in 'Duikboten' gestart door pompebled, 19 jun 2014.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hans,

    Daarvoor wou ik een schakelaar gebruiken; ik wou een (deel van een) infuuszak als tank gebruiken, opgesloten in een deel van het techrack, als de zak (bijna) vol is schakelt een microswitch de pomp uit, via een diode kan de pomp de andere kant op draaien om de zak leeg te pompen.

    @Gert-Jan; de capaciteit van zo'n slangenpompje is niet erg groot, het vullen en legen gaat dus vrij traag, ik heb eventueel wel een regelaar beschikbaar, mocht het met een schakelaar niet werkbaar blijken te zijn.
    'Voordeel' van zo'n schakelaar is het feit, dat ik geen kanaal daarvoor hoef te gebruiken (mijn 'gas' in mode 2 heeft geen ratel, dus als ik met dezelfde knuppel de pomp bedien ontregel ik de stand van de gasknuppel, tenminste, dat verwacht ik, ik heb nog nooit met meer dan drie kanalen gevaren).

    @Cor; die regelaar heb ik liggen en wou ik voor de aandrijving gebruiken.

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Volgende vraag: hoe groot is de speling, die een eindstuk heeft in de buis van het WTC?
    Welke relatie is er tot de diameter en materiaalsoort van de gebruikte O-ring?
    Hoe diep is de uitsparing voor de O-ring in verhouding tot de Ø ervan?

    Ik heb al een boel bouwverslagen gelezen, maar deze zaken was ik nog niet tegen gekomen.

    Groeten, Jan.
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Jan, dit is geen direct antwoord op je vraag , maar Eriks is DE leverancier voor afdichtingen en heeft heel veel info op hun site; misschien is de informatie overweldigend, maar hier
    http://oringcalculator.eriksgroup.com/
    kun je in het onderste deel van de pagina de binnendiameter en de snoerdikte invoeren en dan krijg je de daarbij behorende inbouwmaten. Ligt ook aan de materiaal soort natuurlijk en de hardheid van de ring....
    Let wel er is een verschil in statische (zoals hier) en dynamische afdichtingen met O-ringen, maar dat wijst zich wel.
    Cor
     
  4. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo Jan,

    Als diepte neem ik ongeveer 2/3 van de dikte van de o-ring voor de uitsparing maar omdat bij mijn acryl buizen de inwendige diameter per strekkende centimeter nog al eens varieert smokkel ik wel eens met wat teflon tape onder de o-ring.

    Meestal past het goed, soms moet ik opvullen met teflon tape.

    Ik beweer niet dat bovenstaande heilig is maar voor mij werkt het :D

    Groetjes,

    Gert-Jan
     
  5. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Omdat ik met hetzelfde probleem te maken heb, ook mijn acrylbuizen zijn inwendig niet perfect rond, heb ik gekozen voor X-ringen i.p.v. O-ringen. Ze zijn wat flexibeler dan O-ringen en na montage acteren ze als twee afdichtingsringen.

    Oh ja, waar zijn ze te koop: Eriks in Alkmaar (ook mooie documentatie online), Brammer in Sneek kan ze ook voor je bestellen.

    Groet,

    Paul
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor de reacties!
    Ik snap 'm; je moet de boel gewoon aanpassen aan de materialen die je ter beschikking hebt...

    Mijn WTC is van grijs PVC (110 x 3,2 mm), dus ik heb alleen een lektest als controle middel.

    Is er een speciaal type o-ring die het meeste gebruikt wordt?
    Rubber, siliconen, etc., verschillende diameters koord, de keuze op de site van Eriks is inderdaad overweldigend, helemaal als je niet weet wat je moet hebben...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2015
  7. GJB

    GJB verslagschrijvers

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Swifterbant
    Wat zijn de maten van de wtc jan? Binnen en buiten diameter?

    Ik gebruik voor de 70mm doppen NBR 70 shore. 3 of 2,5mm dik, in diameter zo'n 15 a 20mm kleiner dan de diameter van de buis.

    Wellicht is het 3d te printen? Dat wil ik best wel eens proberen.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo GJB,

    Ik wil aan datzelfde schot ook de motorsteun en de servo doorvoeren maken, ik weet niet of 3D printen wel stevig genoeg zal zijn.
    Ik zat zelf aan een PVC schijf van (minstens) 10 mm dik te denken.
    De buis is 110 x 3,2 mm.

    Niettemin bedankt voor het aanbod.

    Groeten, Jan.
     
  9. Gravity

    Gravity

    Lid geworden:
    6 jan 2015
    Berichten:
    18
    Ik weet trouwens een adres waar je die 3 delige pijpverbinding kan kopen (met bajonet sluiting). Een collega heeft ze lang geleden bij http://ru58.nl/ gekocht in Den Haag. Ze worden in NL niet in de DHZ verkocht idd. Een duikmaat van me werkt aan zwembad installaties en kan ze ook bestellen. Prijzen weet ik niet. Ik heb ook slechte ervaringen met de schroefdop, je moet echt die bajonet sluiting hebben, omdat die steeds beter afsluit naar mate je dieper gaat. Bij een schroef verbinding wordt de pakking nooit strakker naarmate je dieper gaat, dus nooit helemaal safe en zeker niet elke keer. Daarbij komt dat die schroefverbindingen volgens mij maar een paar mm dik zijn, dus die gaan ook centimeters inbuigen bij 10 meter diepte.
    Succes, Niels
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Heb je ook een artikelnummer of een nadere omschrijving, want ik vind niks op de site waar je naar linkt...

    Groeten, Jan.
     
  11. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Ben ook benieuwd, kan totaal niets vinden van PVC op hun site. En bajonet sluitingen zijn zeer moeilijk te verkrijgen in Nederland.

    Hans
     
  12. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @ Hans, voor rubberen afdichtings snoeren moet je hier eens kijken.
    Ze zijn er zowel in het vierkant als rechthoekkig.
    En in diverse maten te verkrijgen..

    http://www.haaglanden-rubber.nl/assortiment/profielen/vierkantsnoer/

    Kom zelf ook nog al eens bij ru58. Maar ben daar nog nooit pvc bajonet sluitingen tegen gekomen.
    Wil je bajonet 100 mm hebben is de enigste mogelijkheid ze te kopen in Frankrijk..

    Eric
     
  13. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @eric
    Het voordeel van bajonet is dat ze steeds beter afsluiten naarmate de druk hoger wordt, en met onze zelfbouw "stroeps" kan je niets anders toepassen. Daarom ben ik zo benieuwd naar verkoop adressen.

    Bij haaglanden kan ik die rubberen veters alleen vinden in rollen van 100 mtr.

    Hans
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Bajonet sluitingen kun je in Duitsland laten maken op elke gewenste diameter.
    Er zijn hobbyisten die dit leuk vinden om te doen.
    Ze zijn van alluminium met o ring.
    Ik heb ze in mijn 206 en Skipjack zitten.

    Hein
     
  15. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    idd Hein, alleen onze kosten 4,50 euro, en die in Duitsland niet. En dan hebben we het nog niet eens over de levertijd als het speciale maten zijn.
    Het gaat mij erom een zelfbouw duikboot ( stroep ) te hebben die het goedkoopst is en waar ik het meeste plezier van heb.

    Hans
     
  16. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @ Hans,

    Even wachten tot volgend jaar dan ga ik naar Le Havre........ ;-)
    Zal eens vragen bij een doe het zelf winkel hier of hij er toevallig aan kan komen via, via.

    Eric
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Niels,

    Naar aanleiding van de doorsnede tekening bij de pijpverbinding, ga ik eens proberen om de standaard schroefdeksel aan te passen, zodat de schroefverbinding een plaat (eindschot WTC) aandrukt op een o-ring, volgens mij moet dat ook werken.
    Je hebt dan de situatie dat bij een grotere waterdiepte de druk op het eindschot toeneemt, onafhankelijk van de schroefdraad.

    Eerst eens meten hoeveel doorvoer ik overhoud; de motor die ik wil gebruiken is een Ø 60 mm langzaamloper uit een kopieermachine, dan blijft er weinig ruimte voor de roeraansturing en de aanvoer van de slangenpomp.

    Groeten, Jan.
     
  18. Albertmobiel

    Albertmobiel

    Lid geworden:
    4 mrt 2008
    Berichten:
    419
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo Jan,

    Ik heb een vraag waarom gebruik je geen 100 mm WTC buis dan kun je een bajonet van 100 mm gebruiken die
    zeker afdicht. Deze worden steeds gebruikt in de duik wereld zonder risico te lopen.
    Groet Albertmobiel
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Albert,

    Ik wil in eerste instantie werken met de spullen die ik heb liggen, een bajonet kopen kan altijd nog.

    Groeten, Jan.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Gisteren een randje 3,2 mm buis pas gemaakt in de schroefaansluiting, vastgelijmd en vlak gefreesd (provisorisch onder de vertikale boorstand).
    Er staat nu een 6 mm brede rand waar het gesloten celrubber (of een o-ring) op moet afdichten

    Ondanks het feestgedruis vandaag nog tijd gehad om een plaatje te snijden uit 3 mm dik ABS plaat en te voorzien van een randje zelfklevend gesloten celrubber.
    Dit plaatje is het eindschot van het WTC.
    3 mm is niet al te dik, ik kan er altijd nog een 3 mm op lijmen en ook de verstevigingen voor motor- en servo houders geven extra stevigheid aan dit schot.
    Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dik zo'n vlak schot (Ø110 mm) moet zijn om vervorming onder de druk van (om het gelijk niet te gek te maken) één tot anderhalve meter waterdiepte te voorkomen

    Momenteel staat er water in de buis; lekte de originele afdichting in het schroefdeksel als een zeef, deze oplossing is al een paar uur waterdicht.

    Mocht het celrubber niet voldoen, dan kan ik altijd nog een groef voor een o-ring in de 6 mm brede rand draaien, maar, de draaibank staat op het werk, en ik heb geen passende o-ring liggen...

    Voorlopig ga ik eerst verder met de kunststof plaat, die aan het eindschot gelijmd, de basis voor het 'techrek' gaat vormen.
    Als die afmetingen bekend zijn maak ik de geleidingen er voor in de buis van het WTC.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina