Vragen m.b.t. zelfbouw sub.

Kleine update; het celrubber moet wel goed samengedrukt worden wil het dicht blijven, vanochtend kon ik water zien aan de buitenzijde van de schroefdop, omdat het celrubber onvoldoende was samengeperst en dus wat 'speling' had ontwikkeld.

Omdat de ABS schijf nog niet voorzien is van een plaat voor de aandrijving en elektronica en er nog geen geleiding in de buis zit wil de schijf gaan meedraaien als ik de schroefdop stijver wil aandraaien.
Meedraaien is niet de bedoeling, dan maak ik het celrubber stuk.

Eerst verder aan het techrek, dus.

Groeten, Jan.

Ik gebruik cellenrubber ook voor de K18. Je kunt dat ook iedere keer met vaseline invetten om het afdichten te verbeteren en schade aan het cellenrubber te voorkomen.

Freek

@freek
Volgens mij komt er in jouw k18 toch geen druk? En dan is cellenrubber oké.
Maar als er druk in de boot komt was cellenrubber bij mijn typhoon geen succes.

Hans

@freek
Maar als er druk in de boot komt was cellenrubber bij mijn typhoon geen succes.
Hans
Dat is dus even afwachten tot het WTC dicht is en ik de infuuszak (of bloeddrukmanchet) met water ga vullen.
Zowel de infuuszak als de manchet kan 500ml bevatten, is dat voldoende als ballast, véél te veel, of véél te weinig?
Qua ruimte heb ik aan een WTC van Ø110mm x 500 cm voldoende, maar ik kan gemakkelijk naar 800mm lengte, als dat voor de drukopbouw gunstiger is.
Komt er alleen wel een boel lood bij om de zaak duikend te krijgen, als het WTC zo groot wordt...

Groeten, Jan.

Vandaag aan het eindschot gewerkt, de midden uit de schroefdop gezaagd, zodat er ruimte is voor de schroefaskoker, de doorvoeren voor de stangen, de schakelaar en de aanzuiging van de slangenpomp. Op de foto ontbreekt de zak uit een bloeddrukmeetmanchet, maar daar kun je je wel een voorstelling van maken, neem ik aan.
De motor op de foto komt uit een kopieermachine, méérpolig, loopt mooi rustig, maar is wel fors, met Ø60mm.
Met deze motor kan ik een onbeschoft grote prop draaien, ik denk niet, dat dit in verband met het koppel een goed idee is, tenzij ik de roeren zo afstel, dat ze compenseren en de boot niet vreselijk zal rollen.

Verder met het techrek.

Groeten, Jan.

• Like
Reactions: M58
Pompebled mag ik vragen hoe het met de Unseen staat ??
er is hier al een poosje nix gepost misschien is de Unseen wel ontploft ;)
maar ik vroeg me af welke Unseen je aan het bouwen bent of was
is het de Unseen uit WO2 of de modernere versie ??

groetjes Ronny

Hallo Ronny,

Het duikbootproject ligt even op de plank (de buis staat in een hoek) want ik ben momenteel meer aan het vliegen (en bouwen) met eenvoudige vliegtuig modellen. Da's een redelijk steile leercurve.

De duikboot komt nog wel.

Groeten, Jan.

Goedemiddag!

Ik loop al jaren rond met het idee een duikboot te bouwen, maar verder dan het speelgoed in de vorm van de U-16 en een Chinees met foutief aangesloten motortjes ben ik nog niet gekomen.
Het wedstrijdvaren ligt voor mij momenteel even stil, dus er is iets meer budget en tijd voor andere dingen.

Ik heb al een poosje tekeningen en bouwbeschrijving van de Spook van Glynn Guest liggen, maar dat vind ik nergens op lijken (een kwestie van smaak nietwaar?).

Onlangs kwam ik in de submarine special van MMI een artikel met tekening van Hal Harrison tegen van de HMS Unseen, een 'iets' meer op een duikboot lijkend model.

Het enige filmpje dat ik van een varend exemplaar vind is natuurlijk eentje op steroiden...: HMS Unseen's run at Wicksteed - YouTube

Ik heb niks tegen houtbouw, maar dit model wil ik in ABS plaat van 3 mm dik gaan bouwen, dat scheelt een boel impregneerwerk.

Het ontwerp is dynamisch duikend, maar ik heb nog een klein slangenpompje liggen en wou daarmee óf een injectiespuit vullen en legen, of een (deel van een) infuuszak, om het laatste beetje drijfvermogen te vernietigen.

Dit zijn natuurlijk méér componenten dan de ontwerper in gedachten had, dus ik denk er over om de maten wat op te rekken, zodat alles gemakkelijk zal passen.

Hoeveel méér ruimte in het WTC moet ik aan denken?
Het plaatmateriaal waarmee ik wil werken is 100 x 80 cm, het liefst haal ik de grootste lengtes zonder lassen te hoeven maken (hoewel dat niet écht een probleem is...).

De originele maten zijn: 750 mm lang en 60 mm breed, de inwendige afmetingen van het WTC zijn: 300 x 56 x 56 mm.

Ten opzichte van het te gebruiken plaatmateriaal is er dus voldoende speling.

Andere vraag;
Omdat het origineel dynamisch duikend is zijn de achterste duikroeren gefixeerd en kunnen de voorste bestuurd worden.
Nu zie ik bij statisch duikende modellen veelal de achterste duikroeren bestuurbaar, vaak ontbreken de voorste duikroeren.

In dit ontwerp is de voorste roeren bestuurbaar veel eenvoudiger uit te voeren dan de achterste...

Hoe zit dat, vooral met het oog op het vaargedrag onder water?

Groeten, Jan.

Hier nog een heel leuk filmpje van een zelfbouw sub, misschien kun je hier iets mee ziet er heel leuk uit op het filmpje, gr.

Back